Hej,
Jag har nu haft min TM3 LR AWD i ganska precis en månad. Fantastiskt trevlig bil att köra. Har dock sprungit in i några frågetecken kring funktionaliteten i Autopilot.
När jag aktiverat farthållare eller Autosteer (som jag älskar), så ibland justerar den automatiskt hastigheten när man kommer in i ett område med lägre eller högre hastighetsbegränsning och ibland gör den det inte. Jag har ännu inte lyckats förstå vilka förutsättningar som krävs för att den ska eller inte ska hantera det automatiskt. En förutsättning för att det ska fungera är givetvis att bilen har koll på rådande hastighetsbegränsning.
Det leder mig in på det andra problemet, dvs att kartorna som Tesla använder för hastighetsbegränsningar är eländigt dåligt uppdaterade (åtminstone vad gäller sydvästra Skåne).
Mina frågor till mina mera erfarna med-Tesla-trafikanter är med andra ord om det är någon som lyckats avkoda under vilka omständigheter Autosteer automatiskt anpassar hastigheten efter hastighetsbegränsningen respektive om det är möjligt (och i så fall hur) att rapportera felaktigheter vad gäller just hastighetsbegränsning på olika sträckor.
Autopilot, farthållare och Autosteer
Moderator: Redaktion
- Lindansaren
- Teslaägare
Re: Autopilot, farthållare och Autosteer
NBC skrev:Hej,
Jag har nu haft min TM3 LR AWD i ganska precis en månad. Fantastiskt trevlig bil att köra. Har dock sprungit in i några frågetecken kring funktionaliteten i Autopilot.
När jag aktiverat farthållare eller Autosteer (som jag älskar), så ibland justerar den automatiskt hastigheten när man kommer in i ett område med lägre eller högre hastighetsbegränsning och ibland gör den det inte. Jag har ännu inte lyckats förstå vilka förutsättningar som krävs för att den ska eller inte ska hantera det automatiskt. En förutsättning för att det ska fungera är givetvis att bilen har koll på rådande hastighetsbegränsning.
Det leder mig in på det andra problemet, dvs att kartorna som Tesla använder för hastighetsbegränsningar är eländigt dåligt uppdaterade (åtminstone vad gäller sydvästra Skåne).
Mina frågor till mina mera erfarna med-Tesla-trafikanter är med andra ord om det är någon som lyckats avkoda under vilka omständigheter Autosteer automatiskt anpassar hastigheten efter hastighetsbegränsningen respektive om det är möjligt (och i så fall hur) att rapportera felaktigheter vad gäller just hastighetsbegränsning på olika sträckor.
Undrar detta jag också. Sen är det för övrigt riktigt farligt att köra på autopilot på de sträckor där fartkameror finns. Ligger man i 90 och man kommer till en fartkamera där det är 70 så kan jag lova att bilen fortfarande kör 90. Kan ju inte vara svårt för bilen att titta lite framåt på kartan och sänka hastigheten så att den är korrekt då skylten passeras.
Hastigheten sänks på vägar med metadata för "restricted road" vilket bör vara vägar med mötande trafik. Denna data är dock inte alltid korrekt så ibland sänks inte hastigheten trotts mötande trafik.
Tesla använder sig av MapBox/Valhalla för navigering och OpenStreetMaps ligger antagligen som en källa för kartdata. Man kan uppdatare OpenStreetMaps ungefär på liknande sätt som Wikipedia. Man kan alltid kolla på OpenStreetMaps för att se om trafikdata är korrekt där man kör och tycker att bilen inte har korrekt information.
Tesla använder sig av MapBox/Valhalla för navigering och OpenStreetMaps ligger antagligen som en källa för kartdata. Man kan uppdatare OpenStreetMaps ungefär på liknande sätt som Wikipedia. Man kan alltid kolla på OpenStreetMaps för att se om trafikdata är korrekt där man kör och tycker att bilen inte har korrekt information.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Precis så här.Svenssons skrev:Hastigheten sänks på vägar med metadata för "restricted road" vilket bör vara vägar med mötande trafik. Denna data är dock inte alltid korrekt så ibland sänks inte hastigheten trotts mötande trafik.
Kan också vara bra att lägga till att farten justeras endast utifrån den ursprungliga satta hastigheten innan AP gör hastighetsjustering. Exempelvis:
1. Du har satt AP på 90km/h på en 90-väg och kommer in i en 70-zon. AP kommer då att sänka hastigheten till 70km/h. Om du fortsätter att köra på AP och det åter blir skyltat till 90km/h så kommer AP att öka hastigheten upp till 90km/h igen efter att sträckan bytt hastighet.
2. Om du kör på exakt samma väg som i exempel 1 ovan fast startar AP på 70-vägen och APs "högsta" hastighet alltså därmed är satt till 70km/h så kommer AP inte att automatiskt justera upp hastigheten till 90km/h när du kommer in i 90-zon.
AP justerar alltså ALDRIG hastigheten uppåt över den ursprungligt inställda hastigheten som var inställd när AP aktiverades. Tror det är just denna punkten som gör att många blir förvillade.
Hoppas det var förståligt beskrivet!
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
När du kör med enbart farthållare aktiverad så ändras inte hastighetsgränsen automatiskt.NBC skrev:Hej,
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015