Regenerasjon P85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Regenerasjon P85D

Inlägg av miksch »

Etter å ha lest litt om forbruk og regenersjon ved gasavslag hvor man også nevner at lademotstanden ikke er ubetydelig jo mer strøm som regenereres tenkte jeg at det som gjelder for alle biler er at gasppdrag og regenerasjon bør være minimalt. Så jeg har målt mitt forbruk ved bruk av autopilot. Det er ikke ubetydelig. Ved normal kjøring med adaptiv cruisecontrol (med de bakker der hvor jeg bor) ender jeg sjelden under 210 Wh/km. Slår jeg av cruisekontroll og kjører pent med maksimal regenerasjon ved ligger forbruket på ca 200-205 Wh/km. Så har jeg slått på minimal regenerasjon, og det betyr at bilen mer glider frem, at jeg innimellom må slakke på gassen noe tidligere, og at jeg faktisk må bruke bremsene litt mer. Tenkte først at det å måtte bremse var ugunstig, men så ser jeg at forbruket nå ligger på 186Wh/km.
Så det å redusere regenerasjonen under gasavslag gir en gevinst ved at man slipper å være så fintfølende på gaspedalen. Dette på og av blir borte, kjøringen blir jevnere, og forbruket går ned.
Egentlig lønner det seg bare å ha maks regenerasjon når man har et lengre stykke nedoverbakke foran seg. Men så fort det blir flat igjen er redusert regenerasjon å foretrekke.
Er det flere her i forumet som har samme erfaring?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av HelectriC »

miksch skrev:
Etter å ha lest litt om forbruk og regenersjon ved gasavslag hvor man også nevner at lademotstanden ikke er ubetydelig jo mer strøm som regenereres tenkte jeg at det som gjelder for alle biler er at gasppdrag og regenerasjon bør være minimalt. Så jeg har målt mitt forbruk ved bruk av autopilot. Det er ikke ubetydelig. Ved normal kjøring med adaptiv cruisecontrol (med de bakker der hvor jeg bor) ender jeg sjelden under 210 Wh/km. Slår jeg av cruisekontroll og kjører pent med maksimal regenerasjon ved ligger forbruket på ca 200-205 Wh/km. Så har jeg slått på minimal regenerasjon, og det betyr at bilen mer glider frem, at jeg innimellom må slakke på gassen noe tidligere, og at jeg faktisk må bruke bremsene litt mer. Tenkte først at det å måtte bremse var ugunstig, men så ser jeg at forbruket nå ligger på 186Wh/km.
Så det å redusere regenerasjonen under gasavslag gir en gevinst ved at man slipper å være så fintfølende på gaspedalen. Dette på og av blir borte, kjøringen blir jevnere, og forbruket går ned.
Egentlig lønner det seg bare å ha maks regenerasjon når man har et lengre stykke nedoverbakke foran seg. Men så fort det blir flat igjen er redusert regenerasjon å foretrekke.
Er det flere her i forumet som har samme erfaring?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det är väl inte speciellt för P85D? Detta ämnet gäller väl alla Model S (och kanske alla elbilar)? Jag har alltid haft åsikten att regenerering i stort sett är en komfortfunktion, du slipper att bromsa så ofta, men du klarar ofta att göra det bättre själv utan regen. I tillägg, så behöver bromsarna användas då och då, annars rostar dom. Problemet med TACC i Model S är att den ALLTID försöker hålla hastigheten till 100%, den ger inte utrymme för minsta coasting när situationen egentligen hade tillåtit det. Jag ser att den ständigt ligger och ger gas/regenererar +- hela tiden runt "0":an Det känns inte som det mest energieffektiva körsätt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av Martinen »

Man måste lära sig att köra på optimalt sätt. Regeneration ska användas istället för bromsarna inte istället för coasting. Detta sköter man såklart bättre själv än farthållaren.
Jag skulle vilja ha möjlighet att justera hur regen-bromsningen styrs. Istället för att styra hur mycket den ska bromsa med den översta cm på gaspedalen så Skulle de första delen av bromspedalen aktiverat motorbromsen och sen om man trycker hårdare aktiverat de mekaniska bromsarna.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av Stefan T »

Jag tycker det inte är problem med regen på min roadster det enda jag saknar är att bromsljuset inte tänds innan man rör bromsen
Har man vanlig bil med automat så motorbromsar den med och en manuell om du inte trycker ner kopplingen
Enda skillnaden är att det är mer på teslan
Costing är inte speciellt svår bara hålla gasen kring 0
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av Martinen »

Jag tycker inte heller det är något problem. Bilen är så billig i drift ändå, så det spelar egentligen ingen roll om den drar 5% mer eller mindre förrutom om man har problem med räckvidden. Har man det så får man var med noggrann med hur man kör.
Vissa moderna automatare motorbromsar nästan inget alls förän man trycker på bromsen. Dom frikopplar istället när man släpper på gasen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av LarsL »

