Ute ur väntrummet och första längre turen med bilen!
Moderator: Redaktion
Ute ur väntrummet och första längre turen med bilen!
Första längre åkturen avklarad.
Jag och frun tunerade Roslagen under två dagar i SR+:en som hämtades ut måndagen den 24, mycket trevligt! Hon är lika pepp på bilen som jag efter dessa två dagar.
Makalös bil, inte en chans att jag köper en bil med förbränningsmotor efter detta och de andra biltillverkarna har en hel del och bevisa innan jag ska se deras elbilar som ett seriöst alternativ.
Väntar fortfarande på en mjukvaruuppdatering, ligger kvar på 2019.20.2.1 trots en vecka på Wifi.
Kartuppdateringar fick jag hem samma dag som jag plockade ut den. (Prövat fler ombootningar)
Inte helt kompis med telefonintegrationen (eller avsaknaden av), skulle vilja kunna trigga Siri via knapparna i ratten men det går inte.
Laddning:
Besökte Uppsala Supercharger, satt i bilen vid laddningen, dumt.
Kändes som det tog "lång" tid, mycket bättre att uträtta något ärende istället.
Prövade en InCharge laddare vid Öregrund senare i samband med att vi skulle käka. Upplevdes som mycket snabbare men insåg sen när jag kikade på siffrorna i TeslaFi att de var lika snabba.
Den upplevda skillnaden satt i huvudet bara, försöker man göra något samtidigt inser man hur fort det egentligen går. Sitter man kvar i bilen och följer laddningen upplevs det som långsammare.
Camping:
Fungerade överraskande bra men finns lite att finslipa på. Vi testade att sova i bilen med fällda baksäten. Jag är 183 cm lång och sover raklång på rygg, min fru snodde längsta (mesta) platsen (som vanligt) och jag fick ett hörn över. Lärdom: Muta in din plats från början, jag fick i perioder sova på sidan och med böjda ben. Ett alternativ kan vara att förlänga utrymmet genom att lägga någonting mellan huvudstöden i baksätet så att man ha kudden högre upp.
SLÅ AV LARMET! Jag har kollat på flera Youtube klipp och läst om folk som sovit i sina bilar men på något sätt missat detta helt. Glöm inte att slå av larmet via menyn "Säkerhet" i bilen, vi lyckades dra igång det två gånger innan jag insåg misstaget. Att ha telefonen i bilen räcker inte.
Räckviddsångest:
Trodde inte det skulle drabba mig men jodå.
Är det befogat? Tror jag absolut inte, måste bara lära mig att koppla bort det mentalt.
Var aldrig någon fara. Måste inse att man kan ha under 60% utan att bli nervös.
Tvättade av bilen i söndags när vi kom hem och fick då möjlighet att gå igenom lacken lite ordentligare, ser överlag bra ut. Något märkligt märke under ena baklyset som bara syns och känns när bilen är blöt. Olja, lösningsmedel, limrester något sådant kanske? Inte sett det när den är torr. Ska påtala det mest bara för att ha det noterat hos Tesla. Ingenting som jag är orolig över.
Liten lackskada på bakre "stötfångaren" som jag såg redan vid utlämning och då fick noterad men i övrigt ingenting att anmärka på vad det gäller lacken.
När jag torkade bilen så såg jag nedre delen av dörrkanterna och blev i ärlighetens namn fundersam. Hur mycket fukt, salt och grus kommer det inte samlas i denna skåra (se bild) och hur kommer det stå sig framåt om en handfull år?
Frågor:
Hur låser jag upp en låstladdkabel om jag inte har appen?
T.ex. InCharge. Jag valde att avsluta laddningen på skärmen i bilen eller på laddstationen men fortfarande låste den inte upp kabeln i bilen. Bildörr öppen och bilen i övrigt olåst.
Var tvungen att låsa upp kabeln via appen. Gällde både vid InCharge laddning och laddning med Typ 2 kabel vid annan laddplats. T-loggon lyste blått men det hjälpte inte, är jag för stressad?
Med Teslas egna funkar det att låsa upp med knappen på handtaget.
Vad är bästa sättet att få bort insekter som fastnat mellan klarglaset (plast) och spoilern i fronten (se bild). Hade ett par som satt där nu som jag med nöd och näppe fick bort. Vill inte gärna in och peta med grejer emellan mer än nödvändigt.
Kommande problempunkt för fukt och smuts? Insekter i fronten
Jag och frun tunerade Roslagen under två dagar i SR+:en som hämtades ut måndagen den 24, mycket trevligt! Hon är lika pepp på bilen som jag efter dessa två dagar.
Makalös bil, inte en chans att jag köper en bil med förbränningsmotor efter detta och de andra biltillverkarna har en hel del och bevisa innan jag ska se deras elbilar som ett seriöst alternativ.
Väntar fortfarande på en mjukvaruuppdatering, ligger kvar på 2019.20.2.1 trots en vecka på Wifi.
Kartuppdateringar fick jag hem samma dag som jag plockade ut den. (Prövat fler ombootningar)
Inte helt kompis med telefonintegrationen (eller avsaknaden av), skulle vilja kunna trigga Siri via knapparna i ratten men det går inte.
Laddning:
Besökte Uppsala Supercharger, satt i bilen vid laddningen, dumt.
Kändes som det tog "lång" tid, mycket bättre att uträtta något ärende istället.
Prövade en InCharge laddare vid Öregrund senare i samband med att vi skulle käka. Upplevdes som mycket snabbare men insåg sen när jag kikade på siffrorna i TeslaFi att de var lika snabba.
Den upplevda skillnaden satt i huvudet bara, försöker man göra något samtidigt inser man hur fort det egentligen går. Sitter man kvar i bilen och följer laddningen upplevs det som långsammare.
Camping:
Fungerade överraskande bra men finns lite att finslipa på. Vi testade att sova i bilen med fällda baksäten. Jag är 183 cm lång och sover raklång på rygg, min fru snodde längsta (mesta) platsen (som vanligt) och jag fick ett hörn över. Lärdom: Muta in din plats från början, jag fick i perioder sova på sidan och med böjda ben. Ett alternativ kan vara att förlänga utrymmet genom att lägga någonting mellan huvudstöden i baksätet så att man ha kudden högre upp.
SLÅ AV LARMET! Jag har kollat på flera Youtube klipp och läst om folk som sovit i sina bilar men på något sätt missat detta helt. Glöm inte att slå av larmet via menyn "Säkerhet" i bilen, vi lyckades dra igång det två gånger innan jag insåg misstaget. Att ha telefonen i bilen räcker inte.
Räckviddsångest:
Är det befogat? Tror jag absolut inte, måste bara lära mig att koppla bort det mentalt.
Tvättade av bilen i söndags när vi kom hem och fick då möjlighet att gå igenom lacken lite ordentligare, ser överlag bra ut. Något märkligt märke under ena baklyset som bara syns och känns när bilen är blöt. Olja, lösningsmedel, limrester något sådant kanske? Inte sett det när den är torr. Ska påtala det mest bara för att ha det noterat hos Tesla. Ingenting som jag är orolig över.
Liten lackskada på bakre "stötfångaren" som jag såg redan vid utlämning och då fick noterad men i övrigt ingenting att anmärka på vad det gäller lacken.
När jag torkade bilen så såg jag nedre delen av dörrkanterna och blev i ärlighetens namn fundersam. Hur mycket fukt, salt och grus kommer det inte samlas i denna skåra (se bild) och hur kommer det stå sig framåt om en handfull år?
Frågor:
Hur låser jag upp en låstladdkabel om jag inte har appen?
T.ex. InCharge. Jag valde att avsluta laddningen på skärmen i bilen eller på laddstationen men fortfarande låste den inte upp kabeln i bilen. Bildörr öppen och bilen i övrigt olåst.
Var tvungen att låsa upp kabeln via appen. Gällde både vid InCharge laddning och laddning med Typ 2 kabel vid annan laddplats. T-loggon lyste blått men det hjälpte inte, är jag för stressad?
Med Teslas egna funkar det att låsa upp med knappen på handtaget.
Vad är bästa sättet att få bort insekter som fastnat mellan klarglaset (plast) och spoilern i fronten (se bild). Hade ett par som satt där nu som jag med nöd och näppe fick bort. Vill inte gärna in och peta med grejer emellan mer än nödvändigt.
Kommande problempunkt för fukt och smuts? Insekter i fronten
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Re: Ute ur väntrummet och första längre turen med bilen!
Håller med!
Förbränningsmotor är ett avslutat kapitel även för min del.
Campa med frugan måste jag testa!
Har ni köpt någon speciell madrass som är skräddarsydd?
Skulle det inte komma ett ”campers mode”...
Hur mkt batteri går det att ha ventilationen igång en natt?
Campa med frugan måste jag testa!

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
Härlig recension... camping där om larmet var ett bra tips!
Är också undrande om låsningsmekanismen på laddkabeln ifall av icke Tesla standard.
Dörrarna är gjorda av aluminium och borde inte rostriskmässigt vara ett problem.
Är också undrande om låsningsmekanismen på laddkabeln ifall av icke Tesla standard.
Dörrarna är gjorda av aluminium och borde inte rostriskmässigt vara ett problem.
Senast redigerad av snowtroll, redigerad totalt 1 gånger.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Ja, det går inte åka omkring och vara nervig vid 60% laddning, du har ju åtminstone 20 mil kvar då. Eller om du jämför med min Leaf - två laddningar.Bejje skrev:Räckviddsångest:
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Näe - laddaren i Öregrund är väl 50kW??
Model S Standard Range Raven
jeppe_sthlm skrev:Näe - laddaren i Öregrund är väl 50kW??
Hur kunde det då gå lika snabbt som i Fullerö?
Ingen speciell madrass, första bästa bädmadrass vi hade hemma som passade.pefreli skrev:Håller med!
Campa med frugan måste jag testa!![]()
Använde "Behåll klimatanläggningen på" alternativet i menyn ("Keep Climate on", sid 120 i nu aktuell manual), glöm inte slå av larmet också!
Satte AC:n på 21,5 grader och snitttemperaturen ute då mellan 00-07 var 16,5 grader, batteriförbrukning nedan.
Skulle enkelt kunna ha satt temperaturen lägre och kör ett ordentligare täcke eller sovsäck istället.
Var på gränsen till varmt.
Kod: Markera allt
Started Ended Starting Range Ending Range Range Loss kWh Loss
4 Hours 6 Minutes 19:52 23:59 345.08 319.66 25.41 3.34
7 Hours 30 Minutes 00:00 07:30 319.66 242.64 77.02 10.13
Jag tror att svaret ligger i att det var räckviddsångest vid 60%, så förmodligen är detta laddningar med hög procentnivå.Verdi skrev:jeppe_sthlm skrev:Näe - laddaren i Öregrund är väl 50kW??
Hur kunde det då gå lika snabbt som i Fullerö?
Med all sannolikhet slaktar jag matematiken och alla variabler (temperatur, laddningsprocent osv osv, vet att laddtiden inte är linjär) men här är de siffror TeslaFi gav mig på laddningarna och min enkla uträkning:
28 kwh / 44 min = 0,63 kwh per min
16 kwh / 22 min = 0,7 kwh per min
28 kwh / 44 min = 0,63 kwh per min
16 kwh / 22 min = 0,7 kwh per min
80A, 50 kW sa appen (InCharges) att det var så nej.Verdi skrev:Finns det en 100kW laddare i Öregrund?
Laddsiffrorna från TeslaFi kanske kan ge någon med bättre slutledningsförmåga än mig, förklaringen.
Även på skärmen sitter det en liten hänglås symbol vid laddluckan som man kan trycka på för att låsa upp kabeln, men den stannar bara upplåst ett antal sekunder så lite snabb bör man vara.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Tack! Ska kika där. Funderar på att låta bli och koppla fruns telefon till bilen av olika anledningar (fram tills hon har kommit på att vi behöver varsin bilPontus skrev:Även på skärmen sitter det en liten hänglås symbol vid laddluckan som man kan trycka på för att låsa upp kabeln, men den stannar bara upplåst ett antal sekunder så lite snabb bör man vara.

Vore taskigt om hon inte kom ifrån laddstationen då.
Titta även inne i bagaget, på vänstersidan där laddintaget sitter - i ventilationsöppningarna. Där ska sitta en liten dragtråd, så du kan manuellt låsa upp handsken. Sidan 145 i manualen (2019.16)Bejje skrev:Tack! Ska kika där. Funderar på att låta bli och koppla fruns telefon till bilen av olika anledningar (fram tills hon har kommit på att vi behöver varsin bilPontus skrev:Även på skärmen sitter det en liten hänglås symbol vid laddluckan som man kan trycka på för att låsa upp kabeln, men den stannar bara upplåst ett antal sekunder så lite snabb bör man vara.) och låta henne leva med kortet som nyckel.
Tack, det var min första tanke att nyttja den när jag stod där och det inte fungerade. Ska kika på Pontus tips som primär lösning för frun men den där är bra att nämna för henne.Calder skrev:Titta även inne i bagaget, på vänstersidan där laddintaget sitter - i ventilationsöppningarna. Där ska sitta en liten dragtråd, så du kan manuellt låsa upp handsken. Sidan 145 i manualen (2019.16)Bejje skrev:Tack! Ska kika där. Funderar på att låta bli och koppla fruns telefon till bilen av olika anledningar (fram tills hon har kommit på att vi behöver varsin bilPontus skrev:Även på skärmen sitter det en liten hänglås symbol vid laddluckan som man kan trycka på för att låsa upp kabeln, men den stannar bara upplåst ett antal sekunder så lite snabb bör man vara.) och låta henne leva med kortet som nyckel.
