
Gick omkring på e-car mässan och pratade med folk i olika montrar och lyssnade på många olika samtal. Ofta mellan någon ”erfaren Elbilist med vidhängande intresserad elbilsspekulant” och representanter för olika bilmärken. Främst då Kia, Hyundai, Jaguar, Audi osv.
Har lite svårt att förstå detta fokus, i framför allt Teslakretsar, på att en elbil MÅSTE ha 3-fas laddning för att vara vettig att ha! Annars sågas bilmodellen ”reflexmässigt” gärna jäms med fotknölarna som att biltillverkaren missat det viktigaste av allt på bilen...
Här kommer mitt resonemang.
Laddar man ”hemma” gör man det för att täcka sin ”dagliga” körning. Hur långt kör man då dagligen i genomsnitt? Ja genomsnittet är <5mil och kör man 10mil så innebär det hela 3650mil/år. Räknar vi lite olika elbilar och årstider så förbrukar de ungefär någonstans mellan 8-25kWh för dessa 5-10mil. Redan med 10A 1-fas (2,3kW) får man alltså i gott och väl tillräckligt på 10 timmars nattladdning. Där de flesta trots allt har bilen stående betydligt fler timmar hemma än så.
Hos oss tex står nog bilen hemmavid mer än 13 timmar i genomsnitt med lite avbrott för ”barntaxiverksamhet” på kvällen osv. Ja just TESLAÄGARE har kanske ett lite annat körmönster men det ÄR just lite ovanligt! De flesta kör trots allt inte så långa dagliga sträckor med sina bilar. Inte ens om vi tittar bara på de genomsnittliga tjänstebilsägarna så kör de längre än så. Vanliga leasingavtal för tjänstebilar är oftast på 4500-10000mil på 3år. Pratar vi i storlek fysiskt mindre ”konsumentleasingbilar” så är de typiska avtalen på 3600-6000mil på 3år.
De som kör MYCKET gör det ofta på långkörning, längs vägar med snabbladdningsmöjligheter och ofta i lite längre ”svep”. Där laddkapaciteten HEMMAVID sällan är det som är begränsande. Det är väl i princip mest Taxi och liknande verksamheter som kör mycket och dagligen UTGÅR hemifrån. Annars är det nog vanligtvis laddningsmöjligheterna längs vägen som påverkar mer för de som trots allt kör mycket.
Även den som tex kör 4000mil i tjänsten på 225 arbetsdagar kör ca 18 mil/dag. Vilket med en förbrukning på tex 2,3kWh/mil ger ca 41kWh som ska laddas på en natt. Tex 3,7kW (1-fas 16A) under 11 timmar. Men då är det alltså väldigt extremt jämfört med genomsnittet och långt ifrån att man MÅSTE ha 11kW 3-fas laddmöjlighet för att det ska gå att lösa. Även om just i det extrema fallet så är så klart 3-fas 6A oftast bättre.
Har bilen dessutom STORT batteri 35-100kWh, så blir ju behovet ännu mindre!!! Eftersom man i princip alltid har en rejäl buffert kvar. Jag med mina 31kWh tillgängliga på e-Golfen skulle kunna köra 15-20 mil/dag och ändå klara mig på nattladdning 11tim (1-fas 16A) i genomsnitt. Tänk er då en Kona, kommande Leaf, vanlig Tesla osv med 60-100kWh i batteristorlek. Skulle inte dess stora batteri funka utmärkt som ”fördelare” över olika körsträckor olika dagar ihop med rimlig 1-fas nattladdning? Där det vissa dagar=körsträckor blir lite för lite laddning (ta från bufferten) andra dagar finns lite kapacitet över (fyll på bufferten)
Jag vet att även många Zoe och i3 ägare hyllar sin 3-fas laddning men det är ju då också just elbilar med relativt sett ”litet” batteri. När batteristorleken ökar, bör ju rimligtvis behovet av hög effekt i hemmaladdningen minska!
Man ska nog snarare se det så att desto MINDRE batteri desto större behov av hög laddeffekt. (Där många intuitivt tänker tvärt om) Eftersom man på korta stopp (tex middag osv) vill kunna ”toppa upp” det som ”fattas” med hög effekt. En plugin hybrid tex borde i det avseendet ha större behov av laddning med hög effekt eftersom det batteriet annars ofta hinner tömmas helt på olika körningar.
Ja men långresan till Åre då? Ja det gör ju inget om det tar två-tre nätter att ladda upp INFÖR och EFTER långresan eftersom den ”dagliga” körningen före och efter långresan fortfarande är relativt kort. Man åker ju inte till Åre dag efter dag efter dag...
På själva långresan då? Ja då har jag ju för det första ingen större nytta av vad jag har för laddmöjligheter hemmavid i garaget! (Så långa skarvsladdar finns inte...) Längs vägen vill jag nog definitivt främst använda snabbladdning CCS/Chademo/SuC. Men visst! Här har man dock faktiskt viss nytta av hög laddeffekt även på Typ2. (Dvs tex 3-fas 11kW) när snabbladdning INTE funkar/saknas. DOCK de flesta bilar och elbilar som folk kör idag (utom Tesla?) används nog ändå mest för körning hemmavid, jobbpendling från kranskommuner, skjutsa barn osv. Sen byggs ju även snabbladdningsmöjligheterna ut allt mer för långresor. Liksom olika former av destinationsladdning.
Ja men nu när vi skaffat elbil kommer vi åka mycket MER! Jo det kanske stämmer men då är det ju inte främst FLER resor till förskolan, ICA eller jobbet... utan just mer långresor i så fall. Eller fler korta resor där STOR batterikapacitet ihop med 1-fas laddning ÄNDÅ räcker för att ”toppa upp” det som ev saknas och behövs extra.
Ja men belastningen hemma är ALLTID bättre på 3-faser än på en? Nja både och skulle jag säga. Hade vi BARA 3-fas apparater i hushållet vore det absolut helt sant. Men vi har många effektslukande 1-fas apparater i hushållen trots allt. Många har tex 1-fas VV-beredare. De flesta moderna spisar/hållar har olika 1-fas plattor som dock går till olika faser. Många LLV-pumpar är 1-fas osv.
Med 1-fas laddning kan man då faktiskt ”frigöra” en fas där det funkar bra med elbilsladdning på tex 10A 1-fas. Har man dock 3-fasladdning så belastar det ju alltid alla 3-faser osv. Med tex 3-fas Frånluftsvärmepumpar så belastar dessa ofta 3-faser ganska mycket vintertid via sina elpatroner. (Frånluftvärmedelen i dessa ger typiskt bara 1,5-4kW) resten är elpatrontillskott.
Sen blir det allt mer vanligt med laddboxar med olika former av lastbalansering och effektövervakning som kan styra så överbelastning på huvudsäkringar undviks. Utan att det för den delen påverkar den sammanlagda laddtiden nämnvärt.
Är det dessutom AVGÖRANDE med hög effekt på laddningen (tex 6,6-7,4kW) kan man dessutom idag via olika lösningar/boxar få fram 1-fas med högre effekt genom att ta och slå ihop effekten från flera faser i 3-fas nätet.
JAG HÅLLER MED om att 3-fas laddning oftast är att föredra MEN de elbilar som kommer med 1-fas laddning kommer trots allt att fungera väldigt bra och tillräckligt för många!!! (Finns säkert oftast en anledning att tillverkarna valt den lösning de gjort)
När vi erfarna elbilister SÅGAR kommande bilars 1-fas laddlösningar så gör vi samtidigt många nyfikna/tveksamma spekulanter ännu tveksammare tyvärr! Där vi ”Teslaägare” gärna i samma veva då vill få fram hur långt ”före” Tesla ligger, hur ”rätt” Tesla tänkt osv. Dvs det indikerar indirekt att andra elbilar än Tesla inte duger, utan vänta och köp en Tesla istället.
När vi förespråkar att man måste ”FRAMTIDSSÄKRA”, eftersom framtidens elbilar har större batterier, kanske vi egentligen gör elbilsrevolutionen en björntjänst? Då vi alltid vill sätta upp/kräva att det sätts upp 3-fas (typ 16A =11kW) Därigenom gör vi det också svårt/dyrt/krångligt för tex Bostadsrättsföreningar att tillgodose det ”kravet” som faktiskt alltså kanske inte behövs. Eller de som driver frågan i föreningen får jobba i ”motvind” i onödan. Särskilt om framtiden innebär elbilar med större batterier! Då behövs det ju egentligen ännu MINDRE hög laddeffekt. Dessutom kanske framtidens elbilsägare kan nöja sig med ”hemmaladdning” som täcker det genomsnittliga behovet gott och väl. Samt att utbyggda snabbladdningsmöjligheter framöver löser när behovet är större än så.
Men de som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma då? Ja här finns självklart en fördel med högre kapacitet i den inbyggda laddaren. Samtidigt så används kanske bilen då också i genomsnitt lite mindre? Där stort batteri ihop med vanliga snabbladdningsmöjligheter är ett vettigt alternativ för ett tag framöver. Allt kan tyvärr inte alltid funka perfekt för alla.
Sen ska man självklart se fördelarna och förespråka lastbalansering, effektvakter, liksom 3-fas. Men det funkar faktiskt också med mindre avancerade (billigare?) lösningar också!
Bättre att elbilar köps, körs och laddas med 1-fas 6A, än där man ”tvekar” och ”avvaktar tills det kommer bättre elbilar med 3-fasladdning och större batterier” och kör vidare i sin fossilbil. Är på väg att komma ”många bra elbilar framöver” där en del av de saknar 3-fas laddning. Genom att spekulanterna tror/fått höra att det är ”sååååå värdelöst med 1-fas laddning” så kanske de då tvekar alldeles i onödan?
Jag har själv kört elbil 14000mil med 1-fas laddning sen 2013 och även Tesla parallellt sen tidigt 2015 och ser inte att 3-fas laddning ska behöva vara en sådan ”dealbreaker” för den stora skaran av genomsnittsbilister. Där många av dagens elbilister som har 3-fas laddning i sina bilar ”sågar allt annat” och vill därmed lyfta fram att i princip endast elbilar med 3-fas laddning duger. De skulle ALDRIG själv köpa en bil med 1-fas laddning osv.
Pratar vi Teslas Supercharger är det en helt annan femma! Där det idag är helt överlägset allt annat på marknaden (ja Ionity kanske blir likvärdigt inom 1-2år) Där jag då skulle säga att JUST ett idag fungerande och utbyggt laddnätverk som Teslas är i så fall en MYCKET STÖRRE ”Dealbreaker” än 3-fas laddning i bilen!
Värt att notera är också om ALLA kräver/kan ladda med HÖG effekt. Kommer många också att göra just så. Då kan vi få ett onödigt ”Effekproblem” i samhället. Dvs om alla vill ladda/laddar med hög effekt under kort tid (kväll/midnatt”) I stället för att ladda med låg effekt under större delen sen kväll/ hel natt. Då är dessutom batteriet lite ljummet då man ska åka vilket är bra. (Dvs samma mängd energi men bättre att vi väljer att sprida ut tankningen på längre tid med lägre effekt)
Visst många av dagens Teslaägare kanske faktisk verkligen behöver 3-fas laddning för att det ska funka med just deras körmönster. FINE, HELT OK! men inse att det för många andra GENOMSNITTSBILISTER trots allt skulle funka/räcka till även med 1-fas laddning i bilen. Framför allt när de nu kommer med allt större batterier på tex 40-64kWh i mer ”normala bilar”.
Sen kan det ju trots allt vara många som snarare faktiskt =”Vill-höver” 3-fas laddning än att man verkligen ”behöver” 3-fasladdning

Blev låååångt inlägg där nu många säkert spontant vill skriva ”men för just MIG så BEHÖVS/UNDERLÄTTAR 3-fas laddning!!! Ja jag förstår det, men tro mig de flesta GENOMSNITTSBILISTER skulle trots allt även klara sig TILLRÄCKLIGT BRA med 1-fas laddning i de elbilar som nu finns och kommer på bred front.
Genom att vi onödigt starkt och högljutt sågar bilar med 1-fasladdning, och ger ”rådet” till spekulanter som frågar oss erfarna elbilister, att elbilar med 1-fas laddning är DÅLIGA elbilar, så kanske vi trots allt gör oss alla en björntjänst i omställningen till elbilar.
Tack till dig som orkat läsa igenom mitt långa inlägg, och fram för mer och fler elbilar åt alla oavsett om laddningen sker på 1-fas eller 3-fas!!!
