Förmånsvärde
Moderator: Redaktion
-
Förmånsvärde
Hej alla!
Har en fråga gällande förmånsvärdet på m3p kontra lr awd. Priset mellan bilarna ligger just nu på 78600kr, men förmånsvärdet är mer än det dubbla, 4858kr för att vara exakt. Hur räknar skatteverket på dessa saker? Justeras förmånsvärdet när priset på bilen sjunker?
Har en fråga gällande förmånsvärdet på m3p kontra lr awd. Priset mellan bilarna ligger just nu på 78600kr, men förmånsvärdet är mer än det dubbla, 4858kr för att vara exakt. Hur räknar skatteverket på dessa saker? Justeras förmånsvärdet när priset på bilen sjunker?
Re: Förmånsvärde
Lite drygt svar, men har du provat att klicka på ”Visa detaljerad beräkning”?
Skatteverket försöker hitta en jämförbar bil och det är för Performancemodellen en mycket dyrare sådan. Kanske en BMW M3. Samma skillnad finns mellan Model S och Model S Performance. Även mellan Model S och X.
Skatteverket försöker hitta en jämförbar bil och det är för Performancemodellen en mycket dyrare sådan. Kanske en BMW M3. Samma skillnad finns mellan Model S och Model S Performance. Även mellan Model S och X.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
-
Inget drygt svar. Är helt ny på detta. Men om en P jämföra med en BMW M4 så borde en lr awd som gör 0-100 på 4,5sek inte jämföras med en Passat? Eller är jag helt ute o cyklar?
Ja det är lite märkligt och tråkigt. Om Performance är en BMW M3 så är en LR AWD en 440i xDrive. Och så himla mycket billigare än en M3 är en sån inte.
Jag vill ju ha en Model 3 som andrabil men jag hade ju hellre tänjt budgeten för en Performance. En LR AWD är inte fy skam men den har inte riktigt samma vill-ha faktor.
Jag vill ju ha en Model 3 som andrabil men jag hade ju hellre tänjt budgeten för en Performance. En LR AWD är inte fy skam men den har inte riktigt samma vill-ha faktor.
Undrar om det hade blivit annorlunda om bilen inte hade hetat performance?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Och för att besvara din andra fråga, skatteverket beräknar förmånsvärdet en gång per år och modell. Om priset sjunker under året påverkas inte förmånsvärdet. Däremot bakar Tesla ofta in extrautrustning i grundutförandet så det är ganska vanligt att förmånsvärdet blir lägre för en bil som köps senare under året givet samma utrustningsnivå. Så är det tex för Model S i år där AP var extrautrustning vid årets början men nu ingår.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
I Skatteverkets rättsligt vägledning finns exempel på vad som händer om priset stigerDavid D skrev:Och för att besvara din andra fråga, skatteverket beräknar förmånsvärdet en gång per år och modell. Om priset sjunker under året påverkas inte förmånsvärdet. Däremot bakar Tesla ofta in extrautrustning i grundutförandet så det är ganska vanligt att förmånsvärdet blir lägre för en bil som köps senare under året givet samma utrustningsnivå. Så är det tex för Model S i år där AP var extrautrustning vid årets början men nu ingår.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... utrustning (se sektion Exempel: Extrautrustning)
Då skall nybilspriset räknas högre. Finns vad jag kunnat hitta inget om priset blir lägre, och om det som varit extra nu är med i grundpriset. Nu vet vi ju att Skatteverket aldrig ändrar nedåt, bara uppåt (som i deras eget exempelfall...
Texten anger att det är nybilspriset som skall justeras, men avser de egentligen inte extra utrustning?
Vad enkelt det vore om Skatteverket fastställde ett grundpris. Allt det du betalt utöver det är extrautrustning oavsett om det är specat som extra eller har bakats in i priset. Och att det sedan aldrig kan bli lägre än av Skatteverkets grundpris (så kan faktiskt vara fallet med tex LR RWD om du inte köper något extra).
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Det många verkar missa är att det är jämförelsemodellen som behöver få ett lägre pris. Inte Teslan (förutom tillbehören)loftux skrev:I Skatteverkets rättsligt vägledning finns exempel på vad som händer om priset stigerDavid D skrev:Och för att besvara din andra fråga, skatteverket beräknar förmånsvärdet en gång per år och modell. Om priset sjunker under året påverkas inte förmånsvärdet. Däremot bakar Tesla ofta in extrautrustning i grundutförandet så det är ganska vanligt att förmånsvärdet blir lägre för en bil som köps senare under året givet samma utrustningsnivå. Så är det tex för Model S i år där AP var extrautrustning vid årets början men nu ingår.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... utrustning (se sektion Exempel: Extrautrustning)
Då skall nybilspriset räknas högre. Finns vad jag kunnat hitta inget om priset blir lägre, och om det som varit extra nu är med i grundpriset. Nu vet vi ju att Skatteverket aldrig ändrar nedåt, bara uppåt (som i deras eget exempelfall...
Texten anger att det är nybilspriset som skall justeras, men avser de egentligen inte extra utrustning?
Vad enkelt det vore om Skatteverket fastställde ett grundpris. Allt det du betalt utöver det är extrautrustning oavsett om det är specat som extra eller har bakats in i priset. Och att det sedan aldrig kan bli lägre än av Skatteverkets grundpris (så kan faktiskt vara fallet med tex LR RWD om du inte köper något extra).
- hansbrattberg
- Teslaägare
"Skatteverket beräknar en gång om året". Betyder det att man köper en bil idag så gäller förmånsvärdet endast i år. Och det kan bli en helt annan bedömning nästa år? Eller gäller förmånsvärdet så länge man äger bilen, utifrån vad det var när man köpte den?
Det kan bli en helt annan bedömning under påföljande år. Beror helt på politiska beslut. Men inte på prisändringar på nya bilar. Din bil hade ett nypris det år den tillverkades och det ändras inte i skatteverkets beräkning. Reduktioner och miljöbilsrabatter kan däremot ändras lite hipp som happ.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
tor-ake skrev:Det kan bli en helt annan bedömning under påföljande år. Beror helt på politiska beslut. Men inte på prisändringar på nya bilar. Din bil hade ett nypris det år den tillverkades och det ändras inte i skatteverkets beräkning. Reduktioner och miljöbilsrabatter kan däremot ändras lite hipp som happ.
Men förmånsvärdet ändras väl aldrig retroaktivt? Däremot kan ju nästa årsmodell få ett annat förmånsvärde.
Förmånsvärden kan ändras. Hände 2016 senast tror jag, Model S, alla årsmodeller, gick t.ex upp 500/mån och min Leaf blev 250kr dyrare/mån om jag minns rätt.Verdi skrev:tor-ake skrev:Det kan bli en helt annan bedömning under påföljande år. Beror helt på politiska beslut. Men inte på prisändringar på nya bilar. Din bil hade ett nypris det år den tillverkades och det ändras inte i skatteverkets beräkning. Reduktioner och miljöbilsrabatter kan däremot ändras lite hipp som happ.
Men förmånsvärdet ändras väl aldrig retroaktivt? Däremot kan ju nästa årsmodell få ett annat förmånsvärde.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Det var rabatten pga miljöbil som ändrades från 16000kr år till 10000kr årtor-ake skrev:Förmånsvärden kan ändras. Hände 2016 senast tror jag, Model S, alla årsmodeller, gick t.ex upp 500/mån och min Leaf blev 250kr dyrare/mån om jag minns rätt.Verdi skrev:tor-ake skrev:Det kan bli en helt annan bedömning under påföljande år. Beror helt på politiska beslut. Men inte på prisändringar på nya bilar. Din bil hade ett nypris det år den tillverkades och det ändras inte i skatteverkets beräkning. Reduktioner och miljöbilsrabatter kan däremot ändras lite hipp som happ.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Förmånsvärdet beräknas nytt varje år, i formeln ingår både statslåneränta och prisbasbelopp som ändras från år till år.
Ibland ändrar de formeln också, men inte jätteofta.
Bilens pris (/det pris som används istället för bilens pris för miljöbilar), som är den viktigaste parametern i formeln ändras dock inte.
Så, om de inte gör regeländringar så är förmånsvärdet ganska stabilt, driver lite med ränta och inflation.
Ibland ändrar de formeln också, men inte jätteofta.
Bilens pris (/det pris som används istället för bilens pris för miljöbilar), som är den viktigaste parametern i formeln ändras dock inte.
Så, om de inte gör regeländringar så är förmånsvärdet ganska stabilt, driver lite med ränta och inflation.