Köp planer

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Backmasmk

Köp planer

Inlägg av Backmasmk »

Hej

Funderar på att slå till och köpa en Tesla Model S (begagnad) men tänkte höra lite hur folk som bor långt bort från närmsta Tesla service center. Bor i Umeå så det är en bit ner till Sthlm. Fungerar det bra? Något att tänka på?

Vilket försäkringsbolag anser Tesla är en bil som det faktiskt vill försäkra, dvs inte prisar ut en helt? :)

Sen när det kommer till laddstation hemma, vad ska man satsa på?

/Markus
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare

Re: Köp planer

Inlägg av Satellite65 »

Hej!
Jag bor uppe i Gällivare och det har hittils funkat rätt bra. Tesla brukar skicka upp ett mobilt service team lite då och då när de samlat ihop några ärenden. Jag var ner till Umeå tidigare i år och fixade några små grejjer.
Jag har en X så jag kan inte riktigt svara på vad man ska tänka på när det gäller en S. Förutom det som gäller alla bilar dvs. Skick, utrustning m.m
Jag kör Swebanks försäkringsbolag Tre kronor för att de är bra att ha och göra med och dessutom är billigast.

Köp en tesla wallcharger, den är helt enkelt mest bang for the buck.
Senast redigerad av Satellite65, redigerad totalt 1 gånger.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare

Inlägg av Barkborren »

Jag har en riktigt fin Tesla S P85D -15 med endast 2550 mil på mätaren. Som ny. Säljer den för endast 789.000:-. Kan leasas.
Försäkring i Stockholm görs förmånligast genom Trygg Hansa. Ute i landet kan till exempel Länsförsäkringar vara ett förmånligt alternativ.
Hör av dig om du vill ha en vit kortmilare med extar allt. :D :D :D
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Barkborren skrev:
Jag har en riktigt fin Tesla S P85D -15 med endast 2550 mil på mätaren. Som ny. Säljer den för endast 789.000:-. Kan leasas.
Försäkring i Stockholm görs förmånligast genom Trygg Hansa. Ute i landet kan till exempel Länsförsäkringar vara ett förmånligt alternativ.
Den hade suttit som smäcken...
...om den inte var reggad med 722 kusar = hopplös att försäkra vettigt. Knepigt att det finns identiska bilar reggade med 89 hk. :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Walker skrev:
Barkborren skrev:
...om den inte var reggad med 722 kusar = hopplös att försäkra vettigt. Knepigt att det finns identiska bilar reggade med 89 hk. :roll:
De flesta fb har lärt sig nu och det spelar ingen roll om registrerad effekt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jag funderade på vilka planer som skulle köpas in när jag såg tråden ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

På trekronor som nämnts tidigare så gjorde man ingen skillnad på två lika bilar med olika effekt reggad.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Backmasmk

Inlägg av Backmasmk »

Satellite65 skrev:
Hej!
Jag bor uppe i Gällivare och det har hittils funkat rätt bra. Tesla brukar skicka upp ett mobilt service team lite då och då när de samlat ihop några ärenden. Jag var ner till Umeå tidigare i år och fixade några små grejjer.
Jag har en X så jag kan inte riktigt svara på vad man ska tänka på när det gäller en S. Förutom det som gäller alla bilar dvs. Skick, utrustning m.m
Jag kör Swebanks försäkringsbolag Tre kronor för att de är bra att ha och göra med och dessutom är billigast.

Köp en tesla wallcharger, den är helt enkelt mest bang for the buck.
Ok det låter ju lovande att det verkar fungera bra att bo på avkrogar i Sverige.
Backmasmk

Inlägg av Backmasmk »

Barkborren skrev:
Skulle vara sjukt trevligt med en P85D. Dock ca 100k mer än vad jag hade tänkt lägga ut :) Men sjukt svårt att inte hela tiden krypa uppåt i kostnad för man vill bara få det där lilla extra :)
Användarvisningsbild
ReubenWelsh
Teslaägare

Inlägg av ReubenWelsh »

Satt i precis din sits för ett par månader sedan innan jag köpte min 75D med samma tankar och tänkte att jag delar med mig av mina tankar om begagnad tesla ~700k

Mitt tips till dig är att istället titta på en Demomodel, ofta dyker de upp för runt 850-900k med en del utrustning vilket kan låta som mer, men ta med följande i beräkningen.

Plocka bort autopilot 56,000kr
Miljöbilspremie 40,000kr (demobilar räknas som nya men då de redan tagits ut blir det de lägre beloppet)
Vagnskadeförsäkring ~1000kr reducerad försäkringspris i 3 år ~35,000kr till

en bil som kostar 850-900k kan man då få ner i pris till 720-770k

men med fördelarna:

Garanti på allt smått som kan gå fel
tre års extra ägande av bilen
Uncorked fyrhjulsdrift (samma 0-100 som en P85)
Fräschare batteri (En 75Kwh från 2018 presterar bättre än en 85Kwh från 2015)
Ett antal fixar som skett i produktionen som drabbar äldre teslor
Facelift
riktigt låga miltal
Riktigt bra Leasingavtal / Räntor på finansiering

Är man ute efter den extrema performance från P85D så är detta såklart inte ett råd för er, men med tanke på vad de flesta P85or och S70or går för på begagnatmarknaden tycker jag absolut man ska tänka en extra gång och se över teslas demobilar.
Senast redigerad av ReubenWelsh, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

ReubenWelsh skrev:
Satt i precis din sits för ett par månader sedan innan jag köpte min 75D med samma tankar och tänkte att jag delar med mig av mina tankar om begagnad tesla ~700k

Mitt tips till dig är att istället titta på en Demomodel, ofta dyker de upp för runt 850-900k med en del utrustning vilket kan låta som mer, men ta med följande i beräkningen.

Plocka bort autopilot 56,000kr
Miljöbilspremie 40,000kr (demobilar räknas som nya men då de redan tagits ut blir det de lägre beloppet)
Vagnskadeförsäkring ~1000kr reducerad försäkringspris i 3 år ~35,000kr till
Möjlighet till att använda referal - 4500kr rabatt (och skulle du vilja använda min referal kod så kan få min wallcharger, skicka PM isf ;) )

en bil som kostar 850-900k kan man då få ner i pris till 720-770k

men med fördelarna:

Garanti på allt smått som kan gå fel
tre års extra ägande av bilen
Uncorked fyrhjulsdrift (samma 0-100 som en P85)
Fräschare batteri (En 75Kwh från 2018 presterar bättre än en 85Kwh från 2015)
Ett antal fixar som skett i produktionen som drabbar äldre teslor
Facelift
riktigt låga miltal
Riktigt bra Leasingavtal / Räntor på finansiering

Är man ute efter den extrema performance från P85D så är detta såklart inte ett råd för er, men med tanke på vad de flesta P85or och S70or går för på begagnatmarknaden tycker jag absolut man ska tänka en extra gång och se över teslas demobilar.
Helt rätt förutom 4500kr finns inte kvar och det blir nog inga 35k extra för vagnskada
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

6000 i skillnad på försäkring har jag fått på en S75d med vagnskadegaranti kvar mot en S85d där garantin gått ut. Per år.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag vill ju inte vara glädjedödaren här och inte heller förstöra lovsångarna, men att köpa en Tesla när man bor långt ifrån Tesla-civilisationen skulle jag betrakta som en högriskaffär. Det kan gå bra, om man har tur, men det kan också gå åt helvete. När man är en av dem som köper en bil som inte är byggd på en torsdag finns risk att man tröttnar ganska fort.
Jag har bara 17 mil till service centret, men det har ändå inneburit att jag var tvungen att offra många många arbets- eller snarare semesterdagar de senaste två åren. Och då är det trots allt "bara" 10-12 timmar för mig som går åt per servicebesök (2x fram och tillbaka + lite uppehåll). Hade jag bott längre norrut hade jag gett upp för länge sedan.
Jag har faktiskt stor respekt för alla teslaägare som bor t ex i Norrland och som orkar med detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ReubenWelsh
Teslaägare

Inlägg av ReubenWelsh »

frippe skrev:
6000 i skillnad på försäkring har jag fått på en S75d med vagnskadegaranti kvar mot en S85d där garantin gått ut. Per år.
Detta är nog en sådan sak som skiljer mycket beroende på var i landet man bor etc, i göteborg skiljer det för mig som 30åring utan några olyckor 12,000kr per år iaf när jag kikade :)

@e5m1r Där ser man! Gäller att hänga med i svängarna ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag vill ju inte vara glädjedödaren här och inte heller förstöra lovsångarna, men att köpa en Tesla när man bor långt ifrån Tesla-civilisationen skulle jag betrakta som en högriskaffär. Det kan gå bra, om man har tur, men det kan också gå åt helvete. När man är en av dem som köper en bil som inte är byggd på en torsdag finns risk att man tröttnar ganska fort.
Jag har bara 17 mil till service centret, men det har ändå inneburit att jag var tvungen att offra många många arbets- eller snarare semesterdagar de senaste två åren. Och då är det trots allt "bara" 10-12 timmar för mig som går åt per servicebesök (2x fram och tillbaka + lite uppehåll). Hade jag bott längre norrut hade jag gett upp för länge sedan.
Jag har faktiskt stor respekt för alla teslaägare som bor t ex i Norrland och som orkar med detta.
Måste (tyvärr) bara hålla med, man måste verkligen ha det i beaktande iaf...
Jag bor ju i Norrland, fast långt från värst när det kommer till avståndet då jag "bara" har 27 mil till Väsby,
och jag har ju som bekant också fått offra en jäkla massa arbetsdagar (och hotellnätter) pgav bilen...
Det här gäller även verkstadsbesök efter skador eftersom man måste till Danderyd för reparationer (finns några
till ställen nu tror jag men dom är nog bara söder om Sthlm)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

e5m1r skrev:
Walker skrev:
Barkborren skrev:
Inte när jag kollar. 89 hk 7348.-/helår 500 hästar ca 15000.- och 722 kusar 20 papp på TH och Watercircles försäkrar inte ens dem.
I öfvrigt ”identiska” bilar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Walker skrev:
e5m1r skrev:
Walker skrev:
Barkborren skrev:
Inte när jag kollar. 89 hk 7348.-/helår 500 hästar ca 15000.- och 722 kusar 20 papp på TH och Watercircles försäkrar inte ens dem.
Beror naturligtvis på försäkringsbolaget. Har själv Länsförsäkringar Kalmar och en bil med på papperet 772 Hk och betalar 4796:-/år för fria mil. Tror knappast det hade blivit billigare om min bil skulle haft 89hk på papperet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Svenssons skrev:
Walker skrev:
e5m1r skrev:
Walker skrev:
Barkborren skrev:
Beror naturligtvis på försäkringsbolaget. Har själv Länsförsäkringar Kalmar och en bil med på papperet 772 Hk och betalar 4796:-/år för fria mil. Tror knappast det hade blivit billigare om min bil skulle haft 89hk på papperet.
LF Bergslagen ville ha 25000.-/år 2500 mil för 89hk bilen! :shock:
Den på 722 kusar ville de inte ta i med tång (då är jag ändå s k ”Guldkund”)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Skriv svar