Vad koster en begagnad Model S, egentligen?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

olza

Vad koster en begagnad Model S, egentligen?

Inlägg av olza »

Som många andra här, så har jag stått i kö för en Model 3 i snart tre år. "Folkelbilen", som skulle kosta $35000. Och som skulle få dragkrok. Verkar inte hända i närtid, om någonsin.

Ett alternativ är att köpa en begagnad Model S. Men tittar man på Blocket, eller för den del hos Tesla, så är de ju larvigt dyra. Men de verkar inte heller säljas. Så frågan är vad kostar de, egentligen?

Vore tacksam om ni som köpt, eller sålt, en Tesla Model S nyligen, vill dela med er om vad priset faktiskt blev.

Mvh //Mer-och-mer-frustrerad-OLof
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Vad koster en begagnad Model S, egentligen?

Inlägg av e5m1r »

Hur långt är ett snöre ?
Batteri Årsmodell Utrustning Mil påverkar priset
Under 8000 mil med AP 1 som billigast 500k då troligtvis i övrigt sneek 60
Mellan 600-700 finns en del att välja på med både nextgen luft taklucka och premium
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Kom ihåg att man får 60k bonus på en ny Model 3, det får man inte på en beggad S.
Kort sagt svårt att hitta en beggad S för lägre pris än en ny 3a, såvida man inte kan tänka sig en utan AP och/eller garanti(dvs gått lååångt).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Carman

Inlägg av Carman »

Denna finns till bra pris och med Teslas förlängda garanti: https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H19FF087208
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Carman skrev:
Denna finns till bra pris och med Teslas förlängda garanti: https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H19FF087208
Bra pris med bra garantier. Känns som den prisvärdaste just nu... ap1 dessutom, löjligt skönt på motorvägen
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Techno_Bass
elbilist

Inlägg av Techno_Bass »

Remuz skrev:
Carman skrev:
Bra pris med bra garantier. Känns som den prisvärdaste just nu... ap1 dessutom, löjligt skönt på motorvägen
Är helt novis då man precis börjat läsa om tesla då man själv är sugen på nån begagnad, men visst vill man ha köldpaket??
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Techno_Bass skrev:
Remuz skrev:
Carman skrev:
Är helt novis då man precis börjat läsa om tesla då man själv är sugen på nån begagnad, men visst vill man ha köldpaket??
Köldpaket ger dig rattvärme ( 2015 och fram ) en värmeslinga längst ner på framrutan och sätesvärme bak
Själv valde jag bort detta paket trots att den kostade bara 12000kr extra
Jag skulle hellre titta efter bil med premium interiör än köldpaket
Detta ger dig el baklucka lite fler lampor inne i bilen samt läder istället för plast på paneler det sista ger mycket högre lyx känsla ( hade nyligen loaner utan premium och den var för plastig för min smak armstöd för hård plast i dörrar plast i ratten ( tutan ) förmedlar inte alls miljon bil som det faktiskt är
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

olza skrev:
Som många andra här, så har jag stått i kö för en Model 3 i snart tre år. "Folkelbilen", som skulle kosta $35000. Och som skulle få dragkrok. Verkar inte hända i närtid, om någonsin.

Ett alternativ är att köpa en begagnad Model S. Men tittar man på Blocket, eller för den del hos Tesla, så är de ju larvigt dyra. Men de verkar inte heller säljas. Så frågan är vad kostar de, egentligen?

Vore tacksam om ni som köpt, eller sålt, en Tesla Model S nyligen, vill dela med er om vad priset faktiskt blev.

Mvh //Mer-och-mer-frustrerad-OLof

Alltså förlåt men... Du hade hoppats på en 35000-dollars bil (i Sverige 440.000) och dissar en för 660.000 samtidigt som du är beredd på att köpa en beganad Model S för ungefär samma pengar?

Does not compute. En begagnad bil är en begagnad bil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Som jag ser det så är en S en mycket bra bil.
Kör en S75D som jag är mycket nöjd med.
Har bokat en 3 men ej beställt ännu.

