När det är på gränsen att man kommer fram

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TonkTonk
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 mar 2019 00:10

När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av TonkTonk »

Hade en rolig upplevelse häromdagen när min Tesla beräknades ha 1% kvar vid ankomst till Supercharger i Torsby, 1,5 timma bort. Var lite optimistisk på min affärsresa till Dalarna...

Vad gjorde jag?
a) Slog av A/C
b) Stängde av stereo
c) Sänkte ljusstyrkan på skärmen till 20%
d) Höll mig kring 70 km/h
e) Låg tätt bakom bilar/lastbilar så gott det gick
f) Laddade inte mobilen via USB

När jag kom fram 1,5 timma senare hade jag 4%.

Det jag är lite intresserad av är om någon av er har koll på ungefär hur mycket varje bokstav ovanför gör för range. Ranka dem gärna och säg gärna till om någon av ovan är fullständigt meningslös.

Allt gott!
/Jacob
sch123
Inlägg: 59
Blev medlem: 05 sep 2015 13:22

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av sch123 »

Tror att stänga av AC/värme, låg hastighet och att lägga sig bakom lastbilar har störst effekt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av Svenssons »

Hastigheten stod säkert för 80-90%, AC:n i princip för resterande beroende på temperaturen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av Verdi »

Bcf gjorde nog näst intill ingenting. Hastighet, slipstreaming och AC i fallande ordning.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av B99 »

Svenssons skrev:
Hastigheten stod säkert för 80-90%, AC:n i princip för resterande beroende på temperaturen.
Vilken hastighet menar du är optimal då? 40-50?
Verdi

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av Verdi »

B99 skrev:
Svenssons skrev:
Hastigheten stod säkert för 80-90%, AC:n i princip för resterande beroende på temperaturen.
Vilken hastighet menar du är optimal då? 40-50?
40 ska vara optimalt har jag hört. Men 70 är nog rätt ok också.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7951
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av TiborBlomhall »

Ska vi se. Jag tror ordningen är följande:

d) Höll mig kring 70 km/h
Enklaste sättet att få längre räckvidd är att sänka hastigheten. Att hålla 70 på 90 väg irriterar ihjäl dina medtrafikanter men ger flera mils extra räckvidd. Nästan så du borde fått ännu fler procent kvar vid ankomst.

e) Låg tätt bakom bilar/lastbilar så gott det gick
Att slipstreama bakom en långtradare, ligga och åka i dess lä från fartvinden kan också spara mycket batteri. Dels pga mindre luftmotstånd men även pga lastbilars lägre hastighet. Dock måste man ligga tätt i a*slet på lastbilen, vilket kan vara lite trafikfarligt. På motorväg skulle denna punkt hamnat högst men du åkte väl på 90-väg, och då håller långtradarna också 90.

a) Slog av A/C
På vintern kan det spara mycket batteri, men inget kul. Man kan dock spara en del genom att sänka temperaturen till säg 17 grader och slå på stol- och rattvärme.
Att slå av AC på sommaren och öppna fönstret istället sänker inte förbrukningen, snarare ökar pga ökad luftmotstånd.

b) Stängde av stereo
Stänga av stereon vinner runt 100 meter räckvidd på 10 mil?

c) Sänkte ljusstyrkan på skärmen till 20%
f) Laddade inte mobilen via USB

Lite osäker på vilka av dessa två var mest meningslösa, men båda är knappt mätbara. Mobilen är som en mygga på en elefant...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av Svenssons »

B99 skrev:
Svenssons skrev:
Hastigheten stod säkert för 80-90%, AC:n i princip för resterande beroende på temperaturen.
Vilken hastighet menar du är optimal då? 40-50?
110 km/h tycker jag är optimal om det är en sträcka på dryga 10 mil men det är inte optimalt för att få längst räckvidd. Själv brukar jag endast anpassa hastigheten för att komma fram till laddaren med 0-2% kvar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7951
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av TiborBlomhall »

B99 skrev:
Svenssons skrev:
Hastigheten stod säkert för 80-90%, AC:n i princip för resterande beroende på temperaturen.
Vilken hastighet menar du är optimal då? 40-50?
40 är den mest optimala för elbilar. De som sätter räckviddsrekord brukar hålla det. Avråds ifrån i verklig trafik.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av Svenssons »

Att ladda en Iphone X från 0% till 100% kostar ca 0,01 kWh. Det blir ca en tredjedels sekund på Superchargern...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6135
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av Remuz »

Hastighet och luftmotståndet av det är ju nästan allt. I massa minus drar det mycket att värma batteriet i början. Hålla bilen varm utan folk i när det är svinkallt kostar runt 2kW så 3kWh drog nog a/c på 1.5h. Har du 75batteriet är det 4%, så inte helt försumbart, men nästan...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av Svenssons »

Stereon kan påverka mer än man tror. Det är stor skillnad på att köra metal på hög volym mot lugn klassisk musik på lägre volym...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TonkTonk
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 mar 2019 00:10

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av TonkTonk »

TiborBlomhall skrev:
d) Höll mig kring 70 km/h
Enklaste sättet att få längre räckvidd är att sänka hastigheten. Att hålla 70 på 90 väg irriterar ihjäl dina medtrafikanter men ger flera mils extra räckvidd. Nästan så du borde fått ännu fler procent kvar vid ankomst.
Är det så att beräkningen görs baserat på de senaste 50 km genomsnitt? Tror jag körde rätt energisnålt precis innan jag begav mig ut på 1%-resan. Har tidigare observerat att jag kunnat gå från 5% beräknad vid ankomst till 15% på någon timma om jag kör snålt men den här gången gick den bara från 1 till 3% på 1,5 timma.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Stereon kan påverka mer än man tror. Det är stor skillnad på att köra metal på hög volym mot lugn klassisk musik på lägre volym...
I alla fall utan farthållare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av bylund »

TonkTonk skrev:
Är det så att beräkningen görs baserat på de senaste 50 km genomsnitt? Tror jag körde rätt energisnålt precis innan jag begav mig ut på 1%-resan. Har tidigare observerat att jag kunnat gå från 5% beräknad vid ankomst till 15% på någon timma om jag kör snålt men den här gången gick den bara från 1 till 3% på 1,5 timma.
Nej, beräkningen görs baserat på lagd rutt, inklusive höjdskillnader och hastighetsbegränsningar på vägen dit.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2326
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av jpetters »

bylund skrev:
TonkTonk skrev:
Är det så att beräkningen görs baserat på de senaste 50 km genomsnitt? Tror jag körde rätt energisnålt precis innan jag begav mig ut på 1%-resan. Har tidigare observerat att jag kunnat gå från 5% beräknad vid ankomst till 15% på någon timma om jag kör snålt men den här gången gick den bara från 1 till 3% på 1,5 timma.
Nej, beräkningen görs baserat på lagd rutt, inklusive höjdskillnader och hastighetsbegränsningar på vägen dit.
Fast nog påverkar det hur man kör också. Öka hastigheten så sjunker estimatet och kör man försiktigt så ökar det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av bylund »

jpetters skrev:
bylund skrev:
TonkTonk skrev:
Är det så att beräkningen görs baserat på de senaste 50 km genomsnitt? Tror jag körde rätt energisnålt precis innan jag begav mig ut på 1%-resan. Har tidigare observerat att jag kunnat gå från 5% beräknad vid ankomst till 15% på någon timma om jag kör snålt men den här gången gick den bara från 1 till 3% på 1,5 timma.
Nej, beräkningen görs baserat på lagd rutt, inklusive höjdskillnader och hastighetsbegränsningar på vägen dit.
Fast nog påverkar det hur man kör också. Öka hastigheten så sjunker estimatet och kör man försiktigt så ökar det.
Sant, men är det inte till största delen för att man får mer eller mindre kvar i batteriet, inte att förväntade förbrukningen under återstående sträcka ändras?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4123
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av Tellus »

Angående att ligga bakom lastbil så får man lägre förbrukning även om man ligger 100 meter efter. Om man jämför 100 meter efter eller ingen lastbil så är det stor skillnad. Jag upplever 10-15% lägre förbrukning, mest vid rak motvind. Mest testat med Leaf och bmw i3, dom har sämre cw så kanske större vinst där.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av Schelin »

Då luftmotstånd ökar förbrukningen mest så har jag kört på höjdinställningen på low men de ytterst små tester jag gjort verkar Normal dra mindre. Någon som tittat ordentligt på det?

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: När det är på gränsen att man kommer fram

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
Att ladda en Iphone X från 0% till 100% kostar ca 0,01 kWh. Det blir ca en tredjedels sekund på Superchargern...
Någon som vet om det kommer en CCS till USB-C adapter? USB-C gör ju nästan allt i dagsläget, så... :D
Skriv svar