Vilken laddbox?
Moderator: Redaktion
Vilken laddbox?
Dags att bestämma sig för laddbox för Model 3. Har varit inne på Teslas egna då den är bra i pris och har sladd med ”knapp” för öppning av laddlucka. Känns smidigt.
De laddboxar jag sett (t.ex chargestorm EVA) med elmätare är avsevärt mkt dyrare.
Ni som har erfarenhet, hur tänker ni?
Någon funktion ni saknar på Teslas laddbox?
De laddboxar jag sett (t.ex chargestorm EVA) med elmätare är avsevärt mkt dyrare.
Ni som har erfarenhet, hur tänker ni?
Någon funktion ni saknar på Teslas laddbox?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Re: Vilken laddbox?
Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Vilken laddbox?
Här köpte jag min,Jjonas skrev:Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.
https://försäljning.orustengineering.se ... duct_id=71
JFB TypB, kWh-mätare (för att kunna separera min bils förbrukning från hushållets, eftersom jag har förmånsbil) och Tesla WC är min installation. Funkar prima!

Förlåt för min okunnighet här men det krävs väl ingen extra jordfelsbrytare om man redan har det i huset?Jjonas skrev:Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Jo, det är numera krav på jordfelsbrytare typ B när man installerar laddbox. Standard har varit typ A innan.pefreli skrev:Förlåt för min okunnighet här men det krävs väl ingen extra jordfelsbrytare om man redan har det i huset?Jjonas skrev:Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag skulle definitivt rekommendera folk att ta Teslas laddbox för den dagen det händer något slipper man få problem.
Har man någon annans laddbox och säg bilen blir skadad av överspänning från nätet kan det bli så att Tesla vägrar fixa skadan på garanti. Det har hänt. Med deras egen laddbox tar de på sig skadan.
Har man någon annans laddbox och säg bilen blir skadad av överspänning från nätet kan det bli så att Tesla vägrar fixa skadan på garanti. Det har hänt. Med deras egen laddbox tar de på sig skadan.
Precis så resonerade även jag när jag beställde en WC från Tesla.TiborBlomhall skrev:Jag skulle definitivt rekommendera folk att ta Teslas laddbox för den dagen det händer något slipper man få problem.
Model 3 LR AWD
Tack för input! Det får bli Teslas laddbox. Vill inte ha problem med garantier.
Då återstår bara att bestämma vilken längd man ska ha på kabeln...
Alla dessa beslut.
Vad skulle man gjort utan detta förträffliga forum?
Alla dessa beslut.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
En TypA kan bli verkningslös ifall nåt skulle bli fel i bilen och DC-läckaget blir för stort.pefreli skrev:Förlåt för min okunnighet här men det krävs väl ingen extra jordfelsbrytare om man redan har det i huset?Jjonas skrev:Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.
Enligt info jag läst är det så att en TypA-JFB blir blind för jordfel om DC-läckaget överstiger 6mA.
Då det är både ett krav och nåt som skyddar mot farliga fel i HELA installationen i ens fastighet känns det dumt att tumma på det!

Jag valde 7,5m, bara att ha överflödet upplindat. Inte i vägen men tillgängligt ifall man behöver nån extra meter.pefreli skrev:Tack för input! Det får bli Teslas laddbox. Vill inte ha problem med garantier.
Alla dessa beslut.
Samma pris oavsett.

Frågan är om det hänt med nån Tesla? Men min elektriker vill montera en så jag ska beställa en Bippodrome skrev:En TypA kan bli verkningslös ifall nåt skulle bli fel i bilen och DC-läckaget blir för stort.pefreli skrev:Förlåt för min okunnighet här men det krävs väl ingen extra jordfelsbrytare om man redan har det i huset?Jjonas skrev:Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.
Enligt info jag läst är det så att en TypA-JFB blir blind för jordfel om DC-läckaget överstiger 6mA.
Då det är både ett krav och nåt som skyddar mot farliga fel i HELA installationen i ens fastighet känns det dumt att tumma på det!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
samma här. Insåg att den korta kabeln bara fungerar om man står på exakt samma plats varje dag. Tex i ett garage.ippodrome skrev:Jag valde 7,5m, bara att ha överflödet upplindat. Inte i vägen men tillgängligt ifall man behöver nån extra meter.pefreli skrev:Tack för input! Det får bli Teslas laddbox. Vill inte ha problem med garantier.
Alla dessa beslut.
Samma pris oavsett.
Model 3 LR AWD
Jag har för mig att en typ B brytare klarar av att hantera likström vilket en typ A inte gör.Smutt skrev:Frågan är om det hänt med nån Tesla? Men min elektriker vill montera en så jag ska beställa en Bippodrome skrev:En TypA kan bli verkningslös ifall nåt skulle bli fel i bilen och DC-läckaget blir för stort.pefreli skrev:Förlåt för min okunnighet här men det krävs väl ingen extra jordfelsbrytare om man redan har det i huset?Jjonas skrev:Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.
Model 3 LR AWD
Det vet jag inte, tänkte inte riskera att bli den första heller!Smutt skrev:Frågan är om det hänt med nån Tesla? Men min elektriker vill montera en så jag ska beställa en Bippodrome skrev:En TypA kan bli verkningslös ifall nåt skulle bli fel i bilen och DC-läckaget blir för stort.pefreli skrev:Förlåt för min okunnighet här men det krävs väl ingen extra jordfelsbrytare om man redan har det i huset?Jjonas skrev:Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.

Sen kanske det kommer laddas andra el-bilar här hemma, antingen på besök eller ett inköp av en bil till. Då kändes det som en icke-fråga för min del.
Yes, jag var ute med tumstocken. Det får bli 7,5 m. Ser kanske lite trevligare ut med en kort kabel men flexibilitet får gå före.ippodrome skrev:Jag valde 7,5m, bara att ha överflödet upplindat. Inte i vägen men tillgängligt ifall man behöver nån extra meter.pefreli skrev:Tack för input! Det får bli Teslas laddbox. Vill inte ha problem med garantier.
Alla dessa beslut.
Samma pris oavsett.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Ja men frågan är om nån Tesla läkt likström?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Precis, DC=likström.perre skrev:Jag har för mig att en typ B brytare klarar av att hantera likström vilket en typ A inte gör.Smutt skrev:Frågan är om det hänt med nån Tesla? Men min elektriker vill montera en så jag ska beställa en Bippodrome skrev:En TypA kan bli verkningslös ifall nåt skulle bli fel i bilen och DC-läckaget blir för stort.pefreli skrev:Förlåt för min okunnighet här men det krävs väl ingen extra jordfelsbrytare om man redan har det i huset?Jjonas skrev:Tesla's laddbox behöver kompletteras med en jordfelsbrytare, så det blir några tusen till. Dom andra dyrare har vanligtvis det inbyggt.

Alltså TypB för bla elbilsladdare, solcellsanläggning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Haft ett normalt liv? Och mer tid *host host *...pefreli skrev:Vad skulle man gjort utan detta förträffliga forum?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Men detta byter ju att du inte bör ladda på köpcenter och andra ställen som har andra boxar.TiborBlomhall skrev:Jag skulle definitivt rekommendera folk att ta Teslas laddbox för den dagen det händer något slipper man få problem.
Jag skulle inte köpa en tesla box av ett par anledningen.
1. Jag behöver last balansering för mitt hem, under vintern vill jag kunna laga mat få varme i huset och ladda bilen samtidigt utan att tänka, då är last balansering mot bilen bra så man helt enkelt bra ner effekten en kort stund medan man tex värmer upp ungnen.
2. Tesla boxen verkar gå sönder väldigt ofta. Ja man får absolut en ny på garanti dock blir de mycket strul då den ska installeras fast och enligt lag kräver elektriker.
3. Ingen elmätare vilket de flesta andra har. Detta kan vara bra inför försäljning av huset eller man ska energi deklarera huset av annan anledning, då kan man dra bort den energi som används för bilen.
Ja detta är såklart min syn på de och vi har alla lite olika behov.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Artikel om problemen med enbart typ-a jordfelsbrytare.
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... det-tysta/
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... det-tysta/
Har en Tesla box 7m och den funkar klockrent för mina behov. Lastbalansering sköter jag genom att dra ner till 9A och man kan enkelt sätta vilken tid laddningen ska börja. Kör normalt max 10 mil per dag så att ladda med lägre A på natten funkar utan problem.
Som sagt skönt att ha Tesla hela vägen om nåt skulle hända och dessutom är knappen för att öppna laddluckan värt en hel del.
Som sagt skönt att ha Tesla hela vägen om nåt skulle hända och dessutom är knappen för att öppna laddluckan värt en hel del.
M3 LR AWD AP+FSD Black, Vit inredning 18"
Reserverad April 2016, Beställd 11/12, VIN 8 Feb, Reg nr 28 Feb, Levererad 29 Mars
Reserverad April 2016, Beställd 11/12, VIN 8 Feb, Reg nr 28 Feb, Levererad 29 Mars
- MrStarhouse
- Teslaägare
Regeln med jorfelsbrytare typ b gäller inte bara Tesla, det gäller all elbilsladdning. Jag har dock aldrig hört om nån ’läckande’ Tesla.Smutt skrev:Ja men frågan är om nån Tesla läkt likström?
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Teslas laddbox är nog marknadens billigaste 5.200kr inkl moms.
Passar alla bilar med Typ2 kontakt.
Har haft min i snart 4 år och fungerar perfekt.
Passar alla bilar med Typ2 kontakt.
Har haft min i snart 4 år och fungerar perfekt.
Har inte hört att Tesla WC går sönder ?chaffis75 skrev:Men detta byter ju att du inte bör ladda på köpcenter och andra ställen som har andra boxar.TiborBlomhall skrev:Jag skulle definitivt rekommendera folk att ta Teslas laddbox för den dagen det händer något slipper man få problem.
1. Jag behöver last balansering för mitt hem, under vintern vill jag kunna laga mat få varme i huset och ladda bilen samtidigt utan att tänka, då är last balansering mot bilen bra så man helt enkelt bra ner effekten en kort stund medan man tex värmer upp ungnen.
2. Tesla boxen verkar gå sönder väldigt ofta. Ja man får absolut en ny på garanti dock blir de mycket strul då den ska installeras fast och enligt lag kräver elektriker.
3. Ingen elmätare vilket de flesta andra har. Detta kan vara bra inför försäljning av huset eller man ska energi deklarera huset av annan anledning, då kan man dra bort den energi som används för bilen.
Du menar kanske att UMC laddaren som följer med bilen tog in lite fukt ibland om den förvarades liggande på marken långa tider?
Nu orkar jag inte leta men jag har för mig tex Matti har bytt någon och läste häromdagen om någon som var inne på sin fjärde. De sägs dock att de ska vara bättre nu, någon förbättring av kabeln.Top12 skrev:Har inte hört att Tesla WC går sönder ?chaffis75 skrev:Men detta byter ju att du inte bör ladda på köpcenter och andra ställen som har andra boxar.TiborBlomhall skrev:Jag skulle definitivt rekommendera folk att ta Teslas laddbox för den dagen det händer något slipper man få problem.
Du menar kanske att UMC laddaren som följer med bilen tog in lite fukt ibland om den förvarades liggande på marken långa tider?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19