Jag försökte det men det resulterade bara i att frun tog min telefon. Jag måste kunna köra bilenBejje skrev:Tack! Ska kika där. Funderar på att låta bli och koppla fruns telefon till bilen av olika anledningar (fram tills hon har kommit på att vi behöver varsin bilPontus skrev:Även på skärmen sitter det en liten hänglås symbol vid laddluckan som man kan trycka på för att låsa upp kabeln, men den stannar bara upplåst ett antal sekunder så lite snabb bör man vara.) och låta henne leva med kortet som nyckel.

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Jag såg något klipp om att man kunde börja öppna bakdörren på bilen för att låsa upp laddaren, tror inte man skulle/behövde öppna dörren bara fälla ut handtaget lite. I värsta fall får man väl dra i tråden men kolla då säkert så att laddning inte pågår.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Den risken har jag inte ens tänkt på!!Pontus skrev:Jag försökte det men det resulterade bara i att frun tog min telefon. Jag måste kunna köra bilenBejje skrev:Tack! Ska kika där. Funderar på att låta bli och koppla fruns telefon till bilen av olika anledningar (fram tills hon har kommit på att vi behöver varsin bilPontus skrev:Även på skärmen sitter det en liten hänglås symbol vid laddluckan som man kan trycka på för att låsa upp kabeln, men den stannar bara upplåst ett antal sekunder så lite snabb bör man vara.) och låta henne leva med kortet som nyckel.

Är de verkligen av aluminium på Model 3?snowtroll skrev:Dörrarna är gjorda av aluminium och borde inte rostriskmässigt vara ett problem.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Oavsett om det är alu eller plåt är det risk för korrosion i saltvatten. Jag skulle pensla kokt linolja i utrymmet, låta det härda några dagar så det får sin sega gummikaraktär. Det följer plåten rörelser i temperatur och spricker inte. Däremot håller det inte i syremiljö så många år, så efter det skulle jag kleta på något lämpligt karosserikitt ovanpå. Då har du garanterat rostskyddat det för evigt.
Edit:
Tittade på bilden på nytt, och jag tycker det ser ut som ett dräneringshål. De får man förstås inte sätta igen!
Då skulle jag nöja mig med litet linolja som jag kontrollerar varje vår om det börjat krackelera. Om så, ta bort det med naglar som går att få loss och pensla på litet nytt.
Gällande glipan mellan lykta o plastkaross: piprensare? Eller sådana där tandrensare som ser ut som piprensare, de är rätt tunna?
Edit:
Tittade på bilden på nytt, och jag tycker det ser ut som ett dräneringshål. De får man förstås inte sätta igen!

Gällande glipan mellan lykta o plastkaross: piprensare? Eller sådana där tandrensare som ser ut som piprensare, de är rätt tunna?
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 2 gång.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Har gogglat runt lite och det verkar som dörrarna är alu men inte skärmarna.Kilowatt skrev:Är de verkligen av aluminium på Model 3?snowtroll skrev:Dörrarna är gjorda av aluminium och borde inte rostriskmässigt vara ett problem.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Pontus skrev:Jag försökte det men det resulterade bara i att frun tog min telefon. Jag måste kunna köra bilenBejje skrev:Tack! Ska kika där. Funderar på att låta bli och koppla fruns telefon till bilen av olika anledningar (fram tills hon har kommit på att vi behöver varsin bilPontus skrev:Även på skärmen sitter det en liten hänglås symbol vid laddluckan som man kan trycka på för att låsa upp kabeln, men den stannar bara upplåst ett antal sekunder så lite snabb bör man vara.) och låta henne leva med kortet som nyckel.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ursäkta att jag kastar mig in i tråden, men skulle man lägga kortet på något speciellt ställe i bilen när man väl ska köra eller räcker det att man låser upp den genom att hålla kortet mot b stolpen och sen bara hoppa in och köra?
Model 3 Long Range AWD
Mellan kopphållarna ska kortet placeras för att kunna köra bilen.Nico skrev:Ursäkta att jag kastar mig in i tråden, men skulle man lägga kortet på något speciellt ställe i bilen när man väl ska köra eller räcker det att man låser upp den genom att hålla kortet mot b stolpen och sen bara hoppa in och köra?
...det där blev lite JoDa...LarsL skrev:Mellan kopphållarna ska kortet placeras för att kunna köra bilen.Nico skrev:Ursäkta att jag kastar mig in i tråden, men skulle man lägga kortet på något speciellt ställe i bilen när man väl ska köra eller räcker det att man låser upp den genom att hålla kortet mot b stolpen och sen bara hoppa in och köra?