Laddar långsamt på supercharger
Moderator: Redaktion
Laddar långsamt på supercharger
Så ikväll så tog jag en tur till Infra för att testa ladda lite. Försökte först borta vid SC men där fick jag bara 36kw. Kopplade ur och åkte bort till Max och hittade en stolpe som jag var själv på. Fick där ca 44-50 kw.
När jag lånade en Tesla demo innan jul och prövade att ladda så fick jag över 100kw.
Är det något fel? Trist om man ska ut och åka långt och fastna med laddning i 2 timmar....
Jag hade kanske 60% batteri när jag började och jag förstått att bilen laddar långsammare när den är mer full?När jag lånade en Tesla demo innan jul och prövade att ladda så fick jag över 100kw.
Är det något fel? Trist om man ska ut och åka långt och fastna med laddning i 2 timmar....
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Re: Laddar långsamt på supercharger
Jag tror du led av kallt batteri och hög soc. Vad har du för modell?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Laddar långsamt på supercharger
Det finns mycket som påverkar laddningen av din bil.
1. Kallt batteri ger dålig laddning, du kan köra upp till 10 mil innan batteriet är varmt lite beroende på om du har Range Mode On eller Off
2. Om du delar laddplats med någon 1A och 1B delar laddare 2A och 2B delar laddare osv så blir det sämre laddning
3. Du får bättre hastighet i början och sämre mot slutet,
4. Om du har större batteri så får du bättre laddhastighet,
Har är ett exempel på laddhastighet med min Tesla S75D med ett nedstypt 85kWh batteri och varmkört batteri
1. Kallt batteri ger dålig laddning, du kan köra upp till 10 mil innan batteriet är varmt lite beroende på om du har Range Mode On eller Off
2. Om du delar laddplats med någon 1A och 1B delar laddare 2A och 2B delar laddare osv så blir det sämre laddning
3. Du får bättre hastighet i början och sämre mot slutet,
4. Om du har större batteri så får du bättre laddhastighet,
Har är ett exempel på laddhastighet med min Tesla S75D med ett nedstypt 85kWh batteri och varmkört batteri
Senast redigerad av Kulingen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Laddar långsamt på supercharger
Tack för ett utförligt svar. Jag hade kört en del innan, typ nån mil och jag delade inte med någon på varken SC eller SUC när jag testade.Kulingen skrev:Det finns mycket som påverkar laddningen av din bil.
1. Kallt batteri ger dålig laddning
2. Om du delar laddplats med någon 1A och 1B delar laddare 2A och 2B delar laddare osv så blir det sämre laddning
3. Du får bättre hastighet i början och sämre mot slutet,
4. Om du har större batteri så får du bättre laddhastighet,
Har är ett exempel på laddhastighet med min Tesla S75D med ett nedstypt 85kWh batteri och varmkört batteri
Jag har en S100D
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Re: Laddar långsamt på supercharger
En mil lär inte ha räckt för att ha fått tillräckligt varmt batteri. Tror bara batteriet har varit för kallt. Eller så har du bara för hög soc, då går det mycket långsammare som sagt. Allt i sin ordning!
Re: Laddar långsamt på supercharger
ezitsuj skrev:Tack för ett utförligt svar. Jag hade kört en del innan, typ nån mil och jag delade inte med någon på varken SC eller SUC när jag testade.Kulingen skrev:Det finns mycket som påverkar laddningen av din bil.
1. Kallt batteri ger dålig laddning
2. Om du delar laddplats med någon 1A och 1B delar laddare 2A och 2B delar laddare osv så blir det sämre laddning
3. Du får bättre hastighet i början och sämre mot slutet,
4. Om du har större batteri så får du bättre laddhastighet,
Har är ett exempel på laddhastighet med min Tesla S75D med ett nedstypt 85kWh batteri och varmkört batteri
Jag har en S100D
Här ser du om ditt batteri är kallt, det kan vara kallt i upp till 10 mil beroende på hur kallt det är ute. De gula sträcken på energi mätaren visar hur kallt det är, Det kan var från 0 till 9 sträck.
Re: Laddar långsamt på supercharger
Med ditt batteri borde det se ut ungefär så här.ezitsuj skrev:Tack för ett utförligt svar. Jag hade kört en del innan, typ nån mil och jag delade inte med någon på varken SC eller SUC när jag testade.Kulingen skrev:Det finns mycket som påverkar laddningen av din bil.
1. Kallt batteri ger dålig laddning
2. Om du delar laddplats med någon 1A och 1B delar laddare 2A och 2B delar laddare osv så blir det sämre laddning
3. Du får bättre hastighet i början och sämre mot slutet,
4. Om du har större batteri så får du bättre laddhastighet,
Har är ett exempel på laddhastighet med min Tesla S75D med ett nedstypt 85kWh batteri och varmkört batteri
Jag har en S100D
Re: Laddar långsamt på supercharger
Jag upplever ofta att det tar väldigt lång tid för batteriet att bli varmt.
Åker ganska ofta Jönköping och norrut direkt på morgonen.
Stannar då ofta i Ödeshög för lite SuC.
Trots förvärmning på 30min och 40min motorväg får jag kanske bara 50kw i början.
Kör en S100D och laddar med varm batteri på samma % oftast kring 116kw.
//Kristofer
Åker ganska ofta Jönköping och norrut direkt på morgonen.
Stannar då ofta i Ödeshög för lite SuC.
Trots förvärmning på 30min och 40min motorväg får jag kanske bara 50kw i början.
Kör en S100D och laddar med varm batteri på samma % oftast kring 116kw.
//Kristofer
Model 3 LR
Model X P100DL (såld)
Model X 100D (såld)
Model S 100D (såld)
Model S 85D (såld)
Model X P100DL (såld)
Model X 100D (såld)
Model S 100D (såld)
Model S 85D (såld)
Re: Laddar långsamt på supercharger
Kolla också så du inte har range mode on, då värms inte batteriet så mycket
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Laddar långsamt på supercharger
Ah! Så inga streck = varmt batteri?Kulingen skrev:ezitsuj skrev:Tack för ett utförligt svar. Jag hade kört en del innan, typ nån mil och jag delade inte med någon på varken SC eller SUC när jag testade.Kulingen skrev:Det finns mycket som påverkar laddningen av din bil.
1. Kallt batteri ger dålig laddning
2. Om du delar laddplats med någon 1A och 1B delar laddare 2A och 2B delar laddare osv så blir det sämre laddning
3. Du får bättre hastighet i början och sämre mot slutet,
4. Om du har större batteri så får du bättre laddhastighet,
Har är ett exempel på laddhastighet med min Tesla S75D med ett nedstypt 85kWh batteri och varmkört batteri
Jag har en S100D
Här ser du om ditt batteri är kallt, det kan vara kallt i upp till 10 mil beroende på hur kallt det är ute. De gula sträcken på energi mätaren visar hur kallt det är, Det kan var från 0 till 9 sträck.
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Re: Laddar långsamt på supercharger
Yes, inga gula sträck då är batteriet varmtezitsuj skrev:Ah! Så inga streck = varmt batteri?Kulingen skrev:ezitsuj skrev:Tack för ett utförligt svar. Jag hade kört en del innan, typ nån mil och jag delade inte med någon på varken SC eller SUC när jag testade.Kulingen skrev:Det finns mycket som påverkar laddningen av din bil.
1. Kallt batteri ger dålig laddning
2. Om du delar laddplats med någon 1A och 1B delar laddare 2A och 2B delar laddare osv så blir det sämre laddning
3. Du får bättre hastighet i början och sämre mot slutet,
4. Om du har större batteri så får du bättre laddhastighet,
Har är ett exempel på laddhastighet med min Tesla S75D med ett nedstypt 85kWh batteri och varmkört batteri
Jag har en S100D
Här ser du om ditt batteri är kallt, det kan vara kallt i upp till 10 mil beroende på hur kallt det är ute. De gula sträcken på energi mätaren visar hur kallt det är, Det kan var från 0 till 9 sträck.
Re: Laddar långsamt på supercharger
Inga streck betyder att regenerering inte är begränsad. Jag skulle inte dra slutsatsen att laddning inte är begränsad bara för det, även om det är en indikation.
Tvärtom torde dock gälla, d v s är det gula sträck så är även laddning begränsad.
Tvärtom torde dock gälla, d v s är det gula sträck så är även laddning begränsad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Laddar långsamt på supercharger
Håller helt med, stämmer med vår erfarenhet.bylund skrev:Inga streck betyder att regenerering inte är begränsad. Jag skulle inte dra slutsatsen att laddning inte är begränsad bara för det, även om det är en indikation.
Tvärtom torde dock gälla, d v s är det gula sträck så är även laddning begränsad.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Laddar långsamt på supercharger
Och får du gula streck i andra änden av skalan är batteriet för varmt, och då gör bilen konstiga ljud när du laddar på SuC också, eller .. gula streck betyder att batteri systemet skyddar sig självt
ms 76132 "Eleamore"
Re: Laddar långsamt på supercharger
Batteriet kan även vara kallt trotts full regen..Monark1954 skrev:Håller helt med, stämmer med vår erfarenhet.bylund skrev:Inga streck betyder att regenerering inte är begränsad. Jag skulle inte dra slutsatsen att laddning inte är begränsad bara för det, även om det är en indikation.
