Låst laddlucka

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hannes_e
Teslaägare

Låst laddlucka

Inlägg av hannes_e »

När jag låser upp bilen (genom att bara öppna med handtaget tack vare att jag har mobilen med mig) så är laddluckan fortfarande låst.
Jag måste antingen in i bilen och låsa upp luckan från skärmen, eller ta fram mobilen och låsa upp den från appen.

Är det alltid så eller finns det nån inställning ?
Att den låser fast laddkabeln när man låser bilen kan väl vara rimligt, men varför skulle man vilja ha laddluckan låst om bilen är upplåst...

(Erkänner att jag inte läst manualen)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Re: Låst laddlucka

Inlägg av Teslaspolen »

Enligt standarden för Typ 2 ska kabeln alltid vara låst när bilen laddar.
Användarvisningsbild
hannes_e
Teslaägare

Inlägg av hannes_e »

även när den laddat färdigt?
Användarvisningsbild
hannes_e
Teslaägare

Inlägg av hannes_e »

tydligen finns det kablar med (troligen tesla-specifik) knapp på handtaget.
https://www.evchargeking.com/en/cable-r ... iphase-32a
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

hannes_e skrev:
även när den laddat färdigt?
Ja, annars skulle teoretiskt någon kunna stjäla kabeln.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Kabeln låser sig alltid när kabeln sätts i. Även om du laddat färdigt så kan underhållsström gå genom kabeln, ex. om du har AC på med kabeln i.

Om den inte skulle låsa sig finns risk för ljusbågar när den dras ur, vilket sliter på laddkontakterna.
Det finns en nödögla i bagageutrymmet bakom laddporten som släpper spärren på mekanisk väg, ett tips är att leta reda på den så du vet var den finns ifall en laddare någon gång skulle vägra släppa kabeln.

När jag använder allmänna typ2 utan knapp så brukar jag använda appen för att kunna ta bort kabeln. Smidigare än att behöva gå in i bilen och trycka på skärmen.
Användarvisningsbild
hannes_e
Teslaägare

Inlägg av hannes_e »

förstår att man mekaniskt vill hindra att kabeln dras ut när man faktiskt laddar (drar ström genom kabeln).
Men teslan vet ju om den laddar eller inte (är färdig) så den skulle ju kunna släppa låset när bilen är färdigladdad (vill man börja ladda igen utan att dra ur kabeln igen så kan den ju bara låsa igen).

Har inte så står förståelse för scenariot att man vill stöldskydda kabeln medan bilen är upplåst. När min bil är upplåst är jag i den eller väldigt nära den och stöldrisken i det läget kan jag leva med.

Kanske köper en sån här, https://www.evchargeking.com/en/tesla-b ... or-kit-16a, och byter ut kontakten.

Visst är det ett i-landsproblem, men det var bra mycket smidigare på leafen när man hade knappen...
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Visst skulle Tesla kunna gjort så kabeln låser upp sig själv om bilen är upplåst och den drar 0W genom kabeln men de tillfällen detta skulle skett lär varit försvinnande få för de allra flesta. Så fort du öppnar dörren för att låsa upp bilen går ju AC och all elektronik igång och då börjar den dra ström från kabeln igen även om bilen är färdigladdad.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Kablen går även att låsa upp genom att hålla in bakluckan på fjärren i 3-5 sekunder.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare

Inlägg av Kevork »

Tycker att på Model 3 skulle de lägga till finessen att är man vid bilen med nyckeln går det låsa upp kabeln genom att trycka på laddluckans touch-knapp (nedre högra hörnet).
Användarvisningsbild
hannes_e
Teslaägare

Inlägg av hannes_e »

kikat skrev:
Visst skulle Tesla kunna gjort så kabeln låser upp sig själv om bilen är upplåst och den drar 0W genom kabeln men de tillfällen detta skulle skett lär varit försvinnande få för de allra flesta. Så fort du öppnar dörren för att låsa upp bilen går ju AC och all elektronik igång och då börjar den dra ström från kabeln igen även om bilen är färdigladdad.
gör den ? har du nån info på det?
Användarvisningsbild
hannes_e
Teslaägare

Inlägg av hannes_e »

EnTraktor skrev:
Kablen går även att låsa upp genom att hålla in bakluckan på fjärren i 3-5 sekunder.
"bakluckan på fjärren" ?
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

hannes_e skrev:
EnTraktor skrev:
"bakluckan på fjärren" ?
EnTraktor syftar på nyckeln till MS & MX. Tror bara att han missade att denna tråd ligger i forumdelen 'Model 3' (vilket inte är så konstigt, glömmer ofta att kolla det själv).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

hannes_e skrev:
kikat skrev:
Du kan se i skärmen hur mycket ström den drar. Tryck stoppa laddning eller dra ner gränsen så laddningen blir klar, så ser du att bilen fortsätter dra 1-2kW från kabeln. Stäng av AC så drar den knappt något om inte batteriet behöver kylning, du hör om kylkompressorn stänger av sig. Så är det åtminstone på min 3a.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Här ett av de få sakerna som Typ-1 kabeln gjorde bättre. På vår gamla Leaf så var kabeln upplåst med fasthakad om den laddade men bilen var olåst. Sedan kunde man bara trycka ned den mekaniska knappen på kontakten och dra, då avslutades laddning/AC strömmen direkt och man kunde dra ut sladden utan att fippla med nycklar eller knappar inne i bilen.

Smidigt! Vilket Model 3 verkligen inte är idag om man använder något annat än Teslas egna kablar (UMC, SuperCharger, Wall Connector).
Användarvisningsbild
hannes_e
Teslaägare

Inlägg av hannes_e »

kikat skrev:
hannes_e skrev:
kikat skrev:
Du kan se i skärmen hur mycket ström den drar. Tryck stoppa laddning eller dra ner gränsen så laddningen blir klar, så ser du att bilen fortsätter dra 1-2kW från kabeln. Stäng av AC så drar den knappt något om inte batteriet behöver kylning. Så är det åtminstone på min 3a.
ok, då kan jag ju ha förståelse för att man behöver säga till att man vill ta ut sladden. knapp på sladden borde vara standard som på J1772.
Användarvisningsbild
hannes_e
Teslaägare

Inlägg av hannes_e »

Teslaspolen skrev:
Här ett av de få sakerna som Typ-1 kabeln gjorde bättre. På vår gamla Leaf så var kabeln upplåst med fasthakad om den laddade men bilen var olåst. Sedan kunde man bara trycka ned den mekaniska knappen på kontakten och dra, då avslutades laddning/AC strömmen direkt och man kunde dra ut sladden utan att fippla med nycklar eller knappar inne i bilen.

Smidigt! Vilket Model 3 verkligen inte är idag om man använder något annat än Teslas egna kablar (UMC, SuperCharger, Wall Connector).
är det knapp på kontakten om man köper wall connector ? (trodde jag var smart som köpte billigare sladd...)
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

hannes_e skrev:
Teslaspolen skrev:

är det knapp på kontakten om man köper wall connector ? (trodde jag var smart som köpte billigare sladd...)
Yes, det är det.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
hannes_e
Teslaägare

Inlägg av hannes_e »

ok, då förstår jag att det här inte är ett problem för många. Skulle köpt WC... Tack för all förklaring.
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare

Inlägg av jonasperh »

Tycker att Tesla borde kunna fixa så att kontakten låses upp automatiskt när bilen låses upp om den är färdigladdad. Är lite bökigt när man har typ-2 laddare som jag har nu i brf:ens garage och man måste dra upp mobilen + appen för att låsa upp varje gång man ska iväg.
Men blir snart flytt till hus och då har vi skaffat Teslas wall connector så då blir de mycket smidigare.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

jonasperh skrev:
Tycker att Tesla borde kunna fixa så att kontakten låses upp automatiskt när bilen låses upp om den är färdigladdad. Är lite bökigt när man har typ-2 laddare som jag har nu i brf:ens garage och man måste dra upp mobilen + appen för att låsa upp varje gång man ska iväg.
Men blir snart flytt till hus och då har vi skaffat Teslas wall connector så då blir de mycket smidigare.
Då kommer klimatanläggningen och bilen i övrigt tvingas gå på batteriet istället för via kabeln och laddningen kommer inte starta igen när effekten sjunker om man står där längre tid. Visserligen så skall den väl bara låsa upp om bilen är olåst så det kanske inte är någon längre tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mysman

Inlägg av Mysman »

Enl. utsago har man 10 sek på sig från upplåst bil att lossa kabeln innan den låser igen.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 3&start=20
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare

Inlägg av Breeze »

Jag har märkt det senaste tiden att min laddlucka avger ett tick-tock ljud varannan sekund. Testat öppna o stänga den men kommer alltid tillbaks.
Någon som märkt samma med sin?
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare

Inlägg av LarsA »

Hade så på min BMW i3, då var det spärren till laddhandsken som fått spel och åkte upp-ner.
Gick inte att DC ladda och fick bytas på verkstad. :|
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare

Inlägg av Breeze »

Min låter fast jag inte har en laddhandsken i. Ska testa o stoppa i laddhandsken ett par gånger o sen om det försvinner...
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Skriv svar