Servicekostnader
Moderator: Redaktion
Servicekostnader
Ibland nämns det att en fördel med elbilar är att de har lägre servicekostnader (pga färre rörliga delar).
En 4-årig serviceplan för en Tesla kostar 24800 kr.
Vad kostar motsvarande serviceplaner för bilar med förbränningsmotor?
En 4-årig serviceplan för en Tesla kostar 24800 kr.
Vad kostar motsvarande serviceplaner för bilar med förbränningsmotor?
Re: Servicekostnader
Fördelen är väl att det är billigare för elbilar rent generellt och att man inte behöver göra årlig service på Teslabilen för att garantin skall gälla i motsats till avgasbilar. Tesla har dock inget uppbyggd servicenätverk och inte många bilar att sköta service på så priset för just Tesla-bilar är kanske inte den billigaste.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Servicekostnader
Man kan säga att i teorin borde det vara så men inte alltid i praktiken. Särskilt om elbilen är en ”unik” bilmodell.
Då kan de ju lägga till lite unika saker/service/kontrollpunkter som bara gäller den bilmodellen.
Har tex läst att Leaf är ganska dyr att serva.
BMW i3 och Zoe haf jag inte hört så mycket om.
VW e-up och e-Golf är ju byggd på samma fossilbil. Där har man helt enkelt bara tagit bort oljebytesintervallen (milberoende) och kör de vanliga inspektionsintervallen som också gäller fossilversionerna (i huvudsak tidsberoende dock även max 3000mil/år har jag för mig). Sen har man lagt till några utökade ”elbilspunkter” som kontrolleras vid typ 6000mil eller så.
Tesla ska man nog också jämföra med stora/tunga/påkostade bilar. Typ BMW 6/7, Volvo XC90, Audi Q7, MB S-klass, Toyota LandCruiser, Range Rover osv.
Att jämföra med en V70, Passat, Avensis, Audi A4/A6, osv är inte riktigt rättvist.
Dock håller jag med om att det borde kunna bli billigare i framtiden på Trsla då antalet Tesla i Sverige ökar och serviceverkstäderna kommer upp i större volym/skalfördelar.
Då kan de ju lägga till lite unika saker/service/kontrollpunkter som bara gäller den bilmodellen.
Har tex läst att Leaf är ganska dyr att serva.
BMW i3 och Zoe haf jag inte hört så mycket om.
VW e-up och e-Golf är ju byggd på samma fossilbil. Där har man helt enkelt bara tagit bort oljebytesintervallen (milberoende) och kör de vanliga inspektionsintervallen som också gäller fossilversionerna (i huvudsak tidsberoende dock även max 3000mil/år har jag för mig). Sen har man lagt till några utökade ”elbilspunkter” som kontrolleras vid typ 6000mil eller så.
Tesla ska man nog också jämföra med stora/tunga/påkostade bilar. Typ BMW 6/7, Volvo XC90, Audi Q7, MB S-klass, Toyota LandCruiser, Range Rover osv.
Att jämföra med en V70, Passat, Avensis, Audi A4/A6, osv är inte riktigt rättvist.
Dock håller jag med om att det borde kunna bli billigare i framtiden på Trsla då antalet Tesla i Sverige ökar och serviceverkstäderna kommer upp i större volym/skalfördelar.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Servicekostnader
Zoe kostar c:a 1200/år eller var 3000:e mil. Iaf de första åren. Vad som kommer längre fram vet jag inte.
Re: Servicekostnader
Men hur är det i verkligheten? Jag gjorde visserligen en service efter 6000 mil och lite mer än två år men jag har förstått att många bara kör och kör. Byter bara däck i princip. Inget verkar ju hända. Ingen olja, tändstift, bromsar.... Mm.. MmSimon skrev:Ibland nämns det att en fördel med elbilar är att de har lägre servicekostnader (pga färre rörliga delar).
En 4-årig serviceplan för en Tesla kostar 24800 kr.
Vad kostar motsvarande serviceplaner för bilar med förbränningsmotor?
Model S P85D,
Re: Servicekostnader
En annan fråga, när jag läser leasingavtalet gå gäller bara det garanterade restvärdet om man servar enligt serviceplan, det sa dock Teslas personal till mig att det inte behövdes när jag köpte bilen, men vilket är rätt?
Re: Servicekostnader
Leasingen kräver att du servar för att få garanterat restvärde, men bilens garantier gäller även om du inte servar.heron skrev:En annan fråga, när jag läser leasingavtalet gå gäller bara det garanterade restvärdet om man servar enligt serviceplan, det sa dock Teslas personal till mig att det inte behövdes när jag köpte bilen, men vilket är rätt?
Så om du inte bryr dig om garanterat restvärde kan du strunta i service.
Re: Servicekostnader
Servicen på i3 är gratis de första tre åren. Hört att den ska vara rätt dyr sen tyvärr. Särskilt om man har räckviddsförlängare. Men den är ju väldigt special och inte alla BMW-verkstäder får röra en i3. Krävs speciell certifiering och kanske speciella verktyg. Så det är väl det i kombination med relativt låg volym som drar upp priset.
Att Tesla är dyra på servicen beror väl på att de måste kompensera för fri SuC osv.
Att Tesla är dyra på servicen beror väl på att de måste kompensera för fri SuC osv.
Re: Servicekostnader
Ekonomien i ett bilföretag ligger till största delen i eftermarknaden. Den försvinner med elbilar. Däck och kaross fortsätter men underhåll med hög marginal på innehållet, försvinner.Verdi skrev:Servicen på i3 är gratis de första tre åren. Hört att den ska vara rätt dyr sen tyvärr. Särskilt om man har räckviddsförlängare. Men den är ju väldigt special och inte alla BMW-verkstäder får röra en i3. Krävs speciell certifiering och kanske speciella verktyg. Så det är väl det i kombination med relativt låg volym som drar upp priset.
Att Tesla är dyra på servicen beror väl på att de måste kompensera för fri SuC osv.
Tesla har sin service som kompliment till servicecenter som ju ändå behövs för leverans och garantier. Det blir mycket lägre kostnader med elbil!
Model S P85D,
Re: Servicekostnader
Jo, fast jag hoppade 6000-milaservicen i våras eftersom de skulle ha runt 5 tkr för att gå igenom några kontrollpunkter. T ex att bromsskivorna inte är för slitna, att däcken är ok osv. Tror inte ens de byter kupéfiltret. Det kändes minst sagt hutlöst.Foluke skrev:Ekonomien i ett bilföretag ligger till största delen i eftermarknaden. Den försvinner med elbilar. Däck och kaross fortsätter men underhåll med hög marginal på innehållet, försvinner.Verdi skrev:Servicen på i3 är gratis de första tre åren. Hört att den ska vara rätt dyr sen tyvärr. Särskilt om man har räckviddsförlängare. Men den är ju väldigt special och inte alla BMW-verkstäder får röra en i3. Krävs speciell certifiering och kanske speciella verktyg. Så det är väl det i kombination med relativt låg volym som drar upp priset.
Att Tesla är dyra på servicen beror väl på att de måste kompensera för fri SuC osv.
Tesla har sin service som kompliment till servicecenter som ju ändå behövs för leverans och garantier. Det blir mycket lägre kostnader med elbil!
Re: Servicekostnader
Minns från mina servicar på avgasbilarna att service som skulle kosta typ 3000-4000:- lätt sköt upp i pris när jag skulle hämta bilen efter servicen. Detta eftersom jag fick betala för förslitningsdelar så som tändstift, olja, bromsar osv. Dessutom 50:- per liter för spolarvätska om jag hade glömt att hälla i vatten... Dessutom så ingick aldrig fri lånebil under tiden. Servicen på min Toyota Rav4 gick nog på 6000:- per service i snitt plus kostnad för hyrbil. Detta bland annat pga att bromsklossarna behövde bytas årligen och skivorna byttes nästan vart annat år... Hyrbilskostnad kom sedan på detta så jag anser att min service på Teslan är billig i jämförelse, inga andra kostnader tillkommer ju.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Servicekostnader
Svenssons skrev:Minns från mina servicar på avgasbilarna att service som skulle kosta typ 3000-4000:- lätt sköt upp i pris när jag skulle hämta bilen efter servicen. Detta eftersom jag fick betala för förslitningsdelar så som tändstift, olja, bromsar osv. Dessutom 50:- per liter för spolarvätska om jag hade glömt att hälla i vatten... Dessutom så ingick aldrig fri lånebil under tiden. Servicen på min Toyota Rav4 gick nog på 6000:- per service i snitt plus kostnad för hyrbil. Detta bland annat pga att bromsklossarna behövde bytas årligen och skivorna byttes nästan vart annat år... Hyrbilskostnad kom sedan på detta så jag anser att min service på Teslan är billig i jämförelse, inga andra kostnader tillkommer ju.
Jag fick betala nya bromsskivor senast. 8 tkr.
Har aldrig varit med om några extrakostnader hos BMW. Däremot hos Audi var det snarare regel än undantag att de ringde upp och sa "jo, vi skulle behöva byta det här och det där också, är det ok?". Riktiga skitbilar. Förr iaf.
Re: Servicekostnader
Behöver bromsklossar och/eller skivor bytas lär man ju få betala för de numera. Så var det inte de första åren tror jag. Elbilar sliter dock inte lika mycket på bromsarna så det kommer ju ta längre tid innan man får någon kostnad för dessa.Verdi skrev:Svenssons skrev:Minns från mina servicar på avgasbilarna att service som skulle kosta typ 3000-4000:- lätt sköt upp i pris när jag skulle hämta bilen efter servicen. Detta eftersom jag fick betala för förslitningsdelar så som tändstift, olja, bromsar osv. Dessutom 50:- per liter för spolarvätska om jag hade glömt att hälla i vatten... Dessutom så ingick aldrig fri lånebil under tiden. Servicen på min Toyota Rav4 gick nog på 6000:- per service i snitt plus kostnad för hyrbil. Detta bland annat pga att bromsklossarna behövde bytas årligen och skivorna byttes nästan vart annat år... Hyrbilskostnad kom sedan på detta så jag anser att min service på Teslan är billig i jämförelse, inga andra kostnader tillkommer ju.
Jag fick betala nya bromsskivor senast. 8 tkr.
Har aldrig varit med om några extrakostnader hos BMW. Däremot hos Audi var det snarare regel än undantag att de ringde upp och sa "jo, vi skulle behöva byta det här och det där också, är det ok?". Riktiga skitbilar. Förr iaf.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Servicekostnader
Nej precis. Jag trodde inte att jag skulle behöva byta bromsarna. Jag använder de ju aldrig. Men tydligen var det anledningen. Jag använder de för lite... Så gör man fel kommer kostnaden tidigt. Min bil hade inte ens gått 7000 mil när de bytte skivorna. Så långt kan man ju köra med en fossilbil utan att byta också. Men nu ska jag bromsa lite mer. Särskilt i vinter.Svenssons skrev:Behöver bromsklossar och/eller skivor bytas lär man ju få betala för de numera. Så var det inte de första åren tror jag. Elbilar sliter dock inte lika mycket på bromsarna så det kommer ju ta längre tid innan man får någon kostnad för dessa.Verdi skrev:Svenssons skrev:Minns från mina servicar på avgasbilarna att service som skulle kosta typ 3000-4000:- lätt sköt upp i pris när jag skulle hämta bilen efter servicen. Detta eftersom jag fick betala för förslitningsdelar så som tändstift, olja, bromsar osv. Dessutom 50:- per liter för spolarvätska om jag hade glömt att hälla i vatten... Dessutom så ingick aldrig fri lånebil under tiden. Servicen på min Toyota Rav4 gick nog på 6000:- per service i snitt plus kostnad för hyrbil. Detta bland annat pga att bromsklossarna behövde bytas årligen och skivorna byttes nästan vart annat år... Hyrbilskostnad kom sedan på detta så jag anser att min service på Teslan är billig i jämförelse, inga andra kostnader tillkommer ju.
Jag fick betala nya bromsskivor senast. 8 tkr.
Har aldrig varit med om några extrakostnader hos BMW. Däremot hos Audi var det snarare regel än undantag att de ringde upp och sa "jo, vi skulle behöva byta det här och det där också, är det ok?". Riktiga skitbilar. Förr iaf.
Re: Servicekostnader
Jag har funderat på det där med bromsarnas behov av service beroende av hur mycket de används. Att beläggen slits i proportion med hur mycket man bromsar är självklart, men ett bromsok som inte gymnastiseras börjar ju rosta ihop och till slut så rör sig kolvarna inte längre. Det vet jag av erfarenhet eftersom jag har ägt mången skrotbil i min dag och som jag tvingats byta bromsok på.Svenssons skrev:Behöver bromsklossar och/eller skivor bytas lär man ju få betala för de numera. Så var det inte de första åren tror jag. Elbilar sliter dock inte lika mycket på bromsarna så det kommer ju ta längre tid innan man får någon kostnad för dessa.
Så jag är lite nyfiken på om bormsoken rostar ihop snabbare om man trampar mer sällan på bromspedalen eller om det bara är tidsfaktorn som skapar rosten? Kanske kommer det att bli ökade kostnader för bromsoksbyten på äldre elbilar?
Re: Servicekostnader
På våran Passat GTE var det oljebyte var 1500 mil ungefär, och inspektion efter 5-600 dagar.
Oljebyte kostade 3500kr, inspektion hann vi inte görs för vi bytte in den en vecka före deadline, men på vår gamla Passat EcoFuel kostade det nästan 6000kr men de kanske bytte olja samtidigt, minns ej, länge sedan nu.
På 4 år skulle vi ha gjort ca 5 oljebyten (nästan 6, 5.8 st) och 3 inspektioner. Även om inspektionen också bara kostade 3500kr blir det 28 000kr.
Oljebyte kostade 3500kr, inspektion hann vi inte görs för vi bytte in den en vecka före deadline, men på vår gamla Passat EcoFuel kostade det nästan 6000kr men de kanske bytte olja samtidigt, minns ej, länge sedan nu.
På 4 år skulle vi ha gjort ca 5 oljebyten (nästan 6, 5.8 st) och 3 inspektioner. Även om inspektionen också bara kostade 3500kr blir det 28 000kr.
Re: Servicekostnader
Inget av detta har du egentligen på t.ex en Tesla. ( Jag lät göra en service i förhoppningen att de kontrollerade dragning av diverse muttrar mm efter leverans. Det tyckte jag kunde kosta på mig på en ny bil.)dhogborg skrev:På våran Passat GTE var det oljebyte var 1500 mil ungefär, och inspektion efter 5-600 dagar.
Oljebyte kostade 3500kr, inspektion hann vi inte görs för vi bytte in den en vecka före deadline, men på vår gamla Passat EcoFuel kostade det nästan 6000kr men de kanske bytte olja samtidigt, minns ej, länge sedan nu.
På 4 år skulle vi ha gjort ca 5 oljebyten (nästan 6, 5.8 st) och 3 inspektioner. Även om inspektionen också bara kostade 3500kr blir det 28 000kr.
För övrigt inga underhållskostnader utom däck.
Model S P85D,
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Servicekostnader
Kan bekräfta att Leaf är dyr i förhållande till vad som görs (dvs nästan ingenting) mina första två gick på över 3000kr och den står faktiskt precis just nu på sin tredje service som ska kosta nåt liknandeLeo skrev:Man kan säga att i teorin borde det vara så men inte alltid i praktiken. Särskilt om elbilen är en ”unik” bilmodell.
Då kan de ju lägga till lite unika saker/service/kontrollpunkter som bara gäller den bilmodellen.
Har tex läst att Leaf är ganska dyr att serva.
BMW i3 och Zoe haf jag inte hört så mycket om.
