Kan inte köra min Model S (behövdes bärgas)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Eriktion
Teslaägare

Kan inte köra min Model S (behövdes bärgas)

Inlägg av Eriktion »

I morse när jag skulle köra min Model S så dök det upp massa felmeddellanden:
  • -Antispinsystem avaktiverat
    -Stabilitetskontroll avaktiverat
    -Parkeringsassistans ej tillgänglig
    -Begränsad acceleration
    -Bilen behöver service
Jag kunde varken lägga bilen i Drive eller Reverse.

Efter diverse googlande och resett-anden så provade jag ringa Tesla för support.
Medans jag pratade med Tesla så dök det upp att jag hade en uppdatering att genomföra (2019.36.2.2). Har inte fått någon notis i appen om denna uppdatering (som jag normalt får).
Supporten sa att jag skulle ladda ner uppdateringen, köra den och sen göra en resett på bilen. Så borde alla felmedellanden försvinna och att jag sen borde kunna köra bilen.

Efter att jag laddat ner uppdateringen och skulle installera den, så lyckades den inte installeras (kom till ca 20%).
Så jag ringde supporten igen och vi provade att köra installationen medans supporten övervakade vad som hände remote...
Tyvärr gick inte intallationen att genomföra denna gång heller, men supporten såg att de fick massa felmeddellanden under tiden av installationen och installationen stannade vid ca 10-20% även denna gång.
Vi provade även en avstängning av bilen, utan något märkbart resultat.

Så slutsatsen blev att de fick hämta den med bärgare och fixa en hyrbil till mig!

Jag har haft bilen lite över ett år och varit supernöjd!

Men att man inte ens kan köra med bilen är ju en katastrof enligt mig (jobb, hämtning, nödfall eller andra krissituationer)!

Är det någon som har erfarenhet av liknande missöde/missöden?
Jag har sökt här på forumet med inte hittat något liknande inlägg.

/E
Model S 75D -18 Midnight Silver, Soltak (2018-2021)
Model Y RWD -23 Pearl White Multi-Coat (2023-09-19 ->)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Kan inte köra min Model S (behövdes bärgas)

Inlägg av taliz »

Ibland går bilar sönder ja...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Osmosis

Inlägg av Osmosis »

Min Volvo V60 jag hade tidigare gick som en klocka tills den inte startade alls en vacker dag. Blev bärgning för den till verkstaden. Tyvärr sånt som kan hända.
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare

Inlägg av Johan84 »

Min ruta i förardörren fastnade i nerläge för några veckor sedan. Dom fick komma och hämta den med bärgare, 70 mil till stockholm. "gick" ju att köra men räknades som obrukbar av tesla support eftersom att det är vinter så dom stod för bärgningskostnaden men fick ta mig ner själv för att hämta ut den. Tur man inte va på resande fot och att man har en till bil sånna gånger.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Johan84 skrev:
Min ruta i förardörren fastnade i nerläge för några veckor sedan. Dom fick komma och hämta den med bärgare, 70 mil till stockholm. "gick" ju att köra men räknades som obrukbar av tesla support eftersom att det är vinter så dom stod för bärgningskostnaden men fick ta mig ner själv för att hämta ut den. Tur man inte va på resande fot och att man har en till bil sånna gånger.
Behövs en förare till ... :(
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare

Inlägg av hed »

Kan inte ladda min S på vår ena WC. Säger bara hela tiden att laddningsporten är öppen. Kom efter senaste uppdateringen. Blir tokig
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Alzie

Inlägg av Alzie »

Min Tesla dog på en Supercharger 3h hemifrån sen på kvällen på en vardag. Där var jag ensam utan ens en jacka. Så det kunde ha varit värre... :)
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare

Inlägg av Gimbo »

Bör ej hände med en bil i denna prisklass, speciellt inte så ofta heller. Detta fall är inget undantag direkt
Användarvisningsbild
Eriktion
Teslaägare

Inlägg av Eriktion »

Jag har fullförståelse att även Tesla bilar kan gå sönder, men visar det sig nu bara är ett "mjukvarufel"?!
Så kan jag tycka att det borde finnas ett sätt att starta bilen i ett felsäkert läge, där man iaf. kan köra bilen från punkt A till B (då utan massa lull-lull och tex. begränsad effekt).
Alternativt att man kan backa till en tidigare version så att bilen iaf. fungerar...
Model S 75D -18 Midnight Silver, Soltak (2018-2021)
Model Y RWD -23 Pearl White Multi-Coat (2023-09-19 ->)
Skriv svar