Vänner mötte mig med ilska...

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Vänner mötte mig med ilska...

Inlägg av Jerker »

Var med om nåt intressant idag. Jag vill inte gå in i detalj på saken. Visserligen är risken minimal att jag outar nån här, men ändå. I korthet blev jag i princip utskälld av goda vänner för att jag "pratat deras" gott och väl vuxne son "full med skit". Och skiten jag pratat var om elbilar.

Efter telefonsamtalet har jag gått och funderat på det där. På olika sätt tycker jag att det är intressant, men också häpnadsväckande. Jag fick ingen möjlighet att fråga i detalj vad som var så upprörande med det hela, men jag förstod att de nog är rädda för att han ska gå och köpa en elbil som han inte har råd med.

Nåväl, det är mycket som man kan vända och vrida på här, och på detta forum vet vi ju att det såklart är bättre att om man ska lägga pengar så en ny bil så är det bättre med en elbil än en fossilbil. Han sa till mig att han i flera år tänkt att den första bil han ska äga själv ska vara en elbil, vilket jag tycker var väldigt klokt tänkt. Men vi kom ju också fram till att som han bor nu, i en lägenhet i stan, så funkar det inte riktigt än med elbil för honom eftersom han inte kan ordna med hemmaladdning.

Men hur som helst, detta att en vuxen ung mans föräldrar blir så upprörda över jag har pratat elbilar med honom att de anser att de behöver tillrättavisa mig, det är nåt fascinerande med det. Okunskap, givetvis, ligger i botten, men att den är så avgrundsdjup att de verkligen anser att jag äventyrar deras sons väl och ve när jag berättar vilken verklighet en elbilsägare lever i, det gav mig nästan en surrealistisk upplevelse.

Nån annan som råkat för nåt liknande?
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare

Re: Vänner mötte mig med ilska...

Inlägg av rockard »

Men jisses! :shock: Nej, aldrig varit med om, eller ens hört talas om, något liknande!
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Wow, dumheten har inga gränser! :D
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Man allvarligt, var det vänner till dig som reagerade så?!? Det är ju galet på så många nivåer så jag vet inte vilken jag ska börja med... Jag tror det bästa är att bara stryka dem från vänlistan.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Ja, vad ska man säga? Jag kan tänka mig att du togs med överraskning och antagligen tappade hakan ner till knäna innan du fattade vad som egentligen hände... :o Nog vet jag att föräldrar vill skydda sina barn över allt annat men detta låter närmast löjeväckande. Vad var det för enorm fara som hotade deras avkomma? Att han skulle köpa en alldeles för dyr bil? Det kunde ju lika gärna varit en Hellcat som han suktade över. Skulle de då ringa och hota bilförsäljaren?

Det har ibland hänt att jag mött på enträget motstånd när jag har diskuterat elbilar men det har mest varit av den typen att jag löjesförklaras och anses vara i behov av psykisk stöttning för att överkomma denna absurda inställning till bilism. Jag som trodde att räckvidden inte längre var den stora stötestenen får veta att bilar som inte kan köras 130 mil utan att stanna verkligen inte är något att ha... :?

Det blir intressant att få höra om en eventuell fortsättning på denna konflikt som du tydligen har skapat mellan rättfärdiga medborgare och upproriska rebeller...:(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Ibland brinner det i huvudet på folk. Det är rätt tråkigt när det är folk man trodde var ens vänner.

Det är lätt att säga "på läktaren", eller när man fått lite distans till det - bästa är att stryka dom ur ditt liv och gå vidare. Lägg inte mer energi på dom.

...och få mig i kontakt med honom, så ska jag lära honom om den perfekta kombinationen med att ha en Tesla OCH en Ferrari, samt kreativa finansieringslösningar. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Man kan ju undra om dom är såna där som ringer till skolan och skäller ut lärare/rektor osv också? För såna finns det, men kanske inte lika vanligt numera, och dom brukar
ventilera sina tankar på föräldramöten osv också :(
Visst kan det ibland finnas fog för kritik mot skola eller andra ställen barn "utbildas" (idrottsklubbar tex) men det här faller väl bara under "dumhet" helt enkelt.

Jag skulle inte bli det minsta förvånad om det är IVL som återigen spökar, som tyvärr i mångas ögon bekräftar det dom hört/läst på annat håll om hur usla elbilar är.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Inlägg av Verdi »

ovelundkvist skrev:
Man allvarligt, var det vänner till dig som reagerade så?!? Det är ju galet på så många nivåer så jag vet inte vilken jag ska börja med... Jag tror det bästa är att bara stryka dem från vänlistan.
Oj vilken överreaktion. Det vore väl lite överilat?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag har märkt att endel ser det här med bilar på samma sätt som religon. De blir enormt upprörda om någon försöker rubba deras syn på bilism och hur de ska använda bilen. Många måste med nöd kunna åka 100mil utan att tanka och vägrar att begripa att de kan ladda på de där pauserna de ändå tar/bör ta. Andra hatar bilar så attde inte kan se att en elbil är effektivare/renare än en buss.

Självklart ska deras son inte köpa en ineffektiv dyr ICE-bil. Den riskerar att dyka i värde och bli olaglig att köra. Självklart ska han jobba för att hyresvärden/bostadsrättsföreningen ska installera laddare osv, osv. (Annars får han börja på Scania och köra chips).
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, vad ska man säga...? Jag skulle nog framöver hålla lite avstånd till dessa "vänner". Helt enkelt för att de uppenbarligen har en bild av dig som inte stämmer överens med din verklighet. Ringde de alltså, för att meddela dig detta? Jag har varit med om nåt liknande när jag för fem år sedan köpte mig en Mazda Miata. Då ringde (och mejlade!) folk, som jag trodde var mina vänner, och uttryckte sitt förakt över mina slösaktiga levnadsvanor. De tyckte att jag borde donerat alla pengar istället. Samtidigt passade de på och påpekade att jag tillbringade för mycket tid med min då nya flickvän, den kvinna som jag idag är sambo med.
Jag har inte pratat med "vännerna" sedan dess.
Är det avundsjuka eller vad är det för fel på folk?
I ditt fall påminner mig det lite om "även du min Brutus...?" Sonen har kommit ur garderoben och outat sig som elbilsfantast. Det är ju värre än an outa sig som bög eller nåt. Och det är ditt fel Jerker. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Jag tror till skillnad från många andra här på dialog. Inte vaska vänner i onödan. Människor är inte alltid rationella varelser.

Lite vatten under broarna, sen kanske du kan ringa och förklara att du blev ledsen och förvånad, och att ni kanske kan träffas och prata.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tror att det kan finnas en del annat som är ute å rör på sig här. Att elbilsfrågan bara var droppen som fick något att brista. Dessa människor måste rimligen ha nåt större problem som de inte diskuterar med dig. Ibland är det bara härma gåsen å låta vattnet rinna av som gäller..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

kler skrev:
Jag tror till skillnad från många andra här på dialog. Inte vaska vänner i onödan. Människor är inte alltid rationella varelser.

Lite vatten under broarna, sen kanske du kan ringa och förklara att du blev ledsen och förvånad, och att ni kanske kan träffas och prata.
Jag håller med i princip. Man ska alltid försöka reda ut vad problemet är egentligen, och att prata är alltid bästa sättet. I mitt fall var det dock helt meningslöst. Jag försökte givetvis, men blev bara överöst med ännu fler anklagelser som var helt absurda. Då får man dra ett streck och gå vidare.
Det är som Gustafsson säger, det måste ligga nåt annat i grunden. Jerker har av någon anledning väckt personernas ilska, utan att veta om det. Det handlar troligen inte om elbilar, det är bara ventilen för att bli av med ilskan. Förmodligen är det nåt totalt irrationellt, eller ett missförstånd. Det är alltid värt ett försök att fråga vad det handlar om egentligen. Sen får man ju se vad man får för svar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Är iofs inte förvånad. De har normalt ganska vidlyftigt sätt att meddela sig med omgivningen, och det är en del av charmen med att umgås med dem. Men jag har nog aldrig förut drabbats av det själv. Men grejen är att jag (naturligtvis) har pratat mycket elbil med dem de senaste 2½ åren, men jag har aldrig uppfattat det som att de var så negativa.

Om man ska se sonens situation rent objektivt så är den så här: Han har idag ingen egen bil. Föräldrarna har köpt en c:a 10 gammal bil som han disponerar. Nu har han ett jobb på prov, som han antagligen kommer att bli fast anställd på och dit är det 6 mil enkel resa. Att ha en elbil istf en fossil är alltså en ren vinstaffär i hans fall med en årlig körsträcka på över 3000 mil/år, iaf om man jämför mellan nya bilar, men han skulle ju aldrig köpa en ny fossil. På hans jobb går det att ladda, men det är alltid fullt, sa han. Jag upplyste honom om fördelarna med privatleasing, men samtalet landade ändå i att det nog inte var dags än för honom att köpa en elbil riktigt än eftersom han
1) inte har nån hemmaladdning
2) inte kan vara säker på att få ladda på jobbet
3) elbilsutbudet fortfarande inte är så variationsrikt, särskilt inte på begagnatfronten

Men när han alltså har förmedlat sina positiva erfarenheter efter samtalet med mig och provkörningen av min bil så lackade alltså föräldrarna ur.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Med sådana vänner behöver man inga fiender.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Svårt att säga vad det handlar om. Du har kanske pratat hål i huvudet på dem med ditt elbilssnack? Jag tror att jag har skrämt en del folk på det viset, utan att vara medveten om det, alla är ju rimligen inte lika intresserade eller insatta. Och då kan man uppfattas som lite tjatig. Men det är klart att det är ytterst märkligt att de reagerar på det viset.
En del har ju ett lite konstigt förhållningssätt gentemot andra. Jag har t ex en granne som har det som nån slags hobby att stämma allt och alla runt omkring sig. Han har alltid minst en rättsprocess på gång, förlorar i princip alltid, samtidigt som han inte förstår varför ingen vill umgås med honom. Själv har jag hittills lyckats att hålla en bra relation med honom, men man vet aldrig när det vänder. Man får väga varje ord, helst håller man sig långt borta.
Folk är roliga alltså.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Jag fick en mild version (med glimten i ögat) av samma sort efter att jag hade låtit 2 döttrar till en familj vi känner åka i 3de raden i Teslan. Någon dag efter fick jag ett samtal där jag fick veta att jag var korkad som hade gjort detta för jag borde ha insett att de inte hade råd med en Tesla och att döttrarna nu har tjatat konstant om att familjen måste köpa en Tesla. Fanns naturligtvis en del humor med i det hela men till saken hör att familjen just hade plockat ut en ny 525D som tjänstebil och döttrarna ville knappt titta på den längre... ;)
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Det låter ju helt sjukt. Alla mina vänner är väldigt positivt inställda till elbilar, men det kanske är värre i de äldre generationerna?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
Det låter ju helt sjukt. Alla mina vänner är väldigt positivt inställda till elbilar, men det kanske är värre i de äldre generationerna?
Delvis, men det är större skillnad mellan landsbygd och stad tror jag. På landet är det många som tror att diesel är framtiden och elbilar är bara hokus pokus. Det är min erfarenhet i alla fall.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Hokus pokus så går bilen fortare än man får köra :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Kan ju vara så att sonen som ung kille / man tjatat om bil och föräldrarna sagt att först skaffar man sig ett jobb sedan om pengarna räcker en bil. De är nog tror jag oroliga för att sonen sätter sig i skuld och tycker absolut inte att han ska köpa någon ny bil. De har kanske också hört att elbilar dessutom är dyrare i inköp och då när de får höra om din ”övertalning” blivit extra oroliga.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Svårt att säga vad det handlar om. Du har kanske pratat hål i huvudet på dem med ditt elbilssnack?
Nej, det tror jag ändå inte. Jag har faktiskt varit rätt återhållsam, men vi är inte så många som umgås regelbundet, och under 2½ år har det naturligtvis hänt lite då och då att elbilar har diskuterats. Oftast är det faktiskt nån annan som börjat med att ställa frågor och då har jag ju svarat.

Men jag tror att det alltid sitter några i ett sällskap som inte är intresserade och inte lyssnar aktivt när vissa samtalsämnen kommer upp och därför har de inte lärt sig nåt utan lever kvar i nån diffus uppfattning om elbilar som inte har nån förankring i verkligheten.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

MangeT skrev:
Kan ju vara så att sonen som ung kille / man tjatat om bil och föräldrarna sagt att först skaffar man sig ett jobb sedan om pengarna räcker en bil. De är nog tror jag oroliga för att sonen sätter sig i skuld och tycker absolut inte att han ska köpa någon ny bil. De har kanske också hört att elbilar dessutom är dyrare i inköp och då när de får höra om din ”övertalning” blivit extra oroliga.
Kan nog vara så. Men jag har ju bara svarat på frågor. Det kan vara riskfyllt att vara sanningssägare ibland... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
MangeT skrev:
Kan nog vara så. Men jag har ju bara svarat på frågor. Det kan vara riskfyllt att vara sanningssägare ibland... :mrgreen:
Sanningen är farlig mark för folk som vill ha det som det alltid varit eller rättare sagt som dom minns.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Geni87 skrev:
Delvis, men det är större skillnad mellan landsbygd och stad tror jag. På landet är det många som tror att diesel är framtiden och elbilar är bara hokus pokus. Det är min erfarenhet i alla fall.
Så kan det nog vara i vissa fall ja, även jag är från landet, var dock ett tag sedan jag lämnade schlätta. Men jag får nog ändå påstå att de kompisar som bor kvar är nyfikna på elbilar, så fort de kommer ner lite i pris och har en vettig räckvidd. Model 3 är den första elbilen som de flesta kan tänka sig och samtidigt ha råd med.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar