Autopiloten, vad tycker ni om den?
Moderator: Redaktion
Autopiloten, vad tycker ni om den?
Har själv den en M3 med basversionen av AP. Har inte riktigt blivit kompis med den ännu. Upplever den mest som ett partytrick som är kul att prova en stund, men något riktigt mervärde ger den inte. Jo, "sista-sekund-räddningsfunktionerna" skulle jag inte vilja vara utan. Huruvida de fungerar vet jag inte, men man får väl förutsätta att de kan rädda somliga situationer.
Den adaptiva farthållaren kör sällan på det vis jag själv skulle köra. Den är ofta alltför brysk i framförallt acceleration, och lämnar orimligt stora luckor i kökörning.
Autostyrningen funkar oftast bra på motorväg, men det är ju nästan jobbigare att var tionde sekund dra lite lagom i ratten än att styra själv. Borde ju räcka att hålla en tass på ratten? Och inte kan jag slappna av när det blir lite trångt på vägen.
Äkta total självkörning blir ju naturligtvis användbart och en revolution, men jag lär störa mig på att bilen kör "dåligt" även om tar mig dit jag ska.
Vad tycker ni? Är det jag som måste träna mer på att inte köra bil för att förstå storheten?
Den adaptiva farthållaren kör sällan på det vis jag själv skulle köra. Den är ofta alltför brysk i framförallt acceleration, och lämnar orimligt stora luckor i kökörning.
Autostyrningen funkar oftast bra på motorväg, men det är ju nästan jobbigare att var tionde sekund dra lite lagom i ratten än att styra själv. Borde ju räcka att hålla en tass på ratten? Och inte kan jag slappna av när det blir lite trångt på vägen.
Äkta total självkörning blir ju naturligtvis användbart och en revolution, men jag lär störa mig på att bilen kör "dåligt" även om tar mig dit jag ska.
Vad tycker ni? Är det jag som måste träna mer på att inte köra bil för att förstå storheten?
- selfish
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
- Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Det ger sig. Efter många mil med AP kan du inte vara utan...
P3D | Shareholder
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Tycker den är riktigt skön att använda, en hand på ratten och övervaka är väldigt skönt på längre resor. Behöver i princip aldrig ingripa utan den kör för det mesta själv.
EDIT: Man skall inte säga att något är perfekt.
EDIT: Man skall inte säga att något är perfekt.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Tycker den är ett slöseri med pengar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Sista-sekund-räddningarna och kollisionsvarningarna finns även på bilar utan AP (har själv det)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Tycker den fungerar bra. På alla vägar över 50 km/h använder jag den. Visst den har sina buggar men tycker fördelarna överväger nackdelarna.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Definitivt inte värt 33K för adaptiv farthållare och filhållning.Smutt skrev:Tycker den är ett slöseri med pengar
...men får man det gratis via OTA är det helt ok.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Smaken är som baken och även om AP är långt ifrån perfekt eller t.o.m acceptabel är det ett väldigt bra assistansverktyg. Perfekt för längre resor så man inte behöver ratta själv (handen på ratten är inte samma sak som att ratta), Den håller oftast högsta tillåtna hastigheten och går inte att tvinga och bara det har gjort att jag kör mycket lugnare (och lagligare) och därmed mindre risk för olyckor m.m. Byta fil kan bli bättre men det är oftast andra bilars aggressiva körstil som gör att Teslan tvekar byta fil.
Den är byggd för säker körning och inte för att boosta körningen som en galning. Den har räddat mig från olyckor där man t.ex. byter fil från vänsta till mitten samtidigt som en annan bil byter från högra till mitten (där vi skulle mötas och krocka), där hade jag ingen chans utan AP
Och visst är det ett partytrick också, det är ju hur coolt som helst. och det är väldigt mycket mindset och vilka förväntningar man hade innan man köpte den för hoppades man att det skulle vara något i stil med science fiction ja då lär man bli besviken och det är som du säger Elof att du skulle störa dig på FSD också för att den kör "dåligt". Frågan snarare är vem/vad kör dåligt? föraren eller bilen (typ AI).
Att den håller längre avstånd till framförvarande bil är faktiskt en bra sak och inget att klaga på för det gör att trafiken flyter bättre och det blir inga köbildningar och dessutom, åter igen, färre olyckor som i övrigt beror på människors tvångshandlingar och missuppfattningar om hur man ska bete sig i trafiken.
När man ändrar mindset och gör sig påmind om hur man ska bete sig i trafiken så märker man faktiskt hur AP faktiskt gör det för dig, men sen om den kan bli bättre? klart den kan och kommer att bli bättre. Är det värt så mycket som den kostar? hade det varit ett annat bilmärke med kanske någon uppdatering av mjukvaran vid enstaka servicetillfälle (för att punga ut ett ex antal tusenlappar) så skulle jag aldrig köpa det men bara i de 1,5 år som jag haft min MS så har det förbättrats och tillkommit en hel del funktionalitet för både AP och annat, och mer kommer.
Det är kanske ingen revolution utan snarare evolution och det tar tid och ju mer man kör med AP dessto mer uppskattar man den. Det är min åsikt iaf
Den är byggd för säker körning och inte för att boosta körningen som en galning. Den har räddat mig från olyckor där man t.ex. byter fil från vänsta till mitten samtidigt som en annan bil byter från högra till mitten (där vi skulle mötas och krocka), där hade jag ingen chans utan AP
Och visst är det ett partytrick också, det är ju hur coolt som helst. och det är väldigt mycket mindset och vilka förväntningar man hade innan man köpte den för hoppades man att det skulle vara något i stil med science fiction ja då lär man bli besviken och det är som du säger Elof att du skulle störa dig på FSD också för att den kör "dåligt". Frågan snarare är vem/vad kör dåligt? föraren eller bilen (typ AI).
Det är absolut inte meningen med AP att slappna av! snarare tvärtom att den ska öka din uppmärksamhet i trafiken och det har det gjort för mig. Slappna av gör man knappast när man sitter på bussen heller!Elof skrev:Och inte kan jag slappna av när det blir lite trångt på vägen.
Att den håller längre avstånd till framförvarande bil är faktiskt en bra sak och inget att klaga på för det gör att trafiken flyter bättre och det blir inga köbildningar och dessutom, åter igen, färre olyckor som i övrigt beror på människors tvångshandlingar och missuppfattningar om hur man ska bete sig i trafiken.
När man ändrar mindset och gör sig påmind om hur man ska bete sig i trafiken så märker man faktiskt hur AP faktiskt gör det för dig, men sen om den kan bli bättre? klart den kan och kommer att bli bättre. Är det värt så mycket som den kostar? hade det varit ett annat bilmärke med kanske någon uppdatering av mjukvaran vid enstaka servicetillfälle (för att punga ut ett ex antal tusenlappar) så skulle jag aldrig köpa det men bara i de 1,5 år som jag haft min MS så har det förbättrats och tillkommit en hel del funktionalitet för både AP och annat, och mer kommer.
Det är kanske ingen revolution utan snarare evolution och det tar tid och ju mer man kör med AP dessto mer uppskattar man den. Det är min åsikt iaf
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Skönt med en som har förstått hur det fungerar. Och tog sig tiden att skriva ner det.thedude skrev:Smaken är som baken och även om AP är långt ifrån perfekt eller t.o.m acceptabel är det ett väldigt bra assistansverktyg. Perfekt för längre resor så man inte behöver ratta själv (handen på ratten är inte samma sak som att ratta), Den håller oftast högsta tillåtna hastigheten och går inte att tvinga och bara det har gjort att jag kör mycket lugnare (och lagligare) och därmed mindre risk för olyckor m.m. Byta fil kan bli bättre men det är oftast andra bilars aggressiva körstil som gör att Teslan tvekar byta fil.
Den är byggd för säker körning och inte för att boosta körningen som en galning. Den har räddat mig från olyckor där man t.ex. byter fil från vänsta till mitten samtidigt som en annan bil byter från högra till mitten (där vi skulle mötas och krocka), där hade jag ingen chans utan AP
Och visst är det ett partytrick också, det är ju hur coolt som helst. och det är väldigt mycket mindset och vilka förväntningar man hade innan man köpte den för hoppades man att det skulle vara något i stil med science fiction ja då lär man bli besviken och det är som du säger Elof att du skulle störa dig på FSD också för att den kör "dåligt". Frågan snarare är vem/vad kör dåligt? föraren eller bilen (typ AI).
Det är absolut inte meningen med AP att slappna av! snarare tvärtom att den ska öka din uppmärksamhet i trafiken och det har det gjort för mig. Slappna av gör man knappast när man sitter på bussen heller!Elof skrev:Och inte kan jag slappna av när det blir lite trångt på vägen.
Att den håller längre avstånd till framförvarande bil är faktiskt en bra sak och inget att klaga på för det gör att trafiken flyter bättre och det blir inga köbildningar och dessutom, åter igen, färre olyckor som i övrigt beror på människors tvångshandlingar och missuppfattningar om hur man ska bete sig i trafiken.
När man ändrar mindset och gör sig påmind om hur man ska bete sig i trafiken så märker man faktiskt hur AP faktiskt gör det för dig, men sen om den kan bli bättre? klart den kan och kommer att bli bättre. Är det värt så mycket som den kostar? hade det varit ett annat bilmärke med kanske någon uppdatering av mjukvaran vid enstaka servicetillfälle (för att punga ut ett ex antal tusenlappar) så skulle jag aldrig köpa det men bara i de 1,5 år som jag haft min MS så har det förbättrats och tillkommit en hel del funktionalitet för både AP och annat, och mer kommer.
Det är kanske ingen revolution utan snarare evolution och det tar tid och ju mer man kör med AP dessto mer uppskattar man den. Det är min åsikt iaf
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Man behöver lära sig hur den funkar, sedan kan man inte vara utan. Skulle aldrig bila i Europa utan AP, mycket tryggare att sitta som en övervakare än att slösa energi på att hålla koll på basala saker som avstånd och placering i körfältet. Prisvärt? Visst skulle det få vara billigare, men tror Tesla behöver ta dessa priser några år till för att ha råd att fortsätta utveckla systemet.
S75D sep 2016
S75D dec 2018
S75D sep 2016
S75D dec 2018
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Hämta ut min model s igår men han inte köra något mer än hem.
Idag så har det blivit en del mil kan jag säga, AP hela tiden.
Kört på väldigt smala o kurviga vägar och det klarade AP helt perfekt.
Väldigt nöjd hittills.
Idag så har det blivit en del mil kan jag säga, AP hela tiden.
Kört på väldigt smala o kurviga vägar och det klarade AP helt perfekt.
Väldigt nöjd hittills.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7421
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Jag som kört många olika Teslor märker viss skillnad i beteende mellan olika bilar. Eller om det är att de haft olika versioner?
Vissa bilar är otroligt "nervösa", börjar bromsa så fort bilen i filen bredvid rört sig minsta aning mot mittlinjen. Andra är mer "chill".
Jag har också märkt enorm utveckling från första versionen till det vi har idag!
Att applicera ljuskraft på ratten (läs manualen! ) på rätt sätt kräver tyvärr lite tillvänjning, den var mycket känsligare förr. Det är dumma tillbehör man kunde snäppa fast på ratten (autopilot buddy) som gjorde att Tesla fick göra detekteringen mer okänslig.
Det är dock två saker som stör mig:
Autopiloten är oootrolig seg att byta fil. Tar evigheter efter att man börjat blinka. Om man då stressar ut och vrider själv på ratten vinglar bilen till när autopiloten släpper - och blinkersen bara fortsätter blinka och är skitsvår att få tyst på!
Och säg att jag kör 60 på 70 väg (ja det kan hända i kurva eller backkrön) och slår på farthållaren. Alla bilar fortsätter då köra 60. Tesla tokgasar upp till 75 istället, för jag har ställt in +5 km/h som fartgräns. Liiite trafikfarligt.
Vissa bilar är otroligt "nervösa", börjar bromsa så fort bilen i filen bredvid rört sig minsta aning mot mittlinjen. Andra är mer "chill".
Jag har också märkt enorm utveckling från första versionen till det vi har idag!
Att applicera ljuskraft på ratten (läs manualen! ) på rätt sätt kräver tyvärr lite tillvänjning, den var mycket känsligare förr. Det är dumma tillbehör man kunde snäppa fast på ratten (autopilot buddy) som gjorde att Tesla fick göra detekteringen mer okänslig.
Det är dock två saker som stör mig:
Autopiloten är oootrolig seg att byta fil. Tar evigheter efter att man börjat blinka. Om man då stressar ut och vrider själv på ratten vinglar bilen till när autopiloten släpper - och blinkersen bara fortsätter blinka och är skitsvår att få tyst på!
Och säg att jag kör 60 på 70 väg (ja det kan hända i kurva eller backkrön) och slår på farthållaren. Alla bilar fortsätter då köra 60. Tesla tokgasar upp till 75 istället, för jag har ställt in +5 km/h som fartgräns. Liiite trafikfarligt.
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Bra svar, förstår nu hur AP används av de som uppskattar funktionen. Tack. Tyvärr osäker på om jag klarar av det. Vad det gäller citatet ovan vill jag förtydliga att jag med AP måste sitta på helspänn beredd att ingripa när manuell körning i samma situation varit betydligt mindre påfrestande, inte att jag förväntat mig att kunna koppla av helt.thedude skrev:Det är absolut inte meningen med AP att slappna av! snarare tvärtom att den ska öka din uppmärksamhet i trafiken och det har det gjort för mig. Slappna av gör man knappast när man sitter på bussen heller!Elof skrev:Och inte kan jag slappna av när det blir lite trångt på vägen.
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Ja den sänker hastigheten ibland i vissa kurvor men långt ifrån all. Ett tips är att lägga sig bakom en annan bil som en ledarbilTiborBlomhall skrev:Och säg att jag kör 60 på 70 väg (ja det kan hända i kurva eller backkrön) och slår på farthållaren. Alla bilar fortsätter då köra 60. Tesla tokgasar upp till 75 istället, för jag har ställt in +5 km/h som fartgräns. Liiite trafikfarligt.
Den bryr sig inte heller om gropar, farthinder el dyl tyvärr men som sagt, framtiden är ljus
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Hur satt du inte på helspänn när du övningskörde? det är samma sak, men det går över och när det gör det då kommer du njuta. ....oftast iafElof skrev:Bra svar, förstår nu hur AP används av de som uppskattar funktionen. Tack. Tyvärr osäker på om jag klarar av det. Vad det gäller citatet ovan vill jag förtydliga att jag med AP måste sitta på helspänn beredd att ingripa när manuell körning i samma situation varit betydligt mindre påfrestande, inte att jag förväntat mig att kunna koppla av helt.thedude skrev:Det är absolut inte meningen med AP att slappna av! snarare tvärtom att den ska öka din uppmärksamhet i trafiken och det har det gjort för mig. Slappna av gör man knappast när man sitter på bussen heller!Elof skrev:Och inte kan jag slappna av när det blir lite trångt på vägen.
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
AP är galet överskattat. Funkar hyfsat under vissa specifika förutsättningar men är oftast oanvändbart. Om man inte nöjer sig med att konstant ligga och såsa med lastbilarna i högerfilen...
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7421
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Det var inte det jag menade utan att Teslas är enda farthållaren i världen som inte håller farten när man slår på den utan kan börja tokgasa. Slår jag på farthållaren bakom en annan bil tvärnitar den istället för att få till dess långa följeavstånd.thedude skrev:Ja den sänker hastigheten ibland i vissa kurvor men långt ifrån all. Ett tips är att lägga sig bakom en annan bil som en ledarbilTiborBlomhall skrev:Och säg att jag kör 60 på 70 väg (ja det kan hända i kurva eller backkrön) och slår på farthållaren. Alla bilar fortsätter då köra 60. Tesla tokgasar upp till 75 istället, för jag har ställt in +5 km/h som fartgräns. Liiite trafikfarligt.
Den bryr sig inte heller om gropar, farthinder el dyl tyvärr men som sagt, framtiden är ljus
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Tycker inte jag i alla fall. Tror det beror på hur olika man uppfattar att AP borde göra saker. Jag har ofta låtit AP köra 90-95% av sträckan på längre resor. Utan att hela tiden ligga i högerfilen och ”såsa”.Verdi skrev:AP är galet överskattat. Funkar hyfsat under vissa specifika förutsättningar men är oftast oanvändbart. Om man inte nöjer sig med att konstant ligga och såsa med lastbilarna i högerfilen...
Kör jag på motorväg så används AP oftare än inte (korta sträckor eller långa) om vädret tillåter det. Ibland känner jag för att köra på motorväg, och då gör jag det. Men oftast inte. Ute på landsbygden, på kringelikrokiga vägarna så kör jag, inget snack.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
bjelkeman skrev:Tycker inte jag i alla fall. Tror det beror på hur olika man uppfattar att AP borde göra saker. Jag har ofta låtit AP köra 90-95% av sträckan på längre resor. Utan att hela tiden ligga i högerfilen och ”såsa”.Verdi skrev:AP är galet överskattat. Funkar hyfsat under vissa specifika förutsättningar men är oftast oanvändbart. Om man inte nöjer sig med att konstant ligga och såsa med lastbilarna i högerfilen...
Kör jag på motorväg så används AP oftare än inte (korta sträckor eller långa) om vädret tillåter det. Ibland känner jag för att köra på motorväg, och då gör jag det. Men oftast inte. Ute på landsbygden, på kringelikrokiga vägarna så kör jag, inget snack.
Jag tycker oftast det blir för många byten mellan höger och vänsterfil för att det ska kännas harmoniskt att köra på AP. Nu har jag bara AP och den fixar inte filbyten själv alls vad det verkar. Men förr hade jag EAP och då tog det en evighet för den att byta fil så då gjorde jag det hellre själv.
Jag vill inte ligga bakom nån lastbil och jag är inte bekväm med att ligga konstant i vänsterfilen heller. Alltid kommer det nån som här jäkligt bråttom som man måste släppa fram.
De enda ggr jag tycker det fungerar är när det är väldigt lite trafik eller väldigt mycket trafik. Alltså när man inte behöver byta fil så ofta.
Jag har dock en mil lång raksträcka längs gamla E4 ner till Uppsala där den passar perfekt. Där åker jag väldigt ofta och där är det ofta ingen idé att köra om och ganska mycket trafik också.
Vid körning på landsväg tycker jag den svänger höger lite för sent. Ofta genar folk men AP genar inte alls och det kan överraska mötande om man får möte i en kurva. Så jag föredrar att köra själv på såna vägar.
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Kom aldrig överens med AP1 i vår P85 eller AP2 i vår X100D.
Instämmer i de andra i tråden som inte heller verkar trivas med den.
Skulle i dagsläget inte kosta på att aktivera den om jag köpte en ny Tesla och kunde välja.
Instämmer i de andra i tråden som inte heller verkar trivas med den.
Skulle i dagsläget inte kosta på att aktivera den om jag köpte en ny Tesla och kunde välja.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Det är just skälet varför jag slutade använda AP helt och hållet. Jag kände att körningen med AP blev alldeles för nervös och påfrestande. Inte alls avkopplande som andra säger. Jag kände att jag satt på helspänn hela tiden, alltid i beredskap att förhindra tokigheter som aldrig hade uppstått utan AP. Ungefär som att övningsköra med en 12-åring eller så. Och medpassagerarna tyckte ännu mindre om AP pga dess ojämna och ryckiga körstil. Jag fick till sist förbud att använda AP när sambon var med i bilen.Elof skrev:Bra svar, förstår nu hur AP används av de som uppskattar funktionen. Tack. Tyvärr osäker på om jag klarar av det. Vad det gäller citatet ovan vill jag förtydliga att jag med AP måste sitta på helspänn beredd att ingripa när manuell körning i samma situation varit betydligt mindre påfrestande, inte att jag förväntat mig att kunna koppla av helt.thedude skrev:Det är absolut inte meningen med AP att slappna av! snarare tvärtom att den ska öka din uppmärksamhet i trafiken och det har det gjort för mig. Slappna av gör man knappast när man sitter på bussen heller!Elof skrev:Och inte kan jag slappna av när det blir lite trångt på vägen.
Skulle jag någonsin köpa en Tesla igen så blir det utan AP. Så jag förstår precis vad du menar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Skulle aldirg tänka mej var utan AP, vi har en bil med den äldre AP1 och nu en med senaste AP2. Håller helt med Schelin och tidigare signatureren thedude.Schelin skrev:Man behöver lära sig hur den funkar, sedan kan man inte vara utan. Skulle aldrig bila i Europa utan AP, mycket tryggare att sitta som en övervakare än att slösa energi på att hålla koll på basala saker som avstånd och placering i körfältet. Prisvärt? Visst skulle det få vara billigare, men tror Tesla behöver ta dessa priser några år till för att ha råd att fortsätta utveckla systemet.
S75D sep 2016
S75D dec 2018
Använder den jämt, man kommer hem utvilad, ger mer tid att observaera trafik, oskyddade trafikanter och vilt.
Är helt fasinerad hur duktig AP2 är jämfört med AP1 och nya bilar från Volvo och Volkswagen.
AP1 tog några månader på sig att lärsa sig köra men AP2 var så duktig från start så jag har svårt att märka om även den förbättrar sig.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Skulle aldirg tänka mej var utan AP, vi har en bil med den äldre AP1 och nu en med senaste AP2. Håller helt med Schelin och tidigare signatureren thedude.Monark1954 skrev:Schelin skrev:Man behöver lära sig hur den funkar, sedan kan man inte vara utan. Skulle aldrig bila i Europa utan AP, mycket tryggare att sitta som en övervakare än att slösa energi på att hålla koll på basala saker som avstånd och placering i körfältet. Prisvärt? Visst skulle det få vara billigare, men tror Tesla behöver ta dessa priser några år till för att ha råd att fortsätta utveckla systemet.
S75D sep 2016
S75D dec 2018
Använder den jämt, man kommer hem utvilad, ger mer tid att observaera trafik, oskyddade trafikanter och vilt.
Är helt fasinerad hur duktig AP2 är jämfört med AP1 och nya bilar från Volvo och Volkswagen.
AP1 tog några månader på sig att lärsa sig köra men AP2 var så duktig från start så jag har svårt att märka om även den förbättrar sig.[/
Jag kommer aldrig hem trött är roligt att KÖRA tesla
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Jag körde Växjö-Lund igår via väg 25 först, 2-1 väg, sen E4 ner till Helsingborg och E6 sista biten. AP på hela tiden, 24 mil sent på kvällen, så otroligt skönt och avslappnande, den ligger stabilt mellan linjerna tycker jag. Och närmar man sig nån bakifrån är det ju bara i god tid slå på blinkers så går den ut jämnt och fint utan att hinna sänka farten.....nej jag tycker med den är kanon! Används direkt utanför 50-skyltarna. Kommer från en V90 med PA och detta är till största del bara en förbättring.....enda som var bättre där som jag saknar är att den låg kvar aktiverad även om man snabbt bytte fil själv så slog den inte av utan fångade upp en i nya filen bara....
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?
Det ligger nåt i det. Min första Tesla hade ingen AP, ändå så upplevde jag att jag blev avsevärt mindre trött på långa resor än tidigare. Jag tror att det som gör att man känner sig mer utvilad är avsaknaden av motorljud. Det eviga konstanta brummandet gör att man blir trött. Jag körde i vintras en längre tur med en Volvo diesel, och jag var helt urlakad därefter. Med Teslan kände jag ingen större trötthet efter samma tur, trots att jag körde själv hela tiden.Smutt skrev:Jag kommer aldrig hem trött är roligt att KÖRA tesla
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14