Uppriktigt ledsen...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SimonB
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 apr 2016 07:41

Uppriktigt ledsen...

Inlägg av SimonB »

För första gången blir jag uppriktigt ledsen...

Hur kan ett företag som gör världens bästa bilar, samtidigt vara ett av världens sämsta på service?

Vänster blinkerspak fungerar inte. I somras fick jag ett problem med vänster blinkers. När jag duttar vänster för ”3 blink” forsätter bilen att blinka i all evighet. Höger fungerar perfekt. Mölndal bekräftar Garanti-service, men hade inte reservdelen hemma. Lägger upp ärende och lovar att återkomma, vilket aldrig sker.

Idag tog jag ledigt från jobbet, åker 50 mil Tur och retur till Trondheim för service.

Åtgärd:

Ingen alls... detta är numera ”enligt design”. Hur är det möjligt? Hur kan Tesla anse att det ska vara så, när det varken är så till höger eller på nya bilar? De var helt omöjliga att prata med. Serviceteknikern vägrade att komma och prata med mig dessutom.

Ska jag acceptera att min blinkers inte funkar, vad kan jag annars göra? Köpa en själv på eBay? Ska man verkligen behöva det?

Helt plötsligt är det inte lika roligt att rekommenderar Tesla och låta andra provköra bilen. Ska man behöva förklara för vänner att vänster blinkers fungerar inte, men det är enligt Teslas design...?
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Nico »

Låter redigt konstigt, min blinkers fungerar åt båda håll, kan stänga av 3 blink med både höger och vänster.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av thebishop »

Vad står det i manualen?
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av MangeT »

Antar att du testat ordentlig omstart av bilen?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av heldiggrisen »

thebishop skrev:
Vad står det i manualen?
Turn Signals
The turn signals flash three times or
continuously, depending on how far up or
down you move the lever. Lightly push the
turn signal lever up or down for a three-flash
sequence. For a continuous signal, push the
lever fully up or down.
The turn signals stop operating when canceled
by the steering wheel, by moving the lever in
the opposite direction, or lightly pushing the
lever in the same direction once more.
Sidan 58
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_en.pdf

Ingen skillnad på höger och vänster blinkers
Användarvisningsbild
SimonB
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 apr 2016 07:41

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av SimonB »

Bra inspel!

Det står att man ska trycka hela vägen för kontinuerlig signal. Men så är det ju inte på min när jag blinkar vänster.

Men vad hjälper det? Jag hade tänkt köpa bilen privat först, men det blev via företaget. Normalt går man som privatperson via ARN. Hur gör man som företagare?

Blir galet irriterad. Även om jag får ”rätt” så ska jag åka lägga ytterligare en dag, med en resa på 50mil, tappa minst en arbetsdag, boka hotell och troligen inte heller då få en lånebil...
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av metchristian »

SimonB skrev:
Bra inspel!

Det står att man ska trycka hela vägen för kontinuerlig signal. Men så är det ju inte på min när jag blinkar vänster.

Men vad hjälper det? Jag hade tänkt köpa bilen privat först, men det blev via företaget. Normalt går man som privatperson via ARN. Hur gör man som företagare?

Blir galet irriterad. Även om jag får ”rätt” så ska jag åka lägga ytterligare en dag, med en resa på 50mil, tappa minst en arbetsdag, boka hotell och troligen inte heller då få en lånebil...
Vilken ligger närmast?
Be att verkstadschefen ringer upp dig!
Låter ju helknasigt
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av PoloPrinsen »

Är det risk att du kommer att köra olagligt pga blinkande i tid o otid? Känns som om att en bil som blinkar vänster konstant (efter att felet satts igång) riskerar att lura andra trafikanter och olycka kan ske. Jag skulle antingen fixa blinkersen på ett eller annat sätt eller skaffa ett skriftligt intyg från Tesla där de förklarar din bils blinkersfunktion. Så att vid en olycka kan du slippa få onödig skuld pga bilens blinkers.
Tesla kommer självklart vägra intyget.... så kämpa på med att det skall fungera at blinka. Är bilen inom garantitid så borde det väl falla under denn paragrafen!?

Lycka till!!!
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av TeslaM3 »

SimonB skrev:
För första gången blir jag uppriktigt ledsen...

Hur kan ett företag som gör världens bästa bilar, samtidigt vara ett av världens sämsta på service?

Vänster blinkerspak fungerar inte. I somras fick jag ett problem med vänster blinkers. När jag duttar vänster för ”3 blink” forsätter bilen att blinka i all evighet. Höger fungerar perfekt. Mölndal bekräftar Garanti-service, men hade inte reservdelen hemma. Lägger upp ärende och lovar att återkomma, vilket aldrig sker.

Idag tog jag ledigt från jobbet, åker 50 mil Tur och retur till Trondheim för service.

Åtgärd:

Ingen alls... detta är numera ”enligt design”. Hur är det möjligt? Hur kan Tesla anse att det ska vara så, när det varken är så till höger eller på nya bilar? De var helt omöjliga att prata med. Serviceteknikern vägrade att komma och prata med mig dessutom.

Ska jag acceptera att min blinkers inte funkar, vad kan jag annars göra? Köpa en själv på eBay? Ska man verkligen behöva det?

Helt plötsligt är det inte lika roligt att rekommenderar Tesla och låta andra provköra bilen. Ska man behöva förklara för vänner att vänster blinkers fungerar inte, men det är enligt Teslas design...?
Hur kan tesla säga att det är ok att du konstant blinkar vänster?
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av R2D2 »

Händer 8/10 gånger att min bil med börjar att blinka konstant år vänster även om man bara lätt trycker ner spaken.
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
SimonB
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 apr 2016 07:41

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av SimonB »

Visst är det frustrerande!

Jag och mina bröder åkte på en långresa i höst. Fick konstant vara beredd att påminna mina bröder att stänga av blinkersen efter en omkörning eller filbyte. (Det kommer jag få fortsätta göra)

Fattar inte heller att Tesla tycker att det är ok... eller har jag missat att få med den vänstra silkeshandsken som behövs vid vänstersvängar? För om jag duttar superlöst och snabbt kan det ibland fungera med 3-blinkningar.

Kanske behövs en ”10-minuters vänsterblinksvideo enligt design av Tesla”? :lol:
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 05 dec 2018 21:20
Ort: Götlaborg

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av twinor »

Jag hade samma problem med vänster blinkers med min 3:a vid leverans i April och det fixades av Mölndal SC i September.
Tråkigt om dom nu slutat att fixa det för rätt om det är ett mindre problem så är det grymt irriterande.
Model 3 Performance -19, Blå med svart inredning
Model Y LR AWD -21 MIC, Midnight silver metallic med svart inredning
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Xeik »

Låter helt värdelöst.
Det är väl bara att boka nytt besök genom appen. Skulle det bli problem även i Sverige att få det fixat, så visa manualen för dem. Men det kan ju inte behövas, det är ju knappast by design att ha olika funktioner på vänster och höger....
Förstog dom ens i Norge vad du ville? Eller ville dom bara bli av med dig på enklaste sätt?
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av perre »

Ja en sak har jag i alla fall lärt mig om Teslas service och det är att när de säger de ska höra av sig vet man att det kommer de inte att göra.
Men som i detta fallet förs säga att de ska åtgärda och sen vägra, det är ju makalöst fantastiskt underkänt.

När mina bekanta frågar mig hur bilen är så svarar jag sanningenligt att det är den mest fantastiska bil jag aldrig ens vågat drömma om, men servicen är nog den värsta på hela bilmarknaden. Det är tråkigt att behöva svara så.
Model 3 LR AWD
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Smutt »

perre skrev:
Ja en sak har jag i alla fall lärt mig om Teslas service och det är att när de säger de ska höra av sig vet man att det kommer de inte att göra.
Men som i detta fallet förs säga att de ska åtgärda och sen vägra, det är ju makalöst fantastiskt underkänt.

När mina bekanta frågar mig hur bilen är så svarar jag sanningenligt att det är den mest fantastiska bil jag aldrig ens vågat drömma om, men servicen är nog den värsta på hela bilmarknaden. Det är tråkigt att behöva svara så.
Ja det är en sorglig historia när man efter att köpt 2 S undrar om nästa bil blir en Volvo, helt sjukt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av TeslaMartin »

Hade också detta problem med bil levererad i mars. Fick det åtgärdat i september av Teslas mobila serviceenhet efter att ha anmält det under sommaren.

Låter skumt om de börjat klassa det som ”by design”. När jag anmälde så var de väl medvetna om felet.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av EnTraktor »

Jag rekommenderar som alltid, anmäl till ARN. Självklart kräver du även full ersättning för resan till Trondheim.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av bylund »

EnTraktor skrev:
Jag rekommenderar som alltid, anmäl till ARN. Självklart kräver du även full ersättning för resan till Trondheim.
Fast de tar bara upp fall där köparen är konsument. Detta är ett företagsköp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5567
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Gustafsson »

bylund skrev:
EnTraktor skrev:
Jag rekommenderar som alltid, anmäl till ARN. Självklart kräver du även full ersättning för resan till Trondheim.
Fast de tar bara upp fall där köparen är konsument. Detta är ett företagsköp.
Helt andra regler i Norge på konsumentsidan, men bilen kanske var svensk..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av LarsL »

Funkar det ibland och ibland inte? Jag tycker blinkersen är grymt känslig i bilen och det är inte helt klart om man har 3-blink.
Användarvisningsbild
SimonB
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 apr 2016 07:41

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av SimonB »

LarsL skrev:
Funkar det ibland och ibland inte? Jag tycker blinkersen är grymt känslig i bilen och det är inte helt klart om man har 3-blink.
Funkar alltid till höger, men i princip aldrig till vänster om inte silkesvantarna är på.
En förstagångskörare får aldrig till det och påpekar alltid att de inte förstår sig på hur blinkersen fungerar.

(Bilen är köpt i Sverige, men serverades i Trondheim då det är blott 50mil ToR istället för närmaste i Sthlm är 100mil ToR.)
Frågade Tesla inför köp. Vågar jag köpa en sån här när jag bor i Jämtland, med tanke på service. Jajamen, 85% av all eventuell service kan vi åtgärda med servicebilar på plats
.
Mm...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Bjelke »

SimonB skrev:
LarsL skrev:
Funkar det ibland och ibland inte? Jag tycker blinkersen är grymt känslig i bilen och det är inte helt klart om man har 3-blink.
...Jajamen, 85% av all eventuell service kan vi åtgärda med servicebilar på plats
.
Mm...
:lol: :lol: :lol: :lol: :twisted:
-"inom tullarna" glömde han att lägga till...
08-gänget har väl aldrig ens åkt norr om Uppsala, och
från Trondheim lär dom inte åka över gränsen... ever.
Däremot funkar det bra om man bor inom deras aktionsradie...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Red
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 apr 2019 14:27

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Red »

SimonB skrev:
Visst är det frustrerande!

Jag och mina bröder åkte på en långresa i höst. Fick konstant vara beredd att påminna mina bröder att stänga av blinkersen efter en omkörning eller filbyte. (Det kommer jag få fortsätta göra)
Kan intyga detta då jag är en av de där bröderna. Det blev en rejäl kontrast då man är så imponerad i övrigt av bilen. Det är för mig som lekman ett uppenbart fel, men är det verkligen så Tesla bygger bilar bör konstruktören förklara tanken bakom olika blinkersfunktion åt vänster respektive höger håll. Äldre Volvo 140 brukade efter 30000 mil kunna tappa spänsten i blinkersspaken så den fortsatte blinka vänster men tror inte Volvo hävdade att det är så den är designad. ;)

Själv kör jag inte Tesla men har bokat en Cybercontainer. Hoppas det blir körriktningsvisare av typen utfällbar pil på den. :ugeek:
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av R1883RM4n »

Låter skumt detta här. Tillräckligt för en Hollywood blockbuster? Norrmän. Långa resor i eländigt väder. Förutsättningar som ändras. Illvilja från serviceman. Individen. Företaget....

Jag tycker du (ni) ska stå på dig(er)! Detta är inte ok. Jag har svårt att tro att något annat märke hade agerat så här.

Ring. Ring och ring. Eskalera. Mera. Nöj dig inte. Stå på dig!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uppriktigt ledsen...

Inlägg av Jerker »

På min 3:a funkar blinkersen som det står i manualen att den ska göra. Men jag irriterar mig på att det inte går att avbryta en kontinuerlig blinkning åt ena hållet i samma rörelse som man startar en likadan åt andra hållet utan måste fälla spaken två ggr då. Annars är den bra.
Skriv svar