Autopiloten, vad tycker ni om den?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Elof »

Har själv den en M3 med basversionen av AP. Har inte riktigt blivit kompis med den ännu. Upplever den mest som ett partytrick som är kul att prova en stund, men något riktigt mervärde ger den inte. Jo, "sista-sekund-räddningsfunktionerna" skulle jag inte vilja vara utan. Huruvida de fungerar vet jag inte, men man får väl förutsätta att de kan rädda somliga situationer.
Den adaptiva farthållaren kör sällan på det vis jag själv skulle köra. Den är ofta alltför brysk i framförallt acceleration, och lämnar orimligt stora luckor i kökörning.
Autostyrningen funkar oftast bra på motorväg, men det är ju nästan jobbigare att var tionde sekund dra lite lagom i ratten än att styra själv. Borde ju räcka att hålla en tass på ratten? Och inte kan jag slappna av när det blir lite trångt på vägen.
Äkta total självkörning blir ju naturligtvis användbart och en revolution, men jag lär störa mig på att bilen kör "dåligt" även om tar mig dit jag ska.
Vad tycker ni? Är det jag som måste träna mer på att inte köra bil för att förstå storheten?
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av selfish »

Det ger sig. Efter många mil med AP kan du inte vara utan...
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker den är riktigt skön att använda, en hand på ratten och övervaka är väldigt skönt på längre resor. Behöver i princip aldrig ingripa utan den kör för det mesta själv.

EDIT: Man skall inte säga att något är perfekt.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Smutt »

Tycker den är ett slöseri med pengar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Walker »

Sista-sekund-räddningarna och kollisionsvarningarna finns även på bilar utan AP (har själv det)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av frippan »

Tycker den fungerar bra. På alla vägar över 50 km/h använder jag den. Visst den har sina buggar men tycker fördelarna överväger nackdelarna.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Walker »

Smutt skrev:
Tycker den är ett slöseri med pengar
Definitivt inte värt 33K för adaptiv farthållare och filhållning.
...men får man det gratis via OTA är det helt ok.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av thedude »

Smaken är som baken och även om AP är långt ifrån perfekt eller t.o.m acceptabel är det ett väldigt bra assistansverktyg. Perfekt för längre resor så man inte behöver ratta själv (handen på ratten är inte samma sak som att ratta), Den håller oftast högsta tillåtna hastigheten och går inte att tvinga och bara det har gjort att jag kör mycket lugnare (och lagligare) och därmed mindre risk för olyckor m.m. Byta fil kan bli bättre men det är oftast andra bilars aggressiva körstil som gör att Teslan tvekar byta fil.

Den är byggd för säker körning och inte för att boosta körningen som en galning. Den har räddat mig från olyckor där man t.ex. byter fil från vänsta till mitten samtidigt som en annan bil byter från högra till mitten (där vi skulle mötas och krocka), där hade jag ingen chans utan AP

Och visst är det ett partytrick också, det är ju hur coolt som helst. och det är väldigt mycket mindset och vilka förväntningar man hade innan man köpte den för hoppades man att det skulle vara något i stil med science fiction ja då lär man bli besviken och det är som du säger Elof att du skulle störa dig på FSD också för att den kör "dåligt". Frågan snarare är vem/vad kör dåligt? föraren eller bilen (typ AI).
Elof skrev:
Och inte kan jag slappna av när det blir lite trångt på vägen.
Det är absolut inte meningen med AP att slappna av! snarare tvärtom att den ska öka din uppmärksamhet i trafiken och det har det gjort för mig. Slappna av gör man knappast när man sitter på bussen heller!

Att den håller längre avstånd till framförvarande bil är faktiskt en bra sak och inget att klaga på för det gör att trafiken flyter bättre och det blir inga köbildningar och dessutom, åter igen, färre olyckor som i övrigt beror på människors tvångshandlingar och missuppfattningar om hur man ska bete sig i trafiken.

