Batterikapacitet och degradering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Batterikapacitet och degradering

Inlägg av thedude »

Hittar tyvärr inte tråden om batterikapacitet och degradering så jag får överseende med ett nytt inlägg :-)

Min MS 75 RWD från Nov 2017 är specad till 480km rated enligt NEDC men numera får jag aldrig mer än 461-ish vid 100% SoC och det är då en degradring på ca 4%. Är det normalt? kan man göra något för att förbättra det? jag laddar sällan till 100% och går oftast ner till ca 10-15% innan jag laddar igen. Kan man balancera eller ngt annat? :?:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Batterikapacitet och degradering

Inlägg av bjelkeman »

Degradering av batteriet är svårt att bedöma om man inte balanserat det först. Kör det tomt och sedan ladda det fullt.

Finns en hel del att läsa om det, men har ingen länk just nu på mobilen.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Batterikapacitet och degradering

Inlägg av juristen »

Spontant, eftersom NEDC-räckvidden är rätt överdriven så låter det väldigt bra om du får en typical range i bilen som är i närheten av den.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Batterikapacitet och degradering

Inlägg av Mats »

3-4% har min gått ner på 8000mil (s75 2016) men det inkluderade ett hopp ner som skedde efter en uppdatering av mjukvaran.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Batterikapacitet och degradering

Inlägg av Bjorn N »

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Batterikapacitet och degradering

Inlägg av thedude »

juristen skrev:
Spontant, eftersom NEDC-räckvidden är rätt överdriven så låter det väldigt bra om du får en typical range i bilen som är i närheten av den.
Ja spontant så borde batteriet vara i bra skick eftersom jag kört drygt 2,2k mil bara och sällan superchargat och aldrig misshandlat batteriet (går att göra tror jag). Och dessutom så mätte jag aldrig när bilen var ny utan utgår ifrån specen, dock minns jag att jag fick minst 470km. Läste i ett annat forum att batteriet autobalancerar sig självt men att man kan kalibrera det genom att ladda ur och ladda fullt. Eller så är det mjukvaran som Mats skriver
Verdi

Re: Batterikapacitet och degradering

Inlägg av Verdi »

Min har ökat 0,11% på 1300 mil. :)


Ser ut som att den har stabiliserat sig rätt bra nu. (graf från teslafi)
batteryDegradationReport.png
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Batterikapacitet och degradering

Inlägg av Seregon »

Ett tips är väl ändå att byta från "rated" till "typical", så blir dina siffror mer verklighetstrogna, dvs enklare att planera sin körning efter.

Min S från 2015 har tappat ungefär 8% på 4 år och 17k mil.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5982
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Batterikapacitet och degradering

Inlägg av Remuz »

Min X har tappar 0.23% på ett år enligt TeslaFi, dock är det lite fusk för kurvan rullar uppåt rejält när det blir vår. Jag gissar på att 1-2% är rimligt på min bil.
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Batterikapacitet och degradering

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Min X har tappar 0.23% på ett år enligt TeslaFi, dock är det lite fusk för kurvan rullar uppåt rejält när det blir vår. Jag gissar på att 1-2% är rimligt på min bil.
Det var väl vår för ett år sen också? ;)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5982
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Batterikapacitet och degradering

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
Min X har tappar 0.23% på ett år enligt TeslaFi, dock är det lite fusk för kurvan rullar uppåt rejält när det blir vår. Jag gissar på att 1-2% är rimligt på min bil.
Det var väl vår för ett år sen också? ;)
Absolut men en helt annan temp när jag laddade fullt då. Bäst kapacitet hade jag i somras vid +25 ute
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Batterikapacitet och degradering

Inlägg av ermase »

Jag har försökt att läsa på om batteridegradering men hittar inga riktigt klockrena svar desto mer tyckande.
Har sammanställt och värderat det jag hittat så här långt.

Orsaker som jag hittat till batteridegradering i subjektiv :D prioritetsordning
1. Antal laddcykler
Dock är fler korta laddcykler klart bättre än några långa
Notera att ett litet batteri har fler laddcykler per mil än ett stort batteri. 1000 mil med ett 60 kwh batteri motsvarar samma antal laddcykler som 1670 mil med ett 1000 kwh batteri eller 1250 mil med ett 75 kwh batteri

2. Ålder. Svårt att bedöma men eftersom batterigarantin är på 8 år med oberänsat antal mil så lär åldern vara av avgörande betydelse.

3. Tid i extremlägen d.v.s. 0-10% och 90-100% och då främst 0-10%
Laddar man fullt bör man använda bilen omgående och samma sak om man tömmer helt bör man ladda tämligen omgående. ” Never allow the Battery to fully discharge”, ” Discharging the Battery to 0% may permanently damage the Battery”. Dessutom är det bättre att ha bilen stående med 80% än 90% och 70% är troligen ännu lite bättre men om den optimala laddnivå för en Tesla i vila är 50% är svårt att avgöra men Teslas egen laddapp möjliggör inte laddnivåer under 50% så min gissning är att 60-70% är den optimala laddnivån om man vill spara på batteriet.

4. Värme
Borde vara ett ickeproblem i Sverige kan man tycka, men om man plågar sin Tesla med riktigt hård körning (upprepade accelerationer, körning på racebana, etc.) så kan batteriet bli överhettat trots vattenkylningen. Dessutom om man kör med ”Range mode ON” för länge eller när batteriet redan är varmt så riskerar man även då att batteriet blir för varmt i och med att kylningen av batteriet stängs av / reduceras. Själv kör jag med Range mode on så länge regen är begränsad sen slår jag av.

5. Oinkopplad Tesla
Tesla själv rekommenderar att man alltid ska ha sin Tesla inkopplad, ” The most important way to preserve the Battery is to LEAVE YOUR VEHICLE PLUGGED IN” tyvärr har jag inte läst på varför

6. Laddeffekt
Hög laddeffekt (Superchager/snabbladdare) degraderar ett batteri mer än långsam laddning på låg effekt även om det finns statistik på motsatsen gällande just Supercharger. Men om 3 kW är bättre än 11 kW eller 22 kW har jag inte läst någonstans, men troligen är den lägsta effekten skonsammast, dock när det är kallt behöver man ha lite mer effekt för att kunna värma batteriet och bilen.

7. Extrem kyla
Ett batteri i vila mår egentligen bra av att vara kallt, men troligen inte hur kallt som helst och ett kallt batteri i arbete fungerar sämre, både effekten och laddningen försämras. Om degraderingen påverkas av kyla har jag inte kunnat läsa mig till men troligen bör stora temperaturskillnader påverka degraderingen, därför är nog den nya batterivärminingen bra så att man kan undvika att köra med ett batteri som är riktigt kallt. Frågan är om allt över 0 grader inte kan anses som kallt i och med att den nya batterivärmaren inte slås på då? I så fall bör man nog vara noga med att köra batterivärmning vid minusgrader.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Batterikapacitet och degradering

Inlägg av bylund »

ermase skrev:
3. Tid i extremlägen d.v.s. 0-10% och 90-100% och då främst 0-10%
Laddar man fullt bör man använda bilen omgående och samma sak om man tömmer helt bör man ladda tämligen omgående. ” Never allow the Battery to fully discharge”, ” Discharging the Battery to 0% may permanently damage the Battery”. Dessutom är det bättre att ha bilen stående med 80% än 90% och 70% är troligen ännu lite bättre men om den optimala laddnivå för en Tesla i vila är 50% är svårt att avgöra men Teslas egen laddapp möjliggör inte laddnivåer under 50% så min gissning är att 60-70% är den optimala laddnivån om man vill spara på batteriet.
Värt att påpeka att batteriet inte är helt tomt när bilen visar 0 % eller när bilen stänger ner för att batteriet är urladdat. Det finns en buffert där för att skydda batteriet. Men man ska såklart ladda så fort man kan när man kommer så lågt.
ermase skrev:
5. Oinkopplad Tesla
Tesla själv rekommenderar att man alltid ska ha sin Tesla inkopplad, ” The most important way to preserve the Battery is to LEAVE YOUR VEHICLE PLUGGED IN” tyvärr har jag inte läst på varför
Framförallt för att bilen då toppar upp batteriet när laddnivån sjunker, om bilen står oanvänd en längre tid (varför man nu skulle låta en Tesla stå oanvänd).
ermase skrev:
7. Extrem kyla
Ett batteri i vila mår egentligen bra av att vara kallt, men troligen inte hur kallt som helst och ett kallt batteri i arbete fungerar sämre, både effekten och laddningen försämras. Om degraderingen påverkas av kyla har jag inte kunnat läsa mig till men troligen bör stora temperaturskillnader påverka degraderingen, därför är nog den nya batterivärminingen bra så att man kan undvika att köra med ett batteri som är riktigt kallt. Frågan är om allt över 0 grader inte kan anses som kallt i och med att den nya batterivärmaren inte slås på då? I så fall bör man nog vara noga med att köra batterivärmning vid minusgrader.
Framförallt ska man inte ladda ett fruset batteri. Det är därför det kan ta ett tag innan laddningen sätter igång med riktigt kallt batteri, då det först ska värmas innan det kan ta emot laddning.
Om batteriet blir så kallt att det kommer under kylvätskans fryspunkt så riskerar man att delar av kylsystemet fryser sönder.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar