Artikel i Vi Bilägare

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Philiph
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 mar 2019 13:56

Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av Philiph »

Fick senaste numret av Vi Bilägare av en kompis då de hade en artikel om Model 3. Från första meningen märkte jag att artikeln skulle vara negativ. Det började med att Model 3 inte drar till sig någon uppmärksamhet när man är ute och kör med den.

Men det som gjorde mig mest irriterad var att de skrev att bilen laddad via CCS så man måste ha extra koll på ”laddkartan” i Europa då de inte finns så många CCS ännu. Det stod inget om att du kan ladda den med vanlig SC eller med typ 2 osv. Det är ju direkt vilseledande information. De hade provkört en Performance och skrev då att bilen var onödigt snabb. Hur kan en bil vara onödigt snabb? Det är ju förarens val hur mycket de vill accelerera.

Gick in på Vi Bilägares hemsida och tittade på videoklippet där de provkör den. Där säger bland annat reportern att bilen han kör har 20 tumsfälgar som kostar 20 tkr extra. Men det är ju också vilseledande, på performance får man 20 tum, där kostar det inte extra. Han säger även att bagageutrymmet är ett brevinkast. Det är ju så det är med sedaner.

Klart det finns elbilskritiker men att en biltidning håller på så här är inte okej. Kan folk inte bara acceptera elbilar.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av Surfaren »

Philiph skrev:
Kan folk inte bara acceptera elbilar.
Det är väl där problemet ligger för vissa. De kan inte det. Världen är uppochner och de vet inte hur de ska förhålla sig till detta nya och okända.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av Walker »

Philiph skrev:
Kan folk inte bara acceptera elbilar.
Uppenbarligen inte. Har mött massor med fördomar. Elbilar är läskiga, experimentella, overkliga.
Helt enkelt svindyra och livsfarliga.
Bättre att hålla sig till det beprövade. Folk var ju livrädda för de livsfarliga microvågsugnarna när de kom.
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av erbo73 »

Vi Bilägare har väl aldrig skrivit nyanserat om andra bilar än typ Opel Astra. En riktig sosse-biltidning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10485
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av Legato »

erbo73 skrev:
Vi Bilägare har väl aldrig skrivit nyanserat om andra bilar än typ Opel Astra. En riktig sosse-biltidning.
Haha enig. Typ den sista bil jag skulle köpa och samtidigt den bil jag tror Vi Bilägare älskar mest :lol:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av TeslaTissel »

Philiph skrev:
Fick senaste numret av Vi Bilägare av en kompis då de hade en artikel om Model 3. Från första meningen märkte jag att artikeln skulle vara negativ. Det började med att Model 3 inte drar till sig någon uppmärksamhet när man är ute och kör med den.

Men det som gjorde mig mest irriterad var att de skrev att bilen laddad via CCS så man måste ha extra koll på ”laddkartan” i Europa då de inte finns så många CCS ännu. Det stod inget om att du kan ladda den med vanlig SC eller med typ 2 osv. Det är ju direkt vilseledande information. De hade provkört en Performance och skrev då att bilen var onödigt snabb. Hur kan en bil vara onödigt snabb? Det är ju förarens val hur mycket de vill accelerera.

Gick in på Vi Bilägares hemsida och tittade på videoklippet där de provkör den. Där säger bland annat reportern att bilen han kör har 20 tumsfälgar som kostar 20 tkr extra. Men det är ju också vilseledande, på performance får man 20 tum, där kostar det inte extra. Han säger även att bagageutrymmet är ett brevinkast. Det är ju så det är med sedaner.

