Undvik körfältsavvikelse?
Moderator: Redaktion
Undvik körfältsavvikelse?
Jag har provat funktionen i många olika förhållanden och aldrig sett eller hört något.
Inget av det som står i manualen händer. Är det så att denna funktionen kräver FSD kanske?
Eller är det ett fall för SC?
Inget av det som står i manualen händer. Är det så att denna funktionen kräver FSD kanske?
Eller är det ett fall för SC?
Re: Undvik körfältsavvikelse?
Jag har EAP och ingen FSD och det funkar. Du menar väl ifall bilen går över mittlinjen t.ex.?
Re: Undvik körfältsavvikelse?
Ja precis, min Toyota plingade och svängde en hel del men på Teslan händer inget. Har provat alla möjliga linjer och olika farter enligt manualen men inte haft något som varnade.thedude skrev:Jag har EAP och ingen FSD och det funkar. Du menar väl ifall bilen går över mittlinjen t.ex.?
- Lindansaren
- Teslaägare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 08 okt 2019 12:49
Re: Undvik körfältsavvikelse?
Har också prövat otaliga gånger utan resultat. VARING fungerar dock. Rätten vibrerar då jag driftar mot/över linjen.ChrilleM3 skrev:Ja precis, min Toyota plingade och svängde en hel del men på Teslan händer inget. Har provat alla möjliga linjer och olika farter enligt manualen men inte haft något som varnade.thedude skrev:Jag har EAP och ingen FSD och det funkar. Du menar väl ifall bilen går över mittlinjen t.ex.?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Undvik körfältsavvikelse?
Jag har lyckats få min att korrigera typ 4-5 gånger... Inte speciellt kul när man tar kurvor sjukt tight med flit liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Undvik körfältsavvikelse?
Min gör inget heller, på min V90 så vibrerade ratten, här kan jag fritt köra över mittlinjen utan att känna något motstand i ratten.
Kan det ha att göra med vilket läge det är på rattstyrningen? Jag har sport läge på min. Är säker att funktionen är på.
Jag stör mig också att AP stänger av lätt så fort jag rör i ratten 2mm, det är svårt att ballansera mellan att hålla händerna och att lätt röra vid ratten som stänger av AP.
Kan det ha att göra med vilket läge det är på rattstyrningen? Jag har sport läge på min. Är säker att funktionen är på.
Jag stör mig också att AP stänger av lätt så fort jag rör i ratten 2mm, det är svårt att ballansera mellan att hålla händerna och att lätt röra vid ratten som stänger av AP.
Re: Undvik körfältsavvikelse?
Har du inställningen på ”Assistans” eller bara ”Varning”?Lindansaren skrev:Har också prövat otaliga gånger utan resultat. VARING fungerar dock. Rätten vibrerar då jag driftar mot/över linjen.ChrilleM3 skrev:Ja precis, min Toyota plingade och svängde en hel del men på Teslan händer inget. Har provat alla möjliga linjer och olika farter enligt manualen men inte haft något som varnade.thedude skrev:Jag har EAP och ingen FSD och det funkar. Du menar väl ifall bilen går över mittlinjen t.ex.?
Re: Undvik körfältsavvikelse?
Har ni kollat vad ni har för inställningar? Det finns ju en del lägen att välja på.
Jag kör med vibration, och det fungerar bra.
Jag kör med vibration, och det fungerar bra.
- Lindansaren
- Teslaägare
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 08 okt 2019 12:49
Re: Undvik körfältsavvikelse?
När jag har inställningen på Varning så vibrerar ratten. När jag ställer om till Assistans händer ingenting.mgorgis skrev:Har du inställningen på ”Assistans” eller bara ”Varning”?Lindansaren skrev:Har också prövat otaliga gånger utan resultat. VARING fungerar dock. Rätten vibrerar då jag driftar mot/över linjen.ChrilleM3 skrev:Ja precis, min Toyota plingade och svängde en hel del men på Teslan händer inget. Har provat alla möjliga linjer och olika farter enligt manualen men inte haft något som varnade.thedude skrev:Jag har EAP och ingen FSD och det funkar. Du menar väl ifall bilen går över mittlinjen t.ex.?
Re: Undvik körfältsavvikelse?
Samma här, vibrera gör det men ingen assistans allsLindansaren skrev:När jag har inställningen på Varning så vibrerar ratten. När jag ställer om till Assistans händer ingenting.mgorgis skrev:Har du inställningen på ”Assistans” eller bara ”Varning”?Lindansaren skrev:Har också prövat otaliga gånger utan resultat. VARING fungerar dock. Rätten vibrerar då jag driftar mot/över linjen.ChrilleM3 skrev:Ja precis, min Toyota plingade och svängde en hel del men på Teslan händer inget. Har provat alla möjliga linjer och olika farter enligt manualen men inte haft något som varnade.thedude skrev:Jag har EAP och ingen FSD och det funkar. Du menar väl ifall bilen går över mittlinjen t.ex.?
Re: Undvik körfältsavvikelse?
Okay jag provade lite mer idag, vettefasen om man kan kalla det vibrera men känner man efter finns ett visst dallrande i ratten.
Extremt mycket svagare än merca eller andra bilar jag kört.
Skulle man vara så okoncentrerad att man kör över en linje är jag tveksam till om man ens skulle märka dallrandet.
Extremt mycket svagare än merca eller andra bilar jag kört.
Skulle man vara så okoncentrerad att man kör över en linje är jag tveksam till om man ens skulle märka dallrandet.
Re: Undvik körfältsavvikelse?
Det funkar inte alltid, speciellt om du själv försöker gå över linjen för att testa det för då kommer bilen med en mer märkbar vinkel. Låt bilen själv dra så att den tangerar mittlinjen så ska du se att det funkar. Inte under 65km/h.ChrilleM3 skrev:Okay jag provade lite mer idag, vettefasen om man kan kalla det vibrera men känner man efter finns ett visst dallrande i ratten.
Extremt mycket svagare än merca eller andra bilar jag kört.
Skulle man vara så okoncentrerad att man kör över en linje är jag tveksam till om man ens skulle märka dallrandet.
Re: Undvik körfältsavvikelse?
Jo, jag märkte det men tycker fortfarande man verkligen måste känna efter. Kanske min är svag så jag ska ta upp det med SC när jag är där i ett annat ärende.thedude skrev:Det funkar inte alltid, speciellt om du själv försöker gå över linjen för att testa det för då kommer bilen med en mer märkbar vinkel. Låt bilen själv dra så att den tangerar mittlinjen så ska du se att det funkar. Inte under 65km/h.ChrilleM3 skrev:Okay jag provade lite mer idag, vettefasen om man kan kalla det vibrera men känner man efter finns ett visst dallrande i ratten.
Extremt mycket svagare än merca eller andra bilar jag kört.
Skulle man vara så okoncentrerad att man kör över en linje är jag tveksam till om man ens skulle märka dallrandet.
Skulle ni som kört tex Mercedes eller motsv säga att den var liknande i vibrationsstyrka?