Kommer uppdatera lite då och då, samt lägga all statistik här i trådstarten.
Redan nu kan jag rapportera att min Dementor med AP1 är mycket osäkrare i autopiloten
än den AP2-bil jag kört de senaste 4 månaderna - alltså även innan den där suveräna uppdateringen. Det känns verkligen jättetydligt när man växlar tillbaka till AP1.
Resan dit
Start: 07.55, vid Södermalm, Stockholm med 365km i batteriet.
Södermalm-Ödeshög 264km, 142min, 90% AP, batteri från 365 till 27km, 223Wh/km, 112km/h, Laddtid 44min till 293km, 0kcal
Nästa stopp: Toftaholm, med 21% batteri vid ankomst.
När jag angjorde SuC klagade Dementorn, ”Driver Assistance Features Unavailable”. Power off, och reset med bromsen nedtryckt löste det. Jag tankade däcken här också, 3.3bar (varma dubbfria vinterdäck, 19”).
Ödeshög-Toftaholm 155km, 81min, 99% AP, batteri från 293 till 99km, 221Wh/km, 115km/h, Laddtid 39min till 354km, 537kcal
Nästa stopp: Löddeköpinge
Toftaholm-Löddeköpinge 184km, 107min, 0% AP, batteri från 354 till 112km, 226Wh/km, 103km/h, Laddtid 31min till 376km, 0kcal
Nästa stopp: Slagelse
SUCK. ”Driver Assistance Features Unavailable”. Ingen AP, skitväder och så blev jag trött. 12 minuters mikrosömn löste det ena problemet, men inget av de vanliga tricken löste APn. Radarn verkar OK, det känns som att kameran lagt av. Pratade med RSA som sa att de ska få SC att trigga kalibrering OTA.
Löddeköpinge-Slagelse 158km, 82min, 35% AP, batteri från 376 till 153km, 248Wh/km, 116km/h, Laddtid 46min till 401km, 0kcal
Till min stora glädje fungerade over-the-air kalibreringen av autopiloten! Men glädjen förbyttes snart i bitterhet då snön blockerade radarn. Jag trodde det blir varmare när man kommer söderut?! Det här får Björn & Heidi se till att hela Svenska folket tar tag i... stannar i Slagelse för att ta en mikrosömn. Bättre vid superchargern än på motorvägen!
Slagelse-Rødekro 192km, 91min, 85% AP, batteri från 401 till 86km, 286Wh/km, 127km/h, Laddtid 15min till 200km, 0kcal
Nu cementerar verkligen Danskarna sin position som Europas sämsta bilister på motorväg. Omkörningar i högerfil, blinkers verkar inte ha upptäckts, filbyte utan marginal till bakomliggande, tailgating i högerfil... jag har kört i både Italien och Rumänien och det är en dröm jämfört med detta!
Rødekro-Wittgenstein Busdorf 73km, 31min, 55% AP, batteri från 200 till 56km, 334Wh/km, 141km/h, Laddtid 67min till 412km, 627kcal
Äntligen lämnar jag Danmark bakom mig, autobahn, nu blir det åka av - ingen autopilot här inte! (Eftersom det är vägarbeten typ överallt med jättesmala filer där man inte törs använda AP och kör 50km/h). Här ligger för övrigt bästa Autobahn restaurangen om man gillar äggröra. Oslagbar (bortsett från min egna då)! Beställ den vegetarisk, annars är det späck i den, passar inte.
Wittgenstein Busdorf-Rade 150km, 80min, 30% AP, batteri från 412 till 188km, 257Wh/km, 113km/h, Laddtid 27min till 355km, 0kcal
Fångad av första fartkameran, precis före Hamburg på A7. Just den kameran har fångat mig ett par gånger förr, men några betalningskrav har inte dykt upp ännu...
Rade-Stuhr 87km, 37min, 10% AP, batteri från 355 till 130km, 432Wh/km, 141km/h, Laddtid 79min till 434km, 0kcal
Nu går det fort! Över 220 på halva sträckan. Autobahn är kul på natten! Nu blir det till att ladda fullt, och få lite sömn.
Stuhr-Zwolle 221km, 116min, 65% AP, batteri från 434 till 91km, 266Wh/km, 114km/h, Laddtid 140min till 405km, 0kcal
Hej Holland! Vi har lite historia ihop, du och jag. Det var en härlig nattkörning på fina vägar för att ta sig hit. Många lastbilar, som körde exemplariskt. Bra jobbat! Nu har jag avverkat 1484km på drygt 19h. Rätt bra jobbat det med!
Zwolle-Lokeren 259km, 158min, 95% AP, batteri från 405 till 79km, 219Wh/km, 98km/h, Laddtid 76min till 425km, 606kcal
Någorlund utvilad kör jag in i Belgien. Denna delen av resan bjuder på tidig morgontrafik med praktiskt taget enbart långtradare. Jättemånga långtradare. Alltså, helt absurt många. Holland, försöker du göra en poäng?! Nåväl, jag upplever soluppgången över Brecht, och anländer vid Lokeren i tid för frukost. Biznishotel ser fint ut, men frukosten är medelmåttig och de var sura att jag inte hade bokat bord. Inte värt €18.
Lokeren-Senlis 280km, 152min, 98% AP, batteri från 425 till 75km, 218Wh/km, 111km/h, Laddtid 44min till 340km, 0kcal
Frankrike, min älskade! De buckliga bilarnas förlovade land. Här kör man lite Franskt, genom att inte bryta mot reglerna så ofta. Men när man gör det, så fattar alla runt omkring vad som händer och är okej med det. Eller så blir det en buckla. Nåväl. Tailgating verkar vara deras paradgren. Mönstret att ligga tätt bakom i vänsterfil, och att följa med och fortsätta tätt bakom när jag går till högerfil, är jättevanligt. Ibland ljustutar de också. Och följer med till höger när jag flyttar mig. Kanske vill de att jag ska bli tagen av fartpolisen? Så utomordentligt Franskt! Har sett 2st redan, apropå. Jo, hotell i Loire är bokat! Nu är våren här!
Senlis-Rungis 64km, 108min, 0% AP, batteri från 340 till 259km, 219Wh/km, 36km/h, Laddtid 36min till 410km, -200kcal
Grattis Navigator för att du för andra gången lurat mig att ta vägen genom Paris istället för vägen runt. Dina kretskort viker sig antagligen av skratt åt detta practical joke. Jag klarade mig igenom utan en skråma, men det är fan bara tur! Det positiva är att det är lika helvetiskt för alla, så de allra flesta är väldigt förlåtande. Nu förstår jag varför alla Parisare röker. Frågan är bara vad EU-mopedisterna röker. Mina stressnivåer är på max efter denna pärs.
Rungis-Château de Noirieux 279km, 176min, 98% AP, batteri från 410 till 42km, 230Wh/km, 95km/h, Destinationsladdning hela natten till 445km, 2805kcal
Äntligen framme! Vid förra stoppet (eller var det när APn körde...?) hittade jag ett Château som har destinationsladdare och ligger nära en av vingårdarna kag ska besöka. Det minsta rummet kostar €120. Château De Noirieux är från 1600-talet, men har byggnader från 1400-talet. Fantastiskt vackert! Restaurangen har en tallrik i Michelin, och tar €125 för avsmakningsmenyn med 7 rätter. Vinpaketet kostar €60. Maten är fantastisk. Restaurangen har en ”tallrik” i Guide Michelin. Jag menar att de har mycket att göra för att nå sin första stjärna. Men så småningom, så kanske! Enligt min mening prisvärt men i det övre intervallet (för maten). Vad gäller dryck & logi är det full pott i prisklassen.
Destinstionsladdare & Wallcharger!
Dagen efter
Château de Noirieux-Bernard Baudry, Chinon, 96km, 14 flaskor
Detta är en av mina favoritproducenter globalt. Fick nöjet att träffa både Bernard själv, och hans son (som tog hand om mig vid mitt förra besök). De driver vingården tillsammans, odlar Cabernet Franc och Chenin Blanc.
Bernard Baudry-Hôtel de la Treille, 661kcal
Detta hotell har även en bar och en restaurang, och är min favorit i Chinon. Litet, familjedriven, billig och med fantastisk mat! De pratar inte Engelska, men är jättetrevliga ändå.
Hôtel de la Treille-Château de Bellevue, Savennières, 100+km, 18 flaskor
Jag fick deras Savennière som aperitif på hotellet och det är verkligen prisvärt. De odlar enbart Chenin Blanc och Cabernet Franc. Deras Chenin är friska och inte som de vi är vana vid i Sverige (oljiga och så). Det blir rätt mycket kört fram och tillbaka när man besöker vingårdar. Längs de avgiftsbelagda motorvägarna finns servicestopp med ChaDeMo. Skaffa en plugsurfing-tag så kan du använda dem. Inte gratis, men det är värt pengarna. Glöm inte att aktivera taggen på hemsidan!
Château de Bellevue-Coulée de Serrant, Savennières, 31km, 6 flaskor
Det här är någonting alldeles speciellt. Bara 7 hektar, bara Chenin, vinrankor som är mellan 35 och 80 (!) år, grundlagt på 1100-talet... det kostar (€12 - €98, beroende på vin och årgång), men är värt ett besök även om man bara gör vinprovningen utan att köpa något (kostar €5). De gör bara tre viner, men det är vitt vin av absolut högsta klass!
Liten restaurang som drivs av ett par. Fick BIB Gourmand i Guide Michelin 2017. En slump att jag hittade den, men det är väl lika bra att ladda ordentligt inför hemresan ikväll.
Coulée de Serrant-Auberge de la Roche, Marsac-Sur-Don, Pays de la Loire, ca 80km, 1206kcal
Jag lydde navigatorn och körde. Och körde. Och körde. Hamnade långt ut på landsbygden. Klockan var halv 9, och byarna hade ett postkontor, en affär och ett apotek. Plötsligt säger Navigatorn att jag är framme, men...
Jag har kört till fel restaurang! minst 1.5 timme fel! Mitt i ingenstans ligger en restaurang med samma namn, fantastiskt vackert belägen vid en sjö. Obs! Bilder på sidan 4! De har 12 bord. Ingen pratar Engelska. Ingen mobiltäckning. Men ett WiFi med västeuropas längsta och svåraste lösenord skrivet i skrivstil på en lapp. Tog evigheter att få till det rätt, men så småningom kunde jag förklara min situation och beställa med hjälp av Google Translate. Maten visade sig vara av högsta klass, perfekt tillagad på suveräna, lokala råvaror. Prisvärt dessutom. €39 för fyrarätters med ett glas vin av hög klass. Jag har föreslagit att de sätter upp en destinationsladdare.
Nu är bara frågan hur jag kör härifrån. Vägarna var jättesmala, och det är becksvart ute.
Hemresan
Auberge de la Roche-Le Mans 217km, 185min, 90% AP, batteri från 318 till 52km, 214Wh/km, 70km/h, Laddtid 192min till 431km, 0kcal
2 sovpauser på vägen, 47min. Midnatt råder. På vägen ut från köpcentrat där laddstationen ligger står en ensam stackars polis som dragit nitlotten och kollar bilister klockan 5 på påskdagens morgon. Jag fick blåsa och köra vidare. Sedan blev jag fotograferad för andra gången på resan.
Le Mans-Senlis 255km, 150min, 99% AP, batteri från 431 till 106km, 223Wh/km, 102km/h, Laddtid 60min till 415km, 683kcal
Denna gång körde jag rätt, ringleden runt Paris. Fick se staden vakna i soluppgången. Frukost på Ibis Hotellrestaurang. Rätt kass frukost, speciellt med Fransk måttstock. Hyfsat lågt pris, €11.
Senlis-Lokeren 268km, 183min, 99% AP, batteri från 415 till 61km, 229Wh/km, 88km/h, Laddtid 47min till 361km, 0kcal
Stannade för en tupplur i 36 minuter.
Lokeren-Antwerpen 66km, 54min, 10% AP, batteri från 361 till 278km, 229Wh/km, 73km/h, 0kcal
När man är i Belgien måste man köpa öl! Jag tog mig in till Antwerpen och kämpade med att hitta parkeringsplats i centrum. Stora evenemang där idag, proppfullt med både bilar, människor och hundar. Och cyklat. Slutet gott, allting gott!
Antwerpen-Eindhoven 88km, 131min, 9% AP, batteri från 278 till 179km, 238Wh/km, 44km/h, Laddtid 64min till 420km, 0kcal
Eindhoven-Moers 131km, 250min, 90% AP, batteri från 420 till 225km, 248Wh/km, 31km/h, Laddtid 33min till 386km, 0kcal
Tog 120min vila på vägen.
Moers-Lohne 207km, 97min, 20% AP, batteri från 225 till 53km, 278Wh/km, 128km/h, Laddtid 58min till 379km, 0kcal
Nya planer! Måste till Stockholm snabbt som attan för att
Lohne-Rade 154km, 63min, 10% AP, batteri från 386 till 40km, 377Wh/km, 138km/h, Laddtid 39min till 270km, 1123kcal
Här struntar jag i navigatorns anvisningar, den vill ladda fullt så att jag kan köra hela vägen till Køge, men jag måste prioritera att komma till Puttgarden i tid för färjan, klara de 45km till Alslev i Danmark, samt få tillräcklig vila så att jag inte somnar vid ratten.
Rade-Braak 50km, 29min, 85% AP, batteri från 270 till 210km, 246Wh/km, 108km/h, Laddtid 38min till 378km, 0kcal
Detta stopp gav mig lite välbehövlig sömn!
Braak-Puttgarden 135km, 67min, 45% AP, batteri från 378 till 174km, 284Wh/km, 121km/h, 0kcal
Jag anländer med 2 minuters marginal och hinner med färjan!
Puttgarden-Rødby 52min, batteri från 174 till 163km, 0kcal
Ingen kontrollerade att man följde reglerna så jag fick en god sömn i bilen under överfarten. Hurra, det behövde jag!
Rødby-Nørre Alslev 53km, 34min, 80% AP, batteri från 163 till 86km, 252Wh/km, 94km/h, Laddtid 32min till 322km, 0kcal
Nørre Alslev-Køge 76km, 39min, 99% AP, batteri från 323 till 206km, 263Wh/km, 117km/h, Laddtid 77min till 432km, 0kcal
Køge-Toftaholm 285km, 144min, 92% AP, batteri från 432 till 41km, 240Wh/km, 119km/h, Laddtid 49min till 347km, 537kcal
Vilken tur! Jag gled igenom både Danska och Svenska pass/tullkontrollen, det har nog aldrig varit så smidigt! Om jag ska hinna leverera passet måste jag vara framme 16.00 i Stockholm. När jag lämnade Moers gav mig Navigatorn 30 minuters marginal. Nu har den växt till 40 minuter. Inte illa! Det är bara att fortsätta försöka kombinera de motstridiga kraven att köra säkert, snabbt, energieffektivt, energisnålt, kö- och olycksfritt hela vägen till Stockholm på denna trafikintensiva annandag påsk!
Toftaholm-Ödeshög 112km, 74min, 0% AP, batteri från 347 till 138km, 246Wh/km, 91km/h, Laddtid 60min till 400km, 0kcal
Här strulade jag till det, glömde att skriva ned siffrorna. Så det får bli en uppskattning. Tiden är rätt, dock. Autopiloten har lagt av, och vägrar gå igång igen. Just när jag behöver den som mest!
Finalen
Ödeshög-Södermalm 261km, 139min, 0% AP, batteri från 400 till 62km, 225Wh/km, 113km/h, 0kcal
Totalsträcka: 5163km
Genomsnittsförbrukning: 245Wh/km
Totalförbrukning: 1266kWh
Körtid: 3177min (ut- och hemresa) + 254min (mellan vingårdar)
Laddtid: 1393min (SuC), 20min (CHADeMO), 600min (DC)
Medelhastighet: 90km/h
Rollovers: 0st
Kcal: 8585
Vinflaskor: 44st
Ölflaskor: 24st
Äppelmust: 2st (Grabben måste ju också få findricka)
Bucklor: 0st (Borde ha fått en i Le Mans, tycker jag själv)
Jag är i ett euforiskt chocktillstånd. Med 8.5 timmars sömn på 40.5 timmars restid i bagaget har jag anlänt till Stockholm. Jag har besegrat påsktrafiken, lyckats köra snabbt och energieffektivt och kombinerat laddning med vila och mat på ett hyfsat bra sätt. Och så har jag haft en del tur. Detta hade nog varit svårt att genomföra i en fossilbil!
När jag fick telefonsamtalet om passet var klockan 16.07 på Påskdagen. Nu, 23 timmar och 23 minuter senare, lämnar jag över det och grabben kan åka på sin påskresa (bilder på sidan 6!). Det blev ett rätt snyggt avslut på min egen resa ändå, tycker jag!
Därmed är min reseberättelse slut för denna gång. Kommentera den gärna!