Varning stänkskydd fram!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonas B
Teslaägare

Varning stänkskydd fram!

Inlägg av Jonas B »

Se biler.
Monterade bort fabriksskydden efter bara 130 mil. De är makalöst felkonstruerade. Skyddet var fullt med vatten som blir stående i tröskeln. Inte gått länge till innan hela skiten rostat sönder av saltvatten och sand :oops:
Fullt med grus/sand bakom skydden.
Lossade lite lätt på innerskärm, fullt med grus bakom där med. Lackningen är även usel bakom.
Har nu monterat eftermarknadsskydd betydligt bättre.
Tesla borde skämmas rejält på den punkten.
30A9F802-1491-41B0-A1A2-B930001D46DA.jpeg
1255017F-2F16-4EFE-9989-688253D7300C.jpeg
AA9A7DE3-398C-441C-AB10-0B476C0DD9C3.jpeg
Mickep

Re: Varning stänkskydd fram!

Inlägg av Mickep »

... men de var gratis ;)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Pratade med säljaren jag har kontakt med och han skulle se till att de inte monterar några på min, är ju bara fult och dåligt designade.
B99

Inlägg av B99 »

Får inte ihop det riktigt, hur kan stänkskydden göra att det samlas skit bakom innerskärmen?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

B99 skrev:
Får inte ihop det riktigt, hur kan stänkskydden göra att det samlas skit bakom innerskärmen?
Min tanke också. Det borde samlas där ändå. Det är ju isf innerskärmen som är felkonstruerad.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

B99 skrev:
Stänkskydden har inget att göra med att det samlas smuts bakom innerskärmarna. När jag monterade mina så var en hel del skräp bakom innerskärmarna. Det var alltså innan jag hade några stänkskydd alls.
Kan vara det där hålet i innerskärmen som syns på den sista bilden som är boven i dramat så det har jag nu täppt igen.
Men mindre partiklar är nog omöjligt att komma ifrån. Tar du bort plastpanelen som sitter under bilen så har du mycket där med. För att inte tala om de bakre innerskärmarna i filt med godtycklig passform.
Där finns så mycket små hål och glipor överallt där smuts kommer in, särskilt när man kör på blöt vägbana, och när det väl kommit in är det svårt att det ska komma ut igen av sig självt. Ingen fara enligt tekniker på SC, så klart. Börjat bli stamgäst där.

Men vattnet i den sista bilden, visst det är ingen fara för plast rostar ju inte och vattnet ligger aldrig emot någon plåt, men på mina är där dräneringshål så vattnet rinner ut. Om det saknas på dina kan du borra dit några för känns onödigt köra runt och släpa på vatten i stänkskydden.
Användarvisningsbild
Jonas B
Teslaägare

Inlägg av Jonas B »

Vattnet i stänkskyddet är som en skål och den bakre flärpen är skruvad upp i sparklåda. Så visst står det saltvatten i direkt kontakt med lack/plåt.
Användarvisningsbild
Jonas B
Teslaägare

Inlägg av Jonas B »

Mickep skrev:
... men de var gratis ;)
Haha av ca 720’ så måste dessa vara den största risken. Vem vill köpa en rostig Rishög :D
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Skit i stänksydden. Det går alltid att lacka om bilen om det skulle behövas. Jag har dock inga problem utan stänkskydd.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar