Privatimport från EU-land

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare

Privatimport från EU-land

Inlägg av simonk »

Om man skulle privatimportera en Tesla från annat EU-land (t ex Tyskland), visst är det inget mer än själva försäljningspriset man betalar? (Förtutom någon införselavgift antar jag)

Är det något annat Teslaspecifikt man behöver tänka på vid import? Är det någon som vet hur man gör med billån?
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Re: Privatimport från EU-land

Inlägg av Stefan T »

Inga problem
Man måste registreringsbesiktig

kolla på trafikverket hemsida

inget konstigare än för en fosilbil
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Om bilen gått mindre än 600 mil och är yngre än 6 månader räknas den som ny och svensk moms ska betalas och utländsk återbetalas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Och så har den väl ett utländskt SIM-card för uppkopplingen, antar jag.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Byter the SIM gratis på Tesla? De pratade något om att det var strul med 3G även om man böt kort på Norska bilar. Vet inte varför..
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

hybris skrev:
Byter the SIM gratis på Tesla? De pratade något om att det var strul med 3G även om man böt kort på Norska bilar. Vet inte varför..
Var det tesla själva som bytte eller var det en extern firma? Kanske har med apn att göra.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Chris
Teslaägare

Inlägg av Chris »

Autoperformance hjälpte mig att ta in en P85+ från Tyskland när jag inte hade ro att vänta på en ny. De fixar med allt.
Har betydligt bättre 3G-täckning med mitt tyska(?) SIM-kort än vad jag hade med en ny svensk lånebil. Kanske har jag roaming mellan flera operatörer?
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare

Inlägg av simonk »

Tack för tipsen! Skall kolla upp autoperformance.

Tyvärr behöver nog begagnatpriserna sjunka ner lite mer för min del i vilket fall, men en vacker dag... Jag är egentligen inte särskilt bilintresserad - men just Model S är det enda undantaget som väcker habegär.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

simonk skrev:
Tack för tipsen! Skall kolla upp autoperformance.

Tyvärr behöver nog begagnatpriserna sjunka ner lite mer för min del i vilket fall, men en vacker dag... Jag är egentligen inte särskilt bilintresserad - men just Model S är det enda undantaget som väcker habegär.
Är själv inte bilintresserad egentligen men som du säger så är det något särskilt med Tesla. Har själv aldrig köpt en bil för ens en fjärdedel av vad jag kommer att göra när Model X kommer. Kör just nu en buklig Kia Ceed...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare

Inlägg av simonk »

För egen del har jag en 12 år gammal Toyota Corolla kombi! Dock i ganska gott skick för sin ålder, men hade förstås mycket hellre haft en Model S.

Hoppas faktiskt lite på att Model X kommer öka utbudet av Model S på begagnatmarknaden, men vi får se.
Skriv svar