Varmare i kupén

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Varmare i kupén

Inlägg av thedude »

Det är ca 7 grader varmare inne i kupén än utetemperaturen enligt loggarna från teslafi
Bilen är parkerad, låst, ingen AC eller fläkt på och allt annat är normalt! Står nu i ett garage som är 15,5 grader och i bilen är det 22. Hemma På uppfarten är det 0 grader ute och 7 grader inne i kupén! Denna läsning är över många många timmar och olika dagar och inget temporärt.

I det 15,5 gradiga garaget är det som sagt 22 inne i kupén så jag satte på ACen ner till 17 grader i 5 min och när jag stängde av det så ökade tempen till 22 grader igen!

Jag förlorar förstås lite ström också på kuppen och märker att rutorna är inte helt frusna vid 0 gradigt ute.

Hur förklarar man detta?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Varmare i kupén

Inlägg av Gustafsson »

Låter mycket. Släng in en CO -meter å läs av, kupetermometern kan visa fel!
PS CO-meter = Clas Ohlsson termometer.
DS
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Varmare i kupén

Inlägg av 12man »

Lika här, visar någon historisk temperatur, slå på climate med appen i 1 sekund så får åtminstone jag ett rimligt värde, tror detta beteende kommit på senare tid, tror jag
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Varmare i kupén

Inlägg av erbo73 »

Så beter sig min också. Ser i appen att kupén håller 0 grader trots att den stått i ett dygn i -6 grader. Fel på givaren i kupén känns det som.
Slår jag på värmaren ändras det direkt bara nån grad (man hade ju kunnat hoppas att den då iaf direkt skulle hoppat till korrekt värde)
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Varmare i kupén

Inlägg av thedude »

Gustafsson skrev:
Låter mycket. Släng in en CO -meter å läs av, kupetermometern kan visa fel!
PS CO-meter = Clas Ohlsson termometer.
DS
En felmarginal på hela 7 grader låter mycket, både appen och teslafi visar samma värde och det är samma API till båda. Ska testa CO-metern när jag kommer hem.

Brukar fram- och sidkamerorna vara upptinade även vid t.ex. -3 grader?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Varmare i kupén

Inlägg av Leo »

Rapporterar kanske fortfarande ett ”gammalt värde”? Dvs det VAR 22gr i kupen då du slog av bilen senast?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Varmare i kupén

Inlägg av Leo »

Har så på min e-Golf.

Kan uppdatera telefonen mot servern i Tyskland (dvs läsa av det senaste inrapporterade värdet) ELLER be servern att kolla med bilen och därigenom få ett aktuellt värde från bilen.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Varmare i kupén

Inlägg av thedude »

Leo skrev:
Rapporterar kanske fortfarande ett ”gammalt värde”? Dvs det VAR 22gr i kupen då du slog av bilen senast?
Tror inte det, loggarna uppdateras 1 gång/min och när jag ställer in tempen till säg 18 t.ex och stänger av sen då går den upp till 22 igen
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Varmare i kupén

Inlägg av Leo »

Låter rimligt.

Det är inget ”Deafultvärde” som spökar? På min e-Golf står det alltid på 22gr i bilens klimatanläggning då jag slår på nyckeln. Oavsett vad jag hade inställt då jag lämnade bilen sist. Samma sak oavsett vilken förvärmningstemperatur jag ställer in att den ska värmas till. (Går att ställa separat)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Varmare i kupén

Inlägg av evilirish »

Varje gång jag startar värmen via appen har jag ett högre värde än rimligt. Så fort jag får indikation på att värmen skott igång visar den ett troligt värde. Har alltid varit så för mig (sen mars i år)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Varmare i kupén

Inlägg av Gustafsson »

Skiljer just nu 2 grader på min, vilket nog ör riktigt, hade på värmen för ett par timmar sedan. 0 i bilen enl Teslaappen, - 3 enligt väderappen, -2 enligt hustermometern.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Varmare i kupén

Inlägg av Tars »

Är det den som som sitter i mittkonsolen?
Är ovan USB-uttagen.
Tror jag har en sån liggandes om du vill testa att byta.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Varmare i kupén

Inlägg av chpaulin »

Jag har noterat samma beteende. Tror det är en bugg som dykt upp senaste halvåret.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Slarti
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 okt 2017 14:54

Re: Varmare i kupén

Inlägg av Slarti »

