Adaptiv farthållare?
Moderator: Redaktion
Adaptiv farthållare?
Hej,
När min 2016 MX är på Werksta för plåtskada efter en 4 taggars råbock i sidan... Då har jag fått låna en Audi A6.. Och EN sak jag verkligen gillar är dess adaptiva farthållare! Den saktar ner vi lägre hastighet, och ökar igen vid högre hastighet, genom att läsa skyltarna ordentligt och i bra förväg verkar det som. Enda är väl att man inte kan ställa in några km/h mer som nån generell inställning.. Som man ju kan i Teslan. Inte vad jag hittat i alla fall..
Jag undrar om det är jag som inte fattat hur man gör detta med MX, eller om det helt enkelt inte fungerar alls?
Och om det inte fungerar på min 2016 modell kommer det fungera på nya MX som man går i väntans tider för?
När min 2016 MX är på Werksta för plåtskada efter en 4 taggars råbock i sidan... Då har jag fått låna en Audi A6.. Och EN sak jag verkligen gillar är dess adaptiva farthållare! Den saktar ner vi lägre hastighet, och ökar igen vid högre hastighet, genom att läsa skyltarna ordentligt och i bra förväg verkar det som. Enda är väl att man inte kan ställa in några km/h mer som nån generell inställning.. Som man ju kan i Teslan. Inte vad jag hittat i alla fall..
Jag undrar om det är jag som inte fattat hur man gör detta med MX, eller om det helt enkelt inte fungerar alls?
Och om det inte fungerar på min 2016 modell kommer det fungera på nya MX som man går i väntans tider för?
Re: Adaptiv farthållare?
Lite oklart vad du syftade på. Men Tesla har väl ännu inte lanserat funktionen för att läsa av trafikskyltar, den ska eventuellt komma i nästa version av FSD/Autopilot? Vad Tesla gör nu är väl att förlitar sig på data från kartor, vilket inte stämmer alltid.
Re: Adaptiv farthållare?
Bockjakten har visserligen startat men jag tror inte att en Model X uppfyller kraven för vad man får fälla ett rådjur med...
AP1 läser av skyltarna och anpassar hastigheten därefter. AP2 gör det dock inte ännu, ryktas om att det kommer i och med kommande uppdatering men MobileEye (som används i AP1 men inte AP2) har patent på detta.
AP1 läser av skyltarna och anpassar hastigheten därefter. AP2 gör det dock inte ännu, ryktas om att det kommer i och med kommande uppdatering men MobileEye (som används i AP1 men inte AP2) har patent på detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Adaptiv farthållare?
Audis farthållare läser visserligen av skyltar, men den funktionen du beskriver, att bilen sänker hastigheten lagom före skylten, är faktiskt GPS-styrd. Det är alltså inte på något vis kopplat till bilens förmåga att läsa skyltar. Det är inte heller begränsat till hastighetsskyltar, den bromsar även en bra bit inför korsningar och rondeller osv. Det fungerar i princip till 100% så länge kartorna är up-to-date. Så fort man kör på en nybyggd väg berättar bilen för föraren att den prediktiva farthållaren är ur funktion. Då bromsar bilen inte förrän den ser skyltarna, vilket fortfarande fungerar rätt bra. Audis system tillåter tyvärr ingen tolerans. 90 är 90. Punkt. Det är lite småjobbigt. Det man kan ställa in är att den bromsar något senare inför en hastighetssänkning och gasar på något tidigare när det kommer en sträcka med högre hastighet. Men oftast puttar man upp spaken ett hack så att man inte blir ett trafikhinder.
Riktigt jobbigt blir det bara när kartorna inte stämmer, dvs bilen tror att den har koll, men kartdatat är åt helvete fel. Vi har t.ex. en nybyggd 100-väg utanför Lidköping där bilen helt plötsligt tvänitar eftersom kartdatat uppenbarligen säger att det är en 30-väg.
Elon har för länge sedan (2 år sedan kanske?) , efter en förfrågan från en forummedlem här, lovat att även Tesla ska kunna bromsa före skyltarna och inte efter. Finns inte än. Coming soon....
Riktigt jobbigt blir det bara när kartorna inte stämmer, dvs bilen tror att den har koll, men kartdatat är åt helvete fel. Vi har t.ex. en nybyggd 100-väg utanför Lidköping där bilen helt plötsligt tvänitar eftersom kartdatat uppenbarligen säger att det är en 30-väg.
Elon har för länge sedan (2 år sedan kanske?) , efter en förfrågan från en forummedlem här, lovat att även Tesla ska kunna bromsa före skyltarna och inte efter. Finns inte än. Coming soon....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Adaptiv farthållare?
Det som jag är ute efter är att bilen saktar ner vid exv 80 km/h och se tillbaka upp igen till 100 km/h. Vare sig det är via skylt eller GPS...uppenbarligen läser den ju redan skyltarna OCH GPS. Men farthållare anpassar sig inte till den lägre hastigheten. Jag TROR jag har AP1.
Re: Adaptiv farthållare?
Uhm menar du att även Audi har detta problem alltså?mati skrev:Riktigt jobbigt blir det bara när kartorna inte stämmer, dvs bilen tror att den har koll, men kartdatat är åt helvete fel. Vi har t.ex. en nybyggd 100-väg utanför Lidköping där bilen helt plötsligt tvänitar eftersom kartdatat uppenbarligen säger att det är en 30-väg.
Låter ju lagom knasigt att den går på kartdata trots att den kan läsa skyltar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Adaptiv farthållare?
Den gör det om du kör i AP-mode, iaf min med AP 2,5.Teslanorr skrev:Det som jag är ute efter är att bilen saktar ner vid exv 80 km/h och se tillbaka upp igen till 100 km/h. Vare sig det är via skylt eller GPS...uppenbarligen läser den ju redan skyltarna OCH GPS. Men farthållare anpassar sig inte till den lägre hastigheten. Jag TROR jag har AP1.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Adaptiv farthållare?
Med AP1 gör Tesla detta ifall metadata säger att det är en "Restricted road" dvs en väg med mötande trafik på 80-sträckan. Man måste dock ha satt den högre hastigheten under AP. Den höjer aldrig till mer än vad du själv har satt i hastighet.HelectriC skrev:Den gör det om du kör i AP-mode, iaf min med AP 2,5.Teslanorr skrev:Det som jag är ute efter är att bilen saktar ner vid exv 80 km/h och se tillbaka upp igen till 100 km/h. Vare sig det är via skylt eller GPS...uppenbarligen läser den ju redan skyltarna OCH GPS. Men farthållare anpassar sig inte till den lägre hastigheten. Jag TROR jag har AP1.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Adaptiv farthållare?
Som någon sagt så anpassar Tesla redan hastigheten efter hastighetsbegränsning på restricted roads. Jag kör en sådan varje dag till jobbet (med AP2) och där anpassar den hastigheten både ner och upp igen. En av 70-sträckorna den sänker för korsar dock motorvägen (som inte är restricted) och där gasar den plötsligt upp igen när jag är på bron ovanför motorvägen - trots att jag alltså fortfarande befinner mig på 70-sträckan på den lilla vägen. Blir med andra ord rätt ryckigt.
Så beteendet finns, men har en hel del utrymme för förbättring. Det jag ser fram emot mest är det som TS imponerats av i Audin, nämligen att den anpassar hastigheten i förväg.
Normalt beteende är ju att bromsa in i god tid innan och börja höja hastigheten lite i förväg. Som Teslan gör nu framstår man ju som lite onykter.
Och körskollärarna skulle nog påpeka att det endast är korrekt att bromsa ner i förväg. Acceleration ska ju egentligen ske först efter att hastighetsgränsen höjts.
Så beteendet finns, men har en hel del utrymme för förbättring. Det jag ser fram emot mest är det som TS imponerats av i Audin, nämligen att den anpassar hastigheten i förväg.
Normalt beteende är ju att bromsa in i god tid innan och börja höja hastigheten lite i förväg. Som Teslan gör nu framstår man ju som lite onykter.
Och körskollärarna skulle nog påpeka att det endast är korrekt att bromsa ner i förväg. Acceleration ska ju egentligen ske först efter att hastighetsgränsen höjts.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Adaptiv farthållare?
Hur ska den annars göra? Den bromsar ju långt före skylten, dvs oftast innan den syns, så att man har föreskriven hastighet när man passerar skylten, eller strax därefter. Jag kan inte komma på ett annat sätt att lösa detta på. När hastighetsbegränsingen inte finns med på kartan så reagerar bilen inte förrän den faktiskt ser skylten, logiskt. Men kameran är lite närsynt så att säga. Skyltarna upptäcks i regel inte förrän man är nästan framme. Och då blir det lite som i Teslan, dvs tvärnit vid skylten, eftersom bilen inte visste att den skulle komma.taliz skrev:Uhm menar du att även Audi har detta problem alltså?mati skrev:Riktigt jobbigt blir det bara när kartorna inte stämmer, dvs bilen tror att den har koll, men kartdatat är åt helvete fel. Vi har t.ex. en nybyggd 100-väg utanför Lidköping där bilen helt plötsligt tvänitar eftersom kartdatat uppenbarligen säger att det är en 30-väg.
Låter ju lagom knasigt att den går på kartdata trots att den kan läsa skyltar.
Tvärtom är det så att så fort bilen upptäcker att den har bromsat för en skylt som bara finns på kartan men inte i verkligheten, så återgår den till den gamla hastigheten. Men det är klart att det kan bli jobbigt när man alltid kör på vägar där GPS-datat inte stämmer. Då är det bara stänga av funktionen och låta bilen enbart gå efter de skyltarna som den faktiskt ser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Adaptiv farthållare?
Regen när skylten upptäcks borde vara lagom. Hursomhelst är det då "som vanligt", alla klagar på att "Tesla suger" för de inte kan läsa skyltar och bromsar felaktigt pga taskig kartdata. Nu visar det sig alltså att det inte är något unikt för Tesla, utan samma problem drabbar Audi(och troligen andra som använder Mobileye?).mati skrev:Hur ska den annars göra? Den bromsar ju långt före skylten, dvs oftast innan den syns, så att man har föreskriven hastighet när man passerar skylten, eller strax därefter. Jag kan inte komma på ett annat sätt att lösa detta på. När hastighetsbegränsingen inte finns med på kartan så reagerar bilen inte förrän den faktiskt ser skylten, logiskt. Men kameran är lite närsynt så att säga. Skyltarna upptäcks i regel inte förrän man är nästan framme. Och då blir det lite som i Teslan, dvs tvärnit vid skylten, eftersom bilen inte visste att den skulle komma.taliz skrev:Uhm menar du att även Audi har detta problem alltså?mati skrev:Riktigt jobbigt blir det bara när kartorna inte stämmer, dvs bilen tror att den har koll, men kartdatat är åt helvete fel. Vi har t.ex. en nybyggd 100-väg utanför Lidköping där bilen helt plötsligt tvänitar eftersom kartdatat uppenbarligen säger att det är en 30-väg.
Låter ju lagom knasigt att den går på kartdata trots att den kan läsa skyltar.
Tvärtom är det så att så fort bilen upptäcker att den har bromsat för en skylt som bara finns på kartan men inte i verkligheten, så återgår den till den gamla hastigheten. Men det är klart att det kan bli jobbigt när man alltid kör på vägar där GPS-datat inte stämmer. Då är det bara stänga av funktionen och låta bilen enbart gå efter de skyltarna som den faktiskt ser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Adaptiv farthållare?
Då är vi där igen. Men okej då.
Skyltavläsningen fungerar ungefär 10m innan man passerar skylten. Det kan vara tidigare eller senare, men på ett ungefär. Och det beror såklart på kamerans upplösning och den tillgängliga processorkraften. Det går såklart i teorin att hitta även en skylt som står 100m lägre fram, men det skulle kräva mycket mer upplösning och processorkraft. Det är ingen som gör detta. Att bromsa när skylten upptäcks är således för sent. Framförallt när det står en fartkamera precis efter skylten.
Du läste förmodligen aldrig riktigt vad jag skrev, men Audis prediktiva farthållare reagerar på allt möjligt, inte bara hastighetsskyltar. Den varnar och bromsar lagom tidigt inför kurvor och rondeller, den anpassar regenereringens styrka utifrån vägens beskaffenhet, den accelererar aldrig upp till den maximalt tillåtna hastigheten, när den vet att den kommer en ny hastighetsbegränsning lite längre fram. Praktiskt på tyska landsvägar med ständiga 70-100-70-50-70-100... Den kör som em människa med lokalkännedom skulle man kunna säga.
Skyltavläsningen är bara en liten del av det hela. Visst läser den skyltar. Men den förmågan används bara som ett komplement. Det hela fungerar otoligt bra. Långt bättre än allt annat jag har sett och testat hittills.
Skyltavläsningen fungerar ungefär 10m innan man passerar skylten. Det kan vara tidigare eller senare, men på ett ungefär. Och det beror såklart på kamerans upplösning och den tillgängliga processorkraften. Det går såklart i teorin att hitta även en skylt som står 100m lägre fram, men det skulle kräva mycket mer upplösning och processorkraft. Det är ingen som gör detta. Att bromsa när skylten upptäcks är således för sent. Framförallt när det står en fartkamera precis efter skylten.
Du läste förmodligen aldrig riktigt vad jag skrev, men Audis prediktiva farthållare reagerar på allt möjligt, inte bara hastighetsskyltar. Den varnar och bromsar lagom tidigt inför kurvor och rondeller, den anpassar regenereringens styrka utifrån vägens beskaffenhet, den accelererar aldrig upp till den maximalt tillåtna hastigheten, när den vet att den kommer en ny hastighetsbegränsning lite längre fram. Praktiskt på tyska landsvägar med ständiga 70-100-70-50-70-100... Den kör som em människa med lokalkännedom skulle man kunna säga.
Skyltavläsningen är bara en liten del av det hela. Visst läser den skyltar. Men den förmågan används bara som ett komplement. Det hela fungerar otoligt bra. Långt bättre än allt annat jag har sett och testat hittills.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Adaptiv farthållare?
Jaja, Audin är otroligt bra, förutom då när den inte är det. 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Adaptiv farthållare?
Farthållaren är väldigt bra, ja. Oavsett vad du tycker. Men eftersom du inte har testat den kan du egentligen inte tycka nånting alls.taliz skrev:Jaja, Audin är otroligt bra, förutom då när den inte är det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Adaptiv farthållare?
Tyckte nyss du sa att den fantombromsade?mati skrev:Farthållaren är väldigt bra, ja. Oavsett vad du tycker. Men eftersom du inte har testat den kan du egentligen inte tycka nånting alls.taliz skrev:Jaja, Audin är otroligt bra, förutom då när den inte är det.
Nåja, kan säkert tänka mig att den i nuläget är "jämnare" än Tesla. Min Model 3 accelerar och bromsar lite lite för kraftigt, inte så det känns ryckigt men det "känns", något mjukare skulle den kunna vara. Men det kommer nog med nån OTA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Adaptiv farthållare?
Hastighetsskyltarna längs vägarna är anpassade för bilister som kör sina bilar helt själva. Det är tänkt att det ska räcka att börja sänka hastigheten när man ser skylten (med sina egna ögon alltså). Är marginalen för liten sitter det en tilläggsskylt med avstånd.
Re: Adaptiv farthållare?
Ja exakt, kan en människa se det borde kameror kunna göra det också.Fredrik j skrev:Hastighetsskyltarna längs vägarna är anpassade för bilister som kör sina bilar helt själva. Det är tänkt att det ska räcka att börja sänka hastigheten när man ser skylten (med sina egna ögon alltså). Är marginalen för liten sitter det en tilläggsskylt med avstånd.
Det där med tilläggsskyltar är väl en rätt ny företeelse förövrigt? Har inte för mig det fanns skyltar med att en viss hastighet gäller om tex 200m för 20 år sen. Men de bör ju hjälpa automatiken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Adaptiv farthållare?
Japp, då kanske bilen bromsar vid tilläggsskylten iställettaliz skrev:Ja exakt, kan en människa se det borde kameror kunna göra det också.Fredrik j skrev:Hastighetsskyltarna längs vägarna är anpassade för bilister som kör sina bilar helt själva. Det är tänkt att det ska räcka att börja sänka hastigheten när man ser skylten (med sina egna ögon alltså). Är marginalen för liten sitter det en tilläggsskylt med avstånd.
Det där med tilläggsskyltar är väl en rätt ny företeelse förövrigt? Har inte för mig det fanns skyltar med att en viss hastighet gäller om tex 200m för 20 år sen. Men de bör ju hjälpa automatiken.

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Adaptiv farthållare?
Naah, tom min gamla V60 uppfattade att det var just en tilläggsskylt.Jeppe_E skrev:Japp, då kanske bilen bromsar vid tilläggsskylten iställettaliz skrev:Ja exakt, kan en människa se det borde kameror kunna göra det också.Fredrik j skrev:Hastighetsskyltarna längs vägarna är anpassade för bilister som kör sina bilar helt själva. Det är tänkt att det ska räcka att börja sänka hastigheten när man ser skylten (med sina egna ögon alltså). Är marginalen för liten sitter det en tilläggsskylt med avstånd.
Det där med tilläggsskyltar är väl en rätt ny företeelse förövrigt? Har inte för mig det fanns skyltar med att en viss hastighet gäller om tex 200m för 20 år sen. Men de bör ju hjälpa automatiken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Adaptiv farthållare?
Min volvo s90 fattar också att det är en tilläggsskylt och sänker inte farten innan den "riktiga" skylten. Jag tror tilläggsskylten sitter där steget i hastighetsgränser hoppar över ett steg. T.ex. från 100 ner till 70.
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Adaptiv farthållare?
Det vore ju såklart bra om de fick ordning på skyltavläsningen men jag vore betydligt gladare om det kom en lösning på fantombromsningarna
(Eller iaf. få möjligheten att stänga av den adaptiva funktionen och få en gammaldags farthållare. Har hört det ryktas att man kunnat göra det förr...) Efter att min bil blivit rädd för bropelare, mötande trafik (oftast med en fil i min färdriktning mellan) och husvagnar nära filmarkeringarna så undviker jag att använda farthållare på 2+1 och motorvägar. Har experimenterat en del med inställningarna för avstånd och varningar men det verkar inte spela någon roll... Är det någon som borde göra skillnad?
Har 2019.5.15 eftersom bilen (S 75D från 2018) konsekvent misslyckas med att installera uppdateringar. Funkar det möjligen bättre med en nyare version?

Har 2019.5.15 eftersom bilen (S 75D från 2018) konsekvent misslyckas med att installera uppdateringar. Funkar det möjligen bättre med en nyare version?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Adaptiv farthållare?
Det fungerar avsevärt bättre på nyare versioner. Inte perfekt på något sätt, men stor skillnad.sven-labil skrev:Det vore ju såklart bra om de fick ordning på skyltavläsningen men jag vore betydligt gladare om det kom en lösning på fantombromsningarna(Eller iaf. få möjligheten att stänga av den adaptiva funktionen och få en gammaldags farthållare. Har hört det ryktas att man kunnat göra det förr...) Efter att min bil blivit rädd för bropelare, mötande trafik (oftast med en fil i min färdriktning mellan) och husvagnar nära filmarkeringarna så undviker jag att använda farthållare på 2+1 och motorvägar. Har experimenterat en del med inställningarna för avstånd och varningar men det verkar inte spela någon roll... Är det någon som borde göra skillnad?
Har 2019.5.15 eftersom bilen (S 75D från 2018) konsekvent misslyckas med att installera uppdateringar. Funkar det möjligen bättre med en nyare version?
Boka en servicetid i appen och beskriv problemet.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Adaptiv farthållare?
Teslanorr skrev:Hej,
När min 2016 MX är på Werksta för plåtskada efter en 4 taggars råbock i sidan... Då har jag fått låna en Audi A6.. Och EN sak jag verkligen gillar är dess adaptiva farthållare! Den saktar ner vi lägre hastighet, och ökar igen vid högre hastighet, genom att läsa skyltarna ordentligt och i bra förväg verkar det som. Enda är väl att man inte kan ställa in några km/h mer som nån generell inställning.. Som man ju kan i Teslan. Inte vad jag hittat i alla fall..
Jag undrar om det är jag som inte fattat hur man gör detta med MX, eller om det helt enkelt inte fungerar alls?
Och om det inte fungerar på min 2016 modell kommer det fungera på nya MX som man går i väntans tider för?
Kan ge spännande effekter. I Kalmar på en 60väg läser audi etron 120km/h som det står på skylten för tåget som går jämte. Så har du farthållaren på där så gasar den kvickt upp till 120

Tesla model X beställd 2019-10-30
El till spotpris, timmätning, 500kr att handla smarta prylar för och halva elpriset för elbilsladdning https://invite.tibber.com/249003e6
El till spotpris, timmätning, 500kr att handla smarta prylar för och halva elpriset för elbilsladdning https://invite.tibber.com/249003e6
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Adaptiv farthållare?
konungen skrev:Teslanorr skrev:Hej,
När min 2016 MX är på Werksta för plåtskada efter en 4 taggars råbock i sidan... Då har jag fått låna en Audi A6.. Och EN sak jag verkligen gillar är dess adaptiva farthållare! Den saktar ner vi lägre hastighet, och ökar igen vid högre hastighet, genom att läsa skyltarna ordentligt och i bra förväg verkar det som. Enda är väl att man inte kan ställa in några km/h mer som nån generell inställning.. Som man ju kan i Teslan. Inte vad jag hittat i alla fall..
Jag undrar om det är jag som inte fattat hur man gör detta med MX, eller om det helt enkelt inte fungerar alls?
Och om det inte fungerar på min 2016 modell kommer det fungera på nya MX som man går i väntans tider för?
Kan ge spännande effekter. I Kalmar på en 60väg läser audi etron 120km/h som det står på skylten för tåget som går jämte. Så har du farthållaren på där så gasar den kvickt upp till 120


S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19