Free Supercharger följde med förare

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pilo
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 mar 2018 15:22

Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Pilo »

Hej!
Jag köpte en Tesla Model X begagnad och den lades ut som Tesla Lifetime Free Charging.

Tyvärr så visade det sig att Teslan i fråga hade en Life Time Free Charging som följde med föraren. :|

Har kontaktat Tesla men de kan inte göra ngt.

Hur hade ni gjort om ni vore mig? Inser att det är jag som inte ställt rätt frågor när jag köpte bilen

Kräva pengar åter av säljare (köpte av bilhandlare och har annonsen kvar). Bita i det sura äpplet och bara leva med det?

Tacksam för tips
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Joohan »

Kräv ersättning motsvarande förväntad kostnad.

Bilhandlaren kommer antagligen att vägra, och du får då häva köpet.
Eventuellt kan ni mötas någonstans.

Det är ju ett solklart fall där du har rätten på din sida, men du får ev dra det via ARN.

En fråga är ju hur gärna du vill ha just den bilen, eller om du hellre hade köpt en annan bil?

Rimligt är väl tex att man laddar 2000mil på SC (20% av 10kmil), dvs 4000kwh. Eller ca 10kkr med dagens SuCpris.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av GreenMachine »

Framgår inte ”hur” du köpt bilen men om du köpt den av en bilfirma och som privatperson så bör det väl inte vara så svårt att lösa. Reglerna är rätt så klara på det området.
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Joohan »

GreenMachine skrev:
Framgår inte ”hur” du köpt bilen men om du köpt den av en bilfirma och som privatperson så bör det väl inte vara så svårt att lösa. Reglerna är rätt så klara på det området.
Jepp.
Ovan förutsätter ett privatköp av företag.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Frippanecci »

Joohan skrev:
GreenMachine skrev:
Framgår inte ”hur” du köpt bilen men om du köpt den av en bilfirma och som privatperson så bör det väl inte vara så svårt att lösa. Reglerna är rätt så klara på det området.
Jepp.
Ovan förutsätter ett privatköp av företag.


Eller privatköp av privatperson - under en period så var den fria laddningen kopplad till första ägaren.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Pilo
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 mar 2018 15:22

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Pilo »

Tack för alla svar

Bilen är köpt via en bilhandlare köpt av privatperson (mig själv).

Bilhandlaren hävdar att de fått svar från Tesla att det var fri supercharging på den

Tesla hävdar att den följde med ägaren, inte bilen.

Tesla Support säger att Tesla kan hjälpa till med att berätta om det är före köp ang fri supercharging, men Tesla säljare i Malmö säger till bilhandlare att inte detta går.

Bilen är från 2017

Fortsättning följer
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2296
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av frippe »

Pilo skrev:
Tack för alla svar

Bilen är köpt via en bilhandlare köpt av privatperson (mig själv).

Bilhandlaren hävdar att de fått svar från Tesla att det var fri supercharging på den

Tesla hävdar att den följde med ägaren, inte bilen.

Tesla Support säger att Tesla kan hjälpa till med att berätta om det är före köp ang fri supercharging, men Tesla säljare i Malmö säger till bilhandlare att inte detta går.

Bilen är från 2017

Fortsättning följer
Säljaren ansvarar för den information som de levererar till dig. Sedan får de gå på tesla i sin tur om de anser sig fått felaktig information av dem. Så bara att gå på säljande bilfirma för din skull.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Tars »

Pilo skrev:
Tack för alla svar

Bilen är köpt via en bilhandlare köpt av privatperson (mig själv).

Bilhandlaren hävdar att de fått svar från Tesla att det var fri supercharging på den

Tesla hävdar att den följde med ägaren, inte bilen.

Tesla Support säger att Tesla kan hjälpa till med att berätta om det är före köp ang fri supercharging, men Tesla säljare i Malmö säger till bilhandlare att inte detta går.

Bilen är från 2017

Fortsättning följer
Vad är det för sort?
Om det är en performance tex så följer det med förutsatt att bilen är beställd innan 17:e februari -17 har jag för mig.
Ingen 100d har fri SuC när de kom -17 utan det är något de har skickat med i år, fast då med ägaren och inte bilen.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av e5m1r »

Bara för att förtydliga
Fri SuC som inte följer med bilen följer inte med ägaren heller :)
Utan snarare är fri SuC för första ägaren punkt. Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av AKarlsson »

Begär ersättning, inte bara för tänkt egen laddning utan också framtida försäljningsvärde. Nästa köpare hade ju säkerligen gett något mer för en bil med gratis laddning. Någon 10.000 lapp borde det vara
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Tars »

e5m1r skrev:
Bara för att förtydliga
Fri SuC som inte följer med bilen följer inte med ägaren heller :)
Utan snarare är fri SuC för första ägaren punkt. Bild
Ja just det.... missade den lilla detaljen. Tack för rättelsen!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Pilo
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 mar 2018 15:22

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Pilo »

Det är en X-P100D inreggad slutet av September 2017.
Det är förlorad fri supercharger och degradeing av värde som är de viktigaste punkterna i hela detta.
Samt ignoransen från Tesla som gör mig ngt bitter.
Svar fick jag att från Teslan support att "Men tänk på att du får gratis supercharger om ngn använder din referenskod" i 6 månader om och om igen...Lite strö salt i såret känsla....
Jag förstår att Tesla håller på att styra all mot betald supercharging och vill helst styra nybilköp ist för beganad köp med fri supercharge.

Det är ju bevisligen inte bara jag som har detta problem med beg Teslor https://forums.tesla.com/forum/forums/f ... out-notice
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2296
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av frippe »

Pilo skrev:
Det är en X-P100D inreggad slutet av September 2017.
Det är förlorad fri supercharger och degradeing av värde som är de viktigaste punkterna i hela detta.
Samt ignoransen från Tesla som gör mig ngt bitter.
Svar fick jag att från Teslan support att "Men tänk på att du får gratis supercharger om ngn använder din referenskod" i 6 månader om och om igen...Lite strö salt i såret känsla....
Jag förstår att Tesla håller på att styra all mot betald supercharging och vill helst styra nybilköp ist för beganad köp med fri supercharge.

Det är ju bevisligen inte bara jag som har detta problem med beg Teslor https://forums.tesla.com/forum/forums/f ... out-notice
Alltså är verkligen bilen såld med fri SuC för hela bilens livslängd? Bilar efter februari 2017 hade inte det, de hade antingen fri SuC för första ägaren eller kunde första ägaren ta med sig fri SuC till nästa bil den köpte.

Så, där behöver nog detta startas för att vet var felet begåtts, om det är Tesla som kluddat till det eller den handlare som sålde bilen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av GreenMachine »

Förstår faktiskt inte varför du är missnöjd med Tesla i detta fall. Det är ju bilhandlaren som missat och som ska se till att du blir kompenserad och inte Tesla? Hade du köpt bilen från Tesla så jade det ju förstås varit en annan sak.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4980
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av chaffis75 »

GreenMachine skrev:
Förstår faktiskt inte varför du är missnöjd med Tesla i detta fall. Det är ju bilhandlaren som missat och som ska se till att du blir kompenserad och inte Tesla? Hade du köpt bilen från Tesla så jade det ju förstås varit en annan sak.
Ja nog för tesla gör en del konstiga saker men i detta fallet tycker jag nog inte tesla gjort något fel utan de är helt din handlare som är skyldig.

Som andra sagt här fundera på om detta är värt fighten att häva köpet eller få ersättning eller är de kanske så att du ändå kan känna dig nöjd med bilen.
Väg detta mot vad för annan bil kan jag hitta med gratis SuC.

Sen vill jag ändå avsluta med att de är såklart väldigt tråkigt att äffären inte blev vad du förväntade dig, jag vet själv hur irriterad man är och man går kanske mer på känslor än rationella beslut.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av NEO »

Begär ersättning från firman du köpt bilen av, Tesla har inte gjort något annat fel än att haft för många lösningar vad gäller SuC och skapat en extrem förvirring på marknaden. Detta är produkten av deras urusla strategi.

Vems är felet då? Såklart bilfirman som sålde dig bilen. Kräv de på ersättning eller hävda att det är så pass stor betydelse för dig at du vill häva köpet.

