När levereras bilen?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 sep 2019 23:15

När levereras bilen?

Inlägg av _jimmyT_ »

Beställde en Model S första veckan i september har sedan dess bara stått reservationsnummer under ”Min Tesla”, om jag förstår det rätt skall det omvandlas till ett VIN-nummer vid produktionsstart. Sen är det produktion och frakt till Sverige.
Säljaren sa en till tre månaders väntetid, men troligen närmare en än tre. Snart har en månad gått och väntan är olidlig.

När får jag bilen? :)
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
McMagnus
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 27 jul 2019 11:58

Re: När levereras bilen?

Inlägg av McMagnus »

Haha! Oj, förlåt skrattet, det va inte elakt, bara igenkännande.

Du har snudd på 100 sidor att läsa om du joinar "cyklar"-tråden! God läsning!

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=16803
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: När levereras bilen?

Inlägg av Walker »

_jimmyT_ skrev:
Beställde en Model S första veckan i september har sedan dess bara stått reservationsnummer under ”Min Tesla”, om jag förstår det rätt skall det omvandlas till ett VIN-nummer vid produktionsstart. Sen är det produktion och frakt till Sverige.
Säljaren sa en till tre månaders väntetid, men troligen närmare en än tre. Snart har en månad gått och väntan är olidlig.

När får jag bilen? :)
Det klassiska Tesla-svaret (som jag lärde mig här på forumet) ”Hur långt är ett snöre?” :D
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Seimawn
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 jul 2019 19:00

Re: När levereras bilen?

Inlägg av Seimawn »

Jag beställde 30/8 och har fortfarande inte fått ett VIN. Tror jag kollar 10 gånger om dagen :)
Ni som vet, från det att man får ett VIN, hur länge dröjer det till leverans?

EDIT: Kollar efter VIN i source koden.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: När levereras bilen?

Inlägg av Walker »

Seimawn skrev:
Jag beställde 30/8 och har fortfarande inte fått ett VIN. Tror jag kollar 10 gånger om dagen :)
Ni som vet, från det att man får ett VIN, hur länge dröjer det till leverans?

EDIT: Kollar efter VIN i source koden.
...som sagt...
Hur långt är ett snöre?
Jag fick inget VIN alls innan leverans. Fick regnr på telefon 3 dagar innan leverans
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 sep 2019 23:15

Re: När levereras bilen?

Inlägg av _jimmyT_ »

Tröttsamt när man inte kan ha full koll. Jag som älskar att planera... hur gjorde ni med vinterhjul, beställde inga direkt för att slippa extra förmånsvärde, är det bara att ringa o lägga en separat beställning på detta så att den kommer med vintehjulen på? Tänker att leveransen blir mitt i vargavintern.
Model S LR 2019
0daytesla
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 sep 2019 09:23

Re: När levereras bilen?

Inlägg av 0daytesla »

Walker skrev:
Seimawn skrev:
Jag beställde 30/8 och har fortfarande inte fått ett VIN. Tror jag kollar 10 gånger om dagen :)
Ni som vet, från det att man får ett VIN, hur länge dröjer det till leverans?

EDIT: Kollar efter VIN i source koden.
...som sagt...
Hur långt är ett snöre?
Jag fick inget VIN alls innan leverans. Fick regnr på telefon 3 dagar innan leverans
Samma upplevelse, otroligt tveksam customer support från Teslas sida efter beställning. Samtliga interaktioner inititerades av mig själv, känner många andra tidigare Tesla ägare som också säger att bilden är tydlig - support o kundservice har gått i stå iom Model 3. Från ett fåtal till mainstream men organisationen har inte skalat + att Elon ju annonserade drastiska nerskärningar tidigare i år till att man ska behålla showrooms etc i viss mån. Är nog rörigt värre internt.
2019 Model 3 LR+ AWD white 18" Aero
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 sep 2019 23:15

Re: När levereras bilen?

Inlägg av _jimmyT_ »

Var tvungen att slå en signal till numret som finns i mitt teslakonto. Damen berättade att säljaren varit lite optimistiskt, i vanlig ordning, och att inga leveranser var på ingång just nu. Trolig leverans är i november :(
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: När levereras bilen?

Inlägg av ChristerSjo »

_jimmyT_ skrev:
Tröttsamt när man inte kan ha full koll. Jag som älskar att planera... hur gjorde ni med vinterhjul, beställde inga direkt för att slippa extra förmånsvärde, är det bara att ringa o lägga en separat beställning på detta så att den kommer med vintehjulen på? Tänker att leveransen blir mitt i vargavintern.
Nu är det väll så att allt som följer med bilen vid försäljning, vilket vinterhjul normalt gör, skall läggas till förmånsvärdet är direktiven på mitt jobb.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: När levereras bilen?

Inlägg av GreenMachine »

Ja den här veckan så levereras det det inte några bilar alls??? Fick just besked om att man ”stänger för leveranser eftersom man haft kvartalsavslut” wft??
Är det en förskola eller ett företag??
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: När levereras bilen?

Inlägg av ChristerSjo »

GreenMachine skrev:
Ja den här veckan så levereras det det inte några bilar alls??? Fick just besked om att man ”stänger för leveranser eftersom man haft kvartalsavslut” wft??
Är det en förskola eller ett företag??
Det är kvartalshetsen som finns bland alla börsnoterade företag världen över.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: När levereras bilen?

Inlägg av Pontus »

GreenMachine skrev:
Ja den här veckan så levereras det det inte några bilar alls??? Fick just besked om att man ”stänger för leveranser eftersom man haft kvartalsavslut” wft??
Är det en förskola eller ett företag??
Det är ett amerikanskt bolag, dvs en blandning :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: När levereras bilen?

Inlägg av Pontus »

ChristerSjo skrev:
_jimmyT_ skrev:
Tröttsamt när man inte kan ha full koll. Jag som älskar att planera... hur gjorde ni med vinterhjul, beställde inga direkt för att slippa extra förmånsvärde, är det bara att ringa o lägga en separat beställning på detta så att den kommer med vintehjulen på? Tänker att leveransen blir mitt i vargavintern.
Nu är det väll så att allt som följer med bilen vid försäljning, vilket vinterhjul normalt gör, skall läggas till förmånsvärdet är direktiven på mitt jobb.
Det är väl helt rätt, du slipper inte förmånsvärdet bara för att du beställer vinterhjulen separat. De ska alltid med i förmånsvärdet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: När levereras bilen?

Inlägg av Bjorn »

Jag beställde 28/8 och har inte fått VIN.
Jag har ju dock en MS redan så jag är inte lika frustrerad.

Jag tror de fick rätt maxat med de 197 st som levererades i september.
Det stod "Uppskattad leveranstid: september" på beställningssidan långt in i september. Sen ändrade de direkt till november.
Tror inte de skickar några bilar under september utan de levereras lokalt i Californien i kvartalshetsandan. Alltså kommer inga nu på ett tag.

Kanske har de fått rätt många beställningar. Det var rätt många passa-på-saker som iallafall triggade mig.
- Elon har sagt att en interiör som baserad på M3 inte kommer än på ett tag så om man vill ha bilen inom nåt år så är det lika bra att beställa nu.
- Subventionerad kurs USD /SEK som kan höjas när som helst. Den kostar mig inte mycket mer nu än 2015 och då får jag rätt mycket mer.
- Det har kommet många positiva recensioner av nyheterna i Raven, både drivlina, förbrukning och fjädring.
- Bra förmånsvärde som ändras vid årsskiftet. Det måste ju inte bli högre men det är ändå rätt bra nu och det är aldrig kul med osäkerhet.
- Räntesubvention på leasing. Först till 0,49% sen till 0,99% när jag slog till. Nu är det osubventionerat 1,95%.
- Fri Suc. Vet man inte hur länge det finns
- Dessutom så passade pärlvit mig bra = 22100:- sparat. Det gäller förstås inte alla.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: När levereras bilen?

Inlägg av Tobberoth »

Vet inte till vilken nivå man kan lita på tesla carriers spreadsheeten, men den verkar rätt trovärdig och enligt den har det inte kommit någon båt med teslor till europa sen början av september, och det är ingen ny på G än. Så man kan ju iskallt räkna med absolut minst en halv månad om man inte fått sin bil än, bara på tiden de tar dem att skeppa hit dem.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: När levereras bilen?

Inlägg av KnightRider »

Bjorn skrev:
Jag beställde 28/8 och har inte fått VIN.
Jag har ju dock en MS redan så jag är inte lika frustrerad.

Jag tror de fick rätt maxat med de 197 st som levererades i september.
Det stod "Uppskattad leveranstid: september" på beställningssidan långt in i september. Sen ändrade de direkt till november.
Tror inte de skickar några bilar under september utan de levereras lokalt i Californien i kvartalshetsandan. Alltså kommer inga nu på ett tag.

Kanske har de fått rätt många beställningar. Det var rätt många passa-på-saker som iallafall triggade mig.
- Elon har sagt att en interiör som baserad på M3 inte kommer än på ett tag så om man vill ha bilen inom nåt år så är det lika bra att beställa nu.
- Subventionerad kurs USD /SEK som kan höjas när som helst. Den kostar mig inte mycket mer nu än 2015 och då får jag rätt mycket mer.
- Det har kommet många positiva recensioner av nyheterna i Raven, både drivlina, förbrukning och fjädring.
- Bra förmånsvärde som ändras vid årsskiftet. Det måste ju inte bli högre men det är ändå rätt bra nu och det är aldrig kul med osäkerhet.
- Räntesubvention på leasing. Först till 0,49% sen till 0,99% när jag slog till. Nu är det osubventionerat 1,95%.
- Fri Suc. Vet man inte hur länge det finns
- Dessutom så passade pärlvit mig bra = 22100:- sparat. Det gäller förstås inte alla.
Jag resonerade exakt som du kring dina punkter. Beställde min vita Model S den 6 augusti och hämtade den igår den 30 september. Tyvärr ett litet jack i klädseln på baksidan av nakstödet på förarstolen. Sedan lite knottrig lack på bakluckan vid infästningen. Några småsaker till som alla noterades vid leveransen. Överlag nöjd men har idag lämnat in för lackbehandling och stenskottsfolie så blir utan bilen några dagar.
Användarvisningsbild
Oopsen
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 sep 2019 14:48

Re: När levereras bilen?

Inlägg av Oopsen »

Beställde en lagerbil med ”kvartalserbjudande”, dvs låg ränta. säljaren sa att den garanterat skulle levereras innan kvartalets slut, då det var normalt. Detta var i mitten av sept. Valde då att se till att min nuvarande bil försvann senast 30/9. Väntade på leveransinfo varje dag, då jag betalade snabbt också. Vad hände, jo idag fick jag reda på att bilen blir försenad pga av en spricka i vindrutan som tydligen tar 1 månad att byta!!!!??? Ny leveranstid blir november. Blir en jobbig dag i morgon för säljaren, då jag vill ha en lösning, eller backa affären. Letar själv alternativ, men priserna på nästan nya Modell S är ju horribla. Vem betalar mer än dagens nypris för en begagnad bil...
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 sep 2019 23:15

Re: När levereras bilen?

Inlägg av _jimmyT_ »

Oopsen skrev:
Beställde en lagerbil med ”kvartalserbjudande”, dvs låg ränta. säljaren sa att den garanterat skulle levereras innan kvartalets slut, då det var normalt. Detta var i mitten av sept. Valde då att se till att min nuvarande bil försvann senast 30/9. Väntade på leveransinfo varje dag, då jag betalade snabbt också. Vad hände, jo idag fick jag reda på att bilen blir försenad pga av en spricka i vindrutan som tydligen tar 1 månad att byta!!!!??? Ny leveranstid blir november. Blir en jobbig dag i morgon för säljaren, då jag vill ha en lösning, eller backa affären. Letar själv alternativ, men priserna på nästan nya Modell S är ju horribla. Vem betalar mer än dagens nypris för en begagnad bil...
Tröttsamt. Hur har det gått för dig i samtalen med säljaren?
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
Oopsen
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 sep 2019 14:48

Re: När levereras bilen?

Inlägg av Oopsen »

Säljaren är på "min" sida. Tyvärr verkar säljarorganisationen & leveransorganisationen inte prata med varandra :idea:

Helt plötsligt "hittade" man också en annan skada, som man inte informerat om tidigare, detta när jag föreslog att de skulle ta bilen till Carglass för att byta ruta, då de gör det på 1 dag.. :mrgreen:

Just nu inväntar jag en möjlig lånebil, annars backar jag affären och börjar om med en egenspecad bil (inte lager) och köper mig en billig rackare under väntetiden..
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 sep 2019 23:15

Re: När levereras bilen?

Inlägg av _jimmyT_ »

Nu behöver jag stöd känner jag.

Jag beställde bilen i början av september, säljaren sa då 1-3mån leverans, men troligen ca 1 månad. Det har ju naturligtvis gått förbi.. 3 månader blir i så fall i början av december. När jag är inne på Tesla och bygger bilen så står det leverans i november, vilket medför att min också bör levereras då.

Jag har inte fått VIN än, och undrar hur de skall hinna bygga och leverera under november, det är ju bara ca 6v kvar innan november är slut? För som jag förstått det så tar det ca 4-5v att köra bilen med båt hit, det lämnar ca 1v att bygga och de har inte ens börjat bygga.

Finns det någon där ute som kan lugna mina nerver? :)
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: När levereras bilen?

Inlägg av Tobberoth »

_jimmyT_ skrev:
Nu behöver jag stöd känner jag.

Jag beställde bilen i början av september, säljaren sa då 1-3mån leverans, men troligen ca 1 månad. Det har ju naturligtvis gått förbi.. 3 månader blir i så fall i början av december. När jag är inne på Tesla och bygger bilen så står det leverans i november, vilket medför att min också bör levereras då.

Jag har inte fått VIN än, och undrar hur de skall hinna bygga och leverera under november, det är ju bara ca 6v kvar innan november är slut? För som jag förstått det så tar det ca 4-5v att köra bilen med båt hit, det lämnar ca 1v att bygga och de har inte ens börjat bygga.

Finns det någon där ute som kan lugna mina nerver? :)
Estimatet som står på sidan stämmer inte. Det stod t ex att man skulle få bilen i Augusti om man konfigurerade den typ 20:e augusti, vilket ju är omöjligt om de inte har exakt ens konfiguration stående på ett teslacenter i närheten. Min chef frågade en anställd på tesla i malmö ca en vecka innan min bil beställdes, och säljaren sa att estimatet på sidan "var sönder", men är nog snarare en marketing grej. Inte värt att lita på alltså.

Tesla bygger inte bilar efter beställning, de bygger dem i omgångar och skickar, sen matchas man. Att du inte fått något VIN än betyder alltså inte att de inte byggt din bil, det betyder bara att du inte har matchats mot en bil. Det kan mycket väl vara så att en bil som kommer bli din står på en båt på väg mot Europa redan nu.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 sep 2019 23:15

Re: När levereras bilen?

Inlägg av _jimmyT_ »

Tobberoth skrev:
_jimmyT_ skrev:
Nu behöver jag stöd känner jag.

Jag beställde bilen i början av september, säljaren sa då 1-3mån leverans, men troligen ca 1 månad. Det har ju naturligtvis gått förbi.. 3 månader blir i så fall i början av december. När jag är inne på Tesla och bygger bilen så står det leverans i november, vilket medför att min också bör levereras då.

Jag har inte fått VIN än, och undrar hur de skall hinna bygga och leverera under november, det är ju bara ca 6v kvar innan november är slut? För som jag förstått det så tar det ca 4-5v att köra bilen med båt hit, det lämnar ca 1v att bygga och de har inte ens börjat bygga.

Finns det någon där ute som kan lugna mina nerver? :)
Estimatet som står på sidan stämmer inte. Det stod t ex att man skulle få bilen i Augusti om man konfigurerade den typ 20:e augusti, vilket ju är omöjligt om de inte har exakt ens konfiguration stående på ett teslacenter i närheten. Min chef frågade en anställd på tesla i malmö ca en vecka innan min bil beställdes, och säljaren sa att estimatet på sidan "var sönder", men är nog snarare en marketing grej. Inte värt att lita på alltså.

Tesla bygger inte bilar efter beställning, de bygger dem i omgångar och skickar, sen matchas man. Att du inte fått något VIN än betyder alltså inte att de inte byggt din bil, det betyder bara att du inte har matchats mot en bil. Det kan mycket väl vara så att en bil som kommer bli din står på en båt på väg mot Europa redan nu.
Jag tar till mig sista meningen, den lugnar mina nerver mest. :)
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: När levereras bilen?

Inlägg av GreenMachine »

_jimmyT_ skrev:
Nu behöver jag stöd känner jag.

Jag beställde bilen i början av september, säljaren sa då 1-3mån leverans, men troligen ca 1 månad. Det har ju naturligtvis gått förbi.. 3 månader blir i så fall i början av december. När jag är inne på Tesla och bygger bilen så står det leverans i november, vilket medför att min också bör levereras då.

Jag har inte fått VIN än, och undrar hur de skall hinna bygga och leverera under november, det är ju bara ca 6v kvar innan november är slut? För som jag förstått det så tar det ca 4-5v att köra bilen med båt hit, det lämnar ca 1v att bygga och de har inte ens börjat bygga.

Finns det någon där ute som kan lugna mina nerver? :)
Min X tog ganska så exakt 2 månader innan den landade på min parkering så jag tror inte att det är så mycket att oroa sig för i nuläget, även om jag såklart vet att det kan vara lite jobbigt att vänta.
Användarvisningsbild
_jimmyT_
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 30 sep 2019 23:15

Re: När levereras bilen?

Inlägg av _jimmyT_ »

GreenMachine skrev:
_jimmyT_ skrev:
Nu behöver jag stöd känner jag.

Jag beställde bilen i början av september, säljaren sa då 1-3mån leverans, men troligen ca 1 månad. Det har ju naturligtvis gått förbi.. 3 månader blir i så fall i början av december. När jag är inne på Tesla och bygger bilen så står det leverans i november, vilket medför att min också bör levereras då.

Jag har inte fått VIN än, och undrar hur de skall hinna bygga och leverera under november, det är ju bara ca 6v kvar innan november är slut? För som jag förstått det så tar det ca 4-5v att köra bilen med båt hit, det lämnar ca 1v att bygga och de har inte ens börjat bygga.

Finns det någon där ute som kan lugna mina nerver? :)
Min X tog ganska så exakt 2 månader innan den landade på min parkering så jag tror inte att det är så mycket att oroa sig för i nuläget, även om jag såklart vet att det kan vara lite jobbigt att vänta.
Tack för detta lugnande besked. Egentligen är jag inte så orolig, mest sugen på att leveransen skall ske omgående. Men jag får helt enkelt lugna ner mig.
Model S LR 2019
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: När levereras bilen?

Inlägg av GreenMachine »

_jimmyT_ skrev:
GreenMachine skrev:
_jimmyT_ skrev:
Nu behöver jag stöd känner jag.

Jag beställde bilen i början av september, säljaren sa då 1-3mån leverans, men troligen ca 1 månad. Det har ju naturligtvis gått förbi.. 3 månader blir i så fall i början av december. När jag är inne på Tesla och bygger bilen så står det leverans i november, vilket medför att min också bör levereras då.

Jag har inte fått VIN än, och undrar hur de skall hinna bygga och leverera under november, det är ju bara ca 6v kvar innan november är slut? För som jag förstått det så tar det ca 4-5v att köra bilen med båt hit, det lämnar ca 1v att bygga och de har inte ens börjat bygga.

Finns det någon där ute som kan lugna mina nerver? :)
Min X tog ganska så exakt 2 månader innan den landade på min parkering så jag tror inte att det är så mycket att oroa sig för i nuläget, även om jag såklart vet att det kan vara lite jobbigt att vänta.
Tack för detta lugnande besked. Egentligen är jag inte så orolig, mest sugen på att leveransen skall ske omgående. Men jag får helt enkelt lugna ner mig.
Du får se det som en möjlighet att bli barn på nytt och med tindrande ögon längta efter tomten på julafton :D
Skriv svar