S har dubbelt så stort bagage, stor baklucka, eldriven baklucka, luftfjädring, gratis laddning( oftast), instrument framför ratten mm. 8 års garanti med obegränsade mil på elmotor, drivlina och batteri. Gratis Internet.

Jag kör 5-6000 mil om året och för mig är gratis laddning mycket värdefullt. Kan i dagsläget inte ladda hemma så jag laddar till 95% på SuC.

Kan tänka mig att gratis laddning blir allt mera betydelsefullt för att hålla uppe priset på begagnade Teslor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
Som jag ser det så är en S en mycket bra bil.
Kör en S75D som jag är mycket nöjd med.
Har bokat en 3 men ej beställt ännu.

S har dubbelt så stort bagage, stor baklucka, eldriven baklucka, luftfjädring, gratis laddning( oftast), instrument framför ratten mm. 8 års garanti med obegränsade mil på elmotor, drivlina och batteri. Gratis Internet.

Jag kör 5-6000 mil om året och för mig är gratis laddning mycket värdefullt. Kan i dagsläget inte ladda hemma så jag laddar till 95% på SuC.

Kan tänka mig att gratis laddning blir allt mera betydelsefullt för att hålla uppe priset på begagnade Teslor.
Det beror väl lite på vilket körmönster man har och hur ofta man kan utnyttja det. Det är en spottstyver i förhållande till bilens pris/räntor/etc. Det är ju dessutom inte rekommenderat att man laddar på SuC för ofta eftersom du har en högre batteridegradering än vid vanlig laddning.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Konfigurerade en Tesla 3
Model 3 Long Range med Dual Motor fyrhjulsdrift
Deep Blue Metallic-lack
19" Sport-fälgar
Helsvart premiuminteriör
Uppgraderad autopilot
Pris 747.580kr
Leasing 5.128kr per månad exkl moms.
Företagsleasing:
Leasing beräknad på 20% första förhöjd hyra, 36 månader, samt ett 53% restvärde, administrationsavgift 55 kr, uppläggningsavgift 595 kr. Reccomenderad restverde ved 10 000 km kjørning om året, restverde er ikke garantert av Tesla

På min nuvarande S75D betalar jag
ca 5800kr per månad exkl moms. (2000mil per år, 59% restvärde)
gratis laddning(värde ca 12.000kr per år)
gratis internet(värde ca 1.200kr per år)

Räknar man in gratis laddning och gratis internet(Premium Connectivity) så kör jag min S75D billigare per månad än en Tesla 3, vid 6.000 mil per år.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
Konfigurerade en Tesla 3
Deep Blue Metallic-lack
19" Sport-fälgar
Helsvart premiuminteriör
Uppgraderad autopilot
Pris 747.580kr
Företagsleasing:
Leasing beräknad på 20% första förhöjd hyra, 36 månader, samt ett 53% restvärde, administrationsavgift 55 kr, uppläggningsavgift 595 kr. Reccomenderad restverde ved 10 000 km kjørning om året, restverde er ikke garantert av Tesla

Räknar man in gratis laddning och gratis internet(Premium Connectivity) så kör jag min S75D billigare per månad än en Tesla 3, vid 6.000 mil per år.
Intressant att se din uträkning! För just detta har jag påtalat från första start att en M3 kanske inte behöver bli så ”billig” som det talas om. Inköpspris är ju inte alltid allt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Lägg till försäkringen också. Den lär nog vara lite högre på en Model S.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

bjelkeman skrev:
Länsförsäkringar tar från ca 3700kr per år för en S75D.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

När det gäller priser är det hyfsat enkelt att förstå då Tesla inte prutar, däremot sänker de priserna på sin begagnat bilar i en omvänd auktion. Det går alltså alltid att se vad bilarna går för egentligen, om man bara är vaken och följer bilen.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
bjelkeman skrev:
Vilket bolag? Hel eller halv? Antal mil? Ålder på ägare? Kön?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
bjelkeman skrev:
Gissar på att han menar Dalarnas länsförsäkringar.

Kostar mig ca 10 000 SEK / år - helförsäkring, Tesla p85+, är 23 år - via dalarnas länsförsäkringar

Tror 3700 år gäller halvförsäkring. Men ren gissning :roll:
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Väldigt dålig omsättning på bilarna på blocket, tittade igår på skoj, Riddermark har ff kvar sina bilar, likaså Fordonsbolaget, många privatpersoner som tydligen hellre låter sina bilar ligga kvar istället för att sänka priset.

En orsak är ju att Tesla inte prutar men sänker sina bilar med ca 15.000:- per dag, då går ju dessa innan bilarna som står hos handlarna, tror att många handlare kommer att tänka sig för innan dom tar in Teslor igen.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
bjelkeman skrev:
Länsförsäkringar Umeå.
Halv
1500 mil
50+ man
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Zalman3 skrev:
bjelkeman skrev:
I Stockholm vägrar de försäkra en Tesla.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

LarsL skrev:
När det gäller priser är det hyfsat enkelt att förstå då Tesla inte prutar, däremot sänker de priserna på sin begagnat bilar i en omvänd auktion. Det går alltså alltid att se vad bilarna går för egentligen, om man bara är vaken och följer bilen.

Så du menar att om jag följer ex denna
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E19GF154900
Så går priset ner lite då och då?

Finns det någon som kan förklara det här med begränsad garanti 4 år eller 80000 km. Är det 4 nya år eller ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, normalt brukar priset sjunka sakta dag för dag, när/om de vill bli av med den... eller vad det nu beror på att alla bilarinte följer det mönstret. Jag gissar att en del av bilarna är utesom lånebilar och då vill nog inte Tesla pressat ut dem.

Frågan är hur länge du vågar vänta?

Som jag förstått detså får du 4 nya år eller 8000mil, så en bil köpt från Tesla är ett lite säkrare köp en av andra handlare.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Kvd ger "rätt" värde på bilarna! Blocket ger också "rätt" värde om man följer med och ser vilka bilar som försvinner.

Kan vi inte försöka oss på att diskutera fram en värderingsmodell?
Input:
Kvd priser
S60-mars17-650' ...
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Konfigurerade en Tesla 3
Deep Blue Metallic-lack
19" Sport-fälgar
Helsvart premiuminteriör
Uppgraderad autopilot
Pris 747.580kr
Företagsleasing:

Antar att du menar 6000mil å 3 år? ;)
Ja om man kör med olika restvärden (samma kontantinsats?) så blir ju månadskostnaden lite missvisande, men om man laddar precis allt man kör på gratis SuC och
räknar flera tusen mil/år på det sättet så blir kalkylen mot en ny bil trevlig (gäller även en ny S75D då man inte får fri SuC längre förutom en liten period i början, vilket även det kanske försvinner snart).
Räknar man på en nästan ny S75D så kan man även få liknande kalkyl såklart :) (med fri SuC alltså)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Menar att det kan vara affär att köpa en begagnad S75D med gratis laddning om man kör mycket i jobbet som jag.
Kör man 18.000 mil på 3 år så blir milkostnaden viktig.

Lite missvisande är min kalkyl eftersom jag inte drar av 60.000 kr i stöd för Tesla 3.

Det som är sämre med en S75D är att den är klumpigare, svårare att parkera (jag använder summon på hemma parkeringen), mer långsnodd, sämre räckvidd, laddar långsammare ( ca 480kmh mot Pontus Tesla 3 som ger ca 750kmh som bäst). CCS standard på 3an.

Jag har plåttak på min S75D för att slippa solljus på sommaren, bättre ljudisolering, bättre värmeisolering när det är -30 på vintern.

Vet att min S75D har 6kW batterivärmare. Vet inte vad 3an har, kanske är min bättre vid -30.

Har som bäst en räckvidd på 46mil på sommaren och 31mil vid -24 grader. Oftast runt 37 mil i räckvidd.
Skriv svar