Räkna ut hur mycket du använder SuC per år. Säg att du kör 30000km/år och av de är hälften resor där du använt SuC. Räkna med att din X drar 250Wh/km, det innebär att du behöver cirka 3750kWh för att köra 15000km. Priset på SuC är idag 2.46kr/kWh? Då betyder det att du hade sparat 9225kr per år på att ha köpt en bil med fri SuC. Är din plan att äga bilen i fem år är det 46125kr. Hur du räknar ut ett belopp för vad du förlorar vid ev försäljning mot att bilen hade haft SuC är svårt att säga. De flesta som vill köpa en Tesla gör det för Autopiloten och laddnätverket som i folkmun är "gratis".
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 05 nov 2018 10:00

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av MartinGBG »

Om det verkligen stod i annonsen att bilen hade Lifetime Free Supercharging så kommer du få rätt hos exempelvis ARN ifall du tar det vidare, då man ju tydligt uppfattar det som att det skall vara gratis.
Men om det bara stod exempelvis att den har Supercharging aktiverad eller liknande så är det ju en annan femma, då det inte uttryckligen stått att det skall vara just gratis utan mer kan syfta på att bilen rent tekniskt kan ladda på Superchargers.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
Pilo
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 mar 2018 15:22

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Pilo »

GreenMachine skrev:
Förstår faktiskt inte varför du är missnöjd med Tesla i detta fall. Det är ju bilhandlaren som missat och som ska se till att du blir kompenserad och inte Tesla? Hade du köpt bilen från Tesla så jade det ju förstås varit en annan sak.

Missnöjd med att jag får olika svar från Tesla beroende på vem man frågar på Tesla, samt att det inte är enkelt att få ut rätt info innan man köper en bil.
Användarvisningsbild
Pilo
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 mar 2018 15:22

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Pilo »

Vad innebär Supercharge enabled?
Denna info har jag fått från Tesla
Untitled 2.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Bjelke »

Enbart att det GÅR att ladda på Supercharger, men inget om kostnader för det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pilo
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 mar 2018 15:22

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Pilo »

Tack för snabbt svar, tror dock att det är en tolkningsfråga för om man googlar på det får man olika svar.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av NEO »

Supercharger enabled och free supercharger är två helt skilda saker. Vissa modeller fick betala för aktivera SuC, men trodde det var begränsat till 60 batterier.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2296
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av frippe »

Pilo skrev:
Tack för snabbt svar, tror dock att det är en tolkningsfråga för om man googlar på det får man olika svar.
Tror inte det är en tolkningsfråga alls. Det betyder bara att bilen kan ladda på en SuC. Inget annat.

Bilar med fri SuC har "Free Unlimited Supercharging".
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av lator »

Tråkigt när det inte blir som man har tänkt sig och i detta fall ska du (om du kan visa på vad som stod i annonsen) ha ersättning från försäljaren.

Lite klargörande om "free supercharging"

Bilar som beställdes före den 16/1 2017 och levererades före 1/4 2017 (om inte leverans försenats av Tesla) har "free supercharging for life". Detta följer bilen vid ägarbyte och gäller tills bilen skrotas (om inte bilen byts in av Tesla och säljs som CPO, i vilket fall Tesla nu tar bort den utlovade "for life"... :( Detta skulle man kunna behandla som avtalsbrott om man orkar... )

Bilar som inte kan komma ifråga för fri laddning är i första hand S100D och X100D då dessa inte gick att beställa före den 16/1 2017.

"Free supercharging" Återkom snart efter att den togs bort men gällde då bara för första ägaren och skulle från början även följa ägaren om denne bytte till en ny Tesla. Detta har dock, vad jag vet, inte hänt i verkligheten... :(

I september 2018 togs så slutligen gratis laddning bort helt... trodde vi... tills det nu har återkommit för första ägare i vissa fall. Först fram till 1/7 2019 men senare även till alla S och X... INTE MODEL 3!

Sen kommer vi till frågan om hur man får klarhet i vad som gäller för en viss bil... LYCKA TILL! ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Free Supercharger följde med förare

Inlägg av Tenk »

Har det inte också varit på tal att Tesla tar bort fri supercharging på äldre bilar om de säljer bilen begagnad. Gör ju att historiken blir intressant...
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Skriv svar