Däck och förbrukning
Moderator: Redaktion
Däck och förbrukning
Jag bytte från vinterdäck till sommardäck nyligen och märkte av en tydlig skillnad i ljudnivå.
Bilen är en Model S90D AP1 Facelift.
Mina vinterdäck var (subjektivt) mycket tystare. Jag noterade också att det är ganska stor skillnad i energiförbrukning.
Vinterdäck: Nokian Hakkapeliitta R2 (dubbfria) 245/45 R19 - Däcktryck 3.2 bar
Sommardäck: Michelin Primacy 3 245/45 R19 - Däcktryck 3.2 bar
Jag kör ett par gånger i månaden samma sträcka på ca 300km non-stop så jag jämförde (med hjälp av TeslaFi) förbrukningen på denna.
De tillfällen jag valde att jämföra har ungefär samma utetemperatur (5-10 grader) och ungefär samma snitthastighet (96-101 km/h)
Med vinterdäcken hamnade snittförbrukningen på 188 Wh/km och med sommardäcken på 221 Wh/km
Brukar det vara så här? Finns det "bättre" sommardäck som är tystare och drar mindre än originaldäcken?
/LM
Bilen är en Model S90D AP1 Facelift.
Mina vinterdäck var (subjektivt) mycket tystare. Jag noterade också att det är ganska stor skillnad i energiförbrukning.
Vinterdäck: Nokian Hakkapeliitta R2 (dubbfria) 245/45 R19 - Däcktryck 3.2 bar
Sommardäck: Michelin Primacy 3 245/45 R19 - Däcktryck 3.2 bar
Jag kör ett par gånger i månaden samma sträcka på ca 300km non-stop så jag jämförde (med hjälp av TeslaFi) förbrukningen på denna.
De tillfällen jag valde att jämföra har ungefär samma utetemperatur (5-10 grader) och ungefär samma snitthastighet (96-101 km/h)
Med vinterdäcken hamnade snittförbrukningen på 188 Wh/km och med sommardäcken på 221 Wh/km
Brukar det vara så här? Finns det "bättre" sommardäck som är tystare och drar mindre än originaldäcken?
/LM
- Generalbogge
- Teslaägare
Re: Däck och förbrukning
Jag tror jag har samma däckuppsättning som du har. Vinterdäcken är i alla fall samma.
Har också upplevt att vinterdäcken är tystare. Dock så har jag inte märkt att det skulle vara sådan stor skillnad i förbrukning. Jag har motsvarande dina förbrukningssiffror fast tvärt om. Fast då har jag mätt över tid och inte enstaka resor med samma förhållanden. Och då sommardäcken används på sommarhalvåret, så är det klart att mildare väder nog är den största faktorn för mindre förbrukning. Då kanske man skulle köra med vinterdäcken även på sommaren för att få ännu längre räckvidd? Hade varit intressant att köra ett test med två teslor samtidigt, med respektive däckuppsättning, för att se skillnaden.
Har också upplevt att vinterdäcken är tystare. Dock så har jag inte märkt att det skulle vara sådan stor skillnad i förbrukning. Jag har motsvarande dina förbrukningssiffror fast tvärt om. Fast då har jag mätt över tid och inte enstaka resor med samma förhållanden. Och då sommardäcken används på sommarhalvåret, så är det klart att mildare väder nog är den största faktorn för mindre förbrukning. Då kanske man skulle köra med vinterdäcken även på sommaren för att få ännu längre räckvidd? Hade varit intressant att köra ett test med två teslor samtidigt, med respektive däckuppsättning, för att se skillnaden.
Trodde alla visste att dubbfria vinterdäck rullar både tystare och snålare än sommardäck. Däremot är det en usel idé att köra t ex Hakka R2 i sommartemperatur. Däcken kommer slitas enormt fort och vara trafikfarliga. Gummit blir alldeles för mjukt när det är varmt.
Med det sagt så tycker jag skillnaden i förbrukning är för stor. Jag fick samma ökning men då bytte jag från 19" till 21" samtidigt.
Inte upplevde jag att bilen blev så mycket bullrigare heller. Visst märks det men det är ingen katastrof nu heller.
Med det sagt så tycker jag skillnaden i förbrukning är för stor. Jag fick samma ökning men då bytte jag från 19" till 21" samtidigt.

Förutom höjdskillnad så är det vind som störst yttre påverkan på snittförbrukning, det är troligen det som gör skillnaden i förbrukning i dina exempel.
Jag skulle rangordna yttrefaktorer enligt följande (högst till lägst påverkan på förbrukning)
1. Höjdskillnad
2. Vind
3. Oplogadväg/Snömodd
3. Yttertemperatur
4. Regn
Som förare kan du påverka (högst till lägst, påverkan på förbrukning)
1. Snitthastighet
2. Jämn hastighet (undvik att bromsa, undvik regen, accelerera försiktigt)
3. Däck
4. Kupétemp
Jag skulle rangordna yttrefaktorer enligt följande (högst till lägst påverkan på förbrukning)
1. Höjdskillnad
2. Vind
3. Oplogadväg/Snömodd
3. Yttertemperatur
4. Regn
Som förare kan du påverka (högst till lägst, påverkan på förbrukning)
1. Snitthastighet
2. Jämn hastighet (undvik att bromsa, undvik regen, accelerera försiktigt)
3. Däck
4. Kupétemp
- Generalbogge
- Teslaägare
Nej, vi var tydligen två som inte visste detVerdi skrev:Trodde alla visste att dubbfria vinterdäck rullar både tystare och snålare än sommardäck. Däremot är det en usel idé att köra t ex Hakka R2 i sommartemperatur. Däcken kommer slitas enormt fort och vara trafikfarliga. Gummit blir alldeles för mjukt när det är varmt.
Med det sagt så tycker jag skillnaden i förbrukning är för stor. Jag fick samma ökning men då bytte jag från 19" till 21" samtidigt.Inte upplevde jag att bilen blev så mycket bullrigare heller. Visst märks det men det är ingen katastrof nu heller.

Hur "trafikfarliga" är de då? Blir bilen helt okontrollerbar vid 30 grader plus? Eller är det bara en marginell försämring? Hur är dina erfarenheter kring det?
Dubbelkolla däcktrycket kan göra stor skillnad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Generalbogge skrev:Nej, vi var tydligen två som inte visste detVerdi skrev:Trodde alla visste att dubbfria vinterdäck rullar både tystare och snålare än sommardäck. Däremot är det en usel idé att köra t ex Hakka R2 i sommartemperatur. Däcken kommer slitas enormt fort och vara trafikfarliga. Gummit blir alldeles för mjukt när det är varmt.
Med det sagt så tycker jag skillnaden i förbrukning är för stor. Jag fick samma ökning men då bytte jag från 19" till 21" samtidigt.Inte upplevde jag att bilen blev så mycket bullrigare heller. Visst märks det men det är ingen katastrof nu heller.
![]()
Hur "trafikfarliga" är de då? Blir bilen helt okontrollerbar vid 30 grader plus? Eller är det bara en marginell försämring? Hur är dina erfarenheter kring det?
Här dundrar testbilen in i de röda klossarna (bilden under inlägget) där testbilen med sommardäck stannade. Vinterdäcken ger 40 procent längre bromssträcka och bilen kör rakt in i klossarna i ungefär 60 km/h.
Så blev resultatet
Inbromsning: Skillnaden mellan liv och död. Både när vi testade inbromsning på vått och torrt underlag blev bromssträckan 40 procent längre med vinterdäck än med sommardäck. På torrt underlag blev skillnaden 14,8 meter vilket är mer än tre billängder av testbilen Volvo V40.
Köregenskaper: Svajigt med vinterdäck. "På handlingsbanan var styrprestandan den största skillnaden. Med vinterdäcken var det svajigt och man flöt omkring ovanpå vägen. Sommardäcken genererar mer grepp överallt", säger Richard Göransson.
Generalbogge skrev:Nej, vi var tydligen två som inte visste detVerdi skrev:Trodde alla visste att dubbfria vinterdäck rullar både tystare och snålare än sommardäck. Däremot är det en usel idé att köra t ex Hakka R2 i sommartemperatur. Däcken kommer slitas enormt fort och vara trafikfarliga. Gummit blir alldeles för mjukt när det är varmt.
![]()
Har inte provat.

Här kan du läsa hela artikeln med Göranssons tester: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... -sommaren/
Vi avråder starkt från användande av odubbade vinterdäck på sommaren just för att vi vet att de ur ett trafiksäkerhetsperspektiv presterar väldigt dåligt", säger Marie Nordén, generalsekreterare på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).
när jag bytte från vinter till sommar så gick förbrukningen från 264 till 223, så ganska mycket bättre förbrukning med sommardäcken. Men jag tror det är yttertemperaturen som gör störst skillnad. Jag märker väldigt stor skillnad när batteriet är tempererat eller ej. Iom att jag för det mesta kör sträckor under 25km så hinner batteriet aldrig bli tempererat under vinterhalvåret och under sommarhalvåret enbart de dagar som är varmare än ca 15grader ute. (kör 21" både sommar och vinter)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Generalbogge
- Teslaägare
Ja, den var intressant. Helt klart. Större skillnad än vad jag trodde. Undrar om det fortfarande är lika stor skillnad (till sommardäckens fördel) vid skånskt vinterväglag? Hade varit intressant med ett liknande test, där man testar sommardäcken vs. dubbfria, i januari på en inte snö- eller istäckt väg och +5-10 grader.Verdi skrev:Generalbogge skrev:Nej, vi var tydligen två som inte visste detVerdi skrev:Trodde alla visste att dubbfria vinterdäck rullar både tystare och snålare än sommardäck. Däremot är det en usel idé att köra t ex Hakka R2 i sommartemperatur. Däcken kommer slitas enormt fort och vara trafikfarliga. Gummit blir alldeles för mjukt när det är varmt.
![]()
Har inte provat.
Här kan du läsa hela artikeln med Göranssons tester: http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... -sommaren/
Vi avråder starkt från användande av odubbade vinterdäck på sommaren just för att vi vet att de ur ett trafiksäkerhetsperspektiv presterar väldigt dåligt", säger Marie Nordén, generalsekreterare på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).
Det är nog större skillnad till sommardäckens NACKDEL i det fallet.Generalbogge skrev:Ja, den var intressant. Helt klart. Större skillnad än vad jag trodde. Undrar om det fortfarande är lika stor skillnad (till sommardäckens fördel) vid skånskt vinterväglag? Hade varit intressant med ett liknande test, där man testar sommardäcken vs. dubbfria, i januari på en inte snö- eller istäckt väg och +5-10 grader.Verdi skrev:Generalbogge skrev:Nej, vi var tydligen två som inte visste detVerdi skrev:Trodde alla visste att dubbfria vinterdäck rullar både tystare och snålare än sommardäck. Däremot är det en usel idé att köra t ex Hakka R2 i sommartemperatur. Däcken kommer slitas enormt fort och vara trafikfarliga. Gummit blir alldeles för mjukt när det är varmt.
![]()
Har inte provat.

https://www.nokiantyres.se/foretaget/ny ... ger-vid-5/
Dessutom blir gummiblandningen i sommardäck stenhård vid lägre temperaturer också. Och nog är det kallare än 5 grader relativt ofta även i Skåne? Inte minst nattetid.
- Generalbogge
- Teslaägare
Men det hade varit intressant att veta vid vilken temperatur som vinterdäcken och sommardäcken har samma prestanda.Verdi skrev:Det är nog större skillnad till sommardäckens NACKDEL i det fallet.Generalbogge skrev:
Ja, den var intressant. Helt klart. Större skillnad än vad jag trodde. Undrar om det fortfarande är lika stor skillnad (till sommardäckens fördel) vid skånskt vinterväglag? Hade varit intressant med ett liknande test, där man testar sommardäcken vs. dubbfria, i januari på en inte snö- eller istäckt väg och +5-10 grader.
Dessutom blir gummiblandningen i sommardäck stenhård vid lägre temperaturer också. Och nog är det kallare än 5 grader relativt ofta även i Skåne? Inte minst nattetid.
Om vinterdäcken är 40% bättre än sommardäcken vid, säg 0 grader. Och Sommardäcken är 40% bättre än vinterdäcken vid +20 grader, så måste de ju mötas någonstans på en temperatur där emellan. Det skulle då kunna innebära att sommardäcken och vinterdäcken var lika bra vid +10 grader.
Jag har för mig att jag hört någonstans att sommardäcken trumfar vinterdäcken nånstans vid 6-7 plusgrader.
Model 3-24/Polestar 3-24
Körde i helgen ca 25 mil (2 x 12.5) med nya michelin primacy 3-däck. +10 grader ute ungefär och drog väl 175 Wh/km. Hastigheten varierade, 70-110.
Samma sträcka i vintras snittade jag på 225-230 Wh/km (då med pirelli zottozero ii).
ca 3.1-3.2 Bar i båda fallen.
Samma sträcka i vintras snittade jag på 225-230 Wh/km (då med pirelli zottozero ii).
ca 3.1-3.2 Bar i båda fallen.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Fast det som står i Nokianlänken är att det är bra att byta till vinterdäck vid + 5 °C därför det finns risk för oväntad ishalka, inte att vinterdäcken är bättre på asfalt om det verkligen är + 5 °C.Verdi skrev:Det är nog större skillnad till sommardäckens NACKDEL i det fallet.
Jag tror inte alls att sommardäcken skulle ge längre bromssträcka vid + 5 °C om det verkligen är den temperaturen och inget underkylt regn eller något annat som gör att förhållandena är speciella.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.