Tråkigt läge - massa problem (LÖST!)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare

Tråkigt läge - massa problem (LÖST!)

Inlägg av trippo »

En tråkig tråd men tänkte dela med mig av läget med min bil efter några veckor.

Var supernöjd med bilen i början. Det enda som strulade var egentligen att den aldrig började ladda ner någon uppdatering. Var fast på en gammal gammal version.

Efter lite hjälp från chatten och ”advanced vehicle support” fick den dock till slut v10 (2019.32.12.1). Jippie!

Bara en dag senare fick den 2018.32.12.2 (häromdagen). Men strax efter det började problemen.

Det började med att larmet gick igång i lördags kväll utan att jag kunde lista ut varför. Tog ur USB-disken och började granska materialet. Märker då att den slutat spara video någon gång under lördagen (jag har inspelningar fram till 12-nånting men inget efter det, varken dashcam eller sentry). Konstigt tänkte jag men orkade inte bry mig så mycket.

Igår (söndag) skulle jag iväg strax innan 11. Märker att skärmen inte ändrar till dagläge automatiskt (alltid fungerat bra tidigare) så får ändra manuellt. Kör iväg och får då felmedd att ”ecall nöduppringningsfunktion” behöver service. Hade lite bråttom så brydde mig inte om det. Någon timme senare ska jag iväg igen och lägger i backen för att backa ut och märker då att backkameran slutat fungera. Lite senare på dagen märker jag att gpsen inte heller fungerar, samt autopilot/farthållare.

Under dagen har bilen även försökt ladda ner 2019.32.12.2 på nytt - flera gånger men avbrutit sig själv och sagt att bilen är uppdaterad (står även att den kör 2019.32.12.2).

Igår kväll gjorde jag sen försök med att starta om bilen på alla sätt - inklusive att rycka alla usb-tillbehör. Inget hjälpte.

Idag har jag skapat service-ärende samt pratat med chatten som eskalerat till ”advanced vehicle support” men ingen lösning än. Däremot har nerladdningen av 2019.32.12.2 kommit längre - hela vägen till 100% - men stannat där. Lustiga är att bilen nu visar att den kör 2019.32.12.1.

Fick lite respons från Göteborg och verkar som de vill att jag ska åka in, men jag har tid först en bit in i november.

Detta blev lite gnälltråd men jag är så fruktansvärt irriterad på att jag ska köra runt med bilen i nuvarande skick i nästan en månad. Visst kan saker gå sönder - och jag var väl medveten om att jag har en bit till närmaste SC när jag skaffade bilen. Bilen har för sjutton inte ens en dum farthållare nu. Men ska väl vara glad att det iaf går köra med den och att blinkers samt lampor fungerar (än så länge).

Om någon har tips på magisk lösning så vore jag självklart mycket tacksam
Senast redigerad av trippo, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Tråkigt läge - massa problem

Inlägg av Remuz »

Låter inte helt olikt det jag hade på min X. Använder den permanent halvljus istället för varselljus också?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Ursäkta en måhända dum fråga:

Du har gjort en hård reboot på den?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare

Tråkigt läge - massa problem

Inlägg av trippo »

Remuz skrev:
Låter inte helt olikt det jag hade på min X. Använder den permanent halvljus istället för varselljus också?
Det har jag inte kollat - så ingen aning.

Vad var felet på din X? Hur åtgärdades det?
Senast redigerad av trippo, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare

Inlägg av trippo »

BrooklynS skrev:

Absolut inte dum fråga men ja - jag har gjort följande:
Mjuk omstart via rattknapparna
Mer omfattande mjuk omstart via rattknappar samt bromspedal.
Stängt ner hela bilen från menyn, väntat 10 min, sen väckt med bromspedal.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

trippo skrev:
BrooklynS skrev:

Absolut inte dum fråga men ja - jag har gjort följande:
Mjuk omstart via rattknapparna
Mer omfattande mjuk omstart via rattknappar samt bromspedal.
Stängt ner hela bilen från menyn, väntat 10 min, sen väckt med bromspedal.
Nu vet jag inte hur det är med 3an men S ska du helst öppna fönster stänga dörren och köra poweroff
Sitter du kvar i bilen rör dig i stolen öppnar dörren så misslyckas det
Man vet att det lyckats då det tar minuter för bilen att bli startklar och nåt meddelande i stil med systems are powering up dyker upp
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verkar helt klart finnas en del buggar i v10. Min har börjat pipa så fort ngt är nära.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare

Inlägg av trippo »

e5m1r skrev:
Nu vet jag inte hur det är med 3an men S ska du helst öppna fönster stänga dörren och köra poweroff
Man vet att det lyckats då det tar minuter för bilen att bli startklar och nåt meddelande i stil med systems are powering up dyker upp
Gick ut och provade det - ingen skillnad. M3 visar ju dock inget på skärmen förrän man trycker på bromspedalen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

trippo skrev:
e5m1r skrev:
Gick ut och provade det - ingen skillnad. M3 visar ju dock inget på skärmen förrän man trycker på bromspedalen.
Slog du av sentry först?

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare

Inlägg av trippo »

taliz skrev:
Slog du av sentry först?
Nej det gjorde jag ju faktiskt inte. Behöver man det? Ska jag behöva gå ut en gång till och stå där i mörkret och creepa? Missförstå mig inte - det gör jag lätt om det finns en chans att det blir någon skillnad :D
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av Frippanecci »

trippo skrev:
taliz skrev:
Slog du av sentry först?
Nej det gjorde jag ju faktiskt inte. Behöver man det? Ska jag behöva gå ut en gång till och stå där i mörkret och creepa? Missförstå mig inte - det gör jag lätt om det finns en chans att det blir någon skillnad :D
Framlyktor/baklyktor lös konstant och skärmen dog för mig i somras - då var det Sentry som var boven.
SC bad mig slå av Sentry och göra omstart - då funkade det. MS 100D
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld

Beställd:
CyberTruck
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

trippo skrev:
taliz skrev:
Slog du av sentry först?
Värt ett försök? Bild
Tycker det känns som många får problem med att inte alla moduler i v10 uppdateras ordentligt. Vissa bitar blir uppdaterade, andra inte. Sen följer diverse problem beroende på vad som misslyckades.

Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare

Inlägg av RoadFury »

taliz skrev:
Verkar helt klart finnas en del buggar i v10. Min har börjat pipa så fort ngt är nära.
Detta fel har jag också, sjukt irriterande. Kan inte köra vårt barn längre och jag sitter med Bose hörlurar. :roll:
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare

Inlägg av trippo »

RoadFury skrev:
Detta fel har jag också, sjukt irriterande. Kan inte köra vårt barn längre och jag sitter med Bose hörlurar. :roll:
Tur det är en billig skruttbil vi skaffat! Eller vänta här lite ...
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Min X hade troligen jordfel. Den hade olika symptom hela tiden. Man fick aldrig ordning på den tyvärr. Första symptomen var att den inte hade ap samt halvljuset var på hela tiden
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare

Inlägg av trippo »

taliz skrev:
trippo skrev:
taliz skrev:
Slog du av sentry först?
Värt ett försök? Bild
Tycker det känns som många får problem med att inte alla moduler i v10 uppdateras ordentligt. Vissa bitar blir uppdaterade, andra inte. Sen följer diverse problem beroende på vad som misslyckades.
Gjorde dessvärre ingen skillnad även om jag slog av sentry innan.
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare

Inlägg av trippo »

Nu händer något nytt.

Fick följande notis från appen:
"Vaktläget har stängts av till följd av ett fel i vaktsystemet."

Spännande! :cry:
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

Frippanecci skrev:
trippo skrev:
taliz skrev:
Slog du av sentry först?
Framlyktor/baklyktor lös konstant och skärmen dog för mig i somras - då var det Sentry som var boven.
SC bad mig slå av Sentry och göra omstart - då funkade det. MS 100D
Jag tappade all automatik i somras. Då bad SC mig stänga av Sentry och starta om bilen från skärmen. Sen fungerade allt igen. Sentry hindrar datorn från att stängas av. Av samma anledning måste vi slå av Sentry när en ny programvaruuppdatering ska läggas på.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare

Inlägg av RoadFury »

trippo skrev:
Nu händer något nytt.

Fick följande notis från appen:
"Vaktläget har stängts av till följd av ett fel i vaktsystemet."

Spännande! :cry:
Denna fick jag också idag. Aldrig hänt förut.
Användarvisningsbild
jesper998
Teslaägare

Inlägg av jesper998 »

Hade liknande symptom med död gps, död backkamera och felmeddelande nöduppringning. Självläkte dock efter några timmar. Testade alla former av omstart innan dess utan framgång.
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare

Inlägg av trippo »

jesper998 skrev:
Hade liknande symptom med död gps, död backkamera och felmeddelande nöduppringning. Självläkte dock efter några timmar. Testade alla former av omstart innan dess utan framgång.
Har försökt allt inklusive fabriksåterställning känns det som nu. Den beter sig även lite lustigt gällande uppdateringar så känns som det kan vara en uppdatering som inte gått igenom 100%.

Min har inte självläkt dessvärre. Idag började bilen dessutom blända av alla backspeglarna maximalt - mitt under dagen. Så nu ser jag inget vidare bakåt. Bra bil :evil:
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

trippo skrev:
jesper998 skrev:
Har försökt allt inklusive fabriksåterställning känns det som nu. Den beter sig även lite lustigt gällande uppdateringar så känns som det kan vara en uppdatering som inte gått igenom 100%.

Min har inte självläkt dessvärre. Idag började bilen dessutom blända av alla backspeglarna maximalt - mitt under dagen. Så nu ser jag inget vidare bakåt. Bra bil :evil:
Ta det lugnt grannen, allt kan gå sönder. Du har jo vagnskadegaranti. Be de komma och hämta bilen. Du kan få lånebil och Tesla fixar din bil.
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare

Inlägg av trippo »

nek0 skrev:
Ta det lugnt grannen, allt kan gå sönder. Du har jo vagnskadegaranti. Be de komma och hämta bilen. Du kan få lånebil och Tesla fixar din bil.
Ganska säker på att de inte tycker det är tillräckligt allvarlig för att erbjuda den servicen. Så länge den går köra får jag nog ta mig till Göteborg av egen kraft - och sitta där och vänta :D

Inte direkt så det är lätt att få kontakt med dem och diskutera en sådan lösning. Har sms-kontakt med dem men de svarar ytterst sporadiskt.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

trippo skrev:
nek0 skrev:
Ganska säker på att de inte tycker det är tillräckligt allvarlig för att erbjuda den servicen. Så länge den går köra får jag nog ta mig till Göteborg av egen kraft - och sitta där och vänta :D

Inte direkt så det är lätt att få kontakt med dem och diskutera en sådan lösning. Har sms-kontakt med dem men de svarar ytterst sporadiskt.
Men de kan väl inte tvinga dig att köra en bil som tappat massa funktioner. Vad är nästa som slutar fungera? Bromsarna, eller styrningen. Nej jag tror inte att du ska köra den men innan de fixar felen.Du får ju random fel, krockkuddarna kan smälla och då kan det hända saker.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Hej trippo hur gick det med bilen?
Skriv svar