Autopilot - något o ha egentligen?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

0daytesla

Autopilot - något o ha egentligen?

Inlägg av 0daytesla »

Tänkte mig på en liten poll/ marknadsundersökning...

Men inte så enkelt som bra el dåligt utan lite mer avancerat spörsmål tänker jag.

Ex så är jag inte övertygad om APs förträfflighet när det kommer till tillförlitlighet. Att köra med AP och samtidigt behöva vara beredd på att ta kontroll (som man ju bör vara beredd på dessutom) så kan man ju lika gärna köra då är sinnena mer skärpta och reaktionsförmågan kortare anser jag iaf.

Men sen några iakttagelser kring AP dom gångerna jag använt det, och som grej har jag absolut inget emot AP men är lite tveksam till var den befinner sig i utvecklingen just nu.

Ex 1 - noterat att visualiseringen på skärmen är någon sekund fördröjd mot vad som faktiskt sker i verkligheten. Bilar man möter o passerar passerar i skärmen någon sekund senare - vilket är mycket om du kör i 50km/h el mer.

Ex 2 - körde i 70-80 och passerade en bil som ville ut i körfältet från vägrenen men som också stod still och inte var något hot mot mig kände jag däremot så tvärtnitade APn - efter jag passerat bilen och inget hinder el fara fanns överhuvdtaget - bilen bakom undrade nog vad som pågick, tur man var beredd med foten på gasen direkt typ.

Dessa två exempel får mig o reflektera kring om det är så stora fördröjningar att APns reaktionstid både på att upptäcka och göra åtgärd är fördröjd så den rent praktiskt innebär förhöjd möjlighet till problem/fara helt enkelt gör APn menlös på det stora hela.

Känns som det är enklare o notera exempel på nära ögat situationer som inte skulle uppstått alls om man rattat helt själv utan AP aktiverad än tvärtom. Inget fall där APn räddat mig ur någon situation...

Någon som känner igen sig i upplevelser o resonemang?
2019 Model 3 LR+ AWD white 18" Aero
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Autopilot - något o ha egentligen?

Inlägg av tor-ake »

Har inte upplevt denna fördröjning. Använder AP i princip hela tiden på motorvägarna runt Stockholm.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag skulle aldrig ge mig ut på långfärd utan autopilot. Man blir så mycket mer avslappnad med den. Att som du säger köra med sinnena mer skärpta är just det man slipper. Autopiloten är som ett par extra ögon på vägen.

Tack och lov slipper du välja. Autopiloten följer med vid köp nuförtiden. Och full self drive går att köpa till i efterhand.

Läs gärna vad andra Teslaförare tycker om autopiloten i dagens nyhetsartikel
https://teslaclubsweden.se/over-90-av-t ... -ar-saker/
Och läs gärna även Bloombergs originalartikel jag länkar till, där kan man läsa även enskilda svar.

Nån fördröjning har jag aldrig märkt. Tvärtom reagerar den snabbare än mig.

Det är oklart om du har en egen Tesla eller bara kört några gånger. Har du Tesla så registrera den i forumet uppe till höger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Autopilot är helt ovärderligt på långresor,

Min erfarenhet är att man blir en väsentligt säkrare förare med AI-assistans. Bara det att man slipper konstant belasta hjärnan med att justera bilens position på vägen, hålla rätt hastighet och avstånd etc. betyder enormt mycket för hur trött man blir under körning.

Jag har kört 160+ mil i sträck ensam i min X utan att på något sätt känna att jag gjort avkall på säkerheten. Det hade jag aldrig kommit på tanken att göra utan autopilot.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Autopilot - något o ha egentligen

Inlägg av LarsL »

Jag använder Autopilot i princip hela tiden. Den är mycket bättre än vad jag trodde/tyckte innan jag började köra ofta med den. Man lär sig hur den ska användas, vad den klarar och vad den inte klarar också funkar den fantastiskt bra.

Vad du ser på skärmen har lite att göra med vad bilen är medveten och och du ska inte tro att bilen ”tittar” på skärmen för att köra. Bilen klarar körning på motorväg med glans och håller avstånd till omgivande trafik på ett bra sätt. Landsvägen 60-80-väg utan korsningar eller skarpa kurvor (tack för det EU) skulle den klara körningen helt själv redan idag.

Jag har lärt mig att ha en bekväm sittställning där handen kan vila i knät och samtidigt hänga lite i ratten. På det sättet känner jag vad bilen håller på med och kan ingripa direkt om det skulle behövas. Mina resor blir väldigt bekväma och avslappnande.

Jag skulle vara väldigt förvånad om inte detta system kommer ge helt självkörande bilar inom några år. Redan idag kan bilen köra mig hemifrån till jobbet i princip helt själv. Jag behöver köra bilen från gården ut till landsvägen och sedan kör den själv till rondellen där motorvägs. Efter motorvägspåfarten kör bilen mig hela vägen till avfarten där jag tar över kör genom en korsning och sedan parkerar bilen. Tyvärr har jag inte FSD så om jag vill köra om någon på motorvägen så måste jag ta över några sekunder. De övriga bitarna, i början och slutet, där jag kör själv är också så lätt att körda att bilen rimligtvis borde klara det när Tesla öppnar upp de delarna för AP, nu går det inte aktivera den ens.

Däremot måste jag säga att AP (på min bil?) är riktigt dålig på stadstrafik. Den verkar inte riktigt ha greppat den miljön ännu och är allmänt förvirrad av korsningar, rondeller och filer.

Jag har haft några fantom bromsningar men de har varit väldigt korta och odramatiska. Det är väldigt nyttigt för baksniffare som ligger för nära bakom mig, det håller dem alerta.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Enkelt att beta av 100+ mil på en dag med autopilot.
Utan skulle jag aldrig försöka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

0daytesla skrev:
Tänkte mig på en liten poll/ marknadsundersökning...

Men inte så enkelt som bra el dåligt utan lite mer avancerat spörsmål tänker jag.

Ex så är jag inte övertygad om APs förträfflighet när det kommer till tillförlitlighet. Att köra med AP och samtidigt behöva vara beredd på att ta kontroll (som man ju bör vara beredd på dessutom) så kan man ju lika gärna köra då är sinnena mer skärpta och reaktionsförmågan kortare anser jag iaf.

Men sen några iakttagelser kring AP dom gångerna jag använt det, och som grej har jag absolut inget emot AP men är lite tveksam till var den befinner sig i utvecklingen just nu.

Ex 1 - noterat att visualiseringen på skärmen är någon sekund fördröjd mot vad som faktiskt sker i verkligheten. Bilar man möter o passerar passerar i skärmen någon sekund senare - vilket är mycket om du kör i 50km/h el mer.

Ex 2 - körde i 70-80 och passerade en bil som ville ut i körfältet från vägrenen men som också stod still och inte var något hot mot mig kände jag däremot så tvärtnitade APn - efter jag passerat bilen och inget hinder el fara fanns överhuvdtaget - bilen bakom undrade nog vad som pågick, tur man var beredd med foten på gasen direkt typ.

Dessa två exempel får mig o reflektera kring om det är så stora fördröjningar att APns reaktionstid både på att upptäcka och göra åtgärd är fördröjd så den rent praktiskt innebär förhöjd möjlighet till problem/fara helt enkelt gör APn menlös på det stora hela.

Känns som det är enklare o notera exempel på nära ögat situationer som inte skulle uppstått alls om man rattat helt själv utan AP aktiverad än tvärtom. Inget fall där APn räddat mig ur någon situation...

Någon som känner igen sig i upplevelser o resonemang?
Tror det bästa för dig är att inte använda autopilot. Såg ett amerikanskt nyhetsinslag där de testade autopiloten och såg helt stressade ut och konkluderade att den var värdelös då det var så stressande att övervaka den. Insåg då att vissa personer kanske inte ska använda den. Har även bekanta som inte kunde använda radar-farthållare. Känner man sig inte bekväm med en funktion så använd den inte.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Jag kan dock hålla med om att visualiseringen på skärmen är något fördröjd, vi pratar inte sekunder men en viss fördröjning är det, iallafall märkbar. Troligen är det bara själva visualiseringen och inte ”verkligheten”...
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

Autopiloten är mycket bättre än jag är på att hålla bilens position i filen. Jag behöver bara övervaka att den gör det. Det är fortfarande jag som kör. Självklart måste jag ha full uppmärksamhet på vägen ändå, men det är bra mycket mer avslappnat så här. Kör Essingeleden varje dag i rusningstrafik och det är en helt annan resa än förr. Jag struntar i stort sett i vilken fil som rör sig snabbast. Låter bara bilen ta hand om körningen och slappnar av.

Och framförallt blir den ju bara bättre hela tiden, kanske inte med varje OTA men ofta.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tycker den är fantastisk både ur bekvämlighets och säkerhetssynpunkt.

Kommer aldrig köpa en bil utan AP igen. Dvs per idag är Tesla det enda alternativet på marknaden.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Legato skrev:
Tycker den är fantastisk både ur bekvämlighets och säkerhetssynpunkt.

Kommer aldrig köpa en bil utan AP igen. Dvs per idag är Tesla det enda alternativet på marknaden.
Inte så stor skillnad på Mercas ap och Tesla's. Har provat båda och visa saker är bättre på mercan tex den spökbromsar inte, bromsar inte för broar men Teslan är bättre med att ta skarpa kurvor tex. Detta var på min e350 jag pratar om

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tycker den är fantastiskt, men det gäller som sagt att man ser på den för vad den är.

Jag skulle snarare kalla den en co-pilot än autopilot. När man behöver knappa på skärmen, ge ungarna i baksätet en macka, ta av sig jackan eller något annat som kräver att man tar blicken från vägen eller händerna från ratten i två sekunder - då kan autopiloten vara skillnaden mellan att sitta i diket eller kvar på vägen.

Innan jag gör något sådant kollar jag dock alltid trafiken och vägen innan. Skulle aldrig lita blint på den. Jag vet vilka situationer den klarar och inte klarar.

Vad jag märker är dock att jag tappat ”konditionen” när det gäller att köra långa sträckor utan AP. När det var riktigt slaskigt och jag tvingades köra 45 mil mer eller mindre utan AP var jag helt slut när jag kom fram. Satt på helspänn hela tiden - typ som när man just tagit körkort och inte fått in körningen i ryggmärgen än.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Inlägg av John Galt »

Vidare då? Vad får du för 67000 när du köper total självkörningsförmåga? Är det värt det?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Edit, har beställt X och funderat på att lägga till självkörning senare. Har dock ej testat något ännu.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Inlägg av macksie »

Riktigt intressant fråga, och jag gissar något som alla som betalat extra för autonom förmåga tänker på varje gång de sätter sig bakom ratten.
Problemet jag tror vi alla som kör en Tesla har är att vi vill att den ska leverera på de löften herr Musk har gett sen flera år och sen reviderat om och om och om och om igen. Dvs vara mer än autopilot. Som tidigare kommentarer använder även jag AP så ofta jag kan. Men jag håller också med dig i det att jag önskar så mycket mer och jämför inte med andra bilar utan vad jag faktiskt blivit lovad. Därför tycker jag inte att det är en mostägelse i att använda AP och samtidigt vara frustrerad över att den levererar ungefär i paritet med konkurrenter.

När jag är ensam i bilen använder jag AP så ofta jag kan för det är bekvämt för mig som förare.
När jag har passagerare undviker jag att använda det för att att passagerarna då tycker att jag är en dålig bilförare.
MYP
X90d
Skriv svar