Testa bromsarna

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Testa bromsarna

Inlägg av SALVETA »

Som hyfsat nybliven ägare av en 3:a har jag mest njutit av att slippa bromsa med skivorna men kom idag på att jag skulle testa så ABS osv funkar genom att bromsa riktigt ordentligt eftersom det var blött ute.
Det var ganska obehagligt för bromsarna tog inte alls bra dom första gångerna så jag är glad att jag testade detta nu och inte fick uppleva det i skarpt läge.
Kanske har dom något rostskydd på för att dom ska hålla sig fina tills leverans eller något.
Så tips till er som inte bromsat ordentligt med bilen ännu är att göra det, men givetvis om det inte finns någon bakom
Så här i efterhand är det lätt att tänka att detta är något man borde gjort direkt som efter man tvättat bilen och det har jag ju gjort lite så man känner att dom tar och inte glider, men att tvärnita var en helt annan grej och det kändes som att försöka få stopp på ett godståg.
Nu får jag väl rostiga skivor istället men hellre det och kunna få stopp på bilen i tid.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Testa bromsarna

Inlägg av taliz »

Bra å bromsa hårt med jämna mellanrum för att se att allt funkar, och få bort rost.
Märkte inget konstigt på min P, men så körde jag rätt hårt från start... ingen avgasgenerator som behöver köras in.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Bromsar ska användas annars somnar dom in, dvs dom fungerar inte när du som bäst behöver dom. Rost får du om du inte använder bromsarna!
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

De kan säkert vara att de är så nya.. Jag bytte broms belägg nyligen på min bil och de tog några mil och inbromsningar innan de fu gerade lika effektivt som de gamla. Garanterat någon skydds yta som ska slitas bort.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Jag bromsar hårt då och då men har aldrig fått rostiga skivor på trean, inte ens efter tvätt. Någon som fått rostiga skivor?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Bromsarna måste ju slitas in emot skiva och belägg för att ta riktigt bra. Att de inte skulle vara avfettade ser jag som osannolikt, går ju inte att ha smorda bromsar.

Men det är ett problem med bromsar på elbilar. Jag har bekymmer på Leafen där bromsarna rostar sönder och börjar skrapa i. Jag försöker bromsa ordentligt lite då och då men det är ju en enorm skillnad emot hur man bromsar med en avgasbil.
JockeH

Inlägg av JockeH »

Enligt den här artikeln:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... -revealed/
Så ska bromsarna hålla 240 000 mil. :shock:
Jag har inte heller sett rost på mina skivor, till skillnad från våran Leaf och Passat GTE som rostar en del...
Värsta rost-bilden är från Passaten (2 tim efter tvätt!
Den andra från Leafen.
/Jocke
20190809_192916.jpg
20190809_192937.jpg
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

JockeH skrev:
Enligt den här artikeln:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... -revealed/
Så ska bromsarna hålla 240 000 mil. :shock:
Jag har inte heller sett rost på mina skivor, till skillnad från våran Leaf och Passat GTE som rostar en del...
Värsta rost-bilden är från Passaten (2 tim efter tvätt!
Den andra från Leafen.
/Jocke
Jag läste också det men det låter lite väl positivt, men är det bättre än på dom flesta bilarna så är det ju bra. Jag har inte heller sett något på mina efter jag bromsade rejält och då har det ändå varit en del körningar i regn.
Skriv svar