Jag har en intressant resa framför mig som jag undrar om det är någon som har erfarenhet av liknande. Skulle uppskatta er input, ol ni har en 70D eller har erfarenheten.
Jag ska åka från SC i Upplands Väsby till Falun och tillbaka, inga konstigheter egentligen då man kan ladda i Gävle. Dock så tänkte jag åka UV - Falun och först fylla på i Gävle på vägen tillbaka. Detta ger enligt kartorna en distans på 328km. 70D fulladdad har en typical range på 335km. Vågar man sig på detta eller ska man "fega" och ladda en stund både dit och tillbaka?
Vill testa gränserna, men då jag enbart har kört kortare sträckor och inte haft bilen en vecka än så blir jag lite orolig
Är från Falun själv ursprungligen och kommer göra samma vända från Sollentuna. Ica Maxi har chademo och jag kommer väl stå där en stund innan jag åker hem. Annars finns det drösvis med typ2-laddare inne i centrum. Dock... Än har jag inte gjort resan men testar nog med Chademon först. Åka via Gävle skippar jag helst. Sjukt tråkig väg och det obligatoriska fikandet i Norberg (Elsa Anderssons konditori) är verkligen obligatoriskt.
Senast redigerad av AnteF, redigerad totalt 1 gånger.
Typical Range bygger på att man kör 90 km/h. I högre farter minskar räckvidden.
Ska du åka 33 mil med en 70D ska du vara medveten om att du nog måste sakta ner för att vara säker på att komma fram. Kör du i 90 km/h går det nog. Blåser du på i 120 km/h kommer det nog inte att gå
Vill du slippa bekymmer så ladda i SC Gävle både på väg dit och tillbaka. Annars var beredd på att köra i husvagnstakt.
Blir nog via Sala, är faktiskt ca 5mil kortare, även mindre snabba vägar som talar för att det ska gå. Har inte skaffat några adaptera än då min arbetsgivare "skall utvärdera om behovet finns" innan vi får beställa några...
Totalt 294km om man kör via Sala till Falun och vidare mot Gävle. Men är fortfarande mycket frestad att faktiskt köra "snällt" via gävle både dit och hem för att testa begränsningarna. Jag hoppas att jag märker på vägen upp om jag behöver stanna i Gävle eller om jag kan fortsätta.
Typical Range bygger på att man kör 90 km/h. I högre farter minskar räckvidden.
Ska du åka 33 mil med en 70D ska du vara medveten om att du nog måste sakta ner för att vara säker på att komma fram. Kör du i 90 km/h går det nog. Blåser du på i 120 km/h kommer det nog inte att gå
Vill du slippa bekymmer så ladda i SC Gävle både på väg dit och tillbaka. Annars var beredd på att köra i husvagnstakt.
Nu på sommaren så fixar min 85D typical range vid ungefär 115-120 km/h. När jag bilat genom landet på 80-90-vägar så har det blivit någon/några mil mer kvar när jag kommit fram till SC än vad det "borde" vara. Det hela bygger dock på ett ganska försiktigt och genomtänkt körande. Man kan ju inte hålla på att göra en massa snabba omkörningar etc. utan att det märks.
Det finns väl typ2 att köpa på Tesla i Upplands Wäsby, jag köpte min där.
Är det regn och hård vind får du nog se upp. Tycker personligen det gör mer än t ex vinter. Första gången man är "nere på" mindre än 40 km är det också lite obehagligt. Det är liksom inte bara att åka in och tanka var som helst
Lycka till!
Ja, det är kul att faktiskt se om det går att köra denna 32mils resa utan att behöva fylla på. Kan samtidigt passa på att kolla laddningen från några få % till fullt.
Lite off topic, men ingår alltså inte Typ 2-adaptern?
Det är ingen adapter. Det är en kabel. Vissa typ 2 laddare har bara uttag och då behöver du kabel. Om det är en laddare med inbyggd kabel så behöver du inte använda någon egen, utan du kan koppla den direkt till bilen.
Nu på sommaren så fixar min 85D typical range vid ungefär 115-120 km/h.
Samma här, jag brukar ha 205 Wh/km till och från jobbet och då kör jag 3 mil i 110 km/h på 80-väg och 3 mil i 140 km/h på 110-väg. Hypotetiskt såklart.
_____________________________ Midnight Silver Model 3 LR AWD Obsidian Black Model X 75D Multicoat Red Model S 85D
Kör man "snällt" så går det rimligt enkelt att komma under 200Wh/km, enklaste fixen är att slå av AC om du får ont om räckvidd - jag har kört längre sträckor både med klart under 160 Wh/km (AC av, körde typiskt 70) och över 350 upp mot 400 Wh/km (AC på) - Autobahn. Man kan påverka mycket åt bägge hållen. Men som någon annan sade - åker du ändå förbi SC så ta en bensträckare - skönare att kunna köra som man vill utan att tänka på förbrukningen.
PS tibor är typisk räckvidd vid 200Wh/km, inte vid Just 90?!
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Europeiska Teslor har typ2 kontakter.
Det som ingår är 1 och 3fas till typ2 adapter.
En typ2-laddare med sladd fungerar rakt av.
Ska du ladda vid en typ2-laddare utan kabel så behöver du en egen. Den ingår inte.
När jag köpte så kunde man redan vid beställningen kryssa för en sådan här estetiskt tilltalande kabel... Det har hittills aldrig varit så att jag blandat ihop kablarna kan man ju säga .
Jag har haft lite långturer ny på sistone och har experimenterat mycket med klimat och värme och kyla och även testat att slå av och på de olika prylarna i köldpaketet.
Jag tycker det gör ytterst lite skillnad på räckvidden när när man ligger på motorvägen. Då är det så stor del som går till motorerna. Ligger man på gränsen så kan det såklart vara droppen som gör om man kommer fram eller ej.
Jag har även varit lite suspekt på om det kan vara så att inte all förbrukning visas i displayen.
Jag inbillade mig vid ett tillfälle när jag körde igång allt att förbrukningen(enligt displayen) inte påverkades så mycket , däremot sjönk räckvidden snabbare än förväntat.
Obs. det var för kort test för att va säker. Det kan mycket väl vara inbillning. Kommer kanske testa lite mer noga någon dag. Kanske köra samma sträcka i samma hastighet med olika tillval igång.
Det är ingen adapter. Det är en kabel. Vissa typ 2 laddare har bara uttag och då behöver du kabel. Om det är en laddare med inbyggd kabel så behöver du inte använda någon egen, utan du kan koppla den direkt till bilen.
Detta tackar jag för! Hade faktiskt inte koll alls på detta!
kanylbullen skrev:
Franz skrev:
Nu på sommaren så fixar min 85D typical range vid ungefär 115-120 km/h.
Samma här, jag brukar ha 205 Wh/km till och från jobbet och då kör jag 3 mil i 110 km/h på 80-väg och 3 mil i 140 km/h på 110-väg. Hypotetiskt såklart.
Vid motorvägskörning mellan 90-120 brukar förbrukningen ligga mellan 185-200, dock har jag inte testat detta på längre sträckor, enbart ca 4-5mil
Jag har förbrukat nästan exakt 70kWh på en resa se bild (har 85D). Sträcka var på 30, 70, 100, 110, 120 vägar snittet blev 97km/h. Torr vägbana under 23 mil 10 mil med regn och mycket vatten på vägbanan. Kom 338 km på 70,1 kWh. Inga stopp under resan. Jag tycker det är viktigt att ha konstant hastighet och inte bromsa och accelerera. Ät det lite trafik är det lättare att hålla jämn hastighet (samt den hadtighet man själv vill köra)
Jag har förbrukat nästan exakt 70kWh på en resa se bild (har 85D). Sträcka var på 30, 70, 100, 110, 120 vägar snittet blev 97km/h. Torr vägbana under 23 mil 10 mil med regn och mycket vatten på vägbanan. Kom 338 km på 70,1 kWh. Inga stopp under resan. Jag tycker det är viktigt att ha konstant hastighet och inte bromsa och accelerera. Ät det lite trafik är det lättare att hålla jämn hastighet (samt den hadtighet man själv vill köra)
Mycket intressant! Dock har troligen 70D ( vad jag har läst mig till på TMC) ca 62-63kWh. Men kontentan av din resa ovan är om det är bra väder kommer man långt och även vid torrt väglag, om det är blött och lite ryckig körning försämras räckvidden avsevärt.
Lutar nu mer att jag åker genom Sala på vägen upp och Gävla på vägen ner, bör ha ca 50km när jag kommer till Gävle, om det är bra förhållanden.
Kollade även på uppladdning.se och ser att de inte fanns någon Typ2 med sladd i Falun... Får skrika lite på min arbetsgivare så man kan få en sådan.