Laddar 1 km/timme
Moderator: Redaktion
Laddar 1 km/timme
Jag har haft ett problem med laddningen som jag funderar över.
Först fick bilen nästan ingen laddning. Jag använde 220V med inställningen 8A i bilen (har inte varit ngt problem tidigare, brukar bli knappt 1 mil/tim). I appen stod det 1A och att laddning sker med 1 km/tim (och det hade inte blivit många km laddade sen igår). Det var minus 6gr och värmen i bilen var ej på.
Åkte till en SuC och laddade så länge att batteriet var varmt (full regen). När jag kom hem satte jag i 220V-sladden och nu fungerar det som vanligt (knappt 1 mil/tim).
Kan det finnas något skäl att laddningen blir så dålig vid kallt batteri?
Ny MS LR
Först fick bilen nästan ingen laddning. Jag använde 220V med inställningen 8A i bilen (har inte varit ngt problem tidigare, brukar bli knappt 1 mil/tim). I appen stod det 1A och att laddning sker med 1 km/tim (och det hade inte blivit många km laddade sen igår). Det var minus 6gr och värmen i bilen var ej på.
Åkte till en SuC och laddade så länge att batteriet var varmt (full regen). När jag kom hem satte jag i 220V-sladden och nu fungerar det som vanligt (knappt 1 mil/tim).
Kan det finnas något skäl att laddningen blir så dålig vid kallt batteri?
Ny MS LR
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Laddar 1 km/timme
Jag skulle gissa att batteriet var för kallt. Hade du låtit det stå nån timme så hade det nog ökat allteftersom. Jag hade nog övervägt att öka till 10A om kabel och utrustning klarar den belastningen. Den högre effekten genererar mer värme som gör det möjligt ladda snabbare.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
All kräm går åt till att värma upp batteriet så att det inte skadas vid laddning i så låga temperaturer. Har för mig att jag sett att upp till 6-8 kW kan gå åt för batterivärmningen.
Trefas är tipset för hemmaladdning på vintern.
Trefas är tipset för hemmaladdning på vintern.
Model S85D -15, "Voltaire"
Ja, det verkar ju ha att göra med kallt batteri. Att det går åt mkt ström för att värma ett kallt batteri förstår jag men laddningen har varit på hela natten.
Nu har jag maxladdning på låga 65% när jag laddar hemma. Undrar om laddningen har stängts av och sedan inte orkat ge tillräckligt med ström för både uppvärmning och laddning. El-räckvidden var drygt en mil från ladd-gränsen.
Nu har jag maxladdning på låga 65% när jag laddar hemma. Undrar om laddningen har stängts av och sedan inte orkat ge tillräckligt med ström för både uppvärmning och laddning. El-räckvidden var drygt en mil från ladd-gränsen.
När jag i -30 grader laddar med 11kW 3-fas så försöker den dra 6kW för kupé värme och 6kW för batterivärme.
Det blir 12kW vilket jag inte kommer upp till.
Men efter bara 5 minuter så minskar den ner på kupé värmen och börjar så smått ladda batteriet lite.
Att ladda med 1-fas i minusgrader kan ta en evighet.
Det blir 12kW vilket jag inte kommer upp till.
Men efter bara 5 minuter så minskar den ner på kupé värmen och börjar så smått ladda batteriet lite.
Att ladda med 1-fas i minusgrader kan ta en evighet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Oavsett om strömmen går till batterivärmning eller batteriladdning borde det stå mer än 1A i appen/bilen. Däremot antalet km/timme som laddas påverkas om energin används till att värma batteriet. Det var någon mer som hade samma problem, men jag vet inte vad det blev av det.
Jag laddar också med 220V enfas, har inte upplevt det problem du beskriver och jag bor i Norrlands inland.
Jag laddar också med 220V enfas, har inte upplevt det problem du beskriver och jag bor i Norrlands inland.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Det kan också vara så att kontakteringen av laddkontakt och laddport sitter inte bra. Det har hänt mig någon gång och efter att jag kopplade loss och kopplade in så gick det bra. Det var många plusgrader och varmt batteri. Det har också hänt någon gång på SuC, som man annars löser genom att byta charger.
Hur ser dragningen av 220V-sladden ut? Du har inte möjligtvis förlängningssladd, grendosa eller andra saker på vägen som begränsas av vinterklimat med fukt/kyla?
Har du provat med annat uttag som går direkt till bilen via UMCn?
Har du provat med annat uttag som går direkt till bilen via UMCn?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
När vi åker skidor har vi bara enfas men efter 4 dygn är batteriet fullt 

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Problemet är kanske att du kör 220v?
Vi ändrade ju till 230v för 30 år sedan.........
Bara skojar
Vi ändrade ju till 230v för 30 år sedan.........
Bara skojar

Någon förlängningskabel eller liknande har jag ej. Nu fungerar det bra igen som det gjort tidigare. Kommer felet tillbaka ska jag kolla gm att koppla om sladden.
Tack för alla synpunkter! Jag kanske också ska ändra till 230V! LOL
Tack för alla synpunkter! Jag kanske också ska ändra till 230V! LOL
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
När det är kallt bör man alltid börja laddningen när man kommer hem med varmt batteri.
När det är varmare kan man använda "scheduled departure" etc om man vill, men på vintern är det bättre att koppla in direkt.
/fth
När det är varmare kan man använda "scheduled departure" etc om man vill, men på vintern är det bättre att koppla in direkt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options