Bilen tar ej emot uppdateringar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Bilen tar ej emot uppdateringar

Inlägg av Vulgarsonic »

Har funderat ett tag på att jag inte fått någon av de senare uppdateringarna och tog kontakt med Tesla via chatten för att sådär allmänt höra om de kunde se nåt speciellt med bilen ang. detta.

Hade turen att chatta med en väldigt seriös och duktig person som inte bara slentrianmässigt slängde ur sig "håll den på wifi och vänta".

Fick vänta rätt länge medan hon kollade diverse saker och till slut kunde hon berätta att "något" hänt med bilen som gör att den måste in på service innan "den kan ta emot uppdateringar igen".
Jag har rätt lång resväg och frågade om det finns nån möjlighet att de kan göra detta remote och de skulle försöka med det.
Efter lite om och men fick jag veta att sc jobbar på en lösning för att kunna skicka ut en "manuell" patching som skall fixa problemet.

Nån annan som har varit med om detta och vet vad det är som händer med bilen egentligen?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Bilen tar ej emot uppdateringar

Inlägg av e5m1r »

Har själv varit med om att bilen ”misslyckads” med nån uppdatering och då flaggades på nåt sätt så inte uppdateringar kom.
Enligt förklaring som du fick om det nu stämmer så är det troligaste att nån komponent inte kommer kunna uppdateras och därmed skulle du sluta med brickad bil
Tesla väljer då att inte uppdatera din bil för att undvika detta
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

Det låter ju rimligt, får se om de lyckas lösa det på distans.
Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare

Inlägg av lejon1 »

Har samma problem på en MS85 från sent -14 Blev nedkallad till Malmö för att få airbag på passagerarsidan och någon framvagnsdetalj utbytt på garantin (som ju utgått). Jag påpekade då att appen inte kunde nå bilen sedan en tid och då såg de att jag missat 4 -5 uppdateringar, de körde in bilen igen men kom tillbaka efter en timma och sa att de inte lyckats. Väntar på besked sedan 2 veckor.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

lejon1 skrev:
Har samma problem på en MS85 från sent -14 Blev nedkallad till Malmö för att få airbag på passagerarsidan och någon framvagnsdetalj utbytt på garantin (som ju utgått). Jag påpekade då att appen inte kunde nå bilen sedan en tid och då såg de att jag missat 4 -5 uppdateringar, de körde in bilen igen men kom tillbaka efter en timma och sa att de inte lyckats. Väntar på besked sedan 2 veckor.
Ok, trist.
Jag fick intrycket av att detta skulle kunna fixas snabbt men det verkar nog inte så i mitt fall heller.
Har en servicetid 6 december för en annan grej så får hoppas att det kan finnas en fix tillgänglig tills dess annars.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

Idag kom så plötsligt en uppdatering.
Fick dock ingen förvarning som enligt Tesla skulle komma från SC.

Versionen som installerades var 32.2.4, alltså inte V10.
Denna version verkar rätt obskyr med mest installationer i Japan och Australien enligt TeslaFi...
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

... Och mycket riktigt fungerar inte lte/3g längre
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Lånbytt min X mot kollegans 3 ett tag och noterar att hans bil nog inte uppdaterats sedan han hämtade ut den i mars, versionen är 2019.12... Den står nu uppkopplad mot mitt Wi-Fi men inget händer, det står att en uppdatering finns tillgänglig men att jag man ska ansluta till Wi-Fi. Några tips? Har gjort stor och liten reboot. Och en serviceanmälan till Tesla...
D85EFF5E-0C0C-41B6-836B-554D2208B8CD.jpeg
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
mange
Teslaägare

Inlägg av mange »

Vår bil låste sig gällande uppdateringar men jag anmälde detta i appen och de löste det smidigt på distans utan att jag behövde åka in. Funkat med flera uppdateringar nu.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

Vulgarsonic skrev:
... Och mycket riktigt fungerar inte lte/3g längre
Detta var faktiskt inte relaterat till uppdateringen utan teleoperatören hade störningar samtidigt otroligt nog.
Pratat lite mer med supporten via chat och det verkar vara något V10-specifikt som min bil inte kan hantera.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

olarsson skrev:
Lånbytt min X mot kollegans 3 ett tag och noterar att hans bil nog inte uppdaterats sedan han hämtade ut den i mars, versionen är 2019.12... Den står nu uppkopplad mot mitt Wi-Fi men inget händer, det står att en uppdatering finns tillgänglig men att jag man ska ansluta till Wi-Fi. Några tips? Har gjort stor och liten reboot. Och en serviceanmälan till Tesla...
Fick uppdatering nu på förmiddagen. Slump eller ingripande från Tesla efter serviceanmälan? Vem vet, nu funkar det i alla fall. : )
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Skriv svar