Jag hade önskat mer elektriskbroms på bromspedalen, helst hela vägen ner till noll vid normalkörning. Då hade vi sparat mycket bromdamm i innerstadsmiljöer, något som de bilfientliga mupparna ofta tar upp som ett större problem än att vi bränner olja.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
Man måste lära sig att köra på optimalt sätt. Regeneration ska användas istället för bromsarna inte istället för coasting. Detta sköter man såklart bättre själv än farthållaren.
Jag skulle vilja ha möjlighet att justera hur regen-bromsningen styrs. Istället för att styra hur mycket den ska bromsa med den översta cm på gaspedalen så Skulle de första delen av bromspedalen aktiverat motorbromsen och sen om man trycker hårdare aktiverat de mekaniska bromsarna.
Ja, precis. Det bästa att göra i effektivitetsordning är ju det här:

1. Coasta (mest effektivt)
2. Regenerera (tar åtminstone tillvara på en del av energin)
3. Bromsa med bromsarna (släpper ut rörelseenergin som värme rakt ut i luften, och bör undvikas i största mån)

Vad jag inte förstår är varför det verkar som om Tesla inte har kopplat regenfunktionen till bromspedalen. Så är det på min Outlander. Jag kan dels ställa in hur mycket regen jag vill ha när jag släpper gaspedalen (finns sex olika inställningar), men oavsett vilken inställning jag har så lägger den på mer regen när jag trycker på bromsen. Bromsar jag lite lätt med bromspedalen får jag bara regen, ingen vanlig bromsning, men trycker jag mer går de mekaniska bromsarna in också. Så om jag vill köra maximalt effektivt kan jag stänga av regenbromsning via gaspedalen och sen regenbromsa helt via bromspedalen (även om det är svårt att avgöra när den faktiskt kopplar in de mekaniska bromsarna också).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av sondell »

Det här dyker upp ibland. Att ha det på bromsen, eller i olika steg, när man släpper gasen. Känns inte som man förstått konceptet då. Teslas regen är ju steglöst. Man släpper alltså inte gasen. Det gör man om man måste bromsa mer än regen och då använder man bromsen. I det tillfället är regen också på max. Detta funkar ju ypperligt när man fått koll på det. Så har man möjlighetren att begränsa regen om man vill. Det är ju främst användbart vid vinterväglag för att man inte av misstag ska släppa gasen helt och få sladd.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 674
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av Bengt »

sondell skrev:
Det här dyker upp ibland. Att ha det på bromsen, eller i olika steg, när man släpper gasen. Känns inte som man förstått konceptet då. Teslas regen är ju steglöst. Man släpper alltså inte gasen. Det gör man om man måste bromsa mer än regen och då använder man bromsen. I det tillfället är regen också på max. Detta funkar ju ypperligt när man fått koll på det. Så har man möjlighetren att begränsa regen om man vill. Det är ju främst användbart vid vinterväglag för att man inte av misstag ska släppa gasen helt och få sladd.
+1
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 12 nov 2014 09:50
Ort: Lomma

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av FAJ »

sondell skrev:
Det här dyker upp ibland. Att ha det på bromsen, eller i olika steg, när man släpper gasen. Känns inte som man förstått konceptet då. Teslas regen är ju steglöst. Man släpper alltså inte gasen. Det gör man om man måste bromsa mer än regen och då använder man bromsen. I det tillfället är regen också på max. Detta funkar ju ypperligt när man fått koll på det. Så har man möjlighetren att begränsa regen om man vill. Det är ju främst användbart vid vinterväglag för att man inte av misstag ska släppa gasen helt och få sladd.
Håller med.
Helt fantastiskt att jobba med gaspedalen för att få olika effekt på regen. Åkte på kurviga skånska småvägar idag och det var en fantastisk känsla när man fick in flytet att jobba med gasen för att få olika bromskraft.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av HelectriC »

FAJ skrev:
sondell skrev:
Det här dyker upp ibland. Att ha det på bromsen, eller i olika steg, när man släpper gasen. Känns inte som man förstått konceptet då. Teslas regen är ju steglöst. Man släpper alltså inte gasen. Det gör man om man måste bromsa mer än regen och då använder man bromsen. I det tillfället är regen också på max. Detta funkar ju ypperligt när man fått koll på det. Så har man möjlighetren att begränsa regen om man vill. Det är ju främst användbart vid vinterväglag för att man inte av misstag ska släppa gasen helt och få sladd.
Håller med.
Helt fantastiskt att jobba med gaspedalen för att få olika effekt på regen. Åkte på kurviga skånska småvägar idag och det var en fantastisk känsla när man fick in flytet att jobba med gasen för att få olika bromskraft.

