Nissan Leaf för dyr?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av Zalman3 »

När inser Nissan att deras Leaf är för dyr.

Jämförelse:
VW ID, Opel Corsa-e, Peugeot 208 EV, DC 3 Crossback e-tense kommer nu i 30.000 euro prisklassen.

Opel Corsa-e, 30.000euro
50kWh batteri
330km räckvidd WLTP
11kW 3-fas laddning
+100kW CCS laddning

Nissan Leaf 40kWh
40kWh batteri
270km räckvidd WLTP
7kW 1-fas laddning
50kW Chademo laddning

Den billigaste Nissan Leaf kostar 397.000kr.

På blocket finns nu 129 annonser på Leaf som är 2018 eller nyare.
Dessa kommer falla rejält i pris nu när det kommer stor konkurrens.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
granlundii
Inlägg: 294
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av granlundii »

Tror du halvt svarar på frågan redan. Om/när dessa bilar finns tillgängliga för 30000€ kommer också Nissan att sänka priset.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av LarsL »

Så länge de säljer fler än de tillverkar så kommer priset inte sänkas. Gäller hela elbilsmarknaden.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av Wilson »

Håller helt med. Nissan måste verkligen fundera över sin prissättning. De konkurrensutsätts även från högre segment. Jag ser verkligen ingen anledning att köpa en 62 kwh leaf för 485’ när en model 3 finns inom räckvidd för 540’.

Att beställa nya Leafen är ju helt hål i huvudet, så det var väl därför jag gjorde just det ;) . Nu kommer jag iofs bara privatleasa den ett år, så det blir nog bra ändå.

Samma sak gäller i viss mån Kia som borde ha liknande problem med sin e-niro för 490’. Men Kia verkar vara produktionsbegränsade på ett helt annat sätt, så de får väl avsättning för bilarnna ändå.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av juristen »

Wilson skrev:
Håller helt med. Nissan måste verkligen fundera över sin prissättning. De konkurrensutsätts även från högre segment. Jag ser verkligen ingen anledning att köpa en 62 kwh leaf för 485’ när en model 3 finns inom räckvidd för 540’.

Att beställa nya Leafen är ju helt hål i huvudet, så det var väl därför jag gjorde just det ;) . Nu kommer jag iofs bara privatleasa den ett år, så det blir nog bra ändå.

Samma sak gäller i viss mån Kia som borde ha liknande problem med sin e-niro för 490’. Men Kia verkar vara produktionsbegränsade på ett helt annat sätt, så de får väl avsättning för bilarnna ändå.
Om du är en av dom som slog till på dealen 3995 kr/mån för ett års privatleasing så var det bara smart och väldigt prisvärt även för Leaf 62kwh, så länge som bilen uppfyller dina behov. För egen del så var det en dealbreaker med långsam Chademo-laddning, annars hade jag varit sugen själv. Men jag förstår verkligen inte de som betalar vad den kostar.

Kona, e-Niro och e-Soul har iaf CCS även om de också laddar långsamt, och både bättre lastutrymme och totalekonomi än model 3, så de förstår jag bättre att det finns ett sug efter. Men model 3 är klart mer prisvärd även i jämförelse med dom samt går att köpa och få inom en till två månader!

Själv köpte jag en begagnad model S och betalade mindre än vad en ny Leaf 62 kostar efter bonus. Vad totalekonomin på det blir efter några år när garantin gått ut återstår att se, men det kändes klart mer prisvärt iaf!
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
PatrikS
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 dec 2018 18:30

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av PatrikS »

Vänta ett slag.. jämför ni Nissan leaf med bilar som inte ens går att köpa eller knappt existerar?

Just nu, tills de faktiskt finns tillgängliga så är de väl fortfarande bara löften?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av Walker »

PatrikS skrev:
Vänta ett slag.. jämför ni Nissan leaf med bilar som inte ens går att köpa eller knappt existerar?

Just nu, tills de faktiskt finns tillgängliga så är de väl fortfarande bara löften?
Det är rätt många som tror på tomten.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Mr_E
elbilist
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 jun 2019 11:57

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av Mr_E »

Nissan tycker nog inte den är för dyr så länge den säljer snabbare än de tillverkas. Sen är den definitivt dyr jämfört med vårens nya elbilar och kommande bilar.

Beställde en via företagsförmån nu förra månaden då vår gamla V50 inte orkade mer - för att den fanns att få tag på. E-Niro och Kona ligger beställningstiden på +1 år på, vilket inte funkade när vi stod utan bil. Frågan är då om Nissan är dyr eller de är billiga, när man ser till tillgång/efterfrågan. Model 3 finns ju däremot tillgänglig men ligger ändå 35% högre i pris i grundutförandet, vilket för oss inte helt gick att förbise.

Vi lär väl se om 3 år vid återlämning om det var ett korkat köp eller ej :)
Senast redigerad av Mr_E, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av Zalman3 »

PatrikS skrev:
Vänta ett slag.. jämför ni Nissan leaf med bilar som inte ens går att köpa eller knappt existerar?

Just nu, tills de faktiskt finns tillgängliga så är de väl fortfarande bara löften?
Här bokar du din Opel Corsa-e 29.900 euro.
Så priset stämmer.
https://www.opel.de/fahrzeuge/corsa-e/uebersicht.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av bylund »

Zalman3 skrev:
PatrikS skrev:
Vänta ett slag.. jämför ni Nissan leaf med bilar som inte ens går att köpa eller knappt existerar?

Just nu, tills de faktiskt finns tillgängliga så är de väl fortfarande bara löften?
Här bokar du din Opel Corsa-e 29.900 euro.
Så priset stämmer.
https://www.opel.de/fahrzeuge/corsa-e/uebersicht.html
Fast att man kan ställa sig i kö för en bil som börjar levereras nästa år är inte alls samma sak som att den finns tillgänglig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av Zalman3 »

bylund skrev:
Zalman3 skrev:
PatrikS skrev:
Vänta ett slag.. jämför ni Nissan leaf med bilar som inte ens går att köpa eller knappt existerar?

Just nu, tills de faktiskt finns tillgängliga så är de väl fortfarande bara löften?
Här bokar du din Opel Corsa-e 29.900 euro.
Så priset stämmer.
https://www.opel.de/fahrzeuge/corsa-e/uebersicht.html
Fast att man kan ställa sig i kö för en bil som börjar levereras nästa år är inte alls samma sak som att den finns tillgänglig.

Detta är bara början på pappers lanseringar.
Konsekvenser:
1. Det får Svensson att inte köpa en fossilbil
2. Blir sugen på en billig elbil
3. Inser att leveranstider är hysteriskt långa pga batteribrist
4. Vem tillverkar 30-40% av världens bilbatterier, och har korta leveranstider? Jo Tesla.
5. Tesla 3 försäljningen ökar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av Laban »

fossil-Corsa kostar 124900 :- så någon premium bil är det väl inte direkt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
fossil-Corsa kostar 124900 :- så någon premium bil är det väl inte direkt.
Nu rear de ut den gamla modellen för 124.900kr.

Om nu det Svenska priset för Opel Corsa-e 50kWh blir ca 220-240.000kr efter rabatter och stöd.
Så behöver fossilversionen kosta runt 110-120.000kr för att få samma mil pris.

Edit:
Vad blir då priset i Sverige för Opel Corsa-e?
29.900euro=316.940kr.

"Lrf rabatt
Rabatt och bonus:Personbilar
Corsa: 11% rabatt, 2 500 kr bonus"

279.586kr efter rabatt.
60.000kr i stöd, netto 219.586kr.

Dock kan ju Opel Sverige vilja lägga på lite på detta pris.
Men under 240.000kr tror jag att man landar på.

Vilket inte är jättebilligt, när man i juli 2018 kunde köpa en Nissan Leaf Visio 40kWh för 233.000kr netto.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Om nu det Svenska priset för Opel Corsa-e 50kWh blir ca 220-240.000kr efter rabatter och stöd.
Så behöver fossilversionen kosta runt 110-120.000kr för att få samma mil pris.
Det beror väl på hur mycket man kör. En Corsa kanske inte är den typen av bil som körs 2000+ mil/år normalt sett.

Men jag gillar faktiskt Corsa-E. Hyfsat ren interiör för att komma från fossilvärlden. Snygg exteriört. LED-matrix strålkastare. Återstår att se vad det svenska priset blir. $29900 blir 332 000 :- omräknat med svensk moms. LRF rabatter och dylikt är väl inget man kan räkna med i dagsläget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Om nu det Svenska priset för Opel Corsa-e 50kWh blir ca 220-240.000kr efter rabatter och stöd.
Så behöver fossilversionen kosta runt 110-120.000kr för att få samma mil pris.
Det beror väl på hur mycket man kör. En Corsa kanske inte är den typen av bil som körs 2000+ mil/år normalt sett.

Men jag gillar faktiskt Corsa-E. Hyfsat ren interiör för att komma från fossilvärlden. Snygg exteriört. LED-matrix strålkastare. Återstår att se vad det svenska priset blir. $29900 blir 332 000 :- omräknat med svensk moms. LRF rabatter och dylikt är väl inget man kan räkna med i dagsläget.
Angående priser.
Det är ju märkligt att Sonos kan komma med en "familjekombi" med 650 liters bagage, 163hk och drag för 25.500 euro.
Varför kan ingen fossilbilstillverkare slå det i dagsläget?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
BEV[e-Rage]
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Jo, försäljningen av LEAF i Sverige har ju gått stadigt nedåt i år:
- Januari 264
- Februari 153
- Mars 134
- April 113
- Maj 17 (!)
Men den ökar väl igen med 62kWh versionen får man anta.
Vill de förbättra statistiken kan ju Nissan Sverige köra en ny kampanj med förmånlig privatleasing, såsom på gamla modellen, och därefter export till Norge.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av bylund »

Zalman3 skrev:
Angående priser.
Det är ju märkligt att Sonos kan komma med en "familjekombi" med 650 liters bagage, 163hk och drag för 25.500 euro.
Varför kan ingen fossilbilstillverkare slå det i dagsläget?
Det är väl inte helt klarlagt att Sonos kan komma med en bil till det priset än. De har ju inte börjat leverera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4211
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Om nu det Svenska priset för Opel Corsa-e 50kWh blir ca 220-240.000kr efter rabatter och stöd.
Så behöver fossilversionen kosta runt 110-120.000kr för att få samma mil pris.
Det beror väl på hur mycket man kör. En Corsa kanske inte är den typen av bil som körs 2000+ mil/år normalt sett.

Men jag gillar faktiskt Corsa-E. Hyfsat ren interiör för att komma från fossilvärlden. Snygg exteriört. LED-matrix strålkastare. Återstår att se vad det svenska priset blir. $29900 blir 332 000 :- omräknat med svensk moms. LRF rabatter och dylikt är väl inget man kan räkna med i dagsläget.
Angående priser.
Det är ju märkligt att Sonos kan komma med en "familjekombi" med 650 liters bagage, 163hk och drag för 25.500 euro.
Varför kan ingen fossilbilstillverkare slå det i dagsläget?
Kan och kan, det får vi se först. Sonos saknar all säkerhetsutrusning som finns i moderna bilar idag. Service nät finns inte, Bilarna hämtas på fabriken. Tror inte längre på Sonos :(
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av Jerker »

Sono Sion heter bilen och den har inte sämre säkerhet än t.ex. den Renault Zoe som sälj idag som fick 5 stjärnor. Men sedan dess har kraven ökat på att man ska ha bl.a. fotgängardetektion och autobroms för att få 5 stjärnor.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Kan och kan, det får vi se först. Sonos saknar all säkerhetsutrusning som finns i moderna bilar idag. Service nät finns inte, Bilarna hämtas på fabriken. Tror inte längre på Sonos :(
Just jag kan göra servicen själv (eller lämna till vilken verkstad som helst) och att jag slipper bilförsäljare och kan beställa över nätet ser jag som de största fördelarna med bilen. Däremot hade jag gärna haft ”autopilot” funktioner.
Verdi

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Sono Sion heter bilen och den har inte sämre säkerhet än t.ex. den Renault Zoe som sälj idag som fick 5 stjärnor. Men sedan dess har kraven ökat på att man ska ha bl.a. fotgängardetektion och autobroms för att få 5 stjärnor.

Ledsen Jerker men någon Sono Sion tror jag inte det blir... :(
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4211
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Sono Sion heter bilen och den har inte sämre säkerhet än t.ex. den Renault Zoe som sälj idag som fick 5 stjärnor. Men sedan dess har kraven ökat på att man ska ha bl.a. fotgängardetektion och autobroms för att få 5 stjärnor.

Ledsen Jerker men någon Sono Sion tror jag inte det blir... :(
Blir det som EU vill kommer vi inte se någon Sono Sion för 25000 €

https://teknikensvarld.se/forslag-2021- ... autobroms/
BEV[e-Rage]
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Sono Sion heter bilen och den har inte sämre säkerhet än t.ex. den Renault Zoe som sälj idag som fick 5 stjärnor. Men sedan dess har kraven ökat på att man ska ha bl.a. fotgängardetektion och autobroms för att få 5 stjärnor.

Ledsen Jerker men någon Sono Sion tror jag inte det blir... :(
Blir det som EU vill kommer vi inte se någon Sono Sion för 25000 €

https://teknikensvarld.se/forslag-2021- ... autobroms/
Blir det som med eCall (2018-04-01) så gäller föreslagna lagar för godkännande av nya bilmodeller efter ett visst datum (2021?).
Dvs, har Sion bara blivit godkänd före dess enligt nuvarande lagar så kan den fortsätta att säljas utan autobroms etc.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Nissan Leaf för dyr?

Inlägg av Limbster »

Det finns ju ett tydligt samband med att Nissan stoppade den förre chefen Carlos Ghosen i fängelse och höjde priser på sina elbilar.
2017 erbjuds jag med ett flertal till att köpa Leaf 2 med 40kwh batteriet och pro pilot för 282930kr efter subventioner, samma bilar säljs dyrare på och kvd och blocket idag. Nissans nya ledning har enligt mig skickat ett tydligt budskap att de inte är speciellt intresserade av elbilar längre.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Skriv svar