Hjullagerproblem?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SveffeU
Teslaägare

Hjullagerproblem?

Inlägg av SveffeU »

Jag har lättare oljud i min MS 85D, 13500 mil, GoodYear Eagle Assym, 3,1 bar, vid körning. Av erfarenhet fr tidigare bilar låter det som hjullagren. Har någon erfarenhet av lagerproblem?Kan det vara däck? Driveunit?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjullagerproblem?

Inlägg av Bjelke »

Hur låter det ungefär?
(Skitenkel fråga :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Hur låter det ungefär?
(Skitenkel fråga :lol: )
Bombombombombombom?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
SveffeU
Teslaägare

Inlägg av SveffeU »

Njae, dovt, monotont. Varierar i karaktär när jag svänger.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

SveffeU skrev:
Låter ju helt klart som ett hjullager. Jag har, vad jag kan komma ihåg, inte hört talas om någon som fått byta lager men allt kan ju inträffa... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare

Inlägg av Engen »

Jag åkte en taxi Tesla för ett tag sedan.
Vi pratade såklart om Tesla då. (helt otippat! :D )
Ha sa att det enda han behövt göra med bilen var att byta ett hjullager.
Jag är lite osäker på hur många mil bilen hade gått då det byttes.

Det kan vara lite svårt att lokalisera från vilket hjul ljudet kommer.
Ett sätt är att någon annan kör bilen medan du kryper runt och lyssnar. Fäll baksätet så att du kan röra dig i hela bilen.
MYP -23 Quicksilver
MS LR -22/23 Palladium Pearl White - Såld
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare

Inlägg av fimpen »

lator skrev:
SveffeU skrev:
Låter ju helt klart som ett hjullager. Jag har, vad jag kan komma ihåg, inte hört talas om någon som fått byta lager men allt kan ju inträffa... :(
Både jag (8000mil) och andra jag känner (typ några 1000 mil) har fått byta hjullager. Skickade you-tube-film-länk med ljuden inifrån bilen till SC som ställde rätt diagnos på det sättet.

/finmpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

fimpen skrev:
lator skrev:
SveffeU skrev:
Både jag (8000mil) och andra jag känner (typ några 1000 mil) har fått byta hjullager. Skickade you-tube-film-länk med ljuden inifrån bilen till SC som ställde rätt diagnos på det sättet.

/finmpen
Ok. Då har jag helt klart fått höra talas om hjullagerbyte på en Tesla... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Jag blev av med diverse svårdefinierade "obehag" i bilen när jag balanserade hjulen. Det blev en mycket skönare bil. Inget hjullager denna gång.
Model S P85D,
Kriper

Inlägg av Kriper »

Jag trodde missljudet - ooumh, ooumh - var ett kass hjullager. Tesla bytte hela drivlinan! :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

När jag besiktade min sa besiktningmannen att de generellt inte hade några större problem, men att han visste en som var underkänd på hjullager vid c:a 9000 mil. Så det verkar som sagt hända.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

bytt bägge fram ett vid 9000 Mil och ett vid 14000 Mil lagerhuben kostade 1380:- och arbete 540:- ex moms, så det är nog löjligt lätt att byta lager själv om man vill. Fick 2:a på besiktningen för glapp i hjullager högerfram och jag hade inte hört något speciellt missljud mer än ” dildo med glappkontakt ljudet” i framvagnen vid ca 50-100 km/h men det har varit sedan bilen var ny och det blev ingen skillnad efter lagerbytet heller
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

jjmaskin skrev:
bytt bägge fram ett vid 9000 Mil och ett vid 14000 Mil lagerhuben kostade 1380:- och arbete 540:- ex moms, så det är nog löjligt lätt att byta lager själv om man vill. Fick 2:a på besiktningen för glapp i hjullager högerfram och jag hade inte hört något speciellt missljud mer än ” dildo med glappkontakt ljudet” i framvagnen vid ca 50-100 km/h men det har varit sedan bilen var ny och det blev ingen skillnad efter lagerbytet heller
Väldigt bra pris med 1380:- för hjullager-hub’en.. jag gav 190 dollar plus frakt så det landade på c:a 2400:- och bytte själv hemma i garaget. I stort sett första felet på bilen förutom handtag på 20 000 körda mil på 3 år :)
Varifrån köpte du ditt?
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Hovleverantören Tesla :D men jag ha rwd så det kanske är andra framhjulslager till D
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

jjmaskin skrev:
Hovleverantören Tesla :D men jag ha rwd så det kanske är andra framhjulslager till D
Vet bara att D-modellerna har samma både fram och bak, och då hjullager egentligen inte har med drivningen att göra borde detsamma gälla rwd kan man tycka, plus att det artikel-mässigt är fördelar med att ha samma rent produktionstekniskt och kommersiellt.
Bra pris iaf med 1380:- ex moms då jag fick 2750:- inkl moms i Gbg/Mölndal och därför valde att köpa via eBay istället.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Hjullager till drivande hjul hålls samman av drivaxel med skruv eller mutter medan lager till ej drivande hjul är av en konstruktion som är fast i axialled. Därav olika framhjulslager till RWD och AWD. Skiljer på 121 och 170 i slutet på artikelnummret.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

det var tesla/gbg som bytte åt mig, men nästa byter jag själv så slipper jag åka till gbg.
Bra info Lator !
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

jjmaskin skrev:
det var tesla/gbg som bytte åt mig, men nästa byter jag själv så slipper jag åka till gbg.
Bra info Lator !
För 540 + moms så skulle jag nog tveka på att sätta igång själv... trots restiden.

Blev intresserad av ditt "dildoljud"... Ett vibrerande ljud med avbrott? :o
Skriv svar