Model 3 som familjebil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

carolinelundmark
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 apr 2019 21:51

Model 3 som familjebil

Inlägg av carolinelundmark »

Hej, vi kör en XC60 idag som börjar bli lite gammal, är från 2013. Tänker att vi bör byta bil ganska snart och vill gärna ha en Tesla. Har såklart inte råd med Model X eller Model S.
Vi har 2 barn, en som är 2 och en som är 4. Tror ni det kan funka med en Model3 med takbox? :)
Stort tack
Carro
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av Alfa »

Ja absolut. Man kan packa bagage i fram också.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av wector »

Kika även i den här tråden:
https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t

Finns många bra tips Bild
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av dbar »

Mycket beror ju såklart hur man använder bilen. Den är lite mindre praktiskt rent packningsmässigt.
Så har man mor/far föräldrar på annan ort. Kör mycket bil till sommarställe/semester så kanske man märker av det.

Funka, det kommer det garanterat att göra, beror mest på vad man prioriterar.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av Johnalm »

Funkar absolut, våra två barn är 5 och 3. Bakåt- och framåtvända stolar i baksätet och bra med (bagage)utrymme trots det. Köp! :D
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
carolinelundmark
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 apr 2019 21:51

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av carolinelundmark »

Tack för svaren!
Vi kör ganska mycket upp till Åre, är väl cirka 58 mil. Kommer antagligen behöva stanna och ladda någonstans!
Får man en Model 3 för under 500k?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av pejvic »

Vi har gått från XC60 till Model3 med två barn. (ibland ett bonus också) Jag kan ju säga att jag INTE är särskilt imponerad av stuvutrymmet i XC60. barncyklar mm är inte så lätt att få plats med. Känns inte som några problem hittills faktiskt. Det är inte mkt jag saknar i XC60. Även om man sitter grymt i den bilen.Kostade 1000 spänn varje gång jag tankade och det kanske är det som är trevligast hittills med Model3. Förutom körglädjen och tekniken då. jag har ingen aning men för mig känns det som bakluckan är större i Model3 mot XC60 faktiskt. Skillnaden är att du inte kan ta en lika stor kartong tex och trycka in. Men desto mer lite mindre väskor. Googla volymen är ett tips. I utrymmet UNDER skuffen i 3an får man plats med hysteriskt mkt. du kan tex ha en tvätthink stående upp där, (förutom laddkabeln och lite grejer då) Lycka till!
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14595
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av taliz »

500k? Titta på tesla.com....
I höst/vinter kan man antagligen köpa lite mer överkomliga modeller.
Annars ta som förmånsbil kanske?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
ascii
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jan 2019 16:33

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av ascii »

Jag fick in en barnvagn, fyra små resväskor (förvuxna kabinbagage) samt två normalstora ryggsäckar utan problem. Det finns *mycket* utrymme i en Model 3.

Men! På gott och ont är utrymmet uppdelat. Ett litet fragageutrymme fram, ett ganska stort bagageutrymme bak samt ett andra utrymme under det ordinarie bagageutrymmet. Du får med andra ord inte in en stor sak, men däremot får du in nästan oändligt många lite mindre saker utan att behöva stapla saker ovanpå varandra. En annan sak att tänka på är att öppningen till lastutrymmet aningen liten, så det kan ibland vara lite meck att få in saker. Ingen större fara, men det är en smula lättare att lasta in saker i en herrgårdsvagn.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av Bjelke »

carolinelundmark skrev:
Tack för svaren!
Vi kör ganska mycket upp till Åre, är väl cirka 58 mil. Kommer antagligen behöva stanna och ladda någonstans!
Får man en Model 3 för under 500k?
Ja sedan några timmar så kan man göra det (med bonus på 60 tusen inräknat) :)
SR+ har nu börjats säljas även här...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1610
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av pefreli »

Med frekventa turer till Åre vill jag slå ett slag för LR RWD som man köper genom att ta kontakt med Teslasäljare.

Med miljöbilsrabatt ligger den runt 530 tkr och då får du fantastiska 600 km räckvidd wltp. :mrgreen:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av FutureTesla »

Det funkar ju men blir såklart bekvämare med model S.
Model S Plaid 2023
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Model 3 som familjebil

Inlägg av juristen »

Ett tips är också att hålla utkik efter begagnade model S. Köper ni en begagnad direkt från Tesla så får ni garanti på 2 eller 4 år beroende på bilens ålder och miltal. Finns en del att välja på under och kring 500k på blocket också och många (alla) borde gå att pruta på. Då får ni enormt med bagage och utrymmen. 85-batteriet tycker jag är bäst i den prisklassen, det laddar snabbt och har bra kapacitet.

Ägandekostnaderna ser lite högre ut för Model S generellt med högre försäkringskostnad och förbrukning, men kom ihåg att nästan alla äldre bilar laddar gratis på Superchargers.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Skriv svar