Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av peken »

Vi har haft en Tesla wallconnector sedan förra sommaren. Min fru har en e-golf 2017 som hon laddad med wallconnectorn utan problem sedan dess. Jag själv skaffade en Passat GTE för 3 veckor sedan och vi har bägge använt wallconnectorn utan problem. Fram tills i förrgår. Då vi upptäckte att den vägra ladda bilarna. Har startat om den och ser då hur dioderna blinkar vid uppstart ser helt normalt ut för att avsluta med att övre delen lyser grönt med fast sken. Men sen, oavsett vilken av våra bilar, då vi pluggar in kontakten i bilen så händer inget. I normala fall börjar den kommunicera med bilen vilket man ser på dioderna som "rinner" uppifrån och ner precis som på laddning. Sen när den laddar så rullar skenet på samma sätt. Men nu händer ingenting, den övre delen lyser grönt med ett fast sken och inga fel indikeras.
Något är uppenbarligen väldigt fel. Någon som haft samma problem? Har någon något tips på vad jag skulle kunna göra för åtgärder för att väcka den till liv igen. Alla tips mottages!
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
erikgrune
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 03 okt 2016 23:55

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av erikgrune »

Jag förmodar att Du redan har prövat att trycka på "reset" knappen på sidan av Wallconnectorn ?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av bjelkeman »

Om inte Reset funkar, så prova att bryta strömmen till WCn. Det har funkat för mig den gången Reset inte fungerade.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av peken »

Jag har provat att bryta strömmen, däremot inte reset. Sitter den på utsidan alltså? Läste om nån reset-knapp men tog för givet att den satt på insidan. Har varit så sjukt kallt så har dragit mig för att gå ut och öppna upp och kika. Just nu använder vi våra 10A-laddkablar, inte optimalt.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av Legato »

peken skrev:
Vi har haft en Tesla wallconnector sedan förra sommaren. Min fru har en e-golf 2017 som hon laddad med wallconnectorn utan problem sedan dess. Jag själv skaffade en Passat GTE för 3 veckor sedan och vi har bägge använt wallconnectorn utan problem. Fram tills i förrgår. Då vi upptäckte att den vägra ladda bilarna. Har startat om den och ser då hur dioderna blinkar vid uppstart ser helt normalt ut för att avsluta med att övre delen lyser grönt med fast sken. Men sen, oavsett vilken av våra bilar, då vi pluggar in kontakten i bilen så händer inget. I normala fall börjar den kommunicera med bilen vilket man ser på dioderna som "rinner" uppifrån och ner precis som på laddning. Sen när den laddar så rullar skenet på samma sätt. Men nu händer ingenting, den övre delen lyser grönt med ett fast sken och inga fel indikeras.
Något är uppenbarligen väldigt fel. Någon som haft samma problem? Har någon något tips på vad jag skulle kunna göra för åtgärder för att väcka den till liv igen. Alla tips mottages!
Sjukt att du skrev precis nu.

Jag satt bokstavligt talat och läste manualen för 30 minuter sedan. För 15 minuter sedan testade jag att resetta (ja det är en stor röd knapp på sidan, håll in den i drygt fem sekunder så "rebootar" den i några sekunder).

Jag har exakt samma fel som dig. Min har dock fungerat "sporadiskt" i ett par veckor. Dvs den har laddat i allt från 2 minuter till några timmar för att plötsligt sluta och meddela att laddsladden inte sitter i bilen längre. Sedan ett par dagar så kopplar den inte alls ihop med bilen. Min lyser också grönt.

Jag provade att bryta strömmen och sedan resetta men inget av det hjälpte.

Googlade lite, verkar tyvärr inte vara helt ovanligt fel. Är nog bara att ringa Tesla och få den utbytt.

Min fundering är mest om man vågar byta ut den själv. Anlitade elektriker för att installera den, men nu när alla kablar är dragna antar jag att det är hyfsat lätt?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av Smutt »

Legato skrev:
peken skrev:
Vi har haft en Tesla wallconnector sedan förra sommaren. Min fru har en e-golf 2017 som hon laddad med wallconnectorn utan problem sedan dess. Jag själv skaffade en Passat GTE för 3 veckor sedan och vi har bägge använt wallconnectorn utan problem. Fram tills i förrgår. Då vi upptäckte att den vägra ladda bilarna. Har startat om den och ser då hur dioderna blinkar vid uppstart ser helt normalt ut för att avsluta med att övre delen lyser grönt med fast sken. Men sen, oavsett vilken av våra bilar, då vi pluggar in kontakten i bilen så händer inget. I normala fall börjar den kommunicera med bilen vilket man ser på dioderna som "rinner" uppifrån och ner precis som på laddning. Sen när den laddar så rullar skenet på samma sätt. Men nu händer ingenting, den övre delen lyser grönt med ett fast sken och inga fel indikeras.
Något är uppenbarligen väldigt fel. Någon som haft samma problem? Har någon något tips på vad jag skulle kunna göra för åtgärder för att väcka den till liv igen. Alla tips mottages!
Sjukt att du skrev precis nu.

Jag satt bokstavligt talat och läste manualen för 30 minuter sedan. För 15 minuter sedan testade jag att resetta (ja det är en stor röd knapp på sidan, håll in den i drygt fem sekunder så "rebootar" den i några sekunder).

Jag har exakt samma fel som dig. Min har dock fungerat "sporadiskt" i ett par veckor. Dvs den har laddat i allt från 2 minuter till några timmar för att plötsligt sluta och meddela att laddsladden inte sitter i bilen längre. Sedan ett par dagar så kopplar den inte alls ihop med bilen. Min lyser också grönt.

Jag provade att bryta strömmen och sedan resetta men inget av det hjälpte.

Googlade lite, verkar tyvärr inte vara helt ovanligt fel. Är nog bara att ringa Tesla och få den utbytt.

Min fundering är mest om man vågar byta ut den själv. Anlitade elektriker för att installera den, men nu när alla kablar är dragna antar jag att det är hyfsat lätt?
Börja med att ta ett foto på ordningen sen är det inte svårt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av peken »

Fan vad surt! Har tryckt på reset men det hjälpte inte heller. Bara hoppas att man får den utbytt av tesla. Jag köpte den av en på forumet (oöppnad i förpackning) och jag fick orginalkvittot av säljaren. Den köptes 4 januari 2017, så man får hoppas på längre än 12 mån garanti.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av Smutt »

peken skrev:
Fan vad surt! Har tryckt på reset men det hjälpte inte heller. Bara hoppas att man får den utbytt av tesla. Jag köpte den av en på forumet (oöppnad i förpackning) och jag fick orginalkvittot av säljaren. Den köptes 4 januari 2017, så man får hoppas på längre än 12 mån garanti.
Går säkert bra :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av Svenssons »

Min WallConnector slutade att ladda för någon vecka sedan. Löste sig efter att jag drog ut trefaskontakten och satte i den igen (kör Bjelke-metoden här). Vet inte om det skiljer sig mot resetknappen. Om det gör det och den är fast monterad skulle man kunna testa att utlösa jordfelsbrytaren eller på annat sätt stänga av strömmen till den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Min WallConnector slutade att ladda för någon vecka sedan. Löste sig efter att jag drog ut trefaskontakten och satte i den igen (kör Bjelke-metoden här). Vet inte om det skiljer sig mot resetknappen. Om det gör det och den är fast monterad skulle man kunna testa att utlösa jordfelsbrytaren eller på annat sätt stänga av strömmen till den.
Brutit strömmen har ju både "peken" och jag redan testat tyvärr.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
Min WallConnector slutade att ladda för någon vecka sedan. Löste sig efter att jag drog ut trefaskontakten och satte i den igen (kör Bjelke-metoden här). Vet inte om det skiljer sig mot resetknappen. Om det gör det och den är fast monterad skulle man kunna testa att utlösa jordfelsbrytaren eller på annat sätt stänga av strömmen till den.
Brutit strömmen har ju både "peken" och jag redan testat tyvärr.
Antagligen fel på Wall Connectorn då. Bara att ta kontakt med Tesla. Ytterligare ett några fördelar med Bjelke-metoden är att den är lätt att montera ner och ta till Service Center, lätt att montera ny samt att du har trefas-kontakt som du kan använda för UMC:n i väntan på ny WallConnector.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av jonas »

Verkar vara generalfel på dem. Jag har nyligen fått byta ut min också. Började med att den inte reagerade då jag satte i kontakten ibland. Provade flera ggr till slut gick det. Tesla mätte remote och konstaterade signalfel. Fick ny 2 dagar senare.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av Tars »

Som alla andra säger, byt ut den, men problemet är som några säger är just signalkabeln.
Jag har haft 3 st som strulat och då har jag snurrat på handtaget 360 grader åt något håll och då har jag fått det att fungera.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av heron »

Lite nyfiken nu när man snart ska installera en Wallconnector, vad är "Bjelke-metoden" ? :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5995
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av Remuz »

heron skrev:
Lite nyfiken nu när man snart ska installera en Wallconnector, vad är "Bjelke-metoden" ? :)
Sätta en 3fashandske på wc :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
heron skrev:
Lite nyfiken nu när man snart ska installera en Wallconnector, vad är "Bjelke-metoden" ? :)
Sätta en 3fashandske på wc :)
Söker man på det så hittar man det, massa tjusiga bilder på diverse installationer :) fast just nu sitter jag bara på en mobil så det är lite bökigt att fixa en länk...
Det är iaf enkelt och smidigt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av Legato »

Jonas och Tars: Monterade ni den nya själv? Någon åsikt om det är ett enkelt jobb även för någon som mig med nära nog noll kunskap om el-inatallationer?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5995
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av Remuz »

Legato skrev:
Jonas och Tars: Monterade ni den nya själv? Någon åsikt om det är ett enkelt jobb även för någon som mig med nära nog noll kunskap om el-inatallationer?
Du frågade inte mig men jag svarar ändå. Jag bytte min själv. Ut med 5 sladdar, i med 5 sladdar, lämpligen på samma ställen som innan
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av heron »

Remuz skrev:
heron skrev:
Lite nyfiken nu när man snart ska installera en Wallconnector, vad är "Bjelke-metoden" ? :)
Sätta en 3fashandske på wc :)
Aha, det ska jag komma ihåg att göra
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av peken »

Hur fan får man tag på tesla då? Ringde in och hamnade i en telefonkö i 20 minuter, tills en förinspelad röst meddelade att det inte fanns någon personal på plats och att jag skulle lämna ett meddelande efter pipet.
Och allt på engelska givetvis. Är det alltid engelsktalande man kommer i kontakt med då man kontaktar tesla i dessa ärenden?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av peken »

Fan nu vart det struligt. Jag har ju skaffat en Wall Connector för att jag planerar att ha två stycken i framtiden då jag ska ha en model 3, just för lastbalansering och så då vi kommer ha två rena elbilar. I dagsläget har vi ingen tesla och då kan inte Tesla hjälpa mig. En tesla måste connecta till min Wall Connector och då ska jag ringa in till dom så att dom kan hämta in loggar. Annars får jag ingen hjälp :(

Nån i Umeåtrakten som har vägarna förbi Vännäsby lite nu och då som har lust att hjälpa mig?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av Bjelke »

peken skrev:
Hur fan får man tag på tesla då? Ringde in och hamnade i en telefonkö i 20 minuter, tills en förinspelad röst meddelade att det inte fanns någon personal på plats och att jag skulle lämna ett meddelande efter pipet.
Och allt på engelska givetvis. Är det alltid engelsktalande man kommer i kontakt med då man kontaktar tesla i dessa ärenden?
Tesla är oftast sjukt svåra att få tag i :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av jonas »

Legato skrev:
Jonas och Tars: Monterade ni den nya själv? Någon åsikt om det är ett enkelt jobb även för någon som mig med nära nog noll kunskap om el-inatallationer?
Har du kunskap är det OK att byta en befintlig utrustning annars måste någon med kunskap utföra detta.
Det var inte alls svårt att skifta, alla specialverktyg medföljer i förpackningen.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av Legato »

peken skrev:
Fan nu vart det struligt. Jag har ju skaffat en Wall Connector för att jag planerar att ha två stycken i framtiden då jag ska ha en model 3, just för lastbalansering och så då vi kommer ha två rena elbilar. I dagsläget har vi ingen tesla och då kan inte Tesla hjälpa mig. En tesla måste connecta till min Wall Connector och då ska jag ringa in till dom så att dom kan hämta in loggar. Annars får jag ingen hjälp :(

Nån i Umeåtrakten som har vägarna förbi Vännäsby lite nu och då som har lust att hjälpa mig?
Hmm, intressant juridiskt sett. I Sverige följer garantin med varan vid ägarbyte. Tror inte Tesla kan "avtala bort" det genom att säga att man måste äga en Tesla... Så du borde ha rätt att skicka WCn till Tesla för reparation imo.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Wallconnector laddar inte våra bilar längre!

Inlägg av jonas »

Bjelke skrev:
peken skrev:
Hur fan får man tag på tesla då? Ringde in och hamnade i en telefonkö i 20 minuter, tills en förinspelad röst meddelade att det inte fanns någon personal på plats och att jag skulle lämna ett meddelande efter pipet.
Och allt på engelska givetvis. Är det alltid engelsktalande man kommer i kontakt med då man kontaktar tesla i dessa ärenden?
Tesla är oftast sjukt svåra att få tag i :(
Jag skickade bara ett mejl! sen fick de ringa mig.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Skriv svar