När det är på gränsen att man kommer fram
Moderator: Redaktion
När det är på gränsen att man kommer fram
Hade en rolig upplevelse häromdagen när min Tesla beräknades ha 1% kvar vid ankomst till Supercharger i Torsby, 1,5 timma bort. Var lite optimistisk på min affärsresa till Dalarna...
Vad gjorde jag?
a) Slog av A/C
b) Stängde av stereo
c) Sänkte ljusstyrkan på skärmen till 20%
d) Höll mig kring 70 km/h
e) Låg tätt bakom bilar/lastbilar så gott det gick
f) Laddade inte mobilen via USB
När jag kom fram 1,5 timma senare hade jag 4%.
Det jag är lite intresserad av är om någon av er har koll på ungefär hur mycket varje bokstav ovanför gör för range. Ranka dem gärna och säg gärna till om någon av ovan är fullständigt meningslös.
Allt gott!
/Jacob
Vad gjorde jag?
a) Slog av A/C
b) Stängde av stereo
När jag kom fram 1,5 timma senare hade jag 4%.
Det jag är lite intresserad av är om någon av er har koll på ungefär hur mycket varje bokstav ovanför gör för range. Ranka dem gärna och säg gärna till om någon av ovan är fullständigt meningslös.
Allt gott!
/Jacob
Re: När det är på gränsen att man kommer fram
Tror att stänga av AC/värme, låg hastighet och att lägga sig bakom lastbilar har störst effekt.
Hastigheten stod säkert för 80-90%, AC:n i princip för resterande beroende på temperaturen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Bcf gjorde nog näst intill ingenting. Hastighet, slipstreaming och AC i fallande ordning.
Vilken hastighet menar du är optimal då? 40-50?Svenssons skrev:Hastigheten stod säkert för 80-90%, AC:n i princip för resterande beroende på temperaturen.
40 ska vara optimalt har jag hört. Men 70 är nog rätt ok också.B99 skrev:Vilken hastighet menar du är optimal då? 40-50?Svenssons skrev:Hastigheten stod säkert för 80-90%, AC:n i princip för resterande beroende på temperaturen.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ska vi se. Jag tror ordningen är följande:
Enklaste sättet att få längre räckvidd är att sänka hastigheten. Att hålla 70 på 90 väg irriterar ihjäl dina medtrafikanter men ger flera mils extra räckvidd. Nästan så du borde fått ännu fler procent kvar vid ankomst.
Att slipstreama bakom en långtradare, ligga och åka i dess lä från fartvinden kan också spara mycket batteri. Dels pga mindre luftmotstånd men även pga lastbilars lägre hastighet. Dock måste man ligga tätt i a*slet på lastbilen, vilket kan vara lite trafikfarligt. På motorväg skulle denna punkt hamnat högst men du åkte väl på 90-väg, och då håller långtradarna också 90.
a) Slog av A/C
På vintern kan det spara mycket batteri, men inget kul. Man kan dock spara en del genom att sänka temperaturen till säg 17 grader och slå på stol- och rattvärme.
Att slå av AC på sommaren och öppna fönstret istället sänker inte förbrukningen, snarare ökar pga ökad luftmotstånd.
b) Stängde av stereo
Stänga av stereon vinner runt 100 meter räckvidd på 10 mil?
Lite osäker på vilka av dessa två var mest meningslösa, men båda är knappt mätbara. Mobilen är som en mygga på en elefant...
Enklaste sättet att få längre räckvidd är att sänka hastigheten. Att hålla 70 på 90 väg irriterar ihjäl dina medtrafikanter men ger flera mils extra räckvidd. Nästan så du borde fått ännu fler procent kvar vid ankomst.
Att slipstreama bakom en långtradare, ligga och åka i dess lä från fartvinden kan också spara mycket batteri. Dels pga mindre luftmotstånd men även pga lastbilars lägre hastighet. Dock måste man ligga tätt i a*slet på lastbilen, vilket kan vara lite trafikfarligt. På motorväg skulle denna punkt hamnat högst men du åkte väl på 90-väg, och då håller långtradarna också 90.
a) Slog av A/C
På vintern kan det spara mycket batteri, men inget kul. Man kan dock spara en del genom att sänka temperaturen till säg 17 grader och slå på stol- och rattvärme.
Att slå av AC på sommaren och öppna fönstret istället sänker inte förbrukningen, snarare ökar pga ökad luftmotstånd.
b) Stängde av stereo
Stänga av stereon vinner runt 100 meter räckvidd på 10 mil?
Lite osäker på vilka av dessa två var mest meningslösa, men båda är knappt mätbara. Mobilen är som en mygga på en elefant...
110 km/h tycker jag är optimal om det är en sträcka på dryga 10 mil men det är inte optimalt för att få längst räckvidd. Själv brukar jag endast anpassa hastigheten för att komma fram till laddaren med 0-2% kvar.B99 skrev:Vilken hastighet menar du är optimal då? 40-50?Svenssons skrev:Hastigheten stod säkert för 80-90%, AC:n i princip för resterande beroende på temperaturen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
40 är den mest optimala för elbilar. De som sätter räckviddsrekord brukar hålla det. Avråds ifrån i verklig trafik.B99 skrev:Vilken hastighet menar du är optimal då? 40-50?Svenssons skrev:Hastigheten stod säkert för 80-90%, AC:n i princip för resterande beroende på temperaturen.
Att ladda en Iphone X från 0% till 100% kostar ca 0,01 kWh. Det blir ca en tredjedels sekund på Superchargern...
Hastighet och luftmotståndet av det är ju nästan allt. I massa minus drar det mycket att värma batteriet i början. Hålla bilen varm utan folk i när det är svinkallt kostar runt 2kW så 3kWh drog nog a/c på 1.5h. Har du 75batteriet är det 4%, så inte helt försumbart, men nästan...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Stereon kan påverka mer än man tror. Det är stor skillnad på att köra metal på hög volym mot lugn klassisk musik på lägre volym...
Är det så att beräkningen görs baserat på de senaste 50 km genomsnitt? Tror jag körde rätt energisnålt precis innan jag begav mig ut på 1%-resan. Har tidigare observerat att jag kunnat gå från 5% beräknad vid ankomst till 15% på någon timma om jag kör snålt men den här gången gick den bara från 1 till 3% på 1,5 timma.TiborBlomhall skrev:d) Höll mig kring 70 km/h
I alla fall utan farthållare.Svenssons skrev:Stereon kan påverka mer än man tror. Det är stor skillnad på att köra metal på hög volym mot lugn klassisk musik på lägre volym...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nej, beräkningen görs baserat på lagd rutt, inklusive höjdskillnader och hastighetsbegränsningar på vägen dit.TonkTonk skrev:Är det så att beräkningen görs baserat på de senaste 50 km genomsnitt? Tror jag körde rätt energisnålt precis innan jag begav mig ut på 1%-resan. Har tidigare observerat att jag kunnat gå från 5% beräknad vid ankomst till 15% på någon timma om jag kör snålt men den här gången gick den bara från 1 till 3% på 1,5 timma.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fast nog påverkar det hur man kör också. Öka hastigheten så sjunker estimatet och kör man försiktigt så ökar det.bylund skrev:Nej, beräkningen görs baserat på lagd rutt, inklusive höjdskillnader och hastighetsbegränsningar på vägen dit.TonkTonk skrev:Är det så att beräkningen görs baserat på de senaste 50 km genomsnitt? Tror jag körde rätt energisnålt precis innan jag begav mig ut på 1%-resan. Har tidigare observerat att jag kunnat gå från 5% beräknad vid ankomst till 15% på någon timma om jag kör snålt men den här gången gick den bara från 1 till 3% på 1,5 timma.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Sant, men är det inte till största delen för att man får mer eller mindre kvar i batteriet, inte att förväntade förbrukningen under återstående sträcka ändras?jpetters skrev:Fast nog påverkar det hur man kör också. Öka hastigheten så sjunker estimatet och kör man försiktigt så ökar det.bylund skrev:Nej, beräkningen görs baserat på lagd rutt, inklusive höjdskillnader och hastighetsbegränsningar på vägen dit.TonkTonk skrev:Är det så att beräkningen görs baserat på de senaste 50 km genomsnitt? Tror jag körde rätt energisnålt precis innan jag begav mig ut på 1%-resan. Har tidigare observerat att jag kunnat gå från 5% beräknad vid ankomst till 15% på någon timma om jag kör snålt men den här gången gick den bara från 1 till 3% på 1,5 timma.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Angående att ligga bakom lastbil så får man lägre förbrukning även om man ligger 100 meter efter. Om man jämför 100 meter efter eller ingen lastbil så är det stor skillnad. Jag upplever 10-15% lägre förbrukning, mest vid rak motvind. Mest testat med Leaf och bmw i3, dom har sämre cw så kanske större vinst där.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Då luftmotstånd ökar förbrukningen mest så har jag kört på höjdinställningen på low men de ytterst små tester jag gjort verkar Normal dra mindre. Någon som tittat ordentligt på det?
S75D sep 2016
S75D dec 2018
S75D sep 2016
S75D dec 2018
- Teslaspolen
- Teslaägare
Någon som vet om det kommer en CCS till USB-C adapter? USB-C gör ju nästan allt i dagsläget, så...Svenssons skrev:Att ladda en Iphone X från 0% till 100% kostar ca 0,01 kWh. Det blir ca en tredjedels sekund på Superchargern...

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A