Vilken laddbox???
Moderator: Redaktion
Vilken laddbox???
Hej!
Har precis beställt en MX och ska installera en laddbox. Är det något jag bör tänka på?
Ska man köpa Teslas eller kan man köpa annat märke
Får man laddboxbidrag även om man köper Teslas (har hört att det inte gäller Teslas laddbox)
Vad är viktigt förutom att den ska ladda så fort som möjligt? Andra features??
Tack för svar!
Oscar
Har precis beställt en MX och ska installera en laddbox. Är det något jag bör tänka på?
Får man laddboxbidrag även om man köper Teslas (har hört att det inte gäller Teslas laddbox)
Tack för svar!
Oscar
Re: Vilken laddbox???
Jag kör Garo, tittade på Teslas men föll tillslut på Garo med fast kabel. Enda fördelen jag kom fram till som teslas egna box hade var att du har knappen på laddhandsken och inte behöver låsa upp laddluckan manuellt men tyckte de övriga fördelarna med Garo vägde över, samt att den var snyggare 

Tror det är svårt att hitta billigare än teslas men sen beror det på vilka krav man har, min var gratis via gamla referral-programmet så det var inte så mycket att fundera på!
Men dom går sönder och ingen tar reklamationen, så jag ångrar att jag köpte WCpubbe skrev:Tror det är svårt att hitta billigare än teslas men sen beror det på vilka krav man har, min var gratis via gamla referral-programmet så det var inte så mycket att fundera på!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Då måste nån svara och ta emot garanti ärendetovelundkvist skrev:Men du har väl garanti?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Varför ska den ladda så fort som möjligt?Oscar6003 skrev:Hej!
Tack för svar!
Oscar
MX tar 24A maximalt. Hur mkt behöver du egentligen ladda?
De flesta laddar typiskt mellan 6 och 10A på natten (3-fas) några timmar.
Någon enstaka gång per år är det najs att kunna köra 24A men har man 25A huvudsäkring så går det typ bara på sommaren när värmen är avslagen.
Ps boxen är bara en 3-fas adapter med lite övervakning i. Dvs det är ingen laddare. Laddaren sitter i bilen.
Teslas box är berättigad till stöd.Oscar6003 skrev:Hej!
För utom själva laddningen så kan det vara bra om den har lastbalansering, särskilt om du tänker dig fler än en box i framtiden. Det är också bra om den kan balansera uttaget mot resten av huset. Andra funktioner som appstyrning osv är inte så viktigt då Tesla bilen redan har sånt.
Jag velar mellan Tibber och Tesla WC. Jag har två elbilar var av en inte har Typ2, Nissan Leaf. Jag kommer alltså behöva köpa en adapter eller något sånt för att kunna använda WC. Till Tibber måste man köpa sladden löst vilket gör den dyrare. Men med Tibber skulle jag kunna börja styra Nissan efter elpriset precis som jag redan gör med Teslan. Jag vet inte ännu hur jag vill göra.
Alla dessa val, välj inte, kör båda. 
WC till Teslan och Easee till Leafen och båda till Tibber.

WC till Teslan och Easee till Leafen och båda till Tibber.