När man ändrar mindset och gör sig påmind om hur man ska bete sig i trafiken så märker man faktiskt hur AP faktiskt gör det för dig, men sen om den kan bli bättre? klart den kan och kommer att bli bättre. Är det värt så mycket som den kostar? hade det varit ett annat bilmärke med kanske någon uppdatering av mjukvaran vid enstaka servicetillfälle (för att punga ut ett ex antal tusenlappar) så skulle jag aldrig köpa det men bara i de 1,5 år som jag haft min MS så har det förbättrats och tillkommit en hel del funktionalitet för både AP och annat, och mer kommer.

Det är kanske ingen revolution utan snarare evolution och det tar tid och ju mer man kör med AP dessto mer uppskattar man den. Det är min åsikt iaf
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av frippan »

thedude skrev:
Smaken är som baken och även om AP är långt ifrån perfekt eller t.o.m acceptabel är det ett väldigt bra assistansverktyg. Perfekt för längre resor så man inte behöver ratta själv (handen på ratten är inte samma sak som att ratta), Den håller oftast högsta tillåtna hastigheten och går inte att tvinga och bara det har gjort att jag kör mycket lugnare (och lagligare) och därmed mindre risk för olyckor m.m. Byta fil kan bli bättre men det är oftast andra bilars aggressiva körstil som gör att Teslan tvekar byta fil.

Den är byggd för säker körning och inte för att boosta körningen som en galning. Den har räddat mig från olyckor där man t.ex. byter fil från vänsta till mitten samtidigt som en annan bil byter från högra till mitten (där vi skulle mötas och krocka), där hade jag ingen chans utan AP

Och visst är det ett partytrick också, det är ju hur coolt som helst. och det är väldigt mycket mindset och vilka förväntningar man hade innan man köpte den för hoppades man att det skulle vara något i stil med science fiction ja då lär man bli besviken och det är som du säger Elof att du skulle störa dig på FSD också för att den kör "dåligt". Frågan snarare är vem/vad kör dåligt? föraren eller bilen (typ AI).
Elof skrev:
Och inte kan jag slappna av när det blir lite trångt på vägen.
Det är absolut inte meningen med AP att slappna av! snarare tvärtom att den ska öka din uppmärksamhet i trafiken och det har det gjort för mig. Slappna av gör man knappast när man sitter på bussen heller!

Att den håller längre avstånd till framförvarande bil är faktiskt en bra sak och inget att klaga på för det gör att trafiken flyter bättre och det blir inga köbildningar och dessutom, åter igen, färre olyckor som i övrigt beror på människors tvångshandlingar och missuppfattningar om hur man ska bete sig i trafiken.

När man ändrar mindset och gör sig påmind om hur man ska bete sig i trafiken så märker man faktiskt hur AP faktiskt gör det för dig, men sen om den kan bli bättre? klart den kan och kommer att bli bättre. Är det värt så mycket som den kostar? hade det varit ett annat bilmärke med kanske någon uppdatering av mjukvaran vid enstaka servicetillfälle (för att punga ut ett ex antal tusenlappar) så skulle jag aldrig köpa det men bara i de 1,5 år som jag haft min MS så har det förbättrats och tillkommit en hel del funktionalitet för både AP och annat, och mer kommer.

Det är kanske ingen revolution utan snarare evolution och det tar tid och ju mer man kör med AP dessto mer uppskattar man den. Det är min åsikt iaf
Skönt med en som har förstått hur det fungerar. Och tog sig tiden att skriva ner det.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Schelin »

Man behöver lära sig hur den funkar, sedan kan man inte vara utan. Skulle aldrig bila i Europa utan AP, mycket tryggare att sitta som en övervakare än att slösa energi på att hålla koll på basala saker som avstånd och placering i körfältet. Prisvärt? Visst skulle det få vara billigare, men tror Tesla behöver ta dessa priser några år till för att ha råd att fortsätta utveckla systemet.

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Oktavos »

Hämta ut min model s igår men han inte köra något mer än hem.
Idag så har det blivit en del mil kan jag säga, AP hela tiden.
Kört på väldigt smala o kurviga vägar och det klarade AP helt perfekt.
Väldigt nöjd hittills.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7421
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag som kört många olika Teslor märker viss skillnad i beteende mellan olika bilar. Eller om det är att de haft olika versioner?

Vissa bilar är otroligt "nervösa", börjar bromsa så fort bilen i filen bredvid rört sig minsta aning mot mittlinjen. Andra är mer "chill".

Jag har också märkt enorm utveckling från första versionen till det vi har idag!

Att applicera ljuskraft på ratten (läs manualen! :lol: ) på rätt sätt kräver tyvärr lite tillvänjning, den var mycket känsligare förr. Det är dumma tillbehör man kunde snäppa fast på ratten (autopilot buddy) som gjorde att Tesla fick göra detekteringen mer okänslig.

Det är dock två saker som stör mig:
Autopiloten är oootrolig seg att byta fil. Tar evigheter efter att man börjat blinka. Om man då stressar ut och vrider själv på ratten vinglar bilen till när autopiloten släpper - och blinkersen bara fortsätter blinka och är skitsvår att få tyst på!

Och säg att jag kör 60 på 70 väg (ja det kan hända i kurva eller backkrön) och slår på farthållaren. Alla bilar fortsätter då köra 60. Tesla tokgasar upp till 75 istället, för jag har ställt in +5 km/h som fartgräns. Liiite trafikfarligt.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Elof »

thedude skrev:
Elof skrev:
Och inte kan jag slappna av när det blir lite trångt på vägen.
Det är absolut inte meningen med AP att slappna av! snarare tvärtom att den ska öka din uppmärksamhet i trafiken och det har det gjort för mig. Slappna av gör man knappast när man sitter på bussen heller!
Bra svar, förstår nu hur AP används av de som uppskattar funktionen. Tack. Tyvärr osäker på om jag klarar av det. Vad det gäller citatet ovan vill jag förtydliga att jag med AP måste sitta på helspänn beredd att ingripa när manuell körning i samma situation varit betydligt mindre påfrestande, inte att jag förväntat mig att kunna koppla av helt.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av thedude »

TiborBlomhall skrev:
Och säg att jag kör 60 på 70 väg (ja det kan hända i kurva eller backkrön) och slår på farthållaren. Alla bilar fortsätter då köra 60. Tesla tokgasar upp till 75 istället, för jag har ställt in +5 km/h som fartgräns. Liiite trafikfarligt.
Ja den sänker hastigheten ibland i vissa kurvor men långt ifrån all. Ett tips är att lägga sig bakom en annan bil som en ledarbil :)

Den bryr sig inte heller om gropar, farthinder el dyl tyvärr men som sagt, framtiden är ljus :D
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av thedude »

Elof skrev:
thedude skrev:
Elof skrev:
Och inte kan jag slappna av när det blir lite trångt på vägen.
Det är absolut inte meningen med AP att slappna av! snarare tvärtom att den ska öka din uppmärksamhet i trafiken och det har det gjort för mig. Slappna av gör man knappast när man sitter på bussen heller!
Bra svar, förstår nu hur AP används av de som uppskattar funktionen. Tack. Tyvärr osäker på om jag klarar av det. Vad det gäller citatet ovan vill jag förtydliga att jag med AP måste sitta på helspänn beredd att ingripa när manuell körning i samma situation varit betydligt mindre påfrestande, inte att jag förväntat mig att kunna koppla av helt.
Hur satt du inte på helspänn när du övningskörde? ;) det är samma sak, men det går över och när det gör det då kommer du njuta. ....oftast iaf
Verdi

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Verdi »

AP är galet överskattat. Funkar hyfsat under vissa specifika förutsättningar men är oftast oanvändbart. Om man inte nöjer sig med att konstant ligga och såsa med lastbilarna i högerfilen...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7421
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av TiborBlomhall »

thedude skrev:
TiborBlomhall skrev:
Och säg att jag kör 60 på 70 väg (ja det kan hända i kurva eller backkrön) och slår på farthållaren. Alla bilar fortsätter då köra 60. Tesla tokgasar upp till 75 istället, för jag har ställt in +5 km/h som fartgräns. Liiite trafikfarligt.
Ja den sänker hastigheten ibland i vissa kurvor men långt ifrån all. Ett tips är att lägga sig bakom en annan bil som en ledarbil :)

Den bryr sig inte heller om gropar, farthinder el dyl tyvärr men som sagt, framtiden är ljus :D
Det var inte det jag menade utan att Teslas är enda farthållaren i världen som inte håller farten när man slår på den utan kan börja tokgasa. Slår jag på farthållaren bakom en annan bil tvärnitar den istället för att få till dess långa följeavstånd.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av bjelkeman »

Verdi skrev:
AP är galet överskattat. Funkar hyfsat under vissa specifika förutsättningar men är oftast oanvändbart. Om man inte nöjer sig med att konstant ligga och såsa med lastbilarna i högerfilen...
Tycker inte jag i alla fall. Tror det beror på hur olika man uppfattar att AP borde göra saker. Jag har ofta låtit AP köra 90-95% av sträckan på längre resor. Utan att hela tiden ligga i högerfilen och ”såsa”.

Kör jag på motorväg så används AP oftare än inte (korta sträckor eller långa) om vädret tillåter det. Ibland känner jag för att köra på motorväg, och då gör jag det. Men oftast inte. Ute på landsbygden, på kringelikrokiga vägarna så kör jag, inget snack. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Verdi

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Verdi »

bjelkeman skrev:
Verdi skrev:
AP är galet överskattat. Funkar hyfsat under vissa specifika förutsättningar men är oftast oanvändbart. Om man inte nöjer sig med att konstant ligga och såsa med lastbilarna i högerfilen...
Tycker inte jag i alla fall. Tror det beror på hur olika man uppfattar att AP borde göra saker. Jag har ofta låtit AP köra 90-95% av sträckan på längre resor. Utan att hela tiden ligga i högerfilen och ”såsa”.

Kör jag på motorväg så används AP oftare än inte (korta sträckor eller långa) om vädret tillåter det. Ibland känner jag för att köra på motorväg, och då gör jag det. Men oftast inte. Ute på landsbygden, på kringelikrokiga vägarna så kör jag, inget snack. :)

Jag tycker oftast det blir för många byten mellan höger och vänsterfil för att det ska kännas harmoniskt att köra på AP. Nu har jag bara AP och den fixar inte filbyten själv alls vad det verkar. Men förr hade jag EAP och då tog det en evighet för den att byta fil så då gjorde jag det hellre själv.

Jag vill inte ligga bakom nån lastbil och jag är inte bekväm med att ligga konstant i vänsterfilen heller. Alltid kommer det nån som här jäkligt bråttom som man måste släppa fram.

De enda ggr jag tycker det fungerar är när det är väldigt lite trafik eller väldigt mycket trafik. Alltså när man inte behöver byta fil så ofta.

Jag har dock en mil lång raksträcka längs gamla E4 ner till Uppsala där den passar perfekt. Där åker jag väldigt ofta och där är det ofta ingen idé att köra om och ganska mycket trafik också.

Vid körning på landsväg tycker jag den svänger höger lite för sent. Ofta genar folk men AP genar inte alls och det kan överraska mötande om man får möte i en kurva. Så jag föredrar att köra själv på såna vägar.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Leo »

Kom aldrig överens med AP1 i vår P85 eller AP2 i vår X100D.

Instämmer i de andra i tråden som inte heller verkar trivas med den.

Skulle i dagsläget inte kosta på att aktivera den om jag köpte en ny Tesla och kunde välja.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av mati »

Elof skrev:
thedude skrev:
Elof skrev:
Och inte kan jag slappna av när det blir lite trångt på vägen.
Det är absolut inte meningen med AP att slappna av! snarare tvärtom att den ska öka din uppmärksamhet i trafiken och det har det gjort för mig. Slappna av gör man knappast när man sitter på bussen heller!
Bra svar, förstår nu hur AP används av de som uppskattar funktionen. Tack. Tyvärr osäker på om jag klarar av det. Vad det gäller citatet ovan vill jag förtydliga att jag med AP måste sitta på helspänn beredd att ingripa när manuell körning i samma situation varit betydligt mindre påfrestande, inte att jag förväntat mig att kunna koppla av helt.
Det är just skälet varför jag slutade använda AP helt och hållet. Jag kände att körningen med AP blev alldeles för nervös och påfrestande. Inte alls avkopplande som andra säger. Jag kände att jag satt på helspänn hela tiden, alltid i beredskap att förhindra tokigheter som aldrig hade uppstått utan AP. Ungefär som att övningsköra med en 12-åring eller så. Och medpassagerarna tyckte ännu mindre om AP pga dess ojämna och ryckiga körstil. Jag fick till sist förbud att använda AP när sambon var med i bilen.
Skulle jag någonsin köpa en Tesla igen så blir det utan AP. Så jag förstår precis vad du menar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Monark1954 »

Schelin skrev:
Man behöver lära sig hur den funkar, sedan kan man inte vara utan. Skulle aldrig bila i Europa utan AP, mycket tryggare att sitta som en övervakare än att slösa energi på att hålla koll på basala saker som avstånd och placering i körfältet. Prisvärt? Visst skulle det få vara billigare, men tror Tesla behöver ta dessa priser några år till för att ha råd att fortsätta utveckla systemet.

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Skulle aldirg tänka mej var utan AP, vi har en bil med den äldre AP1 och nu en med senaste AP2. Håller helt med Schelin och tidigare signatureren thedude.
Använder den jämt, man kommer hem utvilad, ger mer tid att observaera trafik, oskyddade trafikanter och vilt.
Är helt fasinerad hur duktig AP2 är jämfört med AP1 och nya bilar från Volvo och Volkswagen.
AP1 tog några månader på sig att lärsa sig köra men AP2 var så duktig från start så jag har svårt att märka om även den förbättrar sig.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av Smutt »

Monark1954 skrev:
Schelin skrev:
Man behöver lära sig hur den funkar, sedan kan man inte vara utan. Skulle aldrig bila i Europa utan AP, mycket tryggare att sitta som en övervakare än att slösa energi på att hålla koll på basala saker som avstånd och placering i körfältet. Prisvärt? Visst skulle det få vara billigare, men tror Tesla behöver ta dessa priser några år till för att ha råd att fortsätta utveckla systemet.

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Skulle aldirg tänka mej var utan AP, vi har en bil med den äldre AP1 och nu en med senaste AP2. Håller helt med Schelin och tidigare signatureren thedude.
Använder den jämt, man kommer hem utvilad, ger mer tid att observaera trafik, oskyddade trafikanter och vilt.
Är helt fasinerad hur duktig AP2 är jämfört med AP1 och nya bilar från Volvo och Volkswagen.
AP1 tog några månader på sig att lärsa sig köra men AP2 var så duktig från start så jag har svårt att märka om även den förbättrar sig.[/

Jag kommer aldrig hem trött är roligt att KÖRA tesla :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av HenrikM76 »

Jag körde Växjö-Lund igår via väg 25 först, 2-1 väg, sen E4 ner till Helsingborg och E6 sista biten. AP på hela tiden, 24 mil sent på kvällen, så otroligt skönt och avslappnande, den ligger stabilt mellan linjerna tycker jag. Och närmar man sig nån bakifrån är det ju bara i god tid slå på blinkers så går den ut jämnt och fint utan att hinna sänka farten.....nej jag tycker med den är kanon! Används direkt utanför 50-skyltarna. Kommer från en V90 med PA och detta är till största del bara en förbättring.....enda som var bättre där som jag saknar är att den låg kvar aktiverad även om man snabbt bytte fil själv så slog den inte av utan fångade upp en i nya filen bara....
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Autopiloten, vad tycker ni om den?

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Jag kommer aldrig hem trött är roligt att KÖRA tesla :lol:
Det ligger nåt i det. Min första Tesla hade ingen AP, ändå så upplevde jag att jag blev avsevärt mindre trött på långa resor än tidigare. Jag tror att det som gör att man känner sig mer utvilad är avsaknaden av motorljud. Det eviga konstanta brummandet gör att man blir trött. Jag körde i vintras en längre tur med en Volvo diesel, och jag var helt urlakad därefter. Med Teslan kände jag ingen större trötthet efter samma tur, trots att jag körde själv hela tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar