Frågor gratis supercharger och senaste mjukvaran

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Calle73

Frågor gratis supercharger och senaste mjukvaran

Inlägg av Calle73 »

Hej alla klokare än undertecknad...!
Hämtade ut min LR AWD i går eftermiddag efter vad som kan beskrivas som en farsartad överlämning. Vi var tre pers som fick en gemensam genomgång av en helt annan bil som tog max 10 min. Bilarna stod dunkelt till så det var i stort sätt omöjligt med någon vidare okulär besiktning. Väl utanför såg man både ett och annat som inte höll toppnivå, men inget allvarligare än lite smårepor och en dörrglipa som kändes lite för frikostig... Är inte IT-tekniker så en lite mer pedagogisk överlämning hade inte skadat om man säger så. Samtidigt var man så sjukt sugen på att bara åka i väg i nya kärran att när man väl kom hem var skallen fylld av frågetecken kring allt möjligt. En hel del har man lyckats klura ut på egen hand men två frågor har jag dock inte lyckats få grepp på som ni får gärna bidra med lite klarhet kring:

1, Jag köpte bilen med referalcode och fick de åtråvärda 7500 km gratisladdning. I går var min grabb förbi en supercharger och laddade ca en halvtimme eller så och då ser man i displayen att det kostade typ 60 spänn..? Krediteras detta på nåt sätt mot mina gratismil eller...?

2, Jag har inte senaste mjukvaran (varför fixar inte Tesla detta innan leverans..???) och har nu kopplat upp bilen mot hemmets wi-fi med hyfsad signal. Vad gör jag nu för att få bilen att börja ladda ner den senaste mjukvaran..? Nuvarande mjukvara i bilen är 2019.5.14.3.

Ber om ursäkt om det redan finns bra trådar om detta...
icimasa

Re: Frågor gratis supercharger och senaste mjukvaran

Inlägg av icimasa »

Hej,

Nyfiken vart hämta du ut din bil?
Sedan tror jag det tar lite tid innan dessa kommer om på kontot kanske?
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

Tror jag hämtade samtidigt i Trosta igår. Lite snurrigt men jag hade stenkoll på mjukvaran innan så för mej var det lugnt.

Undrar också om refferal, ska superladda på söndag första gången..får se vad som händer.

Jag anslöt till wifi och det gick inte mer än nån halvtimme innan bilen sa till om uppdatering. Hade samma version som du men ligger nu på 2019.12.1.2 eller så.. så det finns några uppdateringar kvar.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Vad gäller supercharging och kostnad så har jag ingen koll eftersom jag har gratis supercharging och aldrig ”drabbats” av kostnader där.

Vad gäller versionen så är det lite av svart magi när det gäller vilken version och när man får den.

I de nyare versionerna (osäker på vilken) så kan man välja att få den senaste så fort den finns för din bil.

Innan dess var det lite av ett lotteri. Inte alltid bra att vara först kan jag intyga.

Min bil verkar vara i någon slags vip-kö för ny mjukvara. Fick t.ex. 2019.16.3.2 idag som inte finns dokumenterad någonstans vad jag kunnat hitta. Fick 2019.12 väldigt tidigt och den versionen var inte problemfri kan jag säga.

Ibland är det bra att inte vara först.

Har du fler frågor som du inte fick svar på vid leverans eller kanske som dykt upp efter leverans så kan garanterat vi i Tesla-gemenskapen hjälpa till. Fråga på bara.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Calle73 skrev:
Hej alla klokare än undertecknad...!
Hämtade ut min LR AWD i går eftermiddag efter vad som kan beskrivas som en farsartad överlämning. Vi var tre pers som fick en gemensam genomgång av en helt annan bil som tog max 10 min. Bilarna stod dunkelt till så det var i stort sätt omöjligt med någon vidare okulär besiktning. Väl utanför såg man både ett och annat som inte höll toppnivå, men inget allvarligare än lite smårepor och en dörrglipa som kändes lite för frikostig... Är inte IT-tekniker så en lite mer pedagogisk överlämning hade inte skadat om man säger så. Samtidigt var man så sjukt sugen på att bara åka i väg i nya kärran att när man väl kom hem var skallen fylld av frågetecken kring allt möjligt. En hel del har man lyckats klura ut på egen hand men två frågor har jag dock inte lyckats få grepp på som ni får gärna bidra med lite klarhet kring:

1, Jag köpte bilen med referalcode och fick de åtråvärda 7500 km gratisladdning. I går var min grabb förbi en supercharger och laddade ca en halvtimme eller så och då ser man i displayen att det kostade typ 60 spänn..? Krediteras detta på nåt sätt mot mina gratismil eller...?

2, Jag har inte senaste mjukvaran (varför fixar inte Tesla detta innan leverans..???) och har nu kopplat upp bilen mot hemmets wi-fi med hyfsad signal. Vad gör jag nu för att få bilen att börja ladda ner den senaste mjukvaran..? Nuvarande mjukvara i bilen är 2019.5.14.3.

Ber om ursäkt om det redan finns bra trådar om detta...

1. Det kommer alltid upp kostnad när man laddar på supercharger-stationer. Men de räknas av mot din pott. Du ser potten i appen om du klickar på skattkistan uppe till höger (loot box). Jag har fyllt på med 22 kW, men ingen nedräkning har skett av mitt saldo (än).

2. Jag har också 2019.5.14.3. Hämtade bilen den 24/5. Tänkte att jag ger det någon vecka till innan jag ringer supporten och ber dem pusha ut uppdateringen. En senare version än våra innehåller nämligen både ökad räckvidd och lite bättre prestanda (inte för att det behövs). Men där är alltså ingenting du kan göra för att påskynda den processen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Calle73

Inlägg av Calle73 »

Jjonas, ja, det var nog vi som hämtade ut bilarna samtidigt. Jag är tragiskt nog killen som sällan läser vare sig Ikea-manualer eller tekniska manualer tillräckligt noga utan hoppas på det bästa, vilket inte alltid är det smartaste... För varje dag som går får man successivt bättre koll på funktionerna så om någon månad eller så har man nog tyglat besten... ;) Har dock fortfarande inte fått någon uppdatering så jag ringer väl Tesla under dagen och hör vad de har att säga om saken. Tack för alla bra svar...!
Användarvisningsbild
Eilert
Teslaägare

Inlägg av Eilert »

Lånar denna tråden för en liknande fråga

Jag bokade min med en refferal som ska ge 750 gratismil men jag ser bara 150 i appen. Har någon annan samma fel eller kollar jag på fel ställe?

Som jag förstått så har man 6 månader på sig att använda dem men var ser man det? Så hörde jag talas om att man fick 3 månader till om man inte bokade provkörning
Skriv svar