CCS-adapter. Kräver retrofit för äldre bilar.
Moderator: Redaktion
CCS-adapter. Kräver retrofit för äldre bilar.
Saxat från Teslas supportsida.
”Hur vet jag om min Model S eller Model X har teknisk möjlighet att ladda med hjälp av en CCS Combo 2-adapter?
Alla Tesla Model S och Model X som tillverkats efter 1 maj 2019 har teknisk möjlighet att ladda vid laddningsplatser med CCS Combo 2 genom att använda en CCS Combo 2-adapter.
Jag har en Model S eller Model X som tillverkats före 1 maj 2019. Kan jag dra nytta av laddning genom CCS Combo 2?
Alla ägare till äldre Model S och Model X kommer att behöva en serviceombyggnad för att kunna dra nytta av laddning genom CCS Combo 2 med hjälp av adapter. Du kan boka in en serviceombyggnad till den 1 juni 2019 eller senare vid ditt lokala Tesla Service Center via Teslas mobilapp eller ditt Tesla-konto.
Hur mycket kostar en serviceombyggnad för CCS Combo 2?
Serviceombyggnad för CCS Combo 2 kommer att kosta 5 346 SEK, inklusive kostnaden för en CCS Combo 2-adapter (1 818 SEK vid separat köp).”
https://www.tesla.com/sv_SE/support/sup ... edirect=no
”Hur vet jag om min Model S eller Model X har teknisk möjlighet att ladda med hjälp av en CCS Combo 2-adapter?
Alla Tesla Model S och Model X som tillverkats efter 1 maj 2019 har teknisk möjlighet att ladda vid laddningsplatser med CCS Combo 2 genom att använda en CCS Combo 2-adapter.
Jag har en Model S eller Model X som tillverkats före 1 maj 2019. Kan jag dra nytta av laddning genom CCS Combo 2?
Alla ägare till äldre Model S och Model X kommer att behöva en serviceombyggnad för att kunna dra nytta av laddning genom CCS Combo 2 med hjälp av adapter. Du kan boka in en serviceombyggnad till den 1 juni 2019 eller senare vid ditt lokala Tesla Service Center via Teslas mobilapp eller ditt Tesla-konto.
Hur mycket kostar en serviceombyggnad för CCS Combo 2?
Serviceombyggnad för CCS Combo 2 kommer att kosta 5 346 SEK, inklusive kostnaden för en CCS Combo 2-adapter (1 818 SEK vid separat köp).”
https://www.tesla.com/sv_SE/support/sup ... edirect=no
Model Y LR
Model S 100D -18
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: CCS-adapter. Kräver retrofit för äldre bilar.
"Serviceombyggnad för CCS Combo 2" bokad till 2019-06-04, vi får se om dom verkligen kommer att kunna installera då
/fth

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
Rätt rimligt pris, både på "Serviceombyggnad för CCS Combo 2" och på adaptern separat.
Det tyder ju på att adapterna är tämligen enkel, i princip bara en mekanisk adapter för att koppla om DC-pluggarna till Tesla-kontakten, all intelligens, CCS-protokoll etc, sköts väl sannolikt i mjukvara.
/fth
Det tyder ju på att adapterna är tämligen enkel, i princip bara en mekanisk adapter för att koppla om DC-pluggarna till Tesla-kontakten, all intelligens, CCS-protokoll etc, sköts väl sannolikt i mjukvara.
/fth
Bokat till 28/6. Håller med om att det var ett rimligt pris. Billig framtidssäkring.
Elbilist sedan 2014
Kommer detta kunna påverka framtida laddhastigheter vid SC v2 och v3?
//T
//T
Undra om detta ger självstängande laddlucka också?
Jag tror ingen vet så mycket än. Försöket boka in detta via Mail, men de sa att det inte finns någon info om adaptern än.
Model Y LR
Model S 100D -18
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Står det något om CHAdeMO-adaptern funkar efter
ombyggnad?
Kanske saknar betydelse iofs i det fallet men det finns ju trots allt ett gäng laddare som inte har CCS...
ombyggnad?
Kanske saknar betydelse iofs i det fallet men det finns ju trots allt ett gäng laddare som inte har CCS...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
bokade tid via hemsidan och blev precis uppringd. Som vanligt inom Tesla är det dålig info - de ville boka av eftersom de påstod att de ännu inte kunde uppgradera - jag hänvisade till hemsidan som ju säger att efter 1:a juni skall de fungera. Har kvar tiden i mitten av juni men får vara beredd på avbokning om de inte är redo. De vet inget om högre laddhastigheter, Chademo eller liknande...
Bokade in tid i början av juli. Kanske har det klarnat till dess. Vore mumma att ha fixat inför årets Europaturné.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Perfekt timing! Bokade den 17:e juni. Vi ska till Toscana med bilen i juli så det blir perfekt att kunna utnyttja andra laddare om det behövs.
- fth
- Teslaägare
Nu ringde SC och avbokade min tid också, det går enligt dom inte att boka innan dom har delarna inne, vilket alltså tidigast är 2019-06-01.
Ingen idé att boka detta ännu alltså, vi får hänga på låset första juni istället
/fth
Ingen idé att boka detta ännu alltså, vi får hänga på låset första juni istället

/fth
fth skrev:Nu ringde SC och avbokade min tid också, det går enligt dom inte att boka innan dom har delarna inne, vilket alltså tidigast är 2019-06-01.
Ingen idé att boka detta ännu alltså, vi får hänga på låset första juni istället![]()
/fth
Ok, jag har lite annat småfix så jag håller kvar min bokade tid oavsett. Måste gå att komplettera arbetsordern med retrofiten efter 1 juni.

- fth
- Teslaägare
Smart, man kanske skall boka in en tid för något annat och komplettera med CCS retrofit senVerdi skrev:Ok, jag har lite annat småfix så jag håller kvar min bokade tid oavsett. Måste gå att komplettera arbetsordern med retrofiten efter 1 juni.

/fth
När jag var förbi SC så nämnde de att de kommer att börja ta in äldre bilar för att byta passagerearairbag:en, så det går ju alltid att timea in med det om en inte behöver CCS tidigare än så.
Model S85D -15, "Voltaire"
- OfarligTesla
- Teslaägare
Frågan är vad retrofit kommer innebära, på 3an fungerar ju inte SuC via Type2-kontakten av någon anledning vi inte vet helt säkert, frågan är om en retrofittad S/X kommer kräva adaptern för att ladda på SuC? Verkar som det finns en del spekulationer om detta redan i var fall.
- fth
- Teslaägare
Detta har aldrig varit tanken att det skall fungera, SuC på Model 3 stöds bara via CCS-kontakten. Det finns ingen koppling mellan Type 2-pinnarna och DC-delen, detta går endast via DC-pinnarna i CCS-uttaget.OfarligTesla skrev:Frågan är vad retrofit kommer innebära, på 3an fungerar ju inte SuC via Type2-kontakten av någon anledning vi inte vet helt säkert
/fth
Retrofittad S/X kommer kräva adaptern för att ladda på CCS-delen, det kommer ingå en adapter i retrofittingen.OfarligTesla skrev:Frågan är vad retrofit kommer innebära, på 3an fungerar ju inte SuC via Type2-kontakten av någon anledning vi inte vet helt säkert, frågan är om en retrofittad S/X kommer kräva adaptern för att ladda på SuC? Verkar som det finns en del spekulationer om detta redan i var fall.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/sup ... edirect=noHur mycket kostar en serviceombyggnad för CCS Combo 2?
Serviceombyggnad för CCS Combo 2 kommer att kosta 5 346 SEK, inklusive kostnaden för en CCS Combo 2-adapter (1 818 SEK vid separat köp).
Typ 2 finns ju kvar. Sedan är frågan om det kommer att komma SuC med enbart CCS.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
Det är väl dock inte så att S/X kommer att kräva adapter för att ladda på SuC?Svenssons skrev:Retrofittad S/X kommer kräva adaptern, det kommer ingå en adapter i retrofittingen.
Jag förutsätter att man kommer att kunna fortsätta ladda på SuC utan adapter, det är väl på andra CCS-laddare som adaptern krävs.
/fth
För att kunna ladda från CCS-kabeln kommer det krävas, kan inte tänka mig att det kommer att krävas för Typ 2. Frågan är dock om det kommer att komma nya stolpar med enbart CCS-kabel i framtiden?fth skrev:Det är väl dock inte så att S/X kommer att kräva adapter för att ladda på SuC?Svenssons skrev:Retrofittad S/X kommer kräva adaptern, det kommer ingå en adapter i retrofittingen.
Jag förutsätter att man kommer att kunna fortsätta ladda på SuC utan adapter, det är väl på andra CCS-laddare som adaptern krävs.
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
Nä, precis, vi är överens, jag missförstod din första formuleringSvenssons skrev:För att kunna ladda från CCS-kabeln kommer det krävas, kan inte tänka mig att det kommer att krävas för Typ 2. Frågan är dock om det kommer att komma nya stolpar med enbart CCS-kabel i framtiden?

Det finns förstås en chans/risk att t.ex. V3 endast kommer att ha CCS, men det skulle ju innebära att alla gamla S/X blir tvungna att göra retrofit för att kunna använda alla SuC, det vore väl lite orättvist? När den dagen kommer kanske Tesla borde överväga att bjuda på retrofit, jag tror nog att det kommer att vara dubbla kablar under överskådlig tid.
/fth
fth skrev:Smart, man kanske skall boka in en tid för något annat och komplettera med CCS retrofit senVerdi skrev:Ok, jag har lite annat småfix så jag håller kvar min bokade tid oavsett. Måste gå att komplettera arbetsordern med retrofiten efter 1 juni.![]()
/fth
Blev uppringd och fick avboka allt. De ville inte boka en tid så långt fram i tiden. Ville jag ha de andra grejerna gjorda så kunde det bokas in mycket tidigare...
Nåja, är väl ingen brådska. SuC-nätverket räcker gott och väl.
Samma här.Verdi skrev:fth skrev:Smart, man kanske skall boka in en tid för något annat och komplettera med CCS retrofit senVerdi skrev:Ok, jag har lite annat småfix så jag håller kvar min bokade tid oavsett. Måste gå att komplettera arbetsordern med retrofiten efter 1 juni.![]()
/fth
Blev uppringd och fick avboka allt. De ville inte boka en tid så långt fram i tiden. Ville jag ha de andra grejerna gjorda så kunde det bokas in mycket tidigare...
Nåja, är väl ingen brådska. SuC-nätverket räcker gott och väl.
Man får hänga på låset 1/6 istället.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Orättvist eller ej men förr eller senare lär det troligen komma upp stolpar med enbart CCS på befintliga platser. Nya platser kanske bara kommer få några få stolpar med båda typerna. När man köpte bilen gjorde man ju det för de förutsättningar som gällde då. Vill man nyttja alla stolpar finns retrofitting kan ju användas som argument för att hyfsat snabbt börja med stolpar med enbart CCS.fth skrev:Nä, precis, vi är överens, jag missförstod din första formuleringSvenssons skrev:För att kunna ladda från CCS-kabeln kommer det krävas, kan inte tänka mig att det kommer att krävas för Typ 2. Frågan är dock om det kommer att komma nya stolpar med enbart CCS-kabel i framtiden?![]()
Det finns förstås en chans/risk att t.ex. V3 endast kommer att ha CCS, men det skulle ju innebära att alla gamla S/X blir tvungna att göra retrofit för att kunna använda alla SuC, det vore väl lite orättvist? När den dagen kommer kanske Tesla borde överväga att bjuda på retrofit, jag tror nog att det kommer att vara dubbla kablar under överskådlig tid.
/fth
Har inga problem med det, särskilt inte om retrofit erbjuds. Bara fördelar om CCS blir branschstandard.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017