Märker också samma beteende, speciellt när bilen står i garaget. Har trott att det beror på Överskottsenergi vid laddning?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1005
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Varmare i kupén

Inlägg av mahulkp »

Slarti skrev:
Märker också samma beteende, speciellt när bilen står i garaget. Har trott att det beror på Överskottsenergi vid laddning?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vill påstå att det alltid varit så på de Teslor jag haft. När jag öppnar appen så visar den ca 5-7 grader för hög temperatur tills dess att jag slår på värmen, då hoppar den ner 5 grader direkt. Är nog ”as designed”.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varmare i kupén

Inlägg av mati »

Nu har jag också fått det här fenomenet. I skrivande stund är utetemperaturen -1 grad, i bilen är det +6 grader. Jag har inte använt bilen i flera dagar och laddning avslutades igår. Samtidigt tappar bilen ungefär 5%-enheter SOC per dag. Så har det varit i flera dagar nu.
Bilen laddar minst en halvtimme per dag för att fylla på ström fastän jag inte använder den. Är det värmen som drar tro?

Edit: nu har den klättrat upp till +7 grader. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2309
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Varmare i kupén

Inlägg av frippe »

mati skrev:
Nu har jag också fått det här fenomenet. I skrivande stund är utetemperaturen -1 grad, i bilen är det +6 grader. Jag har inte använt bilen i flera dagar och laddning avslutades igår. Samtidigt tappar bilen ungefär 5%-enheter SOC per dag. Så har det varit i flera dagar nu.
Bilen laddar minst en halvtimme per dag för att fylla på ström fastän jag inte använder den. Är det värmen som drar tro?

Edit: nu har den klättrat upp till +7 grader. :?
Drabbar oss också, att vi tappar 5-6% soc varje dag just nu. Lite störigt när man är iväg på resa och utan nattladdning.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Varmare i kupén

Inlägg av SolnaGnagarn »

Vi var på landet över jul och bilen var rejält nerkyld och frostig. Men längst upp på framrutorna var det upptinat?! Kan det vara så att värmen slår på ibland? Eller skickar den ut lite värme hela tiden vid minusgrader för att inte dörrlister och handtag ska frysa fast?
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Varmare i kupén

Inlägg av thedude »

SolnaGnagarn skrev:
Vi var på landet över jul och bilen var rejält nerkyld och frostig. Men längst upp på framrutorna var det upptinat?! Kan det vara så att värmen slår på ibland? Eller skickar den ut lite värme hela tiden vid minusgrader för att inte dörrlister och handtag ska frysa fast? Bild
Så gör det på min också och dessutom kamerorna på sidorna men tror det är någon sorts värmeslinga eller ngt. Dörrlistor och handtag är fortfarande kalla och frostiga.
Användarvisningsbild
Jika
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 feb 2018 11:13

Re: Varmare i kupén

Inlägg av Jika »

Jag misstänker att den slår på värmen vid parkering, vilket både förklarar detta problem men också dräneringen av batteriet som vissa rapporterar om.

Skulle flytta bilen ikväll för att sätta i laddaren, när jag närmar mig bilen hör jag att det låter från bilen. Öppnar och det är ordentligt varmt och ratten är väldigt het. Vi hade inte använt bilen på många timmar men har smart pre conditioner påslagen (vi åker dock aldrig bil runt 20:00 varken lördagar eller övrig veckodag) någon som gjort liknande observation?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Varmare i kupén

Inlägg av 12man »

Jika skrev:
Jag misstänker att den slår på värmen vid parkering, vilket både förklarar detta problem men också dräneringen av batteriet som vissa rapporterar om.

Skulle flytta bilen ikväll för att sätta i laddaren, när jag närmar mig bilen hör jag att det låter från bilen. Öppnar och det är ordentligt varmt och ratten är väldigt het. Vi hade inte använt bilen på många timmar men har smart pre conditioner påslagen (vi åker dock aldrig bil runt 20:00 varken lördagar eller övrig veckodag) någon som gjort liknande observation?
Ja, den funkar inte, allt med "smart" i namnet är inte nödvändigtvis det
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Varmare i kupén

Inlägg av robpow »

Jag man rekommendera appen Stats for Tesla. Den kan tex skicka en push notis om kupévärmaren är på men ingen är i bilen:
PNG image.png
Endast iOS dock!

//Mattias
Skriv svar