Har du den inställd på svag eller stark regen då?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av Martinen »

sondell skrev:
Det här dyker upp ibland. Att ha det på bromsen, eller i olika steg, när man släpper gasen. Känns inte som man förstått konceptet då. Teslas regen är ju steglöst. Man släpper alltså inte gasen. Det gör man om man måste bromsa mer än regen och då använder man bromsen. I det tillfället är regen också på max. Detta funkar ju ypperligt när man fått koll på det. Så har man möjlighetren att begränsa regen om man vill. Det är ju främst användbart vid vinterväglag för att man inte av misstag ska släppa gasen helt och få sladd.
Japp så är det, men det var nog inte det som var poängen med diskussionen.
Jag tycker också att det är mycket smidigt att kunna köra med en pedal och när man väl fick in känslan så funkar det riktigt bra.
Tycker ändå att den vid inställning av låg regen eller vid låga hastigheter skulle börja med att motobromsa mer när man trycker på bromsen istället för att de mekaniska bromsarna används direkt. Givetvis måste även den bromsverkan vara steglös.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av sondell »

Martinen skrev:
sondell skrev:
Det här dyker upp ibland. Att ha det på bromsen, eller i olika steg, när man släpper gasen. Känns inte som man förstått konceptet då. Teslas regen är ju steglöst. Man släpper alltså inte gasen. Det gör man om man måste bromsa mer än regen och då använder man bromsen. I det tillfället är regen också på max. Detta funkar ju ypperligt när man fått koll på det. Så har man möjlighetren att begränsa regen om man vill. Det är ju främst användbart vid vinterväglag för att man inte av misstag ska släppa gasen helt och få sladd.
Japp så är det, men det var nog inte det som var poängen med diskussionen.
Jag tycker också att det är mycket smidigt att kunna köra med en pedal och när man väl fick in känslan så funkar det riktigt bra.
Tycker ändå att den vid inställning av låg regen eller vid låga hastigheter skulle börja med att motobromsa mer när man trycker på bromsen istället för att de mekaniska bromsarna används direkt. Givetvis måste även den bromsverkan vara steglös.


Ja det är bra förslag. Skicka till Tesla ;). Full regen vid bromsning borde man ju kunna få även med regen satt till Low ja. Det andra kanske är svårt utan växellåda?
I övrigt kan jag tänka mig att man i början kör snålare med low regen eftersom rulla är bättre än regen. När man fått in coastingen spelar det nog minde roll. Eller blir sämre. Så ska man nog passa sig för att jämföra Range siffror från en dag till en annan om inte förhållandena är helt lika. Samma sträcka , samma trafik, samma vind, samma solförhållanden, samma temperatur, samma typ av vägbana etc... T.o.m lufttrycket bör ju vara lika ;). I luften alltså, och förstås i däcken.
Farthållare blir ju suboptimal om den använder regen där man.inte hade gjort det själv utqn den.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av bylund »

Man kan ju trycka lite lätt på accelerationspedalen i nerförsbackar, lagom förbi regenen om det kommer en uppförsbacke strax efter nerförsbacken. Då rullar man ner och en liten bit upp innan farthållaren tar över. Det finns ju så klart en gräns för hur mycket snabbare man bör låta det gå innan man tappar mer på det extra luftmotståndet än förlusterna regenen (och en gräns för hur mycket fortare man vill låta det gå).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av LarsL »

Tekniskt så måste det vara en baggis att lägga steglös regen på bromsen. Det borde i princip bara handla om en mjukvaruuppdatering. Problemet är väl att Model S är inriktat på sport och på krokiga vägar förstår jag att kraftig regen på gaspedalen funkar bra, men komfort är det inte.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av sondell »

LarsL skrev:
Tekniskt så måste det vara en baggis att lägga steglös regen på bromsen. Det borde i princip bara handla om en mjukvaruuppdatering. Problemet är väl att Model S är inriktat på sport och på krokiga vägar förstår jag att kraftig regen på gaspedalen funkar bra, men komfort är det inte.
Just den delen jag har lite svårt att förstå. För mig är det ju en enorm komfort att slippa flytta högerfoten. Däremot är jag enig i att det borde vara en smal sak att lägga det på bromsen och så kanske ha det som ett val på displayen hur man vill ha det, om man vill köra "old style" eller inte :). Och var ett bra förslag med förstärkt regen vid bromsning om man valt låg regen, dock förstås även steglös där då.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av danni »

Personligen föredrar jag också max regen på gaspedalen. Mycket lättare att reglera körningen fint då. Men om man vill köra så snålt det någonsin går så tror jag det hade varit lättare om man kunde flytta regen från gaspedalen till bromsen helt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av LarsL »

Och som jag sa längre upp så vill man nog flytta över hela bromseffekten till regen. Det borde gå att konstruera elektriska bromsar som är säkra dvs bromsar vid fel i systemet. Därför hade det varit snyggt om den bästa elbilen redan nu hade möjlighet att stanna på elektromagnetiska bromsar.
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 12 nov 2014 09:50
Ort: Lomma

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av FAJ »

HelectriC skrev:
FAJ skrev:
sondell skrev:
Det här dyker upp ibland. Att ha det på bromsen, eller i olika steg, när man släpper gasen. Känns inte som man förstått konceptet då. Teslas regen är ju steglöst. Man släpper alltså inte gasen. Det gör man om man måste bromsa mer än regen och då använder man bromsen. I det tillfället är regen också på max. Detta funkar ju ypperligt när man fått koll på det. Så har man möjlighetren att begränsa regen om man vill. Det är ju främst användbart vid vinterväglag för att man inte av misstag ska släppa gasen helt och få sladd.
Håller med.
Helt fantastiskt att jobba med gaspedalen för att få olika effekt på regen. Åkte på kurviga skånska småvägar idag och det var en fantastisk känsla när man fick in flytet att jobba med gasen för att få olika bromskraft.

Har du den inställd på svag eller stark regen då?
Kör på stark regen och använder gasen för att reglera hur mycket som skall återgenereras. Har nu fått till det så passagerarn inte känner av det när man kör till vardags.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av Ragnarferdinand »

Jag tycker Toyota löste det bra i min gamla Prius. Lägga i B med växelspaken! Enkelt motorbromsa med en spak inför en korsning. Superbra.
PS. Man kan ju lägga i Neutral med en lätt "nudge" spaken.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av pegs »

bylund skrev:
Man kan ju trycka lite lätt på accelerationspedalen i nerförsbackar, lagom förbi regenen om det kommer en uppförsbacke strax efter nerförsbacken. Då rullar man ner och en liten bit upp innan farthållaren tar över. Det finns ju så klart en gräns för hur mycket snabbare man bör låta det gå innan man tappar mer på det extra luftmotståndet än förlusterna regenen (och en gräns för hur mycket fortare man vill låta det gå).
Håller helt med. Den här diskussionen handlar ju om när man vill köra maximalt snålt. Eco-driving på el-bilsvis.
Bra att ta fram när prognosen är att man står på minus när man kommer fram till destinationen ;-)

- Bromsa med bromsen == 100% av rörelseenergin försvinner som värme.
- Bromsa med regen == 40% av rörelseenergin försvinner som värmen. (Kan inte minnas var jag sett siffran.)
- Undvik att bromsa alls och behåll rörelseenergin. (Vid måttligt ökad fart är det effektivare än regen. Som bylund säger, det gäller till en gräns.)

Det kräver fokus och en del träning för att minimera regen när man vill snålköra (a.k.a electric-eco-driving)
Som en del i tråden föreslår tror jag också att snålkörning skulle underlättas av ett läge där man har låg eller ingen re-gen på gaspedalen och re-gen på bromspedalen.

PS. Inget man har någon större nytta av då man har gott om kräm i batteriet och vill utnyttja bilens.. ähm.. dynamik dock :-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5571
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Regenerasjon P85D

Inlägg av Gustafsson »

Håller helt med. Den aggressiva regen är inte bra vid långkörning, men passar bättre i stan. Har några års erfarenhet av min förra bil, prius plug-in, med endast ca 15 km eldrift (batteri med nominellt drygt 4kWh). Om man vid långfärd kunde få regen på bromsen i stället samt "frihjul"/ no torque eller liknande med släppt gaspedal skulle det sannolikt spara ganska många kilometer då det är trickigt att hålla bilen mitt emellan acceleration och regen-läge. Körtekniken som nämnts med att tillåta bilen öka hastighet nedför för att sakta av med bara lätt gaspådrag uppför sparar mycket el också. Nån som provat med mindre aggressiv regen på långfärd och jämfört ?
Gillar dock det kraftigare regen-möjligheten vid stadskörning, där känns den klockren :-).

Plats för nya softwareuppdateringar/valmöjligheter ! Om alla andra jämförelser bortses från har priusen (både PHV och HV) bättre optimeringar här. Långresa i Norge i somras med Prius PHV 0.36 l/mil utan laddning...Laddade f.ö. fullt från nästan tomt vid regen nedför fjällen (1200 m höjdskillnad) = 1,5-1,8 mil regenererad körsträcka.

/ 70D med 125 mil på mätaren och helnöjd :D frånsett att de 44 milen räckvidd i reklamen bör prutas ned till realistiska siffror !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar