VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Moderator: Redaktion
VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
En fundering, om man ser i mångas signaturer så har man en e-Golf, men det är inte många som har skrivit att man har en Ionic.
Är Ionic'en en sämre bil än e-Golfen?
Vad är era erfarenheter här om Ionic?
Vet inte, men har något "ont" mot VW och skulle vilja ha ett alternativ att välja istället.
Vet att Kona och Niro kommer, men ingen just nu kan säga så mycket mer än detta.
// E
Är Ionic'en en sämre bil än e-Golfen?
Vad är era erfarenheter här om Ionic?
Vet inte, men har något "ont" mot VW och skulle vilja ha ett alternativ att välja istället.
Vet att Kona och Niro kommer, men ingen just nu kan säga så mycket mer än detta.
// E
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Jag tror det kommer en BMW i3 120Ah i vinter. Det betyder 42 kWh-batteri och en räckvidd på mellan 20 och 30 mil beroende på väder och vind.
Så värst mycket mindre än en Golf är den faktisk inte. Dessutom med bakhjulsdrift, rolig att köra och relativt kvick med 170 eller 184 hästar beroende på version.
Så värst mycket mindre än en Golf är den faktisk inte. Dessutom med bakhjulsdrift, rolig att köra och relativt kvick med 170 eller 184 hästar beroende på version.
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Ioniq råkar vara den enda elbil jag faktiskt provkört, och jag måste säga att jag tyckte den kändes helt OK - den var helt odramatisk att köra och verkade ha en hel del praktisk utrustning som filhållningsassistent, adaptiv farthållare mm. Storleksmässigt är den väl jämförbar med Golf även om den kanske är aningen mindre och har lite mer begränsat bagageutrymme.
Senaste Golf har jag kört i bensinversion som hyrbil och tja, den är ju en Golf helt enkelt så jag gissar att elversionen känns ungefär likadan.
Jag vet att Hyundai haft långa leveranstider på Ioniq, så det kan ju helt enkelt vara så att det funnits färre att köpa. Visserligen tycks detta numera gälla även eGolf - kan man ens beställa en just nu?
Senaste Golf har jag kört i bensinversion som hyrbil och tja, den är ju en Golf helt enkelt så jag gissar att elversionen känns ungefär likadan.
Jag vet att Hyundai haft långa leveranstider på Ioniq, så det kan ju helt enkelt vara så att det funnits färre att köpa. Visserligen tycks detta numera gälla även eGolf - kan man ens beställa en just nu?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Vi har en eGolf som andrabil som såldes precis innan semestern. Ska hämta vår andra eGolf med det större batteriet på fredag. Jag har även kört Ionic och kan jämföra ganska bra. Golf är Golf och den är bra på upplevd kvalitet och robusthet. Det är en mycket fin bil att köra. Ionic ör det inget fel på, men den är mer asiatiskt plastig om vi säger så. Bättre än många andra asiater, men den är inte lika ”solid” som golfen. Storlek är ungefär samma, lite annan karossform, men ganska lik. Fördelen med Ionic är att man kan få ventilerade säten, det kan man inte till eGolf, tyvärr.
Bara att testa och jämföra, så får du bilda dig en egen uppfattning. Ingen av bilarna är ett dåligt val.
Bara att testa och jämföra, så får du bilda dig en egen uppfattning. Ingen av bilarna är ett dåligt val.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Hade kollega som beställde ioniq när de började ta beställningar. Tog väl närmare ett år, han fick den nyligen..
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Jag rankar Hyundai Ioniq som den bästa icke Teslan just nu. Den har låg förbrukning och snabb snabbladdning, vilket gör den till en bil som det går att åka långt med. Kona har iofs större batterier men är en mindre bil så den hamnar på andraplats. KIA Niro skulle kunna utmana om första platsen eftersom den är något större, men ändå mindre än Leaf. Leaf och Golf har inte batterikylning så de är i princip diskvalificerade som långfärdsbilar, då är KIA Soul ett bättre alternativ.
Model 3 kommer att nocka ner Ioniq från första platsen och snart börjar deras leveranstider att bli lika långa och då kanske den ska in på första plats trots Tesla...
Model 3 kommer att nocka ner Ioniq från första platsen och snart börjar deras leveranstider att bli lika långa och då kanske den ska in på första plats trots Tesla...
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Provköde båda Ioniq och E-Golf, och måste säga att jag var fantastisk besviken på Ioniq.
Det var extremt dålig kvalitet på konstruktionen, allt kändes plast. Bromsarna var helt värdelösa, var tvungen att trampa hela vägen i botten bara för att få den att gå från 50 och stanna vid ett rödljus.
E-golf var jag väldigt nöjd med, och hade det inte varit för att VW inte har något förtroende för rest-värdet i sin bil (dom erbjöd 25% på 3-års leasing med 3.000 mil om året), så hade jag tagit en sån.
Edit: Oh, och om man är 1.95 som jag är, så är Ioniq absolut inte bekväm, varken i fram eller bak. E-golf hade förvånande bra plats i fram däremot.
Det var extremt dålig kvalitet på konstruktionen, allt kändes plast. Bromsarna var helt värdelösa, var tvungen att trampa hela vägen i botten bara för att få den att gå från 50 och stanna vid ett rödljus.
E-golf var jag väldigt nöjd med, och hade det inte varit för att VW inte har något förtroende för rest-värdet i sin bil (dom erbjöd 25% på 3-års leasing med 3.000 mil om året), så hade jag tagit en sån.
Edit: Oh, och om man är 1.95 som jag är, så är Ioniq absolut inte bekväm, varken i fram eller bak. E-golf hade förvånande bra plats i fram däremot.
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Jag har "nyligen" beställt en IONIQ i slutet av mars. Jag blev inte lovad någon leveranstid men de uppskattade att det skulle ta 9–12 månader, vilket antagligen betyder närmare 12 än 9. Jag gillade framförallt att den kändes precis som en alldeles vanlig bil, och har man så dålig koll på bilar som jag noterar man knappt ens den något plastiga nosen som är nästan det enda som syns. Hyundai har antagligen också begått brott mot mänskligheten som de flesta större företag, men just nu känns det inte så fräscht att köpa tysk Gaswagen.
Kanske var det något fel på ditt exemplar, trayion. Jag hade inga problem att vare sig gasa eller bromsa och tyckte att kvalitetskänslan var som vilken annan bil som helst i "mellanprisklassen".
Kanske var det något fel på ditt exemplar, trayion. Jag hade inga problem att vare sig gasa eller bromsa och tyckte att kvalitetskänslan var som vilken annan bil som helst i "mellanprisklassen".
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Jag hoppas verkligen det! Tyckte dock det var förvånande att det var så stor skillnad i känslan när man jämförda dom två bilarna, för mig var det mycket mer än vad priset indikerade.halper skrev:Kanske var det något fel på ditt exemplar, trayion. Jag hade inga problem att vare sig gasa eller bromsa och tyckte att kvalitetskänslan var som vilken annan bil som helst i "mellanprisklassen".
Sen blev det jo absolut inte bättra av att jag hade världens sämsta säljare när jag var och pratade med Hyundai i Malmö, kan utan tvekan ha färgat min uppfattning av den bilen i efterhand.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
El bil sär skrivet. Ioniq vinner stort på elbiten medan Golf vinner på bilbiten.Erxon skrev:En fundering, om man ser i mångas signaturer så har man en e-Golf, men det är inte många som har skrivit att man har en Ionic.
Är Ionic'en en sämre bil än e-Golfen?
Vad är era erfarenheter här om Ionic?
Vet inte, men har något "ont" mot VW och skulle vilja ha ett alternativ att välja istället.
Vet att Kona och Niro kommer, men ingen just nu kan säga så mycket mer än detta.
// E
Snart kommer det ihopskrivna elbilar där man inte behöver ta det batteriet man behöver och acceptera bilen som är ditklistrad utan du kan välja batteri och bil mera efter tycke och smak.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
När vi letade efter en elbil provkörde vi först en Ioniq. Den var helt okej, men den kändes plastig och "billig". Som många asiater. Jag tyckte inte det var så farligt, men sambon - som skulle köra den mest - tvärvägrade. Säljarens totala ointresse var också en spik i kistan.
Sedan provade vi en e-Golf och den kändes rätt från första metern. Inga som helst konstigheter. Hög upplevd kvalitet, genomtänkt förarmiljö, lagom stor, lättkörd. Som vilken Golf som helst. Bara tystare och utan dieselfusk. Säljaren var riktigt engagerad och såg till att vi fick behålla demobilen i fyra dagar. Ioniq fick vi prova i max 20 minuter.
Tekniskt har Ioniq nackdelen att den bara kan ladda enfas. e-Golfen har tvåfasladdning, vilket inte är perfekt, men ändå mycket bättre.
Leveranstiden för vår e-Golf var 7 månader. Det var en lång väntan, men på en Ioniq hade vi väntat ännu längre.
Sedan provade vi en e-Golf och den kändes rätt från första metern. Inga som helst konstigheter. Hög upplevd kvalitet, genomtänkt förarmiljö, lagom stor, lättkörd. Som vilken Golf som helst. Bara tystare och utan dieselfusk. Säljaren var riktigt engagerad och såg till att vi fick behålla demobilen i fyra dagar. Ioniq fick vi prova i max 20 minuter.
Tekniskt har Ioniq nackdelen att den bara kan ladda enfas. e-Golfen har tvåfasladdning, vilket inte är perfekt, men ändå mycket bättre.
Leveranstiden för vår e-Golf var 7 månader. Det var en lång väntan, men på en Ioniq hade vi väntat ännu längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 21 aug 2018 11:18
- Ort: Skövde
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Jag provkörde en Ionic i helgen. Vi åkte ganska långt både lördag och söndag. Tyckte den var ok inuti, lite snygga detaljer men håller med om att Golfen vinner både på utseende och känsla. Körningen av Ionicen var helt ok, bra elbilsanpassningar med växellägen. Superbra snabbladdning, testade en 175 Kw laddare fick i från 30-80 % på ca 15 minuter. Lite mycket knappar, som alla bilar har. Menyerna var ok och kartan i navigeringen var ok. Stor skillnad på Leaf som har en kass navigeringsskärm. "Autopiloten" var ok, men jag är nog bortskämd, tycker den är bra på motorvägarna men annars hjälper den inte. Sätena var inte någon favorit men sånt är ju väldigt individuellt. Borde vara bättre på vintern är Golfen eftersom batteriet är bättre konstruerat, svårt att test i dag. Har tidigare kört 4000 mil med första elgolfen och den varierade väldigt mycket på vintern. Jag tror man blir lika nöjd med Ionic som med e-Golf, så länge som man inte ska använda snabbladdning på resa för då är Ionicen definitivt bättre.
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Jag tycker ändå BMW i3 är värd en provkörning även om ni ignorerade mitt förra inlägg.
Den har i princip alla rätt. Byggd som elbil från grunden, batterikylning, trefasladdning, CCS-laddning och med kommande 42 kWh-batterierna så får den en verklig räckvidd på ca 30 mil sommartid.
Den är extremt lätt tack vare mycket kolfiber i konstruktionen vilket tillsammans med motor på 170 hk (std) eller 184 hk (S) ger en bil som är mycket rolig att köra. Den är även extremt smidig i stadstrafik med kort vändradie och god överblick tack vare en SUV-liknande sittposition.Materialvalen är både nyskapande och med en exklusiv känsla. Känns väldigt solid. Kupén är också extremt luftig. Särskilt om man har taklucka.
Nackdelar:
Vindkänslig.
Ej så effektiv i höga farter.
´Något dyrare än Golf/Ioniq
Den är strikt fyrsitsig, finns ingen mittplats bak. Och så de berömda "felhängda" bakdörrarna.
Som kompensation är de två existerande platserna bak förvånansvärt rymliga.
Den har i princip alla rätt. Byggd som elbil från grunden, batterikylning, trefasladdning, CCS-laddning och med kommande 42 kWh-batterierna så får den en verklig räckvidd på ca 30 mil sommartid.
Den är extremt lätt tack vare mycket kolfiber i konstruktionen vilket tillsammans med motor på 170 hk (std) eller 184 hk (S) ger en bil som är mycket rolig att köra. Den är även extremt smidig i stadstrafik med kort vändradie och god överblick tack vare en SUV-liknande sittposition.Materialvalen är både nyskapande och med en exklusiv känsla. Känns väldigt solid. Kupén är också extremt luftig. Särskilt om man har taklucka.
Nackdelar:
Vindkänslig.
Ej så effektiv i höga farter.
´Något dyrare än Golf/Ioniq
Den är strikt fyrsitsig, finns ingen mittplats bak. Och så de berömda "felhängda" bakdörrarna.
Som kompensation är de två existerande platserna bak förvånansvärt rymliga.
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
BMW kanske har gjort en konsument undersökning och kommit fram till att de flesta av dras elbilskunder har max 2 barn. Och därför behöver inte elbilar fler säten. Ungefär som Nissan resonerar med snabbladdning eftersom ingen åker långt med deras elbilar.
Golf snygg? Då hoppas jag att ni menar insidan för på utsidan är den verkligen inte snygg. Den är till och med värre än ful som Leaf, den är intet sägande.
Golf snygg? Då hoppas jag att ni menar insidan för på utsidan är den verkligen inte snygg. Den är till och med värre än ful som Leaf, den är intet sägande.
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
designen på i3 är dock inte för allaVerdi skrev:Jag tycker ändå BMW i3 är värd en provkörning även om ni ignorerade mitt förra inlägg.
Den har i princip alla rätt. Byggd som elbil från grunden, batterikylning, trefasladdning, CCS-laddning och med kommande 42 kWh-batterierna så får den en verklig räckvidd på ca 30 mil sommartid.
Den är extremt lätt tack vare mycket kolfiber i konstruktionen vilket tillsammans med motor på 170 hk (std) eller 184 hk (S) ger en bil som är mycket rolig att köra. Den är även extremt smidig i stadstrafik med kort vändradie och god överblick tack vare en SUV-liknande sittposition.Materialvalen är både nyskapande och med en exklusiv känsla. Känns väldigt solid. Kupén är också extremt luftig. Särskilt om man har taklucka.
Nackdelar:
Vindkänslig.
Ej så effektiv i höga farter.
´Något dyrare än Golf/Ioniq
Den är strikt fyrsitsig, finns ingen mittplats bak. Och så de berömda "felhängda" bakdörrarna.
Som kompensation är de två existerande platserna bak förvånansvärt rymliga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
+1 på den.HelectriC skrev:designen på i3 är dock inte för allaVerdi skrev:Jag tycker ändå BMW i3 är värd en provkörning även om ni ignorerade mitt förra inlägg.
Den har i princip alla rätt. Byggd som elbil från grunden, batterikylning, trefasladdning, CCS-laddning och med kommande 42 kWh-batterierna så får den en verklig räckvidd på ca 30 mil sommartid.
Den är extremt lätt tack vare mycket kolfiber i konstruktionen vilket tillsammans med motor på 170 hk (std) eller 184 hk (S) ger en bil som är mycket rolig att köra. Den är även extremt smidig i stadstrafik med kort vändradie och god överblick tack vare en SUV-liknande sittposition.Materialvalen är både nyskapande och med en exklusiv känsla. Känns väldigt solid. Kupén är också extremt luftig. Särskilt om man har taklucka.
Nackdelar:
Vindkänslig.
Ej så effektiv i höga farter.
´Något dyrare än Golf/Ioniq
Den är strikt fyrsitsig, finns ingen mittplats bak. Och så de berömda "felhängda" bakdörrarna.
Som kompensation är de två existerande platserna bak förvånansvärt rymliga.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Funkar för mig!HelectriC skrev:designen på i3 är dock inte för allaVerdi skrev:Jag tycker ändå BMW i3 är värd en provkörning även om ni ignorerade mitt förra inlägg.
Den har i princip alla rätt. Byggd som elbil från grunden, batterikylning, trefasladdning, CCS-laddning och med kommande 42 kWh-batterierna så får den en verklig räckvidd på ca 30 mil sommartid.
Den är extremt lätt tack vare mycket kolfiber i konstruktionen vilket tillsammans med motor på 170 hk (std) eller 184 hk (S) ger en bil som är mycket rolig att köra. Den är även extremt smidig i stadstrafik med kort vändradie och god överblick tack vare en SUV-liknande sittposition.Materialvalen är både nyskapande och med en exklusiv känsla. Känns väldigt solid. Kupén är också extremt luftig. Särskilt om man har taklucka.
Nackdelar:
Vindkänslig.
Ej så effektiv i höga farter.
´Något dyrare än Golf/Ioniq
Den är strikt fyrsitsig, finns ingen mittplats bak. Och så de berömda "felhängda" bakdörrarna.
Som kompensation är de två existerande platserna bak förvånansvärt rymliga.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Ett freak på cykelhjul?Tars skrev:Funkar för mig!HelectriC skrev:designen på i3 är dock inte för allaVerdi skrev:Jag tycker ändå BMW i3 är värd en provkörning även om ni ignorerade mitt förra inlägg.
Den har i princip alla rätt. Byggd som elbil från grunden, batterikylning, trefasladdning, CCS-laddning och med kommande 42 kWh-batterierna så får den en verklig räckvidd på ca 30 mil sommartid.
Den är extremt lätt tack vare mycket kolfiber i konstruktionen vilket tillsammans med motor på 170 hk (std) eller 184 hk (S) ger en bil som är mycket rolig att köra. Den är även extremt smidig i stadstrafik med kort vändradie och god överblick tack vare en SUV-liknande sittposition.Materialvalen är både nyskapande och med en exklusiv känsla. Känns väldigt solid. Kupén är också extremt luftig. Särskilt om man har taklucka.
Nackdelar:
Vindkänslig.
Ej så effektiv i höga farter.
´Något dyrare än Golf/Ioniq
Den är strikt fyrsitsig, finns ingen mittplats bak. Och så de berömda "felhängda" bakdörrarna.
Som kompensation är de två existerande platserna bak förvånansvärt rymliga.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Den är iaf väldigt populär i Norge. Den är väl en av de bilmodeller som säljer absolut bäst där? Visst bor du i Norge?HelectriC skrev:designen på i3 är dock inte för allaVerdi skrev:Jag tycker ändå BMW i3 är värd en provkörning även om ni ignorerade mitt förra inlägg.
Den har i princip alla rätt. Byggd som elbil från grunden, batterikylning, trefasladdning, CCS-laddning och med kommande 42 kWh-batterierna så får den en verklig räckvidd på ca 30 mil sommartid.
Den är extremt lätt tack vare mycket kolfiber i konstruktionen vilket tillsammans med motor på 170 hk (std) eller 184 hk (S) ger en bil som är mycket rolig att köra. Den är även extremt smidig i stadstrafik med kort vändradie och god överblick tack vare en SUV-liknande sittposition.Materialvalen är både nyskapande och med en exklusiv känsla. Känns väldigt solid. Kupén är också extremt luftig. Särskilt om man har taklucka.
Nackdelar:
Vindkänslig.
Ej så effektiv i höga farter.
´Något dyrare än Golf/Ioniq
Den är strikt fyrsitsig, finns ingen mittplats bak. Och så de berömda "felhängda" bakdörrarna.
Som kompensation är de två existerande platserna bak förvånansvärt rymliga.
Vad gäller designen så är ju den spännande och nyskapande tycker jag. Modellen känns fortfarande väldigt modern i formspråket trots att den har funnits i bra precis 5 år redan. Men jag har förstått att många tycker att den är ful.
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Det är kanske så att om man kör den så börjar man även uppskatta hur den ser ut.Walker skrev:Ett freak på cykelhjul?Tars skrev:Funkar för mig!HelectriC skrev:designen på i3 är dock inte för allaVerdi skrev:Jag tycker ändå BMW i3 är värd en provkörning även om ni ignorerade mitt förra inlägg.
Den har i princip alla rätt. Byggd som elbil från grunden, batterikylning, trefasladdning, CCS-laddning och med kommande 42 kWh-batterierna så får den en verklig räckvidd på ca 30 mil sommartid.
Den är extremt lätt tack vare mycket kolfiber i konstruktionen vilket tillsammans med motor på 170 hk (std) eller 184 hk (S) ger en bil som är mycket rolig att köra. Den är även extremt smidig i stadstrafik med kort vändradie och god överblick tack vare en SUV-liknande sittposition.Materialvalen är både nyskapande och med en exklusiv känsla. Känns väldigt solid. Kupén är också extremt luftig. Särskilt om man har taklucka.
Nackdelar:
Vindkänslig.
Ej så effektiv i höga farter.
´Något dyrare än Golf/Ioniq
Den är strikt fyrsitsig, finns ingen mittplats bak. Och så de berömda "felhängda" bakdörrarna.
Som kompensation är de två existerande platserna bak förvånansvärt rymliga.
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
LarsL skrev:BMW kanske har gjort en konsument undersökning och kommit fram till att de flesta av dras elbilskunder har max 2 barn. Och därför behöver inte elbilar fler säten. Ungefär som Nissan resonerar med snabbladdning eftersom ingen åker långt med deras elbilar.
Golf snygg? Då hoppas jag att ni menar insidan för på utsidan är den verkligen inte snygg. Den är till och med värre än ful som Leaf, den är intet sägande.
En bil som i3 används sällan av hela familjen. Tror inte många trebarnsfamiljer kör Golf som första/enda bil heller.
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Skulle tro de, beviset är väl hur jag själv tyckte vår leaf var fruktansvärt ful när vi köpte den men nu har man vant sig och tycker att de är ok ändå...Verdi skrev:Det är kanske så att om man kör den så börjar man även uppskatta hur den ser ut.Walker skrev:Ett freak på cykelhjul?Tars skrev:Funkar för mig!HelectriC skrev:designen på i3 är dock inte för allaVerdi skrev:Jag tycker ändå BMW i3 är värd en provkörning även om ni ignorerade mitt förra inlägg.
Den har i princip alla rätt. Byggd som elbil från grunden, batterikylning, trefasladdning, CCS-laddning och med kommande 42 kWh-batterierna så får den en verklig räckvidd på ca 30 mil sommartid.
Den är extremt lätt tack vare mycket kolfiber i konstruktionen vilket tillsammans med motor på 170 hk (std) eller 184 hk (S) ger en bil som är mycket rolig att köra. Den är även extremt smidig i stadstrafik med kort vändradie och god överblick tack vare en SUV-liknande sittposition.Materialvalen är både nyskapande och med en exklusiv känsla. Känns väldigt solid. Kupén är också extremt luftig. Särskilt om man har taklucka.
Nackdelar:
Vindkänslig.
Ej så effektiv i höga farter.
´Något dyrare än Golf/Ioniq
Den är strikt fyrsitsig, finns ingen mittplats bak. Och så de berömda "felhängda" bakdörrarna.
Som kompensation är de två existerande platserna bak förvånansvärt rymliga.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Golfen vinner sannerligen inga designpriser, det har den aldrig gjort. Den är varken särskilt snygg eller gräsligt ful. Den sticker inte ut nånstans, och det har väl varit Golfens framgångsrecept i över 40 år. Och det är precis det som är e-Golfens stora fördel. Den skyltar inte med ett konstigt designspråk som skriker "kolla här, jag går minsann på el och ska rädda världen". Den syns inte. Ingen märker att det är en elbil förrän man parkerar vid en laddstolpe. Då kommer folk som undrar och som är nyfikna. Jag får betydligt oftare frågor än när jag kommer med Teslan. Då verkar det som att folk bara stirrar, men ingen vågar fråga.
Tack och lov verkar det ju som att tillverkarna har börjat gå ifrån freak-designen när det kommer till nya elbilsmodeller.
Tack och lov verkar det ju som att tillverkarna har börjat gå ifrån freak-designen när det kommer till nya elbilsmodeller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
ja, det är många i3 här, liksom många Leaf, betyder inte att designen är en hit för det Perosnligen tycker jag i3 är ganska tuff, men jag vet många som inte vill köpa den pga designen. Polariserande skulle man väl kunna säga. Om man jämför med en BMW 3-serie, som nästan alla skulle kunna tänka sig (om den fanns som BEV förstås )Verdi skrev:Den är iaf väldigt populär i Norge. Den är väl en av de bilmodeller som säljer absolut bäst där? Visst bor du i Norge?HelectriC skrev:designen på i3 är dock inte för allaVerdi skrev:Jag tycker ändå BMW i3 är värd en provkörning även om ni ignorerade mitt förra inlägg.
Den har i princip alla rätt. Byggd som elbil från grunden, batterikylning, trefasladdning, CCS-laddning och med kommande 42 kWh-batterierna så får den en verklig räckvidd på ca 30 mil sommartid.
Den är extremt lätt tack vare mycket kolfiber i konstruktionen vilket tillsammans med motor på 170 hk (std) eller 184 hk (S) ger en bil som är mycket rolig att köra. Den är även extremt smidig i stadstrafik med kort vändradie och god överblick tack vare en SUV-liknande sittposition.Materialvalen är både nyskapande och med en exklusiv känsla. Känns väldigt solid. Kupén är också extremt luftig. Särskilt om man har taklucka.
Nackdelar:
Vindkänslig.
Ej så effektiv i höga farter.
´Något dyrare än Golf/Ioniq
Den är strikt fyrsitsig, finns ingen mittplats bak. Och så de berömda "felhängda" bakdörrarna.
Som kompensation är de två existerande platserna bak förvånansvärt rymliga.
Vad gäller designen så är ju den spännande och nyskapande tycker jag. Modellen känns fortfarande väldigt modern i formspråket trots att den har funnits i bra precis 5 år redan. Men jag har förstått att många tycker att den är ful.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW e-Golf jämfört med Hyundai Ionic EV?
Hahaha. Så var/är det för mig o Lille Lalle.Verdi skrev:Det är kanske så att om man kör den så börjar man även uppskatta hur den ser ut.
När jag såg Leafen första gången undrade jag... varför...
Sen kom nya Prius, Mirai och Honda Civic och nu tycker jag Lille Lalle är riktigt söt med sina grodögon och den förvånade uppsynen.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.