Varmare i kupén
Moderator: Redaktion
Varmare i kupén
Det är ca 7 grader varmare inne i kupén än utetemperaturen enligt loggarna från teslafi
Bilen är parkerad, låst, ingen AC eller fläkt på och allt annat är normalt! Står nu i ett garage som är 15,5 grader och i bilen är det 22. Hemma På uppfarten är det 0 grader ute och 7 grader inne i kupén! Denna läsning är över många många timmar och olika dagar och inget temporärt.
I det 15,5 gradiga garaget är det som sagt 22 inne i kupén så jag satte på ACen ner till 17 grader i 5 min och när jag stängde av det så ökade tempen till 22 grader igen!
Jag förlorar förstås lite ström också på kuppen och märker att rutorna är inte helt frusna vid 0 gradigt ute.
Hur förklarar man detta?
Bilen är parkerad, låst, ingen AC eller fläkt på och allt annat är normalt! Står nu i ett garage som är 15,5 grader och i bilen är det 22. Hemma På uppfarten är det 0 grader ute och 7 grader inne i kupén! Denna läsning är över många många timmar och olika dagar och inget temporärt.
I det 15,5 gradiga garaget är det som sagt 22 inne i kupén så jag satte på ACen ner till 17 grader i 5 min och när jag stängde av det så ökade tempen till 22 grader igen!
Jag förlorar förstås lite ström också på kuppen och märker att rutorna är inte helt frusna vid 0 gradigt ute.
Hur förklarar man detta?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Varmare i kupén
Låter mycket. Släng in en CO -meter å läs av, kupetermometern kan visa fel!
PS CO-meter = Clas Ohlsson termometer.
DS
PS CO-meter = Clas Ohlsson termometer.
DS
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Varmare i kupén
Lika här, visar någon historisk temperatur, slå på climate med appen i 1 sekund så får åtminstone jag ett rimligt värde, tror detta beteende kommit på senare tid, tror jag
ms 76132 "Eleamore"
Re: Varmare i kupén
Så beter sig min också. Ser i appen att kupén håller 0 grader trots att den stått i ett dygn i -6 grader. Fel på givaren i kupén känns det som.
Slår jag på värmaren ändras det direkt bara nån grad (man hade ju kunnat hoppas att den då iaf direkt skulle hoppat till korrekt värde)
Slår jag på värmaren ändras det direkt bara nån grad (man hade ju kunnat hoppas att den då iaf direkt skulle hoppat till korrekt värde)
Re: Varmare i kupén
En felmarginal på hela 7 grader låter mycket, både appen och teslafi visar samma värde och det är samma API till båda. Ska testa CO-metern när jag kommer hem.Gustafsson skrev:Låter mycket. Släng in en CO -meter å läs av, kupetermometern kan visa fel!
PS CO-meter = Clas Ohlsson termometer.
DS
Brukar fram- och sidkamerorna vara upptinade även vid t.ex. -3 grader?
Re: Varmare i kupén
Rapporterar kanske fortfarande ett ”gammalt värde”? Dvs det VAR 22gr i kupen då du slog av bilen senast?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Varmare i kupén
Har så på min e-Golf.
Kan uppdatera telefonen mot servern i Tyskland (dvs läsa av det senaste inrapporterade värdet) ELLER be servern att kolla med bilen och därigenom få ett aktuellt värde från bilen.
Kan uppdatera telefonen mot servern i Tyskland (dvs läsa av det senaste inrapporterade värdet) ELLER be servern att kolla med bilen och därigenom få ett aktuellt värde från bilen.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Varmare i kupén
Tror inte det, loggarna uppdateras 1 gång/min och när jag ställer in tempen till säg 18 t.ex och stänger av sen då går den upp till 22 igenLeo skrev:Rapporterar kanske fortfarande ett ”gammalt värde”? Dvs det VAR 22gr i kupen då du slog av bilen senast?
Re: Varmare i kupén
Låter rimligt.
Det är inget ”Deafultvärde” som spökar? På min e-Golf står det alltid på 22gr i bilens klimatanläggning då jag slår på nyckeln. Oavsett vad jag hade inställt då jag lämnade bilen sist. Samma sak oavsett vilken förvärmningstemperatur jag ställer in att den ska värmas till. (Går att ställa separat)
Det är inget ”Deafultvärde” som spökar? På min e-Golf står det alltid på 22gr i bilens klimatanläggning då jag slår på nyckeln. Oavsett vad jag hade inställt då jag lämnade bilen sist. Samma sak oavsett vilken förvärmningstemperatur jag ställer in att den ska värmas till. (Går att ställa separat)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Varmare i kupén
Varje gång jag startar värmen via appen har jag ett högre värde än rimligt. Så fort jag får indikation på att värmen skott igång visar den ett troligt värde. Har alltid varit så för mig (sen mars i år)
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Varmare i kupén
Skiljer just nu 2 grader på min, vilket nog ör riktigt, hade på värmen för ett par timmar sedan. 0 i bilen enl Teslaappen, - 3 enligt väderappen, -2 enligt hustermometern.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Varmare i kupén
Är det den som som sitter i mittkonsolen?
Är ovan USB-uttagen.
Tror jag har en sån liggandes om du vill testa att byta.
Är ovan USB-uttagen.
Tror jag har en sån liggandes om du vill testa att byta.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Varmare i kupén
Jag har noterat samma beteende. Tror det är en bugg som dykt upp senaste halvåret.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Varmare i kupén
Märker också samma beteende, speciellt när bilen står i garaget. Har trott att det beror på Överskottsenergi vid laddning?!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Varmare i kupén
Vill påstå att det alltid varit så på de Teslor jag haft. När jag öppnar appen så visar den ca 5-7 grader för hög temperatur tills dess att jag slår på värmen, då hoppar den ner 5 grader direkt. Är nog ”as designed”.Slarti skrev:Märker också samma beteende, speciellt när bilen står i garaget. Har trott att det beror på Överskottsenergi vid laddning?!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Varmare i kupén
Nu har jag också fått det här fenomenet. I skrivande stund är utetemperaturen -1 grad, i bilen är det +6 grader. Jag har inte använt bilen i flera dagar och laddning avslutades igår. Samtidigt tappar bilen ungefär 5%-enheter SOC per dag. Så har det varit i flera dagar nu.
Bilen laddar minst en halvtimme per dag för att fylla på ström fastän jag inte använder den. Är det värmen som drar tro?
Edit: nu har den klättrat upp till +7 grader.
Bilen laddar minst en halvtimme per dag för att fylla på ström fastän jag inte använder den. Är det värmen som drar tro?
Edit: nu har den klättrat upp till +7 grader.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Varmare i kupén
Drabbar oss också, att vi tappar 5-6% soc varje dag just nu. Lite störigt när man är iväg på resa och utan nattladdning.mati skrev:Nu har jag också fått det här fenomenet. I skrivande stund är utetemperaturen -1 grad, i bilen är det +6 grader. Jag har inte använt bilen i flera dagar och laddning avslutades igår. Samtidigt tappar bilen ungefär 5%-enheter SOC per dag. Så har det varit i flera dagar nu.
Bilen laddar minst en halvtimme per dag för att fylla på ström fastän jag inte använder den. Är det värmen som drar tro?
Edit: nu har den klättrat upp till +7 grader.
Model Y LR.
Model S70D
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Varmare i kupén
Vi var på landet över jul och bilen var rejält nerkyld och frostig. Men längst upp på framrutorna var det upptinat?! Kan det vara så att värmen slår på ibland? Eller skickar den ut lite värme hela tiden vid minusgrader för att inte dörrlister och handtag ska frysa fast?
Re: Varmare i kupén
Så gör det på min också och dessutom kamerorna på sidorna men tror det är någon sorts värmeslinga eller ngt. Dörrlistor och handtag är fortfarande kalla och frostiga.SolnaGnagarn skrev:Vi var på landet över jul och bilen var rejält nerkyld och frostig. Men längst upp på framrutorna var det upptinat?! Kan det vara så att värmen slår på ibland? Eller skickar den ut lite värme hela tiden vid minusgrader för att inte dörrlister och handtag ska frysa fast?
Re: Varmare i kupén
Jag misstänker att den slår på värmen vid parkering, vilket både förklarar detta problem men också dräneringen av batteriet som vissa rapporterar om.
Skulle flytta bilen ikväll för att sätta i laddaren, när jag närmar mig bilen hör jag att det låter från bilen. Öppnar och det är ordentligt varmt och ratten är väldigt het. Vi hade inte använt bilen på många timmar men har smart pre conditioner påslagen (vi åker dock aldrig bil runt 20:00 varken lördagar eller övrig veckodag) någon som gjort liknande observation?
Skulle flytta bilen ikväll för att sätta i laddaren, när jag närmar mig bilen hör jag att det låter från bilen. Öppnar och det är ordentligt varmt och ratten är väldigt het. Vi hade inte använt bilen på många timmar men har smart pre conditioner påslagen (vi åker dock aldrig bil runt 20:00 varken lördagar eller övrig veckodag) någon som gjort liknande observation?
Re: Varmare i kupén
Ja, den funkar inte, allt med "smart" i namnet är inte nödvändigtvis detJika skrev:Jag misstänker att den slår på värmen vid parkering, vilket både förklarar detta problem men också dräneringen av batteriet som vissa rapporterar om.
Skulle flytta bilen ikväll för att sätta i laddaren, när jag närmar mig bilen hör jag att det låter från bilen. Öppnar och det är ordentligt varmt och ratten är väldigt het. Vi hade inte använt bilen på många timmar men har smart pre conditioner påslagen (vi åker dock aldrig bil runt 20:00 varken lördagar eller övrig veckodag) någon som gjort liknande observation?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Varmare i kupén
Jag man rekommendera appen Stats for Tesla. Den kan tex skicka en push notis om kupévärmaren är på men ingen är i bilen:
//Mattias
Endast iOS dock!//Mattias