Hjälp, jag vill ha solceller

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av dbar »

Har mer eller mindre bestämt mig för att sätta solceller på taket, men är tidigt i processen.
Har egentligen 1000 frågor och ganska få svar, men den brinnande frågan just nu är hur stor anläggning jag ska satsa på. Vet att här finns de som ligger före mig i processen, någon som kan dela med sig av lite visdom?

Förutsättningar
Förbrukning: ca 12 000-13 000 kWh per år (inkl laddning av en elbil).
Takyta med goda förhållanden: 123 m2 (19350 x 3350 mm)
Taklutning: 22 grader
Väderstrek: S
Plats: Halmstad
Huvudsäkringar: 25A

Uppskattningsvis får jag in ett system på nära 19.5 kW på taket om jag installerar så mycket jag bara få plats med. Men har fått rekommendationen från flera håll att inte installera ett system som är större än min årliga förbrukning.
Jag förstår att jag får väldigt dåligt betalt för mina sålda kWh i förhållande till dem jag kan förbruka själv, och att jag därmed tjänar drastiskt mindre på de sålda än de förbrukade kWh:arna.

Men är det så dåligt betalt att man inte ens tjänar tillbaka investeringen?
Eller får man bara lite längre "återbetalningstid", och sen "tjänar ikapp det på slutet"?

PS. Jag kan av olika anledningar få installerat mina paneler till ett mycketkonkurrenskraftigt pris, dels för att jag har möjlighet att göra flera delar av installationen själv, dels för att jag har bra inköpskanaler. Vet inte om det egentligen påverkar kalkylen av vilken storlek jag bör sikta på när det kommer till installationen, men nämner det ändå.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av heldiggrisen »

Får man stödet om man installerar själv?
Ta kontakt med företag som ger dig offert, då får du beslutsunderlag för din egeninstalerade anläggning (hur mycket är lönt att producera)?
Jag köper min el för spot+5öre och säljer för spot + 10 öre.
Månadsavgift på 181,25 oavsett förbrukning/salg
Elöverföringsavgift (74,6öre)+ energiskatt (43,38öre) = 117,98 öre/kWh för el köpt av nätet
60 öre i skattefradrag per kWh jag säljer till nätet

En 14,5 kW anläggning ~48 styck 300 W's plattor täcker din förbrukning till 100% något mer ska du inte ha.
Så är frågan om du hittar plattor som är så små att du får runt 50 stycken på 123m2 eller om du hittar billiga plattor med större effekt än 300 W?

Min anläggning är på ~7kW, jag fick betala ungefär 95000 inkl stöd och rabatter, första året fick jag spot +1kr för såld el
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av zyax »

dbar skrev:
Har mer eller mindre bestämt mig för att sätta solceller på taket, men är tidigt i processen.
Har egentligen 1000 frågor och ganska få svar, men den brinnande frågan just nu är hur stor anläggning jag ska satsa på. Vet att här finns de som ligger före mig i processen, någon som kan dela med sig av lite visdom?

Förutsättningar
Förbrukning: ca 12 000-13 000 kWh per år (inkl laddning av en elbil).
Takyta med goda förhållanden: 123 m2 (19350 x 3350 mm)
Taklutning: 22 grader
Väderstrek: S
Plats: Halmstad
Huvudsäkringar: 25A

Uppskattningsvis får jag in ett system på nära 19.5 kW på taket om jag installerar så mycket jag bara få plats med. Men har fått rekommendationen från flera håll att inte installera ett system som är större än min årliga förbrukning.
Jag förstår att jag får väldigt dåligt betalt för mina sålda kWh i förhållande till dem jag kan förbruka själv, och att jag därmed tjänar drastiskt mindre på de sålda än de förbrukade kWh:arna.

Men är det så dåligt betalt att man inte ens tjänar tillbaka investeringen?
Eller får man bara lite längre "återbetalningstid", och sen "tjänar ikapp det på slutet"?

PS. Jag kan av olika anledningar få installerat mina paneler till ett mycketkonkurrenskraftigt pris, dels för att jag har möjlighet att göra flera delar av installationen själv, dels för att jag har bra inköpskanaler. Vet inte om det egentligen påverkar kalkylen av vilken storlek jag bör sikta på när det kommer till installationen, men nämner det ändå.

Varför skulle du få dåligt betalt jämfört med vad du producerar själv? Det är fel, det är extremt lika i dagsläget. Du ser ut att ha de bästa förutsättningarna för att ha en kort avskrivningstid. Skulle tänka mig att sätta på nästan hela beroende på om du tänkt dig skaffa extra elbil.

Läs på Bengts villablogg, han har all matnyttig info
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av mickeisol »

Ja man får stöd om man installerar själv, men bara på fakturorna man fått.

Det här med att man inte ska/bör/förmodligen installera mer än vad man förbrukar hänger ihop med att dom sockrade avtalen från elhandlarna, typ spotpris + 40 öre från vattenfall och att 60 öringen i skatteavdrag gäller bara det som motsvarar köpt och såld el (minsta antalet kilowatt enkelt räknat). Samt att nätägaren har rätt att ta en "mätavgift" (kan bli upp mot 3000kr ifall dom gör det) ifall man levererar mera än vad man köper in.

Jag personligen har mera än vad jag konsumerar, så nu slösar jag på elen tills jag har sålt lika mycket som jag köper (laddar elbilar kör värmepatron), på grund av mitt elnätsbolag tar mätavgift från första kilowattimmen.
Men har man en rörlig nätavgift på runt 70 öre, vetefan ifall man inte ska installera så mycket solceller som möjligt.
Det är på väg hybridinvertrar upp till 20kw som man kan addera till ett batterilager, bor man nere i halmstad bör man kunna undvika att köpa el större delen av året och sälja överskottet (typ spotpris-4öre eller nåt), spotpriset där nere är ju ganska högt på dagen pga överföringsbrist från norrland.

Jag skulle klappa upp så mycket som möjligt och byta ut invertern mot en hybrid när dom blir tillgängliga.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av dbar »

Sjukt vad snabbt man kan få svar på en halvt off topic fråga på detta forum :D . Men visst, är väl inte så off topic som man tror.

Jag har helt obeläst gått och tagit förgivet att man får dåligt betalt för sålda kWh i jämförelse, med tanke på att man spar in moms/skatt på den egentillverkade energin. Men det blir kanske ett mer eller mindre nullsummespel.
Ska ögna igenom bengts villablogg ikväll.

Har efterfrågat en skarp offert, och gjort diverese kalkylatorer online. Ska se mer exakt vad jag får för siffror när han återkommer med offerten och underlag. Ville försöka skaffa mig lite kött på benen under tiden bara.

Min plan är att finansiera hela installationen så att den "går plus från dag ett". Därmed är jag relativt obrydd om huruvida installationskostnaden är 50 eller 200kkr, får jag bara ihop kalkylen gör jag det som är mest fördelaktigt, oavsätt vad det blir.

@heldiggsgrisen, du skriver att jag inte ska sätta mer än ca 14.5kW, och skriver samtidigt att du får 5 öre mer betalt för dina sålda el än den du köper. Vad är det jag missar? Fattar inte varför man ska en installation som motsvarar sin produktion snarare än maximera potentialen i sin installation. Vad är det som gör att man inte vill överproducera?
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av zyax »

Producerar du mer än du förbrukar blir du en producent och ska inte få skattereduktion. Dock kan dit elbolag strunta i att skicka den överskjutande delen till myndigheten men du får hur som helst väldigt liten förtjänst på det som sker över då.
Senast redigerad av zyax, redigerad totalt 1 gånger.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av heldiggrisen »

Fick inte plats till mer än 23 panel á 300 W. Takytan var min begränsande faktor.
Sen säljer jag mindre än jag köper, annars hade jag nog inte fått det priset på såld el. Kräver nog att man köper och säljer genom samma bolag, så kan man förhandla om en totalsumma köp/försäljning. Mycket nöjd med mitt erbjudande så får jag se vad det blir i februari när dagens avtal går ut.
Vet att det finns företag som nu ger spot + 1kr i 3 år om man väljer de för installation.
Har också sett någon form för excelark som någon lagt ut på Google drive som jämför vad man kan sälja sin el för. Ska senor jag hittar den

Edit: hittade den på Bengts blogg
http://bengtsvillablogg.info/kopare-solel/

Annars som zyax skrev, blir du producent så får du inte skattefradrag och tämligen säkert inte mer än spotpris för din sålda el. Å andra sidan kan man få elcertifikat som man kan sälja vidare
https://cesar.energimyndigheten.se/default.aspx
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av mickeisol »

zyax skrev:
Producerar du mer än du förbrukar blir du en producent och ska inte få skattereduktion. Dock kan dit elbilar strunta i att skicka den överskjutande delen till myndigheten men du får hur som helst väldigt liten förtjänst på det som sker över då.
Detta är fel, man får skattereduktion , men säljer du 20000 kilowattimmar och köper 10000 kilowattimmar så får man bara skattereduktion på 10000 kilowattimmar.
Samma som ifall du köper 20000kwh och säljer 10000kwh, även där skattereduktion på 10000kwh.

Men det är rätt att elhandlaren inte ger mera än spotpris - nåt öre betalt för elen man säljer när man blir "småskalig elproducent" istället för "mikroproducent".

Men ifall man har exvis 70 öre i bara elöverföring av nätägaren och energiskatt och moms, då blir det ju intressant varje kilowattimme man slipper köpa oavsett 60öre i skattereduktion.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av [JM] »

Vill minnas att du kan åka på att betala priset på elmätaren om du blir producent.
Engångskostnad på runt 8000 kr.
Håller på själv och installerar solceller och har för mig jag läst det någonstans....
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av mickeisol »

[JM] skrev:
Vill minnas att du kan åka på att betala priset på elmätaren om du blir producent.
Engångskostnad på runt 8000 kr.
Håller på själv och installerar solceller och har för mig jag läst det någonstans....
Ja ifall man har större säkring än 63A var det förut.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av mati »

Jag har en SolarEdge anläggning på 19.5 kWp, 72 paneler. Största delen, dvs 56 st, ligger mot öster, de resterande 16st västerut.
Årsproduktionen är 17-18MWh, vilket motsvarar ganska så exakt vår konsumption. Beroemde på elavtal kan det faktiskt vara mer lönsamt att sälja den egenproducerade elen på dagen och ladda bilen på natten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1787
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av +46 »

Jag har räknat ut att mina rörliga nätavgifter inklusive energiskatt och moms landar på 77,4 öre kWh. Köper jag el på Nordpool till ett timpris som är
22,6 öre kWh inklusive handelspåslag, elcertifikatavgift och moms så blir det kostnadsneutralt jämfört med att sälja elen till ett timpris på minst 35 öre kWh exklusive moms. I kalkylen har jag inkluderat nätnytta och skattereduktion.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av kikat »

Tänk på att du inte får installera solpaneler själv sedan 2017. Det enda du får göra är att sätta upp fästen på taket.
Men har du en elektriker som tillåter att du jobbar under dennes behörighet är det självklart okej. Tänk även på att elektrikern måste vara godkänd för elproduktionsanläggningar hos elsäkerhetsverket.
Om denna inte är det kommer elnätsägaren vägra byta din mätare och godkänna din installation, då får du inte starta växelriktaren för det är elnätsägaren som har sista ordet.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av dbar »

Medans jag sitter och läser på Bengts nya villa blogg hittar jag följande två citat i frågan om man bör anpassa anläggningen till förbrukningen eller ej.

Om en riktlinje för installerad effekt bör motsvara hushållets årsförbrukning.
Det saknas en motivering till denna riktlinje och därför svårt att bedöma hur relevant denna riktlinje är. Om man tänker på risken att få betala en årlig avgift för inmatningsabonnemanget om man blir nettoproducent under ett kalenderår är det inte alla elbolag som tar ut någon sådan avgift och i dessa fall blir riktlinjen irrelevant. I en promemoria om ny Elmarknadslag som kom i september 2017 har man dessutom föreslagit att ta bort kravet att vara nettokonsument för att man ska slippa betala en årlig avgift för inmatningsabonnemanget om man har högst 63 A säkring.
Citerat från sista punkten i denna artikel http://bengtsvillablogg.info/2019/10/10 ... solceller/


SKATTEREDUKTION
Från och med 1 januari 2015 infördes en skattereduktion på 60 öre/kWh för el som matas in till nätet.

Rätt till skattereduktion har den som framställer förnybar el, i en och samma anslutningspunkt matar in förnybar el och tar ut el, har en säkring om högst 100 ampere i anslutningspunkten och har anmält till nätkoncessionshavaren att förnybar el framställs och matas in i anslutningspunkten. Rätten gäller fysiska och juridiska personer, dödsbon samt svenska handelsbolag.

Underlaget för skattereduktionen består av de kilowattimmar förnybar el som har matats in i anslutningspunkten under kalenderåret, dock högst så många kilowattimmar el som tagits ut i anslutningspunkten under det året. Om flera personer har anmält till nätkoncessionshavaren att de framställer och matar in förnybar el i en och samma anslutningspunkt, ska underlaget fördelas lika. Underlaget får inte överstiga 30 000 kilowattimmar, vare sig per person eller per anslutningspunkt.

Läs mer om detaljerna i villkoren för skattereduktionen i inlägget Skattereduktion för el som matas in till nätet från och med 1 januari 2015.
Skattereduktionen verkar inte vara knuten till hur mycket man använder, men bör betyda att förtjänsten per kWh sjunker för större anläggningar än 30mWh (blir väl mWh va?)
Citat här ifrån: http://bengtsvillablogg.info/varde-solel

Följande prislista har HALMSTAD Energi & Miljö (min elnätsleverantör) på sin hemsida
424C1135-58DA-43E3-98E5-6A4405621C01.jpeg
Alltså ingen fast avgift om man är nettoproducent under 43,5kW.
Är priset 6.25 inkl. Moms (antar jag inte får momsen utbetald) något jag får utöver vad det valda elbolaget jag säljer till betalat för överskottet av producerad el?
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av dbar »

Från bakgrund av ovanstående inlägg ser jag egentligen inget argument MOT att bygga en större anläggning än vad min normal konsumtion på 12-13 000 kWh/år. Missar jag någon aspekt?
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av heldiggrisen »

dbar skrev:
Från bakgrund av ovanstående inlägg ser jag egentligen inget argument MOT att bygga en större anläggning än vad min normal konsumtion på 12-13 000 kWh/år. Missar jag någon aspekt?
Beroende av vad marginalkostnaden på sista pannorna är, så kan du riskera att aldrig tjäna in de (ila 30 år) om de enbart drar in 5 öre kWh, men absolut värt at räkna på.
Jag fick mina för 2000kr styck, och hade inte tjänat in det på 30 år till 5öre kWh (under 20 spänn per år)
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av PontusT »

dbar skrev:
Från bakgrund av ovanstående inlägg ser jag egentligen inget argument MOT att bygga en större anläggning än vad min normal konsumtion på 12-13 000 kWh/år. Missar jag någon aspekt?
Enligt https://skatteverket.se/privat/fastighe ... f41a7.html så tolkar jag exempeln som att man bara får skattereduktion för lika mycket som man tar ut från elnätet. Du tappar därmed drygt halva avkastningen på såld el utöver det du konsumerar (förutsatt att det avdraget består).
Skatteverket skrev:
5 000 kilowattimmar är den övre gränsen för Sonjas skattereduktion, eftersom det är så mycket som hon har tagit ut från elnätet.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av dbar »

PontusT skrev:
Enligt https://skatteverket.se/privat/fastighe ... f41a7.html så tolkar jag exempeln som att man bara får skattereduktion för lika mycket som man tar ut från elnätet.
Tackar för den länken, där framgår det tydligt att man endast får skattereduktion för det man själv förbrukar. Därmed sjunker förtjänsten avsevärt för den överproducerande delen av anläggningen.

Går fortfarande att räkna på, men blir då absolut inte lika självklart att det det ska "installeras så stort som möjligt".
heldiggrisen skrev:
Beroende av vad marginalkostnaden på sista pannorna är, så kan du riskera att aldrig tjäna in de (ila 30 år) om de enbart drar in 5 öre kWh, men absolut värt at räkna på.
Fattar inte exakt vad de där 5 örena betyder, får jag det från elnätsleverantören HEM, utöver det jag får från det elbolag som köper min el, eller är det va dem betalar om jag väljer att sälja min el till dem. För visst väljer jag att sälja till vem jag vill, precise som jag köper el från vem jag vill?
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av evilirish »

dbar skrev:
PontusT skrev:
Enligt https://skatteverket.se/privat/fastighe ... f41a7.html så tolkar jag exempeln som att man bara får skattereduktion för lika mycket som man tar ut från elnätet.
Tackar för den länken, där framgår det tydligt att man endast får skattereduktion för det man själv förbrukar. Därmed sjunker förtjänsten avsevärt för den överproducerande delen av anläggningen.

Går fortfarande att räkna på, men blir då absolut inte lika självklart att det det ska "installeras så stort som möjligt".
heldiggrisen skrev:
Beroende av vad marginalkostnaden på sista pannorna är, så kan du riskera att aldrig tjäna in de (ila 30 år) om de enbart drar in 5 öre kWh, men absolut värt at räkna på.
Fattar inte exakt vad de där 5 örena betyder, får jag det från elnätsleverantören HEM, utöver det jag får från det elbolag som köper min el, eller är det va dem betalar om jag väljer att sälja min el till dem. För visst väljer jag att sälja till vem jag vill, precise som jag köper el från vem jag vill?
Nätägaren måste ersätta dig för så kallad "nätnytta" för all el du matar in till nätet, som såklart matas in till dina närmaste grannar. Vanligtvis ca 5öre/kWh.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av Edis »

Jag bor ca 6mil från Halmstad, byggde en anläggning med 64 paneler á 280W med en omriktare på 20kW i somras. Ytan är ca 105m2, är en markanläggning som är riktad söderut och panelerna är vinklade 42 grader. Ska mata ut 17.3kW på nätet (25A), men kan ge 17.9kW, husen förbrukar ju alltid lite, plus att jag har lite utrymme att köpa några paneler till utan att byta omriktare.

Får inte mata ut mer än ca 9kW på nätet ännu, de ska gräva ner nya kablar, skulle vara färdiga V.43, men fick ett SMS vecka 44 att de har skjutit fram det till V.9 nästa år... Lite surt, men köpte en Smart Meter, så panelerna producerar 9.5kW plus det vi gör av med på gården. Så har toppat anläggning några gånger ändå, men tappar väl runt 30% skulle jag gissa. Tog den i drift den 23 juli och har producerat nästan exakt 4500kWh hittills, men som sagt, får inte leverera fullt ännu.

Vi gör av med ca 17000kWh, men så har jag installerat värmepump i ena huset i somras också, så det lär ju öka framöver. Eldade med ved tidigare.

Jag har E.On som nätägare och elleverantör, de betalar nu spot+10 öre för överskottet. Följer upp anläggningen noga och räknar kontinuerligt ut hur mycket "förtjänsten" är och hur jag ligger till med återbetalningen. Räknar med att den ska vara betald på 6-7 år, men efter nästa år, om de nu har grävt ner kabeln, så blir det väldigt spännande att se vad anläggningen verkligen ger.

Hela frågan med överproduktion på årsbasis är ju rätt galen egentligen, är ju mycket bättre att producera mer än man gör av med om man ser det miljömässigt. Har hört flera som har överproducerat där elbolagen inte har sagt något, men HEM kanske är tvära. Om det blir tjafs om överproduktion så kan man ju alltid skruva upp värmen, eller sätta en luftvärmepump i garaget eller något liknande :roll:

Hade jag varit i dina kläder hade jag installerat en så stor anläggning som möjligt, helst igår. Varje dag utan solceller är en förlust :D
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av heldiggrisen »

Som jag förstår det efter ha pratat med min köpare/leverantör Eon så går det en klar grens om du är nettoköpare eller nettosäljare av el.
Du får kolla med Halmstad Energi om det menas spot+6,25 öre eller enbart 6,25 öre (troligen).
Det är skillnaden om du räknar hem det eller ej.
Tror nog inte man kan räkna hem kostanden för sista plattorna om det gör att man går bort från att vara mikroproducent.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av Edis »

När det gäller de 5 örena, så tror jag det är det som HEM betalar dig för att du skickar in det i nätet, sedan får du ju betalt från det bolag du väljer att sälja elen till.
https://www.hem.se/privat/el/producera-din-egen-el/

Så hade du sålt elen till ex.vis E.On, så hade du fått 5 öre av HEM, spotpriset + 10 öre från E.On samt 60 öre i skattereduktion.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av heldiggrisen »

Edis skrev:
När det gäller de 5 örena, så tror jag det är det som HEM betalar dig för att du skickar in det i nätet, sedan får du ju betalt från det bolag du väljer att sälja elen till.
https://www.hem.se/privat/el/producera-din-egen-el/

Så hade du sålt elen till ex.vis E.On, så hade du fått 5 öre av HEM, spotpriset + 10 öre från E.On samt 60 öre i skattereduktion.
Är du säker på det? Du får bara skattereduktion för lika mycket som du tar ur nätet, så köper du 10mWh och säljer 20mWh så får du enbart skattereduktion för 10mWh (om du har skattbar inkomst motsvarande 6000kr)
Frågan är nu vad får OP betalt för sista 10mWh? Tveksamt om han får bättre än spot, energibolagen ska också tjäna pengar.
Ring HEM i morgon, mycket intresserad i svaret.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Hjälp, jag vill ha solceller

Inlägg av Jojo »

Håller Du på i Hallandstrakten? Jag bor inte alltför långt därifrån så om Du vill komma på studiebesök går det absolut att ordna. Mitt tips är att bygga så stor som Du bara orkar och, precis som det nämndes ovan, så fort det bara går. Du kommer ångra varje dag Du inte haft paneler på taket! Överskottsproduktionen hittar Du nog användning till, den kommer inte ställa till.
Skriv svar