Ny uppdatering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 12 nov 2014 09:50
Ort: Lomma

Ny uppdatering

Inlägg av FAJ »

Har fått anmodan om att installera ny uppdatering. Har sagt att den skall installeras kl 0:20 någon som redan tryckt in uppdateringen och vet vad den innehåller?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Ny uppdatering

Inlägg av Martinen »

Om det är samma som jag fick förra veckan så är det bara små buggfixar mm.
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 12 nov 2014 09:50
Ort: Lomma

Re: Ny uppdatering

Inlägg av FAJ »

Martinen skrev:
Om det är samma som jag fick förra veckan så är det bara små buggfixar mm.
Hur ofta kommer patchar till Teslan som bara innehåller buggfixar?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ny uppdatering

Inlägg av bylund »

Inte något fixt intervall, och det är oftare strax efter en större uppdatering, för att sedan bli glesare (vilket kanske inte är så konstigt). Mellan någon veckan och mer än en månad mellan uppdateringarna verkar vara det vanliga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Ny uppdatering

Inlägg av Franz »

Jag drog in .251 inatt. Det var dock bara någon dryg vecka sedan jag fick .249.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 12 nov 2014 09:50
Ort: Lomma

Re: Ny uppdatering

Inlägg av FAJ »

Ok.

Detta är min andra uppdatering sedan jag fick bilen för 7 veckor sedan. Har dålig täckning på mitt WI-FI i garaget så alla uppdateringar går via 3G. Något som vet hur stora uppdateringarna är?
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 914
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Ny uppdatering

Inlägg av Nicklas »

Franz skrev:
Jag drog in .251 inatt. Det var dock bara någon dryg vecka sedan jag fick .249.
Precis samma för oss... Båda har vi fått via 3G under Europaresan, senaste nu vid Marseille (franska rivieran)... Kanske bara är inbillning, men browsern känns rappare i scrollen nu (har blivit en del surfande från bilen :D )

Det verkar som om Tesla inte bryr sig det minsta om var man är (roamingavgifter) eftersom vi verkar få alla uppdateringar lika fort som hemma i Sverige :shock:
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 12 nov 2014 09:50
Ort: Lomma

Re: Ny uppdatering

Inlägg av FAJ »

.251 installerat och klar. Stora skärmen låste sig efter uppdatering. Fick hålla inne båda scrollhjulen för att göra en reset. Efter det fungerade det prima.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Ny uppdatering

Inlägg av jonas »

Fick precis 2.5.21 till min S85.
Kan inte se någon skillnad, samma 'release notes'.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Ny uppdatering

Inlägg av Kilowatt »

Jag kör .253 sedan någon vecka efter service och det är inga märkbara skillnader tycker jag.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Ny uppdatering

Inlägg av matbl »

jonas skrev:
Fick precis 2.5.21 till min S85.
Kan inte se någon skillnad, samma 'release notes'.
Samma här igår. Ingen skillnad vad jag märkt...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Ny uppdatering

Inlägg av jonas »

Jag inbillar mig att HEVAC:en blivit snabbare. I morse hade jag nämnligen rätt temp i kupén när jag var framme på jobbet, brukar ligga 2-5gr under. Skall kolla på vägen hem om det blir kallt (dvs kyler snabbt nog) innan jag är hemma, ca 50km har den ju på sig. Där har det ju tidigare varit för varmt när man är hemma. Dessutom hade jag samma föreslagna väg på mittkonsolen och lilla framför ratten trots att jag avvek från rutten så den fick räkna om. Har visat olika tidigare, rätt på lilla och fel på stora skärmen. Den verkar också bromsa in mjukare till en framförvarande bil i lägre hastighet.
Allt min högt subjektiva uppfattning som går från 4.138 till 5.21.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Ny uppdatering

Inlägg av Martinen »

Jag har fått uppmaning nu om att lägga in en uppdatering till.
har inte lagt in den än. Blir nog inatt. Jag upptäckte en annorlunda sak idag. Laddade i ödeshög och fortsatte till lagan. Efter ca 1 mil brukar tripplanner säga åt mig att vända, men det gjorde den inte idag trots att jag bara hade 2 % marginal. Körde samma strecka för 2 veckor sedan och då bad den mig vända. Har inte uppdaterat bilen.
Kan det vara så att vissa funktioner kan uppdateras utan att den frågar.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Ny uppdatering

Inlägg av Fredriksv »

Nu har det kommit en ny uppdatering till Android. Den nya appen är bloatad med funktioner för att skicka ut sin sälj-länk. En kul grej är väl möjligtvis att man kan se status för andras länkar, dvs hur många kunder man har värvat... Globalt så leder en Bjrn3169 med 5 beställningar... Ska vi gissa på att det är Norrmannen?

En vettig funktion som tillkommit är att kunna slå på Valet mode från Appen...
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny uppdatering

Inlägg av vigge50 »

Fredriksv skrev:
Nu har det kommit en ny uppdatering till Android. Den nya appen är bloatad med funktioner för att skicka ut sin sälj-länk. En kul grej är väl möjligtvis att man kan se status för andras länkar, dvs hur många kunder man har värvat... Globalt så leder en Bjrn3169 med 5 beställningar... Ska vi gissa på att det är Norrmannen?

En vettig funktion som tillkommit är att kunna slå på Valet mode från Appen...
Finns det flera som har fyra så att det ändå är jämt eller har han en klar ledning?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4354
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ny uppdatering

Inlägg av dstr »

Fredriksv skrev:
En vettig funktion som tillkommit är att kunna slå på Valet mode från Appen...
+1

Nu saknar jag bara fönsterhissarna.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Ny uppdatering

Inlägg av Franz »

dstr skrev:
Fredriksv skrev:
En vettig funktion som tillkommit är att kunna slå på Valet mode från Appen...
+1

Nu saknar jag bara fönsterhissarna.
Jag kan tänka mig att vi inte kommer se funktioner som skulle skada någon. Att dra upp fönsterna skulle ju kunna innebära att t.ex. ett litet barn klämde fingrarna. Om man nu av den anledningen inte kan dra upp fönsterna så kanske det är dumt att kunna dra ner dem eftersom man ju då riskerar att öppna sin bil i regnet långt hemifrån utan möjlighet att stänga dem.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8736
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ny uppdatering

Inlägg av Pontus »

Men då borde man väl inte kunna stänga takluckan heller. Vilket jag tror att man kan om man lämnat den öppen. Tycker det vore bra om knän kunde kontrollera rutorna också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8736
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ny uppdatering

Inlägg av Pontus »

Min håller på med uppdateringen nu. Jag satt kvar en liten stund när den började uppdatera och noterade att den körde vindrutetorkarna en gång. Någon uppdatering av dess styrning eller bara envanlig kontroll?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Ny uppdatering

Inlägg av jpetters »

jonas skrev:
Jag inbillar mig att HEVAC:en blivit snabbare. I morse hade jag nämnligen rätt temp i kupén när jag var framme på jobbet, brukar ligga 2-5gr under. Skall kolla på vägen hem om det blir kallt (dvs kyler snabbt nog) innan jag är hemma, ca 50km har den ju på sig. Där har det ju tidigare varit för varmt när man är hemma. Dessutom hade jag samma föreslagna väg på mittkonsolen och lilla framför ratten trots att jag avvek från rutten så den fick räkna om. Har visat olika tidigare, rätt på lilla och fel på stora skärmen. Den verkar också bromsa in mjukare till en framförvarande bil i lägre hastighet.
Allt min högt subjektiva uppfattning som går från 4.138 till 5.21.
Jag skulle också säga att klimatanläggningen fungerar bättre med version 5.21. Känns som den kyler mer än tidigare. Kan nu ställa in på 20-21 grader och har tidigare kört på 18-19 grader med liknande resultat och yttre förutsättningar.




Sent from my iPad using Tapatalk
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Ny uppdatering

Inlägg av Franz »

Jag fick precis 2.5.21 nu under kvällen. Jag har dock inte kört något med den installerad än. När jag gick ut till bilen och satte mig i den för att kolla versionernummer så började också vindrutetorkarna att torka rutan i onödan ;).

Det verkar vara så att Tesla skickar ut 2.5.21 till väldigt många nu. Jag har en liten misstanke om att det finns en eller flera säkerhetsuppdateringar i den. Jag tänker då inte på TACC-en eller liknande utan möjlighet för någon obehörig att koppla upp sig mot bilen. Imorgon börjar ju Defcon 2015 och där skall ju några personer visa på lite säkerhetsbrister i Model S. http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... -DEFCON%29
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
eTron
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 mar 2015 22:49

Re: Ny uppdatering

Inlägg av eTron »

En funktion jag saknar är att slå på vinterfunktionerna. Nu behövs det ju inte riktigt ännu, men det hade till vintern varit mumma att kunna slå på elvärmen i stol, ratt o ruta en stund innan man kommer ut till bilen när det är kallt ute.

Borde ju inte vara speciellt svårt att införa, så jag förstår inte varför detta inte går?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Ny uppdatering

Inlägg av Martinen »

eTron skrev:
En funktion jag saknar är att slå på vinterfunktionerna. Nu behövs det ju inte riktigt ännu, men det hade till vintern varit mumma att kunna slå på elvärmen i stol, ratt o ruta en stund innan man kommer ut till bilen när det är kallt ute.

Borde ju inte vara speciellt svårt att införa, så jag förstår inte varför detta inte går?
+1

Känns som om dom inte tänker på sånna här saker för dom använder inte dessa funktioner Kalifornien.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Ny uppdatering

Inlägg av Lessmog »

Samma med lyktrenspolning (fast det blir ju knepigare att lösa OTA)
;)
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 31 mar 2015 22:54
Ort: Täby

Re: Ny uppdatering

Inlägg av tib »

Fick precis notis i telefonen om att en uppdatering finns tillgänglig, man blir ju som ett barn på julafton och börjar direkt tänka autopilot.
Sprang ner till bilen och drog igång uppdateringen på en gång och sen kollade jag på TMC, tyvärr verkar det vara nån mindre fix och versionen blir nog 2.5.46.
Skriv svar