Dålig kräm från Wallchargern

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Calle73
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 maj 2019 17:46

Dålig kräm från Wallchargern

Inlägg av Calle73 »

Premiärladdade nya bilen (LR AWD) i Teslas egna wallcharger i natt. Ser att den bara laddar på med ca 33 km per timme trots trefas och förväntad laddning på ca 65 km per timme. I bilens display står det att den laddar på 8kW och när jag ökar upp det går den tillbaka till 8 kW så fort jag ansluter kabeln. Husets huvudsäkring är på 25 ampere så där finns det kraft nog. Har någon ett tips på vad jag ska göra så mottages det tacksamt..!
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 843
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Dålig kräm från Wallchargern

Inlägg av JonasH »

Det går att ställa max laddström i wallchargern. Låter som om den är ställd på 8 kW
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
NinjaNiklas

Re: Dålig kräm från Wallchargern

Inlägg av NinjaNiklas »

Kolla med elarna som installerade delvis vilken kabel de lagt samt som tidigare skrev, vad dom ställde wc på.
Calle73
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 maj 2019 17:46

Re: Dålig kräm från Wallchargern

Inlägg av Calle73 »

Tack för vettiga svar..! Ska prova att få tag i elektrikern en röd dag som denna och se hur det står till med överlåtelsen gentemot en trogen kund.. ;)
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Dålig kräm från Wallchargern

Inlägg av Feddan »

Titta på spänningen också, om den är för låg (under 228-230V) så kommer Wall Charger:n att begränsa laddeffekten.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Calle73
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 maj 2019 17:46

Re: Dålig kräm från Wallchargern

Inlägg av Calle73 »

Är skitdålig på allt elektriskt men vad jag kan se i appen så pendlar spänningen mellan 224-228 v beroende när jag kollar i appen. Nära men kanske inte tillräckligt för at ge full kräm..?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dålig kräm från Wallchargern

Inlägg av vigge50 »

Calle73 skrev:
Är skitdålig på allt elektriskt men vad jag kan se i appen så pendlar spänningen mellan 224-228 v beroende när jag kollar i appen. Nära men kanske inte tillräckligt för at ge full kräm..?
Vad står det för ampere och står det en trea bredvid ampere siffran?
Calle73
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 maj 2019 17:46

Re: Dålig kräm från Wallchargern

Inlägg av Calle73 »

Tack för alla kloka svar..! Det står 8/8A med en 3:a framför. Kan inte minnas att jag sett 3:an förut. Vad står den för..?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dålig kräm från Wallchargern

Inlägg av vigge50 »

Calle73 skrev:
Tack för alla kloka svar..! Det står 8/8A med en 3:a framför. Kan inte minnas att jag sett 3:an förut. Vad står den för..?
Det är att du laddar trefas fast då 8 ampere per fas. Om du kan ta av skalet på Wall chargerna så finns det möjlighet att ändra hur mycket ström bilen kan ta.
Calle73
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 maj 2019 17:46

Re: Dålig kräm från Wallchargern

Inlägg av Calle73 »

Ska man våga sig på detta själv eller invänta tills elektrikern behagar komma förbi..? Nån av er kloka tillika ej elbehöriga som pillat runt i wallchargern..?
NinjaNiklas

Re: Dålig kräm från Wallchargern

Inlägg av NinjaNiklas »

Calle73 skrev:
Ska man våga sig på detta själv eller invänta tills elektrikern behagar komma förbi..? Nån av er kloka tillika ej elbehöriga som pillat runt i wallchargern..?
Blir jobbigt om något går galet, jag hade inte pillat på den, men drar du proppen först och har kvar manualen(finns på tesla.com) så är det ju egentligen plättlätt. Men jag hade inte gjort det själv då jag inte e behörig...

Om du väljer att fippla själv. Titta på kabeln de dragit så det inte är någon budget tunnis bara. Enkelt att titta snabbt är om den e tjock eller tunn.
Gällande ”kräm” så kan du räkna med 1A = 1km/h. Så 8x3 blir 24 cirkus.

Själv laddar jag sällan snabbare än 6x3 så jag kan ladda fem dammsugare på max utan problem ;)
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Dålig kräm från Wallchargern

Inlägg av Teslared »

Det står i manualen hur man gör. Det är ganska enkelt att ställa om några små switchar då man plockat bort skalet. Men gör boxen absolut strömlös först innan du börjar. Om du har separat brytare eller ta ur säkringarna till den.
Calle73
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 maj 2019 17:46

Re: Dålig kräm från Wallchargern

Inlägg av Calle73 »

Får hit elektrikern i morgon så tack för all input som jag kan bolla med honom..!
NinjaNiklas

Re: Dålig kräm från Wallchargern

Inlägg av NinjaNiklas »

Calle73 skrev:
Får hit elektrikern i morgon så tack för all input som jag kan bolla med honom..!
Hoppas det löser sig :)
Skriv svar