Tips på hur man får ut en fluga?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Tips på hur man får ut en fluga?

Inlägg av evilirish »

Larmet har gått 2 ggr inom en timme. Trodde först det var ungdomar som hade hyss för sig, men nu när jag satt mig i bilen märker jag att här är en fluga som surrar omkring. Och vägrar ta sig ut..
Kort och gott, hur får man ut en tesla-älskande fluga från sin bil?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Tips på hur man får ut en fluga?

Inlägg av Svenssons »

Inte ett sätt att få ut den men max värme i en timme kanske löser problemet...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare

Inlägg av ivveh »

Hah, detta har hänt mig ett par gånger nu. Larmet är sjukt känsligt (iaf i X:en).
Jag brukar öppna en FWD och dunka runt på sätena så brukar flugan baila rätt fort :)
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag antar att du vill undvika fluglik i bilen så prova dotterns husvagnstrick. Ett dricksglas och ett något kraftigare A4-ark. Fånga flugan med glaset när den vilar på en plan yta. Skjut in papperet under glaset. Förflytta paketet ut ur bilen, helst minst 5 meter bort och släpp flugan på nytt grönbete. Obs! Släpp inte flugan för nära bilen. De har en egenhet att återvända in igen... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Problemet är att jag hörde den, och såg den vid ett tillfälle, sen surrade den längre in i bilen.
Har försökt banka runt för att få den i flygläge (tappade bort var den tog vägen) utan framgång. Har jag tur så missade jag att den flög ut när jag öppnade dörren. Gah, man vill ju inte väcka kvarteret mitt i natten :/
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Blev en lätt rundtur i modest fart med nedvevade rutor. Får hoppas det blåste ur odågan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag hade oräkneliga mängder med flugor i bilen häromdagen när jag råkade parkera på en gård med en massa kor. Jag vädrade ut dem genom att öppna samtliga dörrar, baklucka och taklucka. De flesta försvann så småningom, men en del följde med hem.
Men larmet löste de aldrig ut. Hur kan en fluga lösa ut larmet? Det gör ju inte ens hundarna när de sitter kvar i bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare

Inlägg av Gretsch »

Flugor drar sig till ljus . Så ställ bilen i ett mörkt garage öppna alla fönster på bilen, tänd en lampa en bit från bilen så flyger flugan till ljuset.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

En lite hand dammsugare eller en vanlig dammsugare brukar vara ganska effektivt tycker jag...
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Eller en lövblås... :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Andra gången larmet löste ut stod frugan vid ytterdörren, öppnade den och larmade av direkt. Såg ingen och hörde ingen som sprang iväg.
När jag då satte mig i bilen så hörde jag direkt flugan, tänker att det måste varit den! Har också haft hunden (i bur bak) och den har aldrig larmat p.g.a det. Nu ligger han iofs still och sover för det mesta, så där är inte mycket rörelse. Kan det vara nån överkänslig sensor i kupén tro?

Kvällsturen med öppna fönster verkar ha gjort susen, blev inga fler larm under natten!
Skriv svar