VW e-up och e-Golf är ju byggd på samma fossilbil. Där har man helt enkelt bara tagit bort oljebytesintervallen (milberoende) och kör de vanliga inspektionsintervallen som också gäller fossilversionerna (i huvudsak tidsberoende dock även max 3000mil/år har jag för mig). Sen har man lagt till några utökade ”elbilspunkter” som kontrolleras vid typ 6000mil eller så.
Tesla ska man nog också jämföra med stora/tunga/påkostade bilar. Typ BMW 6/7, Volvo XC90, Audi Q7, MB S-klass, Toyota LandCruiser, Range Rover osv.
Att jämföra med en V70, Passat, Avensis, Audi A4/A6, osv är inte riktigt rättvist.
Dock håller jag med om att det borde kunna bli billigare i framtiden på Trsla då antalet Tesla i Sverige ökar och serviceverkstäderna kommer upp i större volym/skalfördelar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Servicekostnader
Detta kommer inte att hålla i längden! Det går inte att motivera regelbundna serviceintervall med åtföljande debiteringar när man bara fyller på spolarvätska, byter torkarblad och kollar att det finns kylmedel i ac:n. Bilbesikningen kommer att anmärka på bromsar och slitage när det behövs och bilen i sig är ju snabb på att indikera att något behöver åtgärdas.Bjelke skrev:Kan bekräfta att Leaf är dyr i förhållande till vad som görs (dvs nästan ingenting) mina första två gick på över 3000kr och den står faktiskt precis just nu på sin tredje service som ska kosta nåt liknandeLeo skrev:Man kan säga att i teorin borde det vara så men inte alltid i praktiken. Särskilt om elbilen är en ”unik” bilmodell.
Då kan de ju lägga till lite unika saker/service/kontrollpunkter som bara gäller den bilmodellen.
Har tex läst att Leaf är ganska dyr att serva.
BMW i3 och Zoe haf jag inte hört så mycket om.
VW e-up och e-Golf är ju byggd på samma fossilbil. Där har man helt enkelt bara tagit bort oljebytesintervallen (milberoende) och kör de vanliga inspektionsintervallen som också gäller fossilversionerna (i huvudsak tidsberoende dock även max 3000mil/år har jag för mig). Sen har man lagt till några utökade ”elbilspunkter” som kontrolleras vid typ 6000mil eller så.
Tesla ska man nog också jämföra med stora/tunga/påkostade bilar. Typ BMW 6/7, Volvo XC90, Audi Q7, MB S-klass, Toyota LandCruiser, Range Rover osv.
Att jämföra med en V70, Passat, Avensis, Audi A4/A6, osv är inte riktigt rättvist.
Dock håller jag med om att det borde kunna bli billigare i framtiden på Trsla då antalet Tesla i Sverige ökar och serviceverkstäderna kommer upp i större volym/skalfördelar.
Möjligen kan man få till det i leasingavtal och liknande men konkurrensen kommer att skala bort det som är onödigt!
Det blir billigare!
Model S P85D,
Re: Servicekostnader
Eftersom undersökning konstaterat att Leaf är den minst servicebenägna bilen så måste de ju kompensera det med att vara dyra.Bjelke skrev:Kan bekräfta att Leaf är dyr i förhållande till vad som görs (dvs nästan ingenting) mina första två gick på över 3000kr och den står faktiskt precis just nu på sin tredje service som ska kosta nåt liknandeLeo skrev:Man kan säga att i teorin borde det vara så men inte alltid i praktiken. Särskilt om elbilen är en ”unik” bilmodell.
Då kan de ju lägga till lite unika saker/service/kontrollpunkter som bara gäller den bilmodellen.
Har tex läst att Leaf är ganska dyr att serva.
BMW i3 och Zoe haf jag inte hört så mycket om.
VW e-up och e-Golf är ju byggd på samma fossilbil. Där har man helt enkelt bara tagit bort oljebytesintervallen (milberoende) och kör de vanliga inspektionsintervallen som också gäller fossilversionerna (i huvudsak tidsberoende dock även max 3000mil/år har jag för mig). Sen har man lagt till några utökade ”elbilspunkter” som kontrolleras vid typ 6000mil eller så.
Tesla ska man nog också jämföra med stora/tunga/påkostade bilar. Typ BMW 6/7, Volvo XC90, Audi Q7, MB S-klass, Toyota LandCruiser, Range Rover osv.
Att jämföra med en V70, Passat, Avensis, Audi A4/A6, osv är inte riktigt rättvist.
Dock håller jag med om att det borde kunna bli billigare i framtiden på Trsla då antalet Tesla i Sverige ökar och serviceverkstäderna kommer upp i större volym/skalfördelar.
Själv förväntar jag mig att den ska rosta före jag behöver serva den.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Servicekostnader
Ja det känns ju så ungefärzyax skrev:Eftersom undersökning konstaterat att Leaf är den minst servicebenägna bilen så måste de ju kompensera det med att vara dyra.Bjelke skrev:Kan bekräfta att Leaf är dyr i förhållande till vad som görs (dvs nästan ingenting) mina första två gick på över 3000kr och den står faktiskt precis just nu på sin tredje service som ska kosta nåt liknandeLeo skrev:Man kan säga att i teorin borde det vara så men inte alltid i praktiken. Särskilt om elbilen är en ”unik” bilmodell.
Då kan de ju lägga till lite unika saker/service/kontrollpunkter som bara gäller den bilmodellen.
Har tex läst att Leaf är ganska dyr att serva.
BMW i3 och Zoe haf jag inte hört så mycket om.
VW e-up och e-Golf är ju byggd på samma fossilbil. Där har man helt enkelt bara tagit bort oljebytesintervallen (milberoende) och kör de vanliga inspektionsintervallen som också gäller fossilversionerna (i huvudsak tidsberoende dock även max 3000mil/år har jag för mig). Sen har man lagt till några utökade ”elbilspunkter” som kontrolleras vid typ 6000mil eller så.
Tesla ska man nog också jämföra med stora/tunga/påkostade bilar. Typ BMW 6/7, Volvo XC90, Audi Q7, MB S-klass, Toyota LandCruiser, Range Rover osv.
Att jämföra med en V70, Passat, Avensis, Audi A4/A6, osv är inte riktigt rättvist.
Dock håller jag med om att det borde kunna bli billigare i framtiden på Trsla då antalet Tesla i Sverige ökar och serviceverkstäderna kommer upp i större volym/skalfördelar.
Själv förväntar jag mig att den ska rosta före jag behöver serva den.
Den servicen borde kosta ungefär som på Zoe dvs lite drygt en tusing...
Visst har den varit billig i övrigt, efter 4 år bytte jag batteri (enkelt gjort själv för ca en tusing) och nyss bytte
jag en bromstryckssensor (enkelt själv men den gick på 4 tusen vilket man med tidigare resonemang kan räkna
ut varför...) men det är allt som hänt på 5 år nu Tesla släng er i väggen fullständigt ungefär...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Servicekostnader
När Mekonomen mfl. börjar komma igång så kommer det att kosta max en tusing... Vilket motsvarar värdet.Foluke skrev:Detta kommer inte att hålla i längden! Det går inte att motivera regelbundna serviceintervall med åtföljande debiteringar när man bara fyller på spolarvätska, byter torkarblad och kollar att det finns kylmedel i ac:n. Bilbesikningen kommer att anmärka på bromsar och slitage när det behövs och bilen i sig är ju snabb på att indikera att något behöver åtgärdas.Bjelke skrev:Kan bekräfta att Leaf är dyr i förhållande till vad som görs (dvs nästan ingenting) mina första två gick på över 3000kr och den står faktiskt precis just nu på sin tredje service som ska kosta nåt liknandeLeo skrev:Man kan säga att i teorin borde det vara så men inte alltid i praktiken. Särskilt om elbilen är en ”unik” bilmodell.
Då kan de ju lägga till lite unika saker/service/kontrollpunkter som bara gäller den bilmodellen.
Har tex läst att Leaf är ganska dyr att serva.
BMW i3 och Zoe haf jag inte hört så mycket om.
VW e-up och e-Golf är ju byggd på samma fossilbil. Där har man helt enkelt bara tagit bort oljebytesintervallen (milberoende) och kör de vanliga inspektionsintervallen som också gäller fossilversionerna (i huvudsak tidsberoende dock även max 3000mil/år har jag för mig). Sen har man lagt till några utökade ”elbilspunkter” som kontrolleras vid typ 6000mil eller så.
Tesla ska man nog också jämföra med stora/tunga/påkostade bilar. Typ BMW 6/7, Volvo XC90, Audi Q7, MB S-klass, Toyota LandCruiser, Range Rover osv.
Att jämföra med en V70, Passat, Avensis, Audi A4/A6, osv är inte riktigt rättvist.
Dock håller jag med om att det borde kunna bli billigare i framtiden på Trsla då antalet Tesla i Sverige ökar och serviceverkstäderna kommer upp i större volym/skalfördelar.
Möjligen kan man få till det i leasingavtal och liknande men konkurrensen kommer att skala bort det som är onödigt!
Det blir billigare!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Servicekostnader
Vad man får betala för service beror endast i liten grad på de faktiska kostnaderna. Huvudsakligen styrs priset av hur mycket verkstaden tror att man kan ta betalt utan att kunderna protesterar alltför högljutt.
Jag noterade senast att bara motoroljan gick på 238,30 per liter, exklusive moms. Nu får jag visserligen 30 % rabatt, men det är ett helt hutlöst pris, med tanke på att jag kan köpa en olja som är lika bra eller bättre för 100 kr/liter, inklusive moms, via internet. Gissningsvis har verkstaden ett påslag på närmare 1000 % för motoroljan (som de säkert köper på fat till väldigt bra pris).
Men det sägs ju att nybilsförsäljningen inte genererar något överskott, utan att återförsäljarna räknar med att ta in pengarna på service, reparationer och reservdelar.
Jag noterade senast att bara motoroljan gick på 238,30 per liter, exklusive moms. Nu får jag visserligen 30 % rabatt, men det är ett helt hutlöst pris, med tanke på att jag kan köpa en olja som är lika bra eller bättre för 100 kr/liter, inklusive moms, via internet. Gissningsvis har verkstaden ett påslag på närmare 1000 % för motoroljan (som de säkert köper på fat till väldigt bra pris).
Men det sägs ju att nybilsförsäljningen inte genererar något överskott, utan att återförsäljarna räknar med att ta in pengarna på service, reparationer och reservdelar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Servicekostnader
Har läst hela tråden men ser inte ngt svar på den självklara frågan.
Vad utförs på service av en Model S?
Hur i hela friden kan det kosta 24kkr för 4 år att serva en elbil?
Vad är det som behöver göras?
Spolarvätska, torkare, bromsar ( ytterst tveksamt).
Status på batteri?
Behövs service för det? Och vad kan service Göran åt det?
Påverkas garantier av om service utförts?
Om restvärdet påverkas spelar det ju ingen roll om man lösa ut bilen.
Får min Model S levererad i slutet av september och vill gärna ha input från kloka rutinerade teslaägare!
MvH
Anders
Vad utförs på service av en Model S?
Hur i hela friden kan det kosta 24kkr för 4 år att serva en elbil?
Vad är det som behöver göras?
Spolarvätska, torkare, bromsar ( ytterst tveksamt).
Status på batteri?
Behövs service för det? Och vad kan service Göran åt det?
Påverkas garantier av om service utförts?
Om restvärdet påverkas spelar det ju ingen roll om man lösa ut bilen.
Får min Model S levererad i slutet av september och vill gärna ha input från kloka rutinerade teslaägare!
MvH
Anders
Re: Servicekostnader
En sak som inte görs på bensinbil är att byta kylvätska till batteriet. Annars är det inte mycket som görs alls...
P85D svart/svart med gratis SuC