TPMS?
Moderator: Redaktion
- MrStarhouse
- Teslaägare
TPMS?
Nu får ni ursäkta om frågan ställts förut, lite svårt att hitta.
Fungerar standard TPMS sensorer för en Model 3? Nån speciell "standard" sensor i så fall? Eller måste man ha en Tesla Original?
Frågan pga av att jag tänkte köpa vinterhjul från bythjul.com och dom var lite fundersamma kring TPMS.
Fungerar standard TPMS sensorer för en Model 3? Nån speciell "standard" sensor i så fall? Eller måste man ha en Tesla Original?
Frågan pga av att jag tänkte köpa vinterhjul från bythjul.com och dom var lite fundersamma kring TPMS.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
- ChristerSjo
- Teslaägare
Re: TPMS?
Så här svarade Bythjul när jag mailade dom i juli
"Om din bil är utrustad med TPMS så kommer det att dyka upp i varukorgen där du lagt in däcken, så det medföljer!
Vi säljer två olika typer modeller, den ene sitter som en ventil i fälgen och den andra sätter man mellan däck och fälg som heter "Redi sensor" och det är en förprogrammerad sensor som är klar för montering"
Vid det tillfället dök det aldrig upp någon TPMS i varukorgen. Kan ha ändrat sig sedan dess.
"Om din bil är utrustad med TPMS så kommer det att dyka upp i varukorgen där du lagt in däcken, så det medföljer!
Vi säljer två olika typer modeller, den ene sitter som en ventil i fälgen och den andra sätter man mellan däck och fälg som heter "Redi sensor" och det är en förprogrammerad sensor som är klar för montering"
Vid det tillfället dök det aldrig upp någon TPMS i varukorgen. Kan ha ändrat sig sedan dess.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Var inne och provade nu. TPMS dyker upp i varukorgen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Ringde själv idag till byt hjul och de sa att de tre alt av tpms som kommer fram vid beställning funkar lika bra. Bara olika märken varav den sista dyraste är tesla original. Enl dem så går det också att välja annan däckbredd om man så önskar. Jag är själv sugen på att gå ner till 225 på vinterdäcken pga att det finns tystare däck i den dimensionen.
- ChristerSjo
- Teslaägare
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
- MrStarhouse
- Teslaägare
När jag testade i fredags så dök det inte upp nån tpms i varukorgen, jag ska testa igen till veckan så får vi se.ChristerSjo skrev:Var inne och provade nu. TPMS dyker upp i varukorgen.
- MrStarhouse
- Teslaägare
Jag testade lite nu igen. Om jag väljer en vanlig model 3, inte Performance så dyker det upp tpms sensorer att välja i varukorgen, men inte om jag väljer en Performance som jag ju har.MrStarhouse skrev:När jag testade i fredags så dök det inte upp nån tpms i varukorgen, jag ska testa igen till veckan så får vi se.ChristerSjo skrev:Var inne och provade nu. TPMS dyker upp i varukorgen.
Det måste vara en bugg i byt hjuls websida.
Men va tusan!!! Jag antog att TPMS ingick i det paketet jag beställde eftersom det inte dök upp vid beställning. Skickade ett mail till kundtjänst om att de får lägga till det annars åker däcken tillbaka till dem (hämtar inte ut dem).
Går det stänga av TPMS larmet på Model 3?
Går det stänga av TPMS larmet på Model 3?
Hej,Black skrev:Ringde själv idag till byt hjul och de sa att de tre alt av tpms som kommer fram vid beställning funkar lika bra. Bara olika märken varav den sista dyraste är tesla original. Enl dem så går det också att välja annan däckbredd om man så önskar. Jag är själv sugen på att gå ner till 225 på vinterdäcken pga att det finns tystare däck i den dimensionen.
Är ute efter däck i den dimensionen, har du något märke och modell som du rekommenderar?
Model 3 Long Range AWD
Jag beställde i söndags.
Jag fegade ur på 225 så det blev 235/45-18 nokian r3 med näst billigaste vinterfälgen MONACO GRAND PRIX SILVER 8X18 5/114 ET40 B67.1 inkl billigaste tpms ventilerna.
Drygt 15k slutade det på.
Tänkte nästan ringa i morse och ändra till viking 7 men orkade inte krångla...
Hade jag inte fegat ur hade det blivit good year ug2 sct 225/45-18 (67db)...
Jag fegade ur på 225 så det blev 235/45-18 nokian r3 med näst billigaste vinterfälgen MONACO GRAND PRIX SILVER 8X18 5/114 ET40 B67.1 inkl billigaste tpms ventilerna.
Drygt 15k slutade det på.
Tänkte nästan ringa i morse och ändra till viking 7 men orkade inte krångla...
Hade jag inte fegat ur hade det blivit good year ug2 sct 225/45-18 (67db)...
Ja.
Först väljer jag bil (Model 3 LR AWD -19)
Sedan väljer jag fälg och addar 4 st i varukorgen
Sedan fortsätt handla.
Sedan väljer jag däck och addar 4 st
sedan Dyker val av tpms upp som "lägg till" under dina beställningar i varukorgen och då får man välja mellan 3 st sorter inkl teslas original.
Obs. Jag beställde till en LR AWD och ingen Performance som inte verkar finnas med i sortimentet.
Först väljer jag bil (Model 3 LR AWD -19)
Sedan väljer jag fälg och addar 4 st i varukorgen
Sedan fortsätt handla.
Sedan väljer jag däck och addar 4 st
sedan Dyker val av tpms upp som "lägg till" under dina beställningar i varukorgen och då får man välja mellan 3 st sorter inkl teslas original.
Obs. Jag beställde till en LR AWD och ingen Performance som inte verkar finnas med i sortimentet.
...men 95 räcker väl gott...Black skrev:Obs. Anledningen till att jag fegade och beställde 235 var belastningsklassen 99 (225/45 = 95) Man måste antagligen välja 225/50-r18 99 för att få samma viktklass på däcken.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Jag köpte Teslas orginal TPMS. Pratade med en däckfirma som som hade monterat universal tpms och det hade varit problem ibland att de tappat kontakten. Kändes jobbigt att kränga av hjulen och fixa med ventiler. Teslas orginal hade alltid fungerat.
Black skrev:Jag köpte de billigaste... Jag återkommer hur de fungerar.
Har du hunnit kolla???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.