Dual chargers

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cavebring
Teslaägare

Dual chargers

Inlägg av cavebring »

Tjena!
Jag har precis fått min P85D med single charger. Jag har köpt ChaDeMo adapter och funderar på att sätta in ytterligare en on-board charger så jag får dual chargers (22kw) eftersom jag installerat en ladbox på 22kw på kontoret. Men... man är ju ändå på kontoret några timmar och bilen blir alltid fulladdad även på 11kw som bilen klarar av just nu.

Frågan är nu: Är det lönt?

Hur många typ2 22kw chargers finns det där ute? Gör chademo adaptern dual chargers obsolite, och därför model s enbast säljs med single charger numera?

Ni som har dual chargers; hur ofta använder ni 22kw?
P85D
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Re: Dual chargers

Inlägg av ovelundkvist »

Nu har jag bara haft min 85D i en knapp månad, men efter 300 mil varav 100 på Gotland måste jag säga att det är väldigt glest mellan laddare som ger någon fördel med mina dubbla laddare.

De allra flesta icke SuperCharger-laddare som jag har hittat har varit 1-fas 16A där den extra laddaren är helt överflödig.

Enda undantaget är Green Highways laddare i norra Sverige som oftast är 3-fas 32A eller bättre.

Min förhoppning är dock att antalet offentliga 3-fas 32A-laddare kommer öka rejält framöver. Inte minst med Teslas satsning på Destination Chargers!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Dual chargers

Inlägg av Herr X »

Jag har kört min Tesla ca. 1400 mil nu och har dubbla laddare. Tre gånger har jag stött på AC-laddare som haft stöd för mer än 16A trefas men ingen av gångerna har jag haft behov för den högre laddhastigheten. Ingen gång har jag heller känt behovet av dubbelladdare, och om jag skulle gjort om min beställning idag hade jag utan att blinka droppat dubbelladdaren.

Om du färdas exceptionellt mycket i trakter där det saknas superladdare men det finns 32A trefasladdare så kan det kanske vara en poäng, men det finns inte många sådana områden kvar (förutom möjligen någon 32A trefasladdare i Norrlands inland). Med tanke på Teslas utbyggnad av superladdarnätverket så kommer du snart ändå kunna färdas överallt och behöver inte förlita dig på semi-snabbladdare som tillhandahålls av tredje part.

Ytterligare en spaning är att jag inte tror att det kommer byggas ut så många ytterligare 32A trefas AC-laddare - Tesla har inte längre med dubbelladdare som tillval, och jag vill minnas att också Renault droppat sin 64A laddlösning? Istället ser biltillverkarna ut att gå för likströmsladdning och ombordladdare för upp till 16A trefas (11kW som du får med en standard enkelladdare) och som är vanligt förekommande. Alltså är mitt råd: strunta i dubbelladdaren och gör något roligare för pengarna. Tänk vad många glasspinnar du får på Liseberg för ~10 000!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

cavebring skrev:
Tjena!
Jag har precis fått min P85D med single charger. Jag har köpt ChaDeMo adapter och funderar på att sätta in ytterligare en on-board charger så jag får dual chargers (22kw) eftersom jag installerat en ladbox på 22kw på kontoret. Men... man är ju ändå på kontoret några timmar och bilen blir alltid fulladdad även på 11kw som bilen klarar av just nu.

Hur många typ2 22kw chargers finns det där ute? Gör chademo adaptern dual chargers obsolite, och därför model s enbast säljs med single charger numera?

Jag har haft min P85 med dual charger i 13 månader. Dubbelladdare har den fördelen att du snabbare kan göra oplanerade längre resor eftermiddagar o kvällar. Om du använt bilen under dagen och har kanske 50% laddning kvar och en kund eller familjemedlem oplanerat vill att du ska köra en returresa för ett kortare ärende 10 mil bort så är det bekvämt att kunna kräma på 5-10 mil extra körsträcka under tiden (30-60 minuter)resan förberedes. Du behöver inte snålköra eller vintertid frysa utan bekvämt ta den extra kvällsrundan. I och med du har möjligheten varje dag att kunna göra oplanerade "utryckningar" på grund av god eltillgång så är det en klar fördel att utrusta bilen för detta. Jag använder ofta möjligheten eftersom jag 32A tillgängligt. Tänk på att du förutom dubbelladdare ska ha ett laddskåp (ca. 10 kkr) samt ett 32A uttag med jordfelsbrytare. Koppla gärna laddskåpet med gummikabel och stickpropp, så kan du ta det med dig och ladda snabbt med 32 A från ett vanligt industriuttag om du är på udda platser.

Har du ett totalt planerat liv där inte sådana plötsliga behov uppstår kan du ju strunta i det och alltid ha bilen på långsamladdning till 90% men frågan är om det inte är bättre för batteriet att "on demand-ladda"
Senast redigerad av Delta, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare

Inlägg av Limokungen »

Haft min i ett halv år och fem tusen mil, har dubbla laddare men har aldrig använt eller kännt behov av att använda, känner mig rätt lurad av den!
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Drygt ett år och 4000 mil, du kan lätt strunt i dubbelladdare!
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Det var mer värt för något år sedan men nu med dagen Supercharger-nätverk och ChaDeMo-adaptern så är det inte värt det.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

cavebring skrev:
Tjena!

Det är alltid dumt att "slänga" bort pengar i onödan, så frågan är minst sagt berättigad. Sedan hur man väljer är högst personligt utifrån leverne, vanor och behov. I mitt fall kostade den mindre än 1 procent av totalpriset på bilen och det tycker jag är en billig "försäkring" för oförutsedda händelser där en dubbelladdare kan ha en mycket viktig roll, t ex att på kort varsel, snabbt kunna ladda på mer än 3x16 A hemma.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Är det inte ganska enkelt nu när den extra laddaren är eftermonterad? Då kan man ju alltid pröva ett tag och uppdatera om när man får behov.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Har dual chargers och jag tycker det är ovärderligt att ha. Finns 32A trefas typ 2 på många ställen (ikea, ica maxi, parkeringshus etc). Bra att toppa upp ibland.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Jag ångrar nu i efterhand att jag inte valde till dubbelladdaren. Jag gjorde en missbedömning och trodde inte 3-fas 32 Ampere skulle bli speciellt vanligt men nu poppar ju såna stolpar upp som svampar ur jorden.

Hörde om priset för att eftermontera en laddare till och höll på att ramla baklänges. 25 kkr! Nej tack.....
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Har haft bilen ett år och 1400 mil. Har inte dubbelladdare och har aldrig någonsin känt ett behov av det heller.
Eftersom det bara är eftermontering som gäller numera så prova itan är mitt tips.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag har dubbelladdare och vill inte vara utan. Det är inte så ofta som jag får nytta av det, men det har ändå hänt ett antal gånger,och dom gångerna har jag sparat ett par timmars väntan.
Det som är tråkigt är att den mobila laddkabel inte klarar 3-fas 32A.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Jag har dubbelladdare och har inte använt dem särskilt ofta, men... de gånger jag använde dem var dem verkligen värda sina pengar! De kan göra skillnaden mellan kunna ta Dig hem/till Din destination eller behöva stanna över. Jag skulle inte vilja ha en bil utan, och kommer jag beställa en till Tesla får de fixa dubbelladdare till den, hur de än får göra!
Användarvisningsbild
cavebring
Teslaägare

Inlägg av cavebring »

Tack för alla svar.

Det verkar vara delade meningar om enkel eller dubbel. Blir nog att sätta in en ny vid nästa service ändå, då jag trots allt har 22kw på kontoret och kommer således kunna använda den dagligen...
P85D
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Har dualcharger.
Köpte denna.
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html

Med röd 32A handske, enkelt att göra adaptrar ner till röd 16A handske och schuko och även blå enfas (finns på jula bla).
Ställbar på lådan mellan 6,8,10,13,16,20,24,28,32 A. knappar man på lådan så tar bilen den utan att man behöver ställa i bilen, men man kan ju ställa ner till 5A i bileni allafall.

Har upplevt det praktiskt att kunna kräma på lite extra hemma ifall man ska köra mera när man kommer hem från tur (har 25A säkring, men när solcellerna går på dagen, så kan jag köra 32A).

samt att man kan ta med sig denna om man kommer till nåt ställe som har 32A röd uttag.

Den var ju inte så dyr heller.
(Bara ett tips)
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

mickeisol skrev:
Har dualcharger.
Köpte denna.
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html

Med röd 32A handske, enkelt att göra adaptrar ner till röd 16A handske och schuko och även blå enfas (finns på jula bla).
Ställbar på lådan mellan 6,8,10,13,16,20,24,28,32 A. knappar man på lådan så tar bilen den utan att man behöver ställa i bilen, men man kan ju ställa ner till 5A i bileni allafall.

Har upplevt det praktiskt att kunna kräma på lite extra hemma ifall man ska köra mera när man kommer hem från tur (har 25A säkring, men när solcellerna går på dagen, så kan jag köra 32A).

samt att man kan ta med sig denna om man kommer till nåt ställe som har 32A röd uttag.

Den var ju inte så dyr heller.
(Bara ett tips)

Jag har också en sådan, funkar bra och är förhållandevis smidig.
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare

Inlägg av REIT »

Har också köpt en sådan laddare. Jag kan rekommendera dubbla laddare eftersom vid dom tillfällen du verkligen behöver ladda så är skillnaden på 4 timmar eller 8 timmar att ladda fullt en lååååång tid!
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare

Inlägg av ironjack »

Jag köpte bilen med dubbelladdare men har inte haft något behov av den förrän nyligen då vi laddade Mode3 Typ2 vid Egen El i Katrineholm. Blev dock besviken att bara få ut 16A trots att stolpen var märkt 32A, funderar på var felet ligger - är jag lurad och har inte dubbelladdare installerad (det gick inte att välja högre än 16A på skärmen i bilen), eller är laddstolpen felmärkt?
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

ironjack skrev:
Jag köpte bilen med dubbelladdare men har inte haft något behov av den förrän nyligen då vi laddade Mode3 Typ2 vid Egen El i Katrineholm. Blev dock besviken att bara få ut 16A trots att stolpen var märkt 32A, funderar på var felet ligger - är jag lurad och har inte dubbelladdare installerad (det gick inte att välja högre än 16A på skärmen i bilen), eller är laddstolpen felmärkt?
Garanterat stolpens fel.
Nån som har skruvat ner effekten eller bara ställt in den fel av misstag.

Hade det varit 32 A tillgängligt så hade den visat det i displayen oberoende om du hade dubbelladdare eller ej.

Jag har varit på en typ 2 Som hade 63A. Då stod det att jag laddade med 32A av 63A, kunde såklart inte ladda med mer. Då hade jag behövt quadladdare :D
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare

Inlägg av ironjack »

Martinen skrev:
ironjack skrev:
Garanterat stolpens fel.
Nån som har skruvat ner effekten eller bara ställt in den fel av misstag.

Hade det varit 32 A tillgängligt så hade den visat det i displayen oberoende om du hade dubbelladdare eller ej.

Jag har varit på en typ 2 Som hade 63A. Då stod det att jag laddade med 32A av 63A, kunde såklart inte ladda med mer. Då hade jag behövt quadladdare :D
Tack, nu känns det bättre :)
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Nu är vi i Italien och eftersom SC inte är utbyggt ordentligt här än är dubbelladdare ovärderlig :D
- vi svängde förbi service center i Milano och fick låna ett Enel-kort som vi kan posta tillbaks när vi kommit hem... Detta fixade de under en stängd dag... Service man möter på en tur som detta är helt enorm :shock:
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

Kan bara hålla med ang. Service åtminstone i Italien. Vi fick stopp på motorvägen in mot Verona jag körde då en VW Passat,ringde mobilförsäkring i Sverige de fixade en bärgade.
På med bilen på flaket och lämpade av oss vid en VW service aj aj tänkte jag måste leta hotell då detta hände kl 17.00 en frdag får säkert inte bilen förrän Måndag. Chefen tog emot oss och bjöd på kaffe medan de skulle undersöka felet det visade sig vara en styrenhet allt tog ca en timma när vi lämnade rullade det fortfarande in bilar på kliniskt rent verkstadsgolv vet inte vilka arbetstider de har men länga jobba dom och superb service
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Dubbelladdare nu i Frankrike type 2 kontakt. McDonalds bapaume, gratis. Klart skönt att kunna toppa upp med 109km/h. :)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Jelasto
Teslaägare

Inlägg av Jelasto »

Jag har haft stor nytta av dubbelladdare den här sommaren. Känns som att det installeras fler och fler 22kw type2 uttag vilket funkar bra för destinationsladdning.
85D
Skriv svar