Dåligt väggrepp bak vid halka

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Minpro Recycling
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jan 2020 15:30

Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Minpro Recycling »

Vi åkte över Telemark högfjäll i Norge fram och tillbaks igår och idag. Det var ishalka och lite snö på det och det blåste hårt igår. Idag var det is, nyplogat och vindstilla. Så fort vi släppte gasen, dvs den generativa bromsningen aktiverades tappade vi genast väggreppet bak och det kändes som vi skulle få sladd. Det blev riktigt läskigt i nerförsbackarna med skarpa kurvor då det inte gick att sakta ner. Bromsade vi blev det sladd. Måste hålla viss gas genom kurvorna för att ha kvar greppet. Detta gäller även på rak väg utan lutning. Jag har märkt detta fenomen tidigare i vinter vid snöfall men detta var riktigt jobbigt. Tänker att den regenerativa bromsningen borde vara lika på alla hjulen och att det ska vara tryggt även vid halka- i alla fall på rak väg utan lutning. Är detta något som är vanligt på Model 3? Har någon annan upplevt detta? Vi har Teslas nya dubbdäck som vi kört max 300 mil med.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av yps »

Märkt desamma, prövade du att begränsa regen till low? Har du SR eller LR?
Användarvisningsbild
Minpro Recycling
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jan 2020 15:30

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Minpro Recycling »

Vi har long range... problemet om du reducerar regerativa bromsningen är att du då inte minskar hastigheten som behövs, då det är ännu sämre att bromsa... jag saknar möjligheten att växla ner manuellt som med automatlådan i vår gamla dieselbil.
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Spfere »

Kan väll säga att min beter sig likadant, men antog det hade att göra med att det bromsar till vilket förstör greppet, motorbroms har ju inget med hjulbromsning att göra.
Samt att min gamla Saab 9-5a har längre mellan fram och bakhjul än min m3 har.
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Zalman3 »

Minpro Recycling skrev:
Vi har long range... problemet om du reducerar regerativa bromsningen är att du då inte minskar hastigheten som behövs, då det är ännu sämre att bromsa... jag saknar möjligheten att växla ner manuellt som med automatlådan i vår gamla dieselbil.
Körde en Audi Quattro Avant förut.
Tycker att min Tesla S75D är en mycket bättre vinterbil.
Anledningen är att den har lägre tyngdpunkt, längre hjulbas, bättre antispinn och antisladd. Dessutom luftfjädring som gör att jag kan höja bilen vid riktigt svåra förhållanden.

Audi Quattron gick bra tills man helt enkelt kört för fort i en kurva, då var den lurig, man visste inte om den fick bakhjulssladd, framhjulssladd eller om alla hjulen gled bilen i sidled, kändes läskigt!

Har kört ca 9500 mil i Norrland, ibland på vintern i mycket svåra snöförhållanden, och tycker inte att bilen känns lömsk, ens om det är nysnö på blankis.

Kan dock hålla med om att det hade varit ännu bättre med paddlar runt ratten för att själv kunna styra hur mycket regenerering man vill ha, på ett enklare sätt, än att gå in i inställningar på skärmen för att göra detta.

En fråga, vad händer om du gasar OCH bromsar samtidigt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Minpro Recycling
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jan 2020 15:30

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Minpro Recycling »

Vår är en model 3 long range som tyvärr inte har luftfjädringen. Jag håller med om att vid normal körning fungerar vår bil väldigt bra och ligger bra på vägen, även vid halt väglag- men känslan att greppet släpper även vid så låg hastighet som 40 km i timmen, så fort man släpper gasen gör att det inte känns tryggt vid svår halka.

Särskilt som bromsljuset ej går på vid regenerativ bromsning och alla diesel och bensinbilar blåser om och inte verkar ha något som helst problem. Även bussar och lastbilar kör om när vi helt tappar greppet.. Det kan ju vara så att Model S inte har samma funktion och det är jättebra.

Har inte testat gas och broms samtidigt men det verkar lite kontraproduktivt om man ska vänja sig att gasa när man bromsar men vi kan säkert testa för att förstå hur bilen beter sig.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Zalman3 »

Minpro Recycling skrev:
Vår är en model 3 long range som tyvärr inte har luftfjädringen. Jag håller med om att vid normal körning fungerar vår bil väldigt bra och ligger bra på vägen, även vid halt väglag- men känslan att greppet släpper även vid så låg hastighet som 40 km i timmen, så fort man släpper gasen gör att det inte känns tryggt vid svår halka.

Särskilt som bromsljuset ej går på vid regenerativ bromsning och alla diesel och bensinbilar blåser om och inte verkar ha något som helst problem. Även bussar och lastbilar kör om när vi helt tappar greppet.. Det kan ju vara så att Model S inte har samma funktion och det är jättebra.

Har inte testat gas och broms samtidigt men det verkar lite kontraproduktivt om man ska vänja sig att gasa när man bromsar men vi kan säkert testa för att förstå hur bilen beter sig.
Jag kör med Hakka 9 dubbat.

Vad har du för däck?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Spfere »

Minpro Recycling skrev:
Vår är en model 3 long range som tyvärr inte har luftfjädringen. Jag håller med om att vid normal körning fungerar vår bil väldigt bra och ligger bra på vägen, även vid halt väglag- men känslan att greppet släpper även vid så låg hastighet som 40 km i timmen, så fort man släpper gasen gör att det inte känns tryggt vid svår halka.

Särskilt som bromsljuset ej går på vid regenerativ bromsning och alla diesel och bensinbilar blåser om och inte verkar ha något som helst problem. Även bussar och lastbilar kör om när vi helt tappar greppet.. Det kan ju vara så att Model S inte har samma funktion och det är jättebra.

Har inte testat gas och broms samtidigt men det verkar lite kontraproduktivt om man ska vänja sig att gasa när man bromsar men vi kan säkert testa för att förstå hur bilen beter sig.
Bromsljus går visst igång när bilen bromsar regenerativt, titta på skärmen så ser du hur de lyser upp bakom bilen då du släpper gasen. Beror helt på hur hårt den bromsar.
Sen det gör jättemycket att Model S är 30 cm längre än Model 3.
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av renes »

Minpro Recycling skrev:
Har inte testat gas och broms samtidigt men det verkar lite kontraproduktivt om man ska vänja sig att gasa när man bromsar men vi kan säkert testa för att förstå hur bilen beter sig.
Testade nyss vid låg hastighet och bilen sa "Don't press both pedals at the same time" eller något liknande och endast bromsade. Gaspedalen inhiberas helt enkelt.
Som sagt, låg hastighet och backande. Kan vara annorlunda i normal färd.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av renes »

Spfere skrev:
Bromsljus går visst igång när bilen bromsar regenerativt, titta på skärmen så ser du hur de lyser upp bakom bilen då du släpper gasen. Beror helt på hur hårt den bromsar.
Sen det gör jättemycket att Model S är 30 cm längre än Model 3.
Det verkar som det beror på om du har normal eller låg regen på. Vid normal lyser bromsljusen, men vid låg oftast inte.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Minpro Recycling
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jan 2020 15:30

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Minpro Recycling »

Tidigare lyste bromsljusen direkt men inte nu längre på vår bil, inte förrän man kommit ner mycket i hastighet vilket är farligt om du har en bil som ligger för nära.

Vi har studerat detta mycket i detalj då vår son övningskör och det är viktigt att veta hur bilen reagerar i olika situationer. Vi har normal på och har reagerat på att detta ändrats.

Jag tror att detta kom i och med att den inte längre bromsar lika hårt vid regenerativ bromsning. Det kan vara anledningen kanske...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av taliz »

Minpro Recycling skrev:
Vi har long range... problemet om du reducerar regerativa bromsningen är att du då inte minskar hastigheten som behövs, då det är ännu sämre att bromsa... jag saknar möjligheten att växla ner manuellt som med automatlådan i vår gamla dieselbil.
Du får ju samma effekt som att växla ner genom att släppa gasen.
Du modulerar hur mkt regen du vill ha med gaspedalen helt enkelt.
Vill du bara ha lite regen släpper du bara lite på gasen.
Du kan också minska effekten genom att sätta på low.

Kort sagt känns det som du behöver vänja dig vid ett annat sätt att sakta ner än du är van vid.
För rent praktiskt är detta mkt mer finkänsligt än en avgasbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Verdi »

renes skrev:
Minpro Recycling skrev:
Har inte testat gas och broms samtidigt men det verkar lite kontraproduktivt om man ska vänja sig att gasa när man bromsar men vi kan säkert testa för att förstå hur bilen beter sig.
Testade nyss vid låg hastighet och bilen sa "Don't press both pedals at the same time" eller något liknande och endast bromsade. Gaspedalen inhiberas helt enkelt.
Som sagt, låg hastighet och backande. Kan vara annorlunda i normal färd.

Varför ska du trycka på båda pedalerna samtidigt? Om fästet inte ens räcker för regen, hur ska du då kunna bromsa med bibehållet fäste?

Jag kör alltid på low regen på vintern så att bromsarna ska kunna motioneras regelbundet.
Användarvisningsbild
Minpro Recycling
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jan 2020 15:30

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Minpro Recycling »

Då ska vi testa att ta regen på low men det återstår att klura ut hur man gör på hal väg om man plötsligt måste sakta in för oförutsett hinder...
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Teslared »

Kan du inte lägga in N och bromsa normalt utan någon motor inkopplad?!
Verdi

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Verdi »

Teslared skrev:
Kan du inte lägga in N och bromsa normalt utan någon motor inkopplad?!

Men jag förstår inte. Vad är skillnaden mellan att bromsa via regen eller via bromspedalen? Bromsar regen för mycket bak? Är det inte samma balans som på vanlig bromsning?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av taliz »

Minpro Recycling skrev:
Då ska vi testa att ta regen på low men det återstår att klura ut hur man gör på hal väg om man plötsligt måste sakta in för oförutsett hinder...
Man trycker på bromsen. Bild
ABS....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Minpro Recycling
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jan 2020 15:30

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Minpro Recycling »

Oj, finns det bromsar? Har aldrig haft användning för dessa med bra regen...

Kanske dags att testa dessa då!

Skämt åsido, det jag menade var vilket läge jag ska ställa in och hur jag ska tänka för att inte tappa greppet när jag släpper gasen (se inläggen ovan) och hur jag får bäst bromseffekt vid blixthalka. Att lägga i N och bromsa eller ha low regen inkopplat och bromsa... att ha normal regen är absolut ingen bra idé tydligen med tanke på tidigare inlägg. Diskussionen gäller Model 3 long range...
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av metchristian »

Minpro Recycling skrev:
Oj, finns det bromsar? Har aldrig haft användning för dessa med bra regen...

Kanske dags att testa dessa då!

Skämt åsido, det jag menade var vilket läge jag ska ställa in och hur jag ska tänka för att inte tappa greppet när jag släpper gasen (se inläggen ovan) och hur jag får bäst bromseffekt vid blixthalka. Att lägga i N och bromsa eller ha low regen inkopplat och bromsa... att ha normal regen är absolut ingen bra idé tydligen med tanke på tidigare inlägg. Diskussionen gäller Model 3 long range...
Inga problem så länge man är medveten om det!
Inga problem med regen... däremot gör många fel som inte är vana vid 4wd.. att de släpper på ”gasen” istället för att accelerera, många skulle behöva åka på avspärrat område så de fick lära sig hur man kör 4wd, många tror 4wd räddar men faktum är på felaktig hantering så kan man öka kollisions risken. Det som gäller är att trycka på vanliga bromsen! (ABS) samt vid behov ev trycka på ”gasen” som motvikt för ev sladd. Beroende på hur situationen ser ut. Vissa lägen är det bättre att gasa sig ur situation.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av taliz »

Minpro Recycling skrev:
Oj, finns det bromsar? Har aldrig haft användning för dessa med bra regen...

Kanske dags att testa dessa då!

Skämt åsido, det jag menade var vilket läge jag ska ställa in och hur jag ska tänka för att inte tappa greppet när jag släpper gasen (se inläggen ovan) och hur jag får bäst bromseffekt vid blixthalka. Att lägga i N och bromsa eller ha low regen inkopplat och bromsa... att ha normal regen är absolut ingen bra idé tydligen med tanke på tidigare inlägg. Diskussionen gäller Model 3 long range...
Som sagt du behöver nog tänka om.
Släppa gasen snabbt = broms. Så släpp den långsamt om du inte vill ha så mkt bromseffekt.
Beroende på hur känslig gasfot du har kan du ju få mkt jämnare ingrepp än med en avgasbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Oskobe
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 14 nov 2018 17:27

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Oskobe »

Antar att detta beror på att regen verkar på bakhjulen åtminstone initialt. SR kan ju självklart inte använda framhjulen men vet ngn om LR gör det vid tappat grepp?

Dock lär det ju SR aldrig ge jämnare bromsverkan än ICE då det bara bromsa 2 av 4 hjul.
Senast redigerad av Oskobe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av renes »

Verdi skrev:
renes skrev:
Minpro Recycling skrev:
Har inte testat gas och broms samtidigt men det verkar lite kontraproduktivt om man ska vänja sig att gasa när man bromsar men vi kan säkert testa för att förstå hur bilen beter sig.
Testade nyss vid låg hastighet och bilen sa "Don't press both pedals at the same time" eller något liknande och endast bromsade. Gaspedalen inhiberas helt enkelt.
Som sagt, låg hastighet och backande. Kan vara annorlunda i normal färd.

Varför ska du trycka på båda pedalerna samtidigt? Om fästet inte ens räcker för regen, hur ska du då kunna bromsa med bibehållet fäste?

Jag kör alltid på low regen på vintern så att bromsarna ska kunna motioneras regelbundet.
Jag håller med. Jag bara inflikade att jag testade om det var möjligt, och jag tror inte man kan göra så. Vilket nog är bäst.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Spfere
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 13 dec 2019 17:19
Ort: Östersund

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Spfere »

det jag har upplevt är att då man har normal regen och bilen inte är kall så man har reducerad regeneration så fungerar det normallt med bromsljus osv ifall man slägger gasen.

Sen så om man släpper gasen så regen hugger i (för att tex sakta ner för att svänga) så släpper hela bakre delen av bilen i sidled
Helt klart detta beror på vägunderlag (som de har varit här, så har det mest varit ren is..
M3 LR AWD Midnight Silver
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av Elof »

Nog har väl ”regen” en ”ABS-funktion”? Är ju fullständigt livsfarligt om den bromsar lika hårt i en ishal kurva som rakt fram på torr asfalt. Den måste ju känna av rotationshastigheten på alla fyra hjulen och minska regen på den axel som plötsligt roterar mycket långsammare än den andra. Dessutom lär väl gyrot i ESP:n och rattvinkeln kunna ge input som minskar ”regen”. Låter osannolikt att en så smart bil skulle ha en ”regen” som bara bryr sig om gaspedalens läge (och batteriets temp).
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Dåligt väggrepp bak vid halka

Inlägg av BrooklynS »

Det är 3ans slängighet som luras. Det är inte så att du får en gigantisk sladd, utan den slänger lite vilket kan upplevas läskigt för den ovan, men den bromsar även med framhjulen på regen. Och ESP fungerar.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar