Wifiproblem

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Pall
Inlägg: 96
Blev medlem: 17 jun 2019 16:41

Wifiproblem

Inlägg av Pall »

Jag har en uppdatering av "navigeringsdata" som väntar, där det står att jag ska ansluta till wifi. Den är ansluten redan. När jag trycker på uppdateringen går wifisökninhen igång igen för att sedan avsluta och det wifinät som var från början visas. Inget händer sedan med uppdateringen. Den vill fortfarande att jag ska ansluta till wifi! Jag har gjort en reset.

Sedan minns den aldrig mitt wifi när jag lämnat garaget och sedan återkommer. Bortsett från när jag delar ut wifi från min telefon, den minns den alltid och kopplar upp sig mot. Knepigt!
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Wifiproblem

Inlägg av loftux »

Har ditt SSID (namnet på wifi) några specialtecken såsom svenska bokstäver eller mellanslag? Kan vara värt pröva ett SSID med bara US-ASCII tecken utan mellanslag. Nu kanske man inte vill ändra, för då måste alla andra saker man har anslut ändras också, men kolla om din router inte stödjer att skapa ett gäst-nätverk. Bilen behöver ju inte komma åt ditt interna nät.

Har du samma SSID för 2.4GHz och 5GHz nät? Finns många fördelar med det, men kan vara värt pröva ha olika namn.
Min bil (model 3) ansluter bara till 5GHz nätet (med separat SSID), även om det teoretisk borde vara starkare signal med 2.4GHz nät. Den signalen brukar ha längre räckvidd, men 2.4 syns inte alls i bilen för mig.

Tesla har ett eget subnät (lista över ip-addresser som används), och det kommer inte fungera om man råkar använda samma. Det jag sett efter lite googlande är att 192.168.5.0/24 och 192.168.20.0/24 skall man undvika.
Normalt är att routers för hemmabruk använder 192.168.0.0/24 eller 192.168.1.0/24, så har man inte ändrat något borde det inte vara ett problem.

Ovan bara några saker som jag kom att tänka på för felsökning.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Wifiproblem

Inlägg av bylund »

Åtminstone äldre Model S saknar stöd för alla wifi-kanaler som används i Europa, så det kan vara så att ett kanalbyte på det trådlösa nätverket skulle hjälpa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Wifiproblem

Inlägg av pinussen »

Hade problem med att den inte sparade nätverken. Fixade sig "av sig själv" efter att jag felanmält.
Pall
Inlägg: 96
Blev medlem: 17 jun 2019 16:41

Re: Wifiproblem

Inlägg av Pall »

loftux skrev:
Har ditt SSID (namnet på wifi) några specialtecken såsom svenska bokstäver eller mellanslag? Kan vara värt pröva ett SSID med bara US-ASCII tecken utan mellanslag. Nu kanske man inte vill ändra, för då måste alla andra saker man har anslut ändras också, men kolla om din router inte stödjer att skapa ett gäst-nätverk. Bilen behöver ju inte komma åt ditt interna nät.

Har du samma SSID för 2.4GHz och 5GHz nät? Finns många fördelar med det, men kan vara värt pröva ha olika namn.
Min bil (model 3) ansluter bara till 5GHz nätet (med separat SSID), även om det teoretisk borde vara starkare signal med 2.4GHz nät. Den signalen brukar ha längre räckvidd, men 2.4 syns inte alls i bilen för mig.

Tesla har ett eget subnät (lista över ip-addresser som används), och det kommer inte fungera om man råkar använda samma. Det jag sett efter lite googlande är att 192.168.5.0/24 och 192.168.20.0/24 skall man undvika.
Normalt är att routers för hemmabruk använder 192.168.0.0/24 eller 192.168.1.0/24, så har man inte ändrat något borde det inte vara ett problem.

Ovan bara några saker som jag kom att tänka på för felsökning.
Jag får in alla nätverk i bilen och kan logga in och använda det, men det glöms av när jag lämnat garaget. Det som heller inte funkar nu är alltså att ladda hem uppdatering, trots att bilen är kopplad till Wi-Fi, vilket uppdateringen inte känner av.
Skriv svar