Tesla 3 eller Tiguan Allspace TDI
Moderator: Redaktion
Ja jag fattar att rubriken kan få ett givet svar i detta forum - men jag kanske ändå kan bli klokare av er Befintliga Tesla ägare.
Ny tjänstebil på g. Med tanke på bonus malus blir det mer än vanligt att tänka på. Velar mellan:
VW Tiguan allspace 7sits TDI med all utr.
6700:- i förmånsvärde
Eller en Tesla 3 RWD
2950:- i förmånsvärde
Jag är 195cm lång. 3barn 11,8,5
3000mil/år
Aldrig suttit i en Tesla.
Tacksam för tips erfarenhet på innerutrymmen fram och bak.
Ny tjänstebil på g. Med tanke på bonus malus blir det mer än vanligt att tänka på. Velar mellan:
Eller en Tesla 3 RWD
3000mil/år
Re: Tesla 3 eller Tiguan Allspace TDI
Tänk Bonus Malus skatten också, nästa år har du ca 13´ i skatt på en Tiguan.
-
- elbilist
Jag är lite i samma sits som du. Det står mellan Mercedes E-klass och Tesla model 3. Jag har prövat bägge bilar noga vad gäller utrymmet. E-klass, likaså Tiguan Allspace har ju groteskt stora bagageutrymmen, men Model 3 har betydligt större än man kan tro också. Det är inga problem att få ihop en Bugaboo tvillingvagn där bak och ett par tre väskor, samt en ytterligare väska under golvet. Sedan har man ju ett litet utrymme fram också. Nu är ju alla dina barn såpass stora att ni inte behöver barnvagn dock. Det handlar väl lite om hur ditt behov med platser ser ut. Model 3 kanske är lite liten för en familj om 5 personer? Det kan bara du själv svara på. Tiguanen kommer ju dock bli betydligt dyrare för dig om du kör 3000 mil. Jag har räknat på privatköp att Model 3 LR blir billigare för mig redan innan 2000 mil per år under en treårsperiod. Det enda Model 3 i mitt fall kan falla på är den extrema bristen på service från Tesla just nu. Bilen i sig är helt underbar.
Om du ska räkna på det så glöm inte att Tiguanen kommer bli mycket dyrare i skatt efter årsskiftet om VW inte kan leverera bil innan dess. Gissar att Model X inte faller inom ramarna för köp?
Om du ska räkna på det så glöm inte att Tiguanen kommer bli mycket dyrare i skatt efter årsskiftet om VW inte kan leverera bil innan dess. Gissar att Model X inte faller inom ramarna för köp?
Jag är 190 cm, kan sitta bak utan problem. Världens skönaste baksäte är det dock inte men barnen får garanterat plats. Men jag skulle nog ändå ta med mig barnen och provsitta. Våran äldsta är 12 och börjar klaga lite, hon gillar att sitta högt. Blir nog byte till Model Y för oss så fort den kommer till Sverige pga det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tack för input. Missade ovan att förmånsvärdet för tiguanen är beräknat på leverans nästa år och den högre skatten inräknad. Bagage kan jag leva med men baksätet för vardagstransport behövs. Har just nu däremot en Xc90 2017 som andra/privat bil... men även den kan bytas framöver.
Förstår inte varför du skulle välja Vuskwagen?
Jag har också 3 barn där endast en sitter på kudde fortfarande och de får plats i Model 3.
Verkar ju vara ekonomiskt vansinne att välja VW dieseln idag? Men det är klart pengar kanske inte är viktigt?
Har du testat en Model 3? Gör det innan du bestämmer dig och funderar du sedan fortfarande på dieseln... ja, då är du förlorad.
Jag har också 3 barn där endast en sitter på kudde fortfarande och de får plats i Model 3.
Verkar ju vara ekonomiskt vansinne att välja VW dieseln idag? Men det är klart pengar kanske inte är viktigt?
Har du testat en Model 3? Gör det innan du bestämmer dig och funderar du sedan fortfarande på dieseln... ja, då är du förlorad.
Dastysk skrev:Ja jag fattar att rubriken kan få ett givet svar i detta forum - men jag kanske ändå kan bli klokare av er Befintliga Tesla ägare.
Eller en Tesla 3 RWD
3000mil/år
Om du kan vänta så kommer ju både Tesla Y och Skoda Vision IV passa dina behov bättre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Om du låter barnen bestämma kommer de alla dagar i veckan välja Teslan.
Model 3 utstrålar verkligen FRAMTID och med all tänkbar rolig teknik är den rena rama drömmen för kidsen.
Kör man 3000 mil/år är elbil en no-brainer.
Jag har precis fått min syster att köpa en Model 3. Hon trodde först inte på mig om TCO men när vi gått igenom kalkylen insåg hon att något annat än elbil inte var aktuellt.
Och ska man ha en elbil kommer ingen annan i närheten av Tesla.

Model 3 utstrålar verkligen FRAMTID och med all tänkbar rolig teknik är den rena rama drömmen för kidsen.
Kör man 3000 mil/år är elbil en no-brainer.

Jag har precis fått min syster att köpa en Model 3. Hon trodde först inte på mig om TCO men när vi gått igenom kalkylen insåg hon att något annat än elbil inte var aktuellt.
Och ska man ha en elbil kommer ingen annan i närheten av Tesla.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Tackar för all snabb input... nästa fråga. Hur/var tittar man på en 3:a?
På närmaste servicecenter eller så ber du någon vänlig själ här på forumet som bor i ditt närområde.Dastysk skrev:Tackar för all snabb input... nästa fråga. Hur/var tittar man på en 3:a?
Om du bor i sydvästra Skåne så kan du få testa min bil

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Tack! Men bor i Uppsala så det blir la lite långt! är det Täby som gäller i Sthlm eller finns provbil även i Upplands Väsby?
- Doktor Sol
- Teslaägare
Jag tittade och provsatt i butiken i Mall of Scandinavia. Tveksamt med provkörning där dock.
Model 3 LR AWD
Har provkört på MoS. Inga problem.Doktor Sol skrev:Jag tittade och provsatt i butiken i Mall of Scandinavia. Tveksamt med provkörning där dock.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Bor du i Uppsala så lär det finnas bra många här på forumet som ställer upp och visar upp sin bil, vänta bara 
Moroten är ju att du använder deras värvningskod såklart, men jag själv har visat upp min bil flera gånger utan att ens förvänta mig det
eftersom det är så kul helt enkelt

Moroten är ju att du använder deras värvningskod såklart, men jag själv har visat upp min bil flera gånger utan att ens förvänta mig det
eftersom det är så kul helt enkelt

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Skicka pm till mig så löser vi det. Jag bor också i Uppsala.Dastysk skrev:Tack! Men bor i Uppsala så det blir la lite långt! är det Täby som gäller i Sthlm eller finns provbil även i Upplands Väsby?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Glöm Vuskswagen och den kladdiga dieselpumpen.
Med 3000 mil om året är eldrivet det enda rätta.
Med 3000 mil om året är eldrivet det enda rätta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ser att ingen påpekat ännu att den Model 3 du angett förmånsvärde för - LR RWD - inte längre går att köpa. Ska du ha LR måste du ta en AWD och då kryper förmånsvärdet upp till strax under 3800/mån.
Edit: Ser att du bara skrivit RWD så i så fall är det rimligen en SR+ du tittar på, förmånsvärdet för den och LR RWD var väl av någon anledning samma...
Men jag kan bekräfta att det går fint att provköra i MoS, de har provkörningsbilar i garaget så det grejar de men se till att boka tid.
Edit: Ser att du bara skrivit RWD så i så fall är det rimligen en SR+ du tittar på, förmånsvärdet för den och LR RWD var väl av någon anledning samma...
Men jag kan bekräfta att det går fint att provköra i MoS, de har provkörningsbilar i garaget så det grejar de men se till att boka tid.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Personligen minns jag åren med avgasbil och barn och när man backade en ny startad bil på vintern och avgaserna kom in i kupén, idag när alternativ finns skulle jag aldrig gasa mina barn
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- victor_passe
- Teslaägare
Jag är 195cm med.
Fram är inga problem, bak går men man får sjunka ner en gnutta
Är jättenöjd med min 3:a
Fram är inga problem, bak går men man får sjunka ner en gnutta
Är jättenöjd med min 3:a