Tvärtom torde dock gälla, d v s är det gula sträck så är även laddning begränsad.
i OPs fall så handlar det om för kallt batteri, det märker du pga att han fått högre hastighet när han laddat först en stund vid SC innan han åkte till max.
Om du har för varmt batteri kommer inga "konstiga ljud", den börjar låta.. typ som en jetmotor, det är kylningen som låter, för att kunna ta emot hög laddhastighet... händer ofta på Autobahn..
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Laddar långsamt på supercharger
Yes jag såg de gula strecken nu i morse och efter lite inspirerad körning så är de nu borta
Drog till SC med ca 70% och utan gula streck, och hamnade på ca 50kw igen. Gissar för att batteriet är så fullt redan.
Drog till SC med ca 70% och utan gula streck, och hamnade på ca 50kw igen. Gissar för att batteriet är så fullt redan.
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Re: Laddar långsamt på supercharger
Su skrev ca både på % kW men kollar du in kurvan jag lade in igår på ett 100kWh batteri så ligger du ganska bra bara lite lågt.ezitsuj skrev:Yes jag såg de gula strecken nu i morse och efter lite inspirerad körning så är de nu borta
Drog till SC med ca 70% och utan gula streck, och hamnade på ca 50kw igen. Gissar för att batteriet är så fullt redan.
Ligger du på 76% batteri så bör du ligga på ungefär 55kW på laddningen
Re: Laddar långsamt på supercharger
Du får runt 116 KW när batteriet är varmt och mellan 10-60% sedan sjunker det hyfsat linjärt ner till ca 25kw när batteriet når 90% sedan är det knappt lönt och stå.
Så ska man åka långt och det är tätt mellan suc så är det fördelaktigt att komma in til suc med 10% och varmt batteri.
Så ska man åka långt och det är tätt mellan suc så är det fördelaktigt att komma in til suc med 10% och varmt batteri.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Laddar långsamt på supercharger
Jag testade idag igen, hade var 30% kvar i batteriet och i början av laddningen gick det med 35kw, för sluta runt 80kw. Dock var det knökfullt på stationen så jag gissar att jag fick "dela" med alla taxis's bredvid.
När jag åkte var det 3-4 bilar i kö och ALLA platser upptagna av taxi. Tesla måste lösa detta....
När jag åkte var det 3-4 bilar i kö och ALLA platser upptagna av taxi. Tesla måste lösa detta....
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddar långsamt på supercharger
Japp, en sådan gång är det andra som tar elen för dig.
Man kan även få streck i toppen av hastighetsmätaren; för somliga är det om batteriet är rejält varmt, men för dom som kör lite mera normalt så kan det bli så om bilen står ute i minusgrader och du inte förvärmer den. Då har du begränsad effekt; men som snart (mycket fortare än bottenstrecket) löser sig själv vid körning.
Man kan även få streck i toppen av hastighetsmätaren; för somliga är det om batteriet är rejält varmt, men för dom som kör lite mera normalt så kan det bli så om bilen står ute i minusgrader och du inte förvärmer den. Då har du begränsad effekt; men som snart (mycket fortare än bottenstrecket) löser sig själv vid körning.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Laddar långsamt på supercharger
"Förvärmning" ... måste man ha tillgång till appen för att kunna värma batteriet? Har inte fått bilen kopplad ännu till mitt Tesla konto.
Värms batteriet automatiskt om jag kopplar in bilen via 230v-laddning hemma?
Värms batteriet automatiskt om jag kopplar in bilen via 230v-laddning hemma?
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Laddar långsamt på supercharger
Nja, du kan sätta på värmen i bilen. Då aktiveras även batterivärmning om batteriet är kallare än 0 grader.Viper skrev:"Förvärmning" ... måste man ha tillgång till appen för att kunna värma batteriet? Har inte fått bilen kopplad ännu till mitt Tesla konto.
Värms batteriet automatiskt om jag kopplar in bilen via 230v-laddning hemma?
Är batteriet kallare än 0 grader så kan det inte laddas. Så kopplar du in 230v så börjar den med att värma till plusgrader innan laddningen börjar. Laddningen i sig värmer ju också batteriet.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Laddar långsamt på supercharger
Tackar, har testat båda metoderna. Funkar bra. Man lär sig ...
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Laddar långsamt på supercharger
Det var så lite! Ja det är en stor del av charmen med Tesla tycker jag. Det finns så sjukt mycket att lära sig som skiljer sig från "vanliga" fossilbilar. Jag hänger här alldeles för mycket, samt i Facebook-grupper, samt lyssnar på Teslapoddar.. Ändå känns det som man lär sig något nytt nästan varje dag!Viper skrev:Tackar, har testat båda metoderna. Funkar bra. Man lär sig ...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021