Klart det finns elbilskritiker men att en biltidning håller på så här är inte okej. Kan folk inte bara acceptera elbilar.
Det är allvarligare än så! Det är en serie artiklar som sålts till ett stort antal gratis-tidningar.

det värsta är att tex. DirektPress SAMARBETAR med Vi Bilägare!??
Se bilderna - Vi i min Energiförening har skarpt kritiserat Ena-Habo Tidning där den först dök upp. En och en halv vecka sedan.
De gavs chans att svara men nu förstår vi varför. De är inte självkritiska och är toppstyrda av DirektPress som tydligen sålt artikeln vidare.
Här syns den i Östermalmstidningen och Ena Habo tidning.
0A4F358B-4076-440E-9BE2-D29D4A913972.jpeg
5D8DDFD8-4FF5-4EEF-9D01-359F1F4E77CC.jpeg
Användarvisningsbild
BoaNeo
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 19 feb 2019 12:47

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av BoaNeo »

"De er sure", sagde ræven om rønnebærene. For han kunne ikke nå dem...
Incoming: Midnight Silver LR AWD +FSD
Verdi

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av Verdi »

Det blir ju så när de inte nämner den fina prestandan, väghållningen och styrningen med mer än en bisats utan bara fokuserar på strikt praktiska saker. De skulle döma ut en Porsche 911 GT2 RS på grund av att den är dyrare och mindre praktisk än en Skoda Fabia också. :lol:

Så sjukt torrt och tråkigt. Vem är det som läser en sån biltidning ens?

ps. Med det sagt så är jag oroad över att Model 3 verkar vara väldigt bullrig på grov svensk asfalt. Särskilt med 20" såklart. Men det kanske går att åtgärda med lite extra ljuddämpning?
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av HenrikC »

Ingen som reflekterar över att gratistidningarna har recension av Tesla? Tidningarnad målgrupp är ju Agda 92 år, så om de skriver om Tesla vet precis alla vad Tesla är. Grattis till Tesla!

Vad de skriver spelar mindre roll, det viktiga är att de skriver.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av HenrikC »

Verdi skrev:
Det blir ju så när de inte nämner den fina prestandan, väghållningen och styrningen med mer än en bisats utan bara fokuserar på strikt praktiska saker. De skulle döma ut en Porsche 911 GT2 RS på grund av att den är dyrare och mindre praktisk än en Skoda Fabia också. :lol:

Så sjukt torrt och tråkigt. Vem är det som läser en sån biltidning ens?
Den som vill köpa en bil som transportmedel? Rent krasst är en Skoda Octavia mycket mer användbar än en Porsche 911. Världen består inte bara av folk som gillar att köra bil. Många är mer intresserade av aktiviteten när man kommer fram. Ärligt, hur många av er sitter på flyget och funderar på vilka motorer planet har?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av Gustafsson »

Men hallå! Vi bilägare ägs av OK-förlaget - vad väntar ni er ?. Jag har slutat prenumerera på Vi Bilägare när jag köpte min första hybrid för många år sedan nu. Den är en partsinlaga från oljeintressen i Sverige. Finns många motpoler som väl är - inte minst kunder som köper el-bilar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av FlyingBlue »

HenrikC skrev:
Verdi skrev:
Det blir ju så när de inte nämner den fina prestandan, väghållningen och styrningen med mer än en bisats utan bara fokuserar på strikt praktiska saker. De skulle döma ut en Porsche 911 GT2 RS på grund av att den är dyrare och mindre praktisk än en Skoda Fabia också. :lol:

Så sjukt torrt och tråkigt. Vem är det som läser en sån biltidning ens?
Den som vill köpa en bil som transportmedel? Rent krasst är en Skoda Octavia mycket mer användbar än en Porsche 911. Världen består inte bara av folk som gillar att köra bil. Många är mer intresserade av aktiviteten när man kommer fram. Ärligt, hur många av er sitter på flyget och funderar på vilka motorer planet har?
Jag kollar alltid vad det är för motorer på flyget (men det är en yrkesskada). Jag vill veta vilken motortillverkar e det är så jag kan bedöma om olika missljud är normala och om jag kan förvänta mig att de stannar under flygningen (Ja det händer förvånansvis ofta!!)
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av StefL »

Jag läser Vi Bilägare sedan många år och håller med om att deras bevakning av elbilar i allmänhet - och Tesla i synnerhet - är något bristfällig hittills. De har dock faktiskt i någon mån tagit till sig utvecklingen och börjat köra elbilar i längre tester. De köper ju varje år in fem bilar som körs cirka 4000 mil och där hade man för några år sen en BWM I3 REX, för att i år ta hela steget och köpa in en Hyundai Kona Electric. Återstår att se om det blir en Model Y om ett par år.

För att undvika förvirring om någon vill leta rätt på tidningen och artikeln är det även värt att påpeka att det inte är i senaste numret utan i förra som artikeln om Model 3 finns. Senaste numret kom ut i handeln igår och nådde min brevlåda redan förra veckan. I det finns en artikel som behandlar olika garantivillkor på batterier i elbilar och laddhybrider som också är intressant. T.ex. har Volvo en garanti om att batteriet ska behålla en viss andel av kapaciteten - men för den som vill åberopa garantin finns ingen metod för att mäta batteriets återstående kapacitet...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av TeslaTissel »

Gustafsson skrev:
Men hallå! Vi bilägare ägs av OK-förlaget - vad väntar ni er ?. Jag har slutat prenumerera på Vi Bilägare när jag köpte min första hybrid för många år sedan nu. Den är en partsinlaga från oljeintressen i Sverige. Finns många motpoler som väl är - inte minst kunder som köper el-bilar.
Samma här. HAr sedan många år undvikt både Ok-förlaget och traditionella motororganisationer som tex Motor.

Men ni bör se över hur mediebranschen fungerar idag man säljer på ”klick-monsterrubriker”. Inte innehållet.
I synnerhet i detta fall. Vore bra om någon kunde ta en objektiv diskussion med dessa, men då kanske det krävs ännu mer graverande fall?
1475A2AF-1FC4-4CCE-B073-5F7566882156.jpeg
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av Jeppe_E »

Är det någon som gett feedback till Erik på de många faktafel han skriver om i artikeln? Eller ni bara knyter näven i fickan?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av TeslaTissel »

Jeppe_E skrev:
Är det någon som gett feedback till Erik på de många faktafel han skriver om i artikeln? Eller ni bara knyter näven i fickan?

Det är just det JAG inte hinner tyvärr, ”Jeppe_E" annars hade jag GJORT det.

I min tidigare kommentar tycker jag det vore bra om vi tog upp saken med DirectPress. - Och Erik Wedberg har vi i VUEF.se redan kontaktat, men han har inte återkommit.

Annars hör med Tibor Blomhäll, eller Magnus Johansson på http://www.elbilsverige.se/om-foreningen/
Jag är medlem där och med i styrelsen som protokollförare och även admin. Kanske hinner ta saken själv i kväll med dem??

Låter kanske lite lat just nu, men jag har lite jobb att hinna idag. Beklagar det.
Måste bevaka min order på min Tesla samtidigt, då Tesla så klart strulat, igen. Puh.
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av HenrikC »

FlyingBlue skrev:
Jag kollar alltid vad det är för motorer på flyget (men det är en yrkesskada). Jag vill veta vilken motortillverkar e det är så jag kan bedöma om olika missljud är normala och om jag kan förvänta mig att de stannar under flygningen (Ja det händer förvånansvis ofta!!)
Respekt! 8-)
Verdi

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av Verdi »

HenrikC skrev:
Verdi skrev:
Det blir ju så när de inte nämner den fina prestandan, väghållningen och styrningen med mer än en bisats utan bara fokuserar på strikt praktiska saker. De skulle döma ut en Porsche 911 GT2 RS på grund av att den är dyrare och mindre praktisk än en Skoda Fabia också. :lol:

Så sjukt torrt och tråkigt. Vem är det som läser en sån biltidning ens?
Den som vill köpa en bil som transportmedel? Rent krasst är en Skoda Octavia mycket mer användbar än en Porsche 911. Världen består inte bara av folk som gillar att köra bil. Många är mer intresserade av aktiviteten när man kommer fram. Ärligt, hur många av er sitter på flyget och funderar på vilka motorer planet har?
Men du kan ju inte bedöma en sportbil utifrån hur praktisk den är. En P3D är väl ett mellanting iofs men prestandan och körkänslan är en stor bidragande orsak till priset, stötighet och annat som de störde sig på. Skiter man i det då får man ett skevt resultat. Blir fan deppig av att en ur min synvinkel avgörande egenskap hos en bil bara sopas undan.

ps. Om jag hade rattat planet så hade jag nog brytt mig mer. :lol:
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Men du kan ju inte bedöma en sportbil utifrån hur praktisk den är. En P3D är väl ett mellanting iofs men prestandan och körkänslan är en stor bidragande orsak till priset, stötighet och annat som de störde sig på. Skiter man i det då får man ett skevt resultat. Blir fan deppig av att en ur min synvinkel avgörande egenskap hos en bil bara sopas undan.

ps. Om jag hade rattat planet så hade jag nog brytt mig mer. :lol:
Självklart måste en bil bedömas utgående från den målgrupp den vänder sig till. Annars är ett test inte seriöst.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av Skee »

Nu kommer alla som sitter i min BRF styrelse läsa detta och tycka att elbilar är en fadäs, blir ingen laddning.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av Foluke »

Skee skrev:
Nu kommer alla som sitter i min BRF styrelse läsa detta och tycka att elbilar är en fadäs, blir ingen laddning.
Lugn! Elbilar går inte att hejda längre. Man ställer sig inte ostraffat ivägen för en lavin. Hälsa dem: "Köp ny avgasbil och ta konsekvenserna men klaga inte på att ingen sa något." Brf utan laddmöjlighet blir mindre värda. Ungefär som enbart kallt vatten inne eller dass på gården. :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
jomo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 01 apr 2016 10:42
Ort: Täby, Stockholm

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av jomo »

Foluke skrev:
Skee skrev:
Nu kommer alla som sitter i min BRF styrelse läsa detta och tycka att elbilar är en fadäs, blir ingen laddning.
Lugn! Elbilar går inte att hejda längre. Man ställer sig inte ostraffat ivägen för en lavin. Hälsa dem: "Köp ny avgasbil och ta konsekvenserna men klaga inte på att ingen sa något." Brf utan laddmöjlighet blir mindre värda. Ungefär som enbart kallt vatten inne eller dass på gården. :D
..Eller som att sälja en nybyggd villa i tätort utan möjlighet till fiber. För några år sedan var det inget som påverkade huspriset, men nu gör det det. (Enligt källa som är mäklare)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av taliz »

FlyingBlue skrev:
Jag kollar alltid vad det är för motorer på flyget (men det är en yrkesskada). Jag vill veta vilken motortillverkar e det är så jag kan bedöma om olika missljud är normala och om jag kan förvänta mig att de stannar under flygningen (Ja det händer förvånansvis ofta!!)
Vad gör du om du förväntar dig att de ska stanna? Packar upp fallskärmen från handbagaget? :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av JGur »

Foluke skrev:
Skee skrev:
Nu kommer alla som sitter i min BRF styrelse läsa detta och tycka att elbilar är en fadäs, blir ingen laddning.
Lugn! Elbilar går inte att hejda längre. Man ställer sig inte ostraffat ivägen för en lavin. Hälsa dem: "Köp ny avgasbil och ta konsekvenserna men klaga inte på att ingen sa något." Brf utan laddmöjlighet blir mindre värda. Ungefär som enbart kallt vatten inne eller dass på gården. :D
Exakt. Elbilar är ju dyra, så med laddning i BRF:en attraherar de mer köpstarka spekulanter när någon ska sälja....
// Mikael
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i Vi Bilägare

Inlägg av taliz »

Många har framhävt fiberanslutning som ngt som kan höja värdet, men elbilsladdning gör